حضرت معصومه سلام الله علیها (منبر کوتاه)

حضرت معصومه سلام الله علیها (منبر کوتاه)

بسم الله الرحمن  الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

عاشق آنست که یا دیده به گل وا نکند           یا به غیر ا ز گل روی تو تماشا نکند

به گدای تو اگر هر دو جهان را بخشند            رد کند ، غیر تو را از تو تمنا نکند

چشم بیمار تو بیمار کند هر کس را              جان دهد آرزوی فیض مسیحا نکند

دیدن روی تو با دادن جان شیرین است         رو نما تا که کسی روی به دنیا نکند

گر به بازار دو عالم گذرم ، دیده من              جز تماشای تو ای یوسف زهرا نکند

یابن الحسن ، یابن الحسن ...                    یاصاحب الزمان ، یا صاحب الزمان ...

تشرف:

سید جلیل آقا سید جعفر قزوینی می‌گوید :

با پدرم مرحوم آقا سید باقر قزوینی به مسجد سهله می‌رفتیم وقتی نزدیک مسجد رسیدیم به او گفتم : این حرفهایی که از مردم می‌شنوم یعنی هرکس چهار  شب چهارشنبه به مسجد سهله بیاید حضرت مهدی را می‌بیند پایه و اساسی دارد ؟

 پدرم غضبناک متوجه من شد و گفت: چرا اساسی نداشته باشد ؟ فقط به این خاطر که تو ندیده‌ای ؟ آیا هرچیزی که تو ندیده ای اصل ندارد؟ خیلی مرا سرزنش کرد طوری که از گفته خودم پشیمان شدم .

داخل مسجد شدیم هیچکس در آن جا نبود وقتی  پدرم در وسط مسجد برای خواندن دو رکعت نماز استجاره ایستاد شخصی از طرف مقام حضرت حجت متوجه او شد و از کنارش عبور کرد به او سلام کرد و با ایشان مصافحه نمود در اینجا پدرم به من توجه کرد و پرسید : این آقا کیست ؟

گفتم : آیا او حضرت مهدی است؟ فرمود: پس کیست؟ من به دنبال آن حضرت دویدم ولی احدی را نه در مسجد و نه در خارج آن ندیدم. (عبقری الحسان ص ۶۴)

روز اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است  که انشاء الله دوستان سخنران و واعظ در هرکجای کشور که افاضه میفرمایند از این بانوی باعظمت یاد کنند.

مرحوم شیخ محمد تقی تستری در قاموس الرجال میفرماید: در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام) با آنهمه کثرتشان بعد از امام رضا(علیه السلام) کسی هم شأن این بانو نیست .

مدت ۲۵ سال تمام حضرت رضا (علیه السلام) تنها فرزند حضرت نجمه خاتون (علیهاالسلام) بود پس از ربع قرن انتظار سرانجام ستاره ای تابان در دامان نجمه درخشید.

نکات:

۱- کریمه اهل بیت: در رؤیای صادقه حضرت آیت الله نجفی مرعشی فرمودند : با دعا  و راز و نیاز و تلاش برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (علیهاالسلام) حضرت صادق(علیه السلام) در رؤیای صادقه خطاب به من فرمودند: برتو باد به کریمه اهل بیت.

لذا در میان دانشمندان و علما و فقیهان این بانو به کریمه اهل بیت لقب گرفتند.

۲- معصومه: علت نامیدن این نام بر این بانو آنست که عصمت مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در او تجلی یافته است و بر اساس روایات این لقب از سوی حضرت رضا (علیه السلام) به این بانوی والامقام اختصاص یافته است.که مرحوم مجلسی می‌فرماید:

امام رضا (علیه السلام) فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

۳- زیارتنامه: یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (سلام الله علیها) زیارتنامه آنحضرت است در عالم اسلام فقط دو بانو زیارتنامه مأثور و منقول از ائمه علیهم السلام دارند یکی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است و دوم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.لازم به ذکر است که این بانو سه زیارتنامه دارد یکی مشهور و دو زیارتنامه غیر مشهور.

۴- ویژگی زیارتنامه ها: در زیارتنامه مشهور بی بی به دو نسب تکیه شده است:

 یکی سلسله الهی: در این زیارتنامه مشهور به ما می‌فهماند که آنحضرت در پیوندی معنوی با سلسله‌ای الهی است او نسبت به آدم و انبیاء دیگر که در زیارتنامه نام آنها را می‌برید از حیث رسالت داری متصل است یعنی متصل به همه انبیاء الهی است

دوم: سلسله صلبی: او نسبت به انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام از حیث صلب نیز متصل است به تعبیری او دارنده همه خوبی‌هاست.

۵- زیارتنامه های غیر مشهور آنحضرت: اشاره به اسامی و القاب آن بی بی دارد؛ طاهره ،حمیده ، رشیده ، تقیه ، رضیه، مرضیه، صدیقه، سیده نساء محدثه ، عابده

از صفات و القابی است که در این زیارات آمده است یعنی به نوعی با مادر خود هم اسم و لقب است.

۶- مقام شفاعت: در قرآن کریم بالاترین شفاعت را به رسول اکرم اختصاص داده و به مقام محمود تعبیر شده است در میان سلسله بانوان عالم شفاعت گسترده عالم به دو بانوی عالیقدر یعنی حضرت زهرا و حضرت معصومه(علیهماالسلام) قرار داده است که پس از حضرت زهرا که شفیعه روز جزا است امام صادق (علیه السلام) فرمود:با شفاعت او (معصومه) همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

روایت :

روزی جمعی از مردم ری در مدینه به محضر امام صادق علیه السلام رفتند و عرض کردند: ما از اهالی ری هستیم . امام صادق فرمود: آفرین به برادران ما از اهالی قم . آنها گفتند: ما از اهالی ری هستیم. امام باز همان جمله را تکرار فرمود. و این مطلب چند بار تکرار شد آنگاه فرمودند:

ان لله حرما و هو مکة ، و ان للرسول حرما و هو المدینة . و ان لأمیرالمؤمنین حرما و هو الکوفة . ان لنا حرما و هو بلدة قم.

برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خداحرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است و برای ما (امامان) حرمی است و آن شهر قم است.

(بحار ، جلد ۶۰ ، صفحه ۲۱۶)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
Powered by TayaCMS