تاثير اعمال در روح انسان

تاثير اعمال در روح انسان

* برکات ذکر صلوات

* استفاده از لحظات عمر

گستردگی عالم خلقت

تاثیر اعمال در روح انسان

کلید واژه ها: صلوات- لحظات عمر- مومن- عمل خیر- کافر- تاثیر اعمال- دعوا کردن- صفات بد.

«قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلم : إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا[1]

*برکات ذکر صلوات

از ظهر پنج شنبه تا غروب جمعه، مخصوصا در ماه مبارک رمضان وقت خاص است. پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود: که در هر شب ماه مبارک رمضان، خدای متعال، یک میلیون نفر و در شب و روز جمعه در هر ساعتی ششصد هزار نفر را از آتش جهنم آزاد می کند. امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِه[2]» در میان مستحبات، افضل اعمال در شب و روز جمعه، ذکر صلوات است؛ و این صلوات بهترین هدیه برای اموات است. مرحوم آیت الله بهاءالدینی می فرمود: که من صلوات را از حمد و توحید برای اموات کمتر نمی دانم و در خواب دیدم یکی از آشنایان ما در عالم برزخ سه نوع عذاب داشت از خواب که بیدار شدم مقداری صلوات برای او هدیه کردم و بعد از مدتی او را دوباره در خواب دیدم و گفت که عذاب از من به خاطر صلوات هایی که برای من فرستادی برداشته شد.

*استفاده از لحظات عمر

عمر سریع می گذرد و باید برای عمرمان ارزش و قدر بسیاری قائل باشیم. در روایت آمده است که در روز قیامت پرونده عمر انسان را که باز می کنند ساعتی هست که در آن ساعت اطاعت خدا را انجام داده و کار خیری انجام داده است. وقتی آن مرحله را بررسی می کنند؛ آن قدر به این بنده خوشی و راحتی و لذت دست می دهد که قابل مقایسه با هیچ سروری در این عالم نیست.

وقت، غنیمت دان هر قدر که بتوانیحاصل از حیات ای جان تا دانی

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: من یک ساعت عمر دنیا را با آخرت عوض نمی کنم چون در دنیا محل کاشت است و در آخرت محل برداشت است.«فَإِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لَاحِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَاعَمَل»[3].کاری که در این دنیا می شود انجام داد را در آخرت نمی شود انجام داد. نَفَس انسان که بَند آمد؛ داغِ یک عمل خوب به دلش تا ابد می ماند. آخرت جای برداشت اعمال دنیاست. دنیا مزرعه آخرت است. امروز روز عمل است و فردا روز جزا و پاداش است.

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: برای من نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است. چون مسجد بهشت ساز است. اصلا مومن و کار مومن از بهشت مهم تر است، چون کار اوست که بهشت را می سازد.«فَاعِلُ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»[4]. یعنی انجام دهنده کار خوب بهتر از خود کار خیر است. یعنی مومن از کار خیر و بهشت خیلی بهتر است و کسی که کار شری را می کند از خود کار شر بدتر است. یعنی کافر که جهنم را می سازد از خود جهنم هم بدتر است.

بعضی از کفار را که به آتش جهنم می اندازند فریاد جهنم بلند می شود و از دستشان به خدا پناه می برد. جهنم هم فهم و شعور دارد مانند همه ذرات عالم که فهم و شعور دارند و ذکر و عبادت خدا می کنند. روایت داریم وقتی مومن از پل صراط رد می شود جهنم می گوید: زود رد شو که آتش من به برکت نور تو خاموش می شود.

گستردگی عالم خلقت

روایت می فرماید خداوند متعال هزاران آدم و هزاران عالم خلق کرده است که قبل از فرزندان حضرت آدم علیه السلام بوده اند و بعد از ما هم فراوان خواهند آمد و به جز کره خاکی ما در جاهای دیگر هم خدا بندگان و عوالمی دارد. روایت می فرماید: در آسمان ها «مُدُنٌ کَمُدُنکم»یعنی شهرها و موجوداتی در عالم هست که مانند شماآنها هم زندگی می کنند و آن ها از شما بیشتر حرف های ما را گوش می دهند. عالم خلقت خیلی گسترده است.

تاثیر اعمال در روح انسان

مرحوم آقای دولابی می فرمودند: که خدا معامله نقد به نقد می کند. یعنی هر عمل خیری که انجام بدهید مزدش را همان لحظه خدا می دهد. یکی از اساتید ما می گفت: من دعایی خواندم که اثرش درخشش صورت انسان مثل ماه شب چهارده، در روز قیامت بود. بعد از دعا دیدم در خانه ما را می زنند. درب را که باز کردم و دیدم دوستم که سیدی فاطمی بود و چشم برزخی داشت؛ است. تا در را باز کردم این سید من را بغل کرد و من را بوسید و خیلی به من نگاه می کرد. به من گفت: فلانی بیا بیرون برویم و کمی قدم بزنیم. لباس پوشیدم و بیرون رفتیم.می گفت: این سید اسم کسی را آورد که من از او خوشم نمی آمد تا اسم او را آورد من شروع به بدگفتن کردم و آقای فاطمی به من گفت: فلانی از وقتی که من آمدم به در خانه شما چشمم که به صورت شما افتاد دیدم صورت شما مثل ماه شب چهارده می درخشد، ولی الآن صورتت مثل یک سگ و گرگ درنده شده است. غضب پاره آتش و نفخۀ شیطانی است.

سیدی می گفت: با خانمم دعوا کردم و از خانه بیرون رفتم و هنگام غروب به نماز آیت الله بهاءالدینی رفتم. قبل از نماز که نشسته بودم ایشان به من نگاهی کرد و گفت: آقا با دعوا و داد و قال کار درست نمی شود. چرا دعوا می کنی؟! آقا فرمود: خانمت علویه است.پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم فرمودند: از بدهای فرزندان من به خاطر من صرف نظر کنید. دیگر دعوا نکن. بعد از نماز با یک دستۀ گل و شیرینی و هدیه ای به خانه می روی و از همسرت معذرت خواهی می کنی تا صلح و صفا بینتان دوباره ایجاد بشود. یعنی آیت الله بهاءالدینی آتش و کدورت را همین الآن در ضمیر این آقا می دیده است.

یکی از اساتید ما می فرمود: شبی خواب روز قیامت را دیدم که از طرف خدا به من دستور دادند داخل گودال آتش جهنم بشوم. یکی از علامت مومن این است که آتش بیار معرکه نیست بلکه آتش خاموش کن است.می گفت از خدا معذرت خواهی کردم تا من را ببخشد. خطاب شد این امر الهی است. با شتاب خودم را درون گودال آتش پرت کردم که ناگهان همه آتش ها از بین رفتند. این حکایت حال ما انسان هاست که اگر الآن یک صفت بدی داشته باشیم همین الآن هم در گودال آتش هستیم.

*ذکر مصیبت

ان شاءالله قسمت بشود در شب جمعه ای زیارت کربلا برویم. سلیمان اعمش می گوید: با همسایه ای رفت و آمد داشتم ولی از عقایدخرابش اطلاع نداشتم تا اینکه شب جمعه ای می خواستم کربلا بروم و او به من گفت: کجا می خواهی بروی؟ گفتم کربلا. گفت: زیارت مرده بدعت و حرام است. گفت من ناراحت شدم و عهد کردم دیگر با این همسایه رابطه نداشته باشم. گفت رفتم کربلا و روز جمعه دیدم این همسایه در حالی که گریه می کند و منقلب است به کربلا آمده است. گفتم تو که منکر زیارت بودی اینجا چه می کنی؟ گفت: دیشب خواب دیدم نورهایی از آسمان می آید گفتم این ها چه هستند؟خطاب آمد این نورها پیامبر وامیرالمؤمنین و امام مجتبی و خدیجه کبری و فاطمه زهرا علیهم السلام هستند. گفتم این ها از کجا می آیند؟ گفتند این ها از عرش برای زیارت امام حسین علیه السلام می آیند. و دیدم رقعه هایی در هوا منتشر می شد که رویش نوشته بود امان لزوار الحسین من النار فی لیلة الجمعه یعنی هر کسی شب جمعه برای زیارت امام حسین علیه السلام برود برات آزادی از آتش جهنم برایش می دهند. من دست بردم تا یکی از این ها را بگیرم ولی من را رد کردند و گفتند تو منکر زیارت هستی. گفت بعد از دیدن این خواب منقلب شدم و آمدم در کنار قبر اباعبدالله علیه السلام . گفتم تا آخر عمرم دراین کربلا می مانم.

امان از داغ جوان.می گویند وقتی که سر بریده آقا اباعبدالله علیه السلام را در مجلس یزید آوردند ابن زیاد باچوبی که در دست داشت اشاره به موهای سر آقا و محاسنش کرد و گفت: لقد أسرع الشیب إلیک یا أباعبداللّه[5]چقدر موهایتان زود سفید شده است.سن شما این قدر نبوده است.می گویند بی بی زینب صدا زد ابن زیاد موهای برادرم را داغ علی اکبر سفید کرده است. امان از داغ جوان. بی بی سکینه می گوید: در میدان جنگ دیدم که رنگ از صورت پدرم پرید گویا نزدیک بود روح از بدن پدرم خارج بشود. آمدند نزد علی اکبر نشستند و با دست مبارکشان خاک و خون ها را از صورت و لب های علی کنار زدند ولی دیدند دیگر علی حرف نمی زند. فرمودند که علی جان رفتی و راحت شدی اما پدرت غریب و تنهاست.

حجه الاسلام و المسلمین فرحزاد


[1]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار / مجلسی / ج 68 / 221 / باب 66 الاقتصاد في العبادة و المداومة عليها و فعل الخير و تعجيله و فضل التوسط في جميع الأمور و استواء العمل... / ص: 209.

[2]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام / مجلسی / ج 56 / 27 / باب 15 ما روي في سعادة أيام الأسبوع و نحوستها... / ص: 18.

[3]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام / مجلسی / ج 74 / 419 / باب 15 مواعظ أمير المؤمنين علیه السلام و خطبه أيضا و حكمه... / ص: 378.

[4]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهارعلیهم السلام/ مجلسی / ج 68 / 217 / باب 66 الاقتصاد في العبادة و المداومة عليها و فعل الخير و تعجيله و فضل التوسط في جميع الأمور و استواء العمل... / ص: 209.

[5]. مع الركب الحسينى (ج 5) / محمدجعفرطبسی / 135 / الركب الحسيني في محبس ابن زياد... / ص: 135.

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امام شناسی در نهج البلاغه

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS