احکام زينت دختران

احکام زينت دختران

آرايش چهره

آرايش در برابر محارم

سرمه چشم

لاك زدن

رنگ مو

استفاده از عطر

انگشتر بانوان

ناخن بلند

ساعت زنانه

آرايش در نماز

درس پانزدهم

  1. سؤال: زيورآلات زن، اگر در معرض ديد نامحرم باشد، چه حكمى دارد؟

    پاسخ: همه مراجع تقليد: بايد از ديد نامحرم پوشانده شود. [1]

  2. سؤال: اگر در جايى شك پيدا شود كه چيزى از موارد زينت است يا نه، تكليف چيست؟ آيا بايد آن را بپوشاند؟
  3. پاسخ: همه مراجع; خير، پوشاندن آن واجب نيست.

آرايش چهره

  1. سؤال: آيا زن بايد چهره آرايش كرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
  2. پاسخ: همه مراجع: آرى; بايد از نامحرم بپوشاند. [2]

آرايش در برابر محارم

  1. سؤال: آرايش كردن براى محارم، چه حكمى دارد؟
  2. پاسخ: همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشكال ندارد. [3]

سرمه چشم

  1. سؤال: آيا سرمه چشم از زينتهايى است كه بايد پوشيده شود؟
  2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود پوشاندن آن واجب است. [4]

لاكزدن

  1. سؤال: آيا لاك زدن به ناخن براى دختران اشكال دارد؟
  2. پاسخ: اشكال ندارد ولى بايد از نامحرمان بپوشانند. [5]

رنگ مو

  1. سؤال: آيا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابروى شان استفاده مىكنند، مانع صحت وضو و غسل است؟
  2. پاسخ: اگر فقط رنگ باشد و داراى جرمى نباشد كه مانع از رسيدن آب به مو شود، وضو صحيح است. [6]

استفاده از عطر

  1. نظافت و خوشبو بودن يكى از دستورات اسلام است در روايات سفارش زيادى به استفاده از عطر شده است، مثلاً استفاده از عطر، در حال نماز برابر با هزار ركعت است. [7]
  2. امّا اين مايع خوشبوكننده نبايد موجب جلب توجه نامحرم و تحريك آنها شود، لذا استفاده از عطر در مكانهايى كه نامحرم هست و يا در خيابان، در صورتى كه سبب جلب توجه نامحرم باشد منع شده است، اما در مراكز يا مجالسى كه فقط خانمها يا افراد محرم هستند، استفاده از عطر و ادكلن بدون اشكال است. لذا مناسب است خواهران از اين گونه مواد كه بوى بد بدن را از بين مىبرند استفاده كنند.

  3. سؤال: آيا عطر زدن و يا خوشبو كردن به وسيله مواد و مايعات ديگر براى بانوان در صورتى كه بوى آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد؟
  4. پاسخ: عطر زدن اشكال ندارد اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد جايز نيست. [8]

  5. سؤال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود؟
  6. پاسخ: همه مراجع: خير، جايز نيست. [9]

    انگشتر بانوان

    1. سؤال: پوشش انگشتر طلا و حلقه ازدواج توسط بانوان در صورتى كه در معرض ديد نامحرم باشد چگونه است؟
    2. پاسخ: بايد از نامحرم پوشانده شود. [10]

    ناخن بلند

    1. سؤال: بلند كردن ناخن براى خانمها چه حكمى دارد؟
    2. پاسخ: بلند كردن ناخن در حد معقول اشكال ندارد. [11]

    ساعت زنانه

    1. سؤال: آيا ساعت جزء زيورآلات است كه بايد از نامحرم پوشيده بماند؟
    2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. [12]

    آرايش در نماز

    1. سؤال: زنى كه آرايش كرده و زيور آلات دارد آيا بايد در هنگام نماز چهره خود را بپوشاند؟
    2. پاسخ: همه مراجع: اگر مرد نامحرم او را نمىبيند، پوشاندن چهره آرايش كرده و زيورآلات در نماز واجب نيست. [13]


[1]. استفتائات امام،ج 3، س 36;اجوبة الاستفتائات،س 543; جامع المسائل فاضل، ج 1، س1707.

[2]. جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1328 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 1220.

[3]. العروة الوثقى، ج 1، (الستر).

[4]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و استفتائات خامنهاى، س 562.

[5]. العروة الوثقى، ج 1، ص 551، م 4.

[6]. اجوبة الاستفتائات، ص27، س140.

[7]. آداب الشريعه علامه فشاركى، ص132.

[8]. استفتائات امام، احكام ازدواج، ص194.

[9]. استفتائات جديد مكارم، ج1 س797; خامنهاى اجوبة الاستفتائات، س667 و621; مكارم، احكام بانوان، س621.

[10]. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج2، ص72.

[11]. احكام بانوان، مكارم، ص246، س898.

[12]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 562.

[13]. العروة الوثقى، ج 1، فى الستر و الساتر، م 5.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

 بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

آن‌ فاعل‌ غيرمتناهي‌ هم‌،اوّل‌، و مبدأ فاعلي‌ بالذات‌ تمام‌ ماسوي‌ است‌؛ و هم‌، آخِر، و مبدأ غايي‌ بالذات‌همة‌ ماعدي‌. هدفمند بودن‌ نظام‌ هستي‌ ـ كه‌ قرآن‌ تكويني‌ است‌ ـ و نيز هدفدار بودن‌قرآن‌ حكيم‌ ـ كه‌ جهان‌ تدويني‌ است‌ ـ بر اساس‌ دو اسم‌ از اسماي‌ حسناي‌خداوند خواهد بود.
قاطعیت، برای اجرای عدالت

قاطعیت، برای اجرای عدالت

بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد»
ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغهʁ)

ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغه(1)

نهج البلاغه، اخو القرآن و بهترين و نابترين منبعي است كه مي تواند ره پويان طريق را در شناخت صحيح و حقيقي قرآن مجيد ياري دهد. در نگاه اميرمؤمنان علي عليه السلام، قرآن نسخه اي جامع و جاوداني است كه از نيازهاي بشر براي رسيدن به سرمنزل سعادت و كمال، فروگذار نكرده است. حضرت در موارد گوناگون و به شيوه هاي زيبا و حكيمانه به ترسيم اين ويژگي پرداخته است ؛ در يكي از خطبه هاي نهج البلاغه[1] با استناد به آيات قرآن، جامعيت آن را بوضوح تشريح كرده است.
 بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بهترين‌ وجه‌ معقول‌ آفرينش‌ جهان‌، همانا تجلّي‌ است‌؛ كه‌ از ظريف‌ترين‌ تعبيرهاي‌ قرآني‌ و روايي‌ است‌، چنان‌كه‌ در آية‌ «فلما تجلي‌ ربه‌ للجبل‌ جعله‌ دكّا وخرّ موسي‌ صعقا» آمده‌ است‌. و در جريان‌ معاد هم‌، تلويحاً به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌است‌؛ زيرا، خداوند در آية‌ «قل‌ اءنما علمها عند ربّي‌ لايُجَليها لوقتها الا هو»، تجلية‌ساعت‌ و قيامت‌ را به‌ خود اِسناد داده‌ است‌ و چون‌ در قيامت‌ كبرا و حشر اكبر،تمام‌ اشخاص‌ و اشيا به‌ عنوان‌ مبدأ قابلي‌ حضور و ظهور دارند نه‌ به‌ عنوان‌مبدأ فاعلي‌ ـ زيرا همة‌ آن‌ها، تحت‌ قهر حاكم‌اند ـ بنابراين‌، تنها عامل‌ تجلّي‌قيامت‌، ظهور خود خداوندِ متجلّي‌ خواهد بود.
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS