شانه زدن سر و ریش

شانه زدن سر و ریش

1- مكارم الأخلاق عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: لَا تَتَسَرَّحْ فِي الْحَمَّامِ فَإِنَّهُ يُرِقُّ الشَّعْرَ.[1]

امام صادق علیه السّلام فرمود: در حمام شانه نزن كه مو را سست كند.

2- مكارم الأخلاق عَنْ يَزِيدَ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ الْمَشْطُ يَنْفِي الْفَقْرَ. [2]

امام صادق علیه السّلام فرمود: شانه زدن فقر را ببَرد و درد را نابود كند.

3- مكارم الأخلاق عَنْهُ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ الْمَشْطُ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ الدُّهْنُ يَذْهَبُ بِالْبُؤْسِ. [3]

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شانه وبا را ببَرد وروغن، سختى را.

4- مكارم الأخلاق وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِمْرَارُ الْمُشْطِ عَلَى صَدْرِكَ يُذْهِبُ بِالْهَمِّ. [4]

امام صادق علیه السّلام فرمود: كشيدن شانه به سينه اندوه را ببَرد.

5- مكارم الأخلاق عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الْعَاجِ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ وَ إِنَّ لِي مِنْهُ لَمُشْطاً. [5]

ابن سليمان گفت: از امام باقر علیه السّلام درباره عاج پرسيدم. فرمود: باكى ندارد و من هم يك شانه از عاج دارم.

6- مكارم الأخلاق عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الْوَلِيدِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ عِظَامِ الْفِيلِ مَدَاهِنِهَا وَ أَمْشَاطِهَا قَالَ لَا بَأْسَ.[6]

و قاسم بن وليد گفت: از امام صادق علیه السّلام از استخوان فيل پرسيدم كه جا روغنى يا شانه باشد. فرمود: باكى ندارد.

7- مكارم الأخلاق وَ عَنْهُ ع‌ أَنَّهُ كَرِهَ أَنْ يُدْهَنَ فِي مُدْهُنَةِ فِضَّةٍ أَوْ مُدْهُنٍ مُفَضَّضٍ وَ الْمُشْطُ كَذَلِكَ. [7]

امام صادق علیه السلام بد مي داشت روغن و عطر در روغن‌دان نقره يا نقره‌كوب باشد يا شانه چنان باشد.

8- مكارم الأخلاق وَ عَنِ الصَّادِقِ ع مِنْ كِتَابِ النَّجَاةِ قَالَ: إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ الِامْتِشَاطَ فَلْيَأْخُذِ الْمُشْطَ بِيَدِهِ الْيُمْنَى وَ هُوَ جَالِسٌ وَ لْيَضَعْهُ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ ثُمَّ يُسَرِّحُ مُقَدَّمَ رَأْسِهِ وَ يَقُولُ اللَّهُمَّ حَسِّنْ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ طَيِّبْهُمَا وَ اصْرِفْ عَنِّي الْوَبَاءَ ثُمَّ يُسَرِّحُ مُؤَخَّرَ رَأْسِهِ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُمَّ لَا تَرُدَّنِي عَلَى عَقِبِي وَ اصْرِفْ عَنِّي كَيْدَ الشَّيْطَانِ وَ لَا تُمَكِّنْهُ مِنْ قِيَادِي فَيَرُدَّنِي عَلَى عَقِبِي ثُمَّ يُسَرِّحُ عَلَى حَاجِبَيْهِ وَ يَقُولُ اللَّهُمَّ زَيِّنِّي بِزِينَةِ الْهُدَى ثُمَّ يُسَرِّحُ الشَّعْرَ مِنْ فَوْقُ ثُمَّ يَمُرُّ الْمُشْطَ عَلَى صَدْرِهِ وَ يَقُولُ فِي الْحَالَيْنِ مَعاً اللَّهُمَّ سَرِّحْ عَنِّي الْغُمُومَ وَ الْهُمُومَ وَ وَحْشَةَ الصُّدُورِ وَ وَسْوَسَةَ الشَّيْطَانِ ثُمَّ يَشْتَغِلُ بِتَسْرِيحِ الشَّعْرِ وَ يَبْتَدِئُ بِهِ مِنْ أَسْفَلَ وَ يَقْرَأُ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. جمال الأسبوع مُرْسَلًا مِثْلَهُ وَ زَادَ فِي آخِرِهِ وَ رُوِيَ يَقْرَأُ وَ الْعَادِيَاتِ أَيْضاً.[8]

از امام صادق علیه السّلام روایت است: وقتی كسى خواهد شانه بزند، آن را به دست راست گيرد و نشسته باشد پس آن را بر فرق سر نهد و بگويد: خدایا! مو و پوستم را زيبا كن و پاك كن و وبا را از من بگردان. آنگاه جلوی سر را شانه كند و گويد: خدایا مو و پوستم را زیبا و پاک گردان و وبا را از من دور کن. آنگاه پشت سر را شانه زند و گوید: خدایا! مرا به عقب مبر و نيرنگ شيطان را از من بگردان و او را توان مده كه مرا به عقب ببرد. سپس دو ابرو را شانه كشد و گويد: خدایا! مرا به هدايت زيور كن. سپس مو را از بالا شانه زند و در آخر شانه را به سينه كشد و در هر دو حال گويد: خدایا! از من غم و اندوه و هراس دل و وسوسه شيطان را بزدا. آنگاه به شانه زدن مو پردازد و از پایین آغاز کند و «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» بخواند.

جمال الأسبوع این روایت را روایت کرده و به آخرش افزوده‌ و روایت شده «وَ الْعادِياتِ‌» را نیز بخواند.

9- مكارم الأخلاق عَنْ يَحْيَى بْنِ حَمَّادٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَحْيَى قَالَ: تَلَبَّسَ الرِّضَا ع يَوْماً لِلرُّكُوبِ إِلَى بَابِ الْمَأْمُونِ وَ كُنْتُ فِي حَرَسِهِ فَدَعَا بِالْمُشْطِ وَ جَعَلَ يَمْشُطُ ثُمَّ قَالَ يَا سُلَيْمَانُ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ مَنْ أَمَرَّ الْمُشْطَ عَلَى رَأْسِهِ وَ لِحْيَتِهِ وَ صَدْرِهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ لَمْ يُقَارِبْهُ دَاءٌ أَبَداً. [9]

سليمان بن يحيى گفت: من از زمره محافظان امام رضا علیه السّلام بودم روزی حضرت جامه پوشيد تا نزد مأمون رود پس شانه خواست و شانه زد و به من فرمود: پدرم از پدرانش تا رسول خدا صلی الله علیه و آله به من خبر داده‌اند كه فرمود: هر كه شانه را تا هفت بار بر سر و ريش و سینه خود مرور دهد، هیچگاه دردى بدو نزديك نشود.

10- مكارم الأخلاق مِنْ طِبِّ الْأَئِمَّةِ رُوِيَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: التَّسْرِيحُ بِمُشْطِ الْعَاجِ يُنْبِتُ الشَّعْرَ فِي الرَّأْسِ وَ يَطْرُدُ الدُّودَ مِنَ الدِّمَاغِ وَ يُطْفِئُ الْمِرَارَ وَ يُنَقِّي اللِّثَةَ وَ الْعُمُورَ. [10]

امام حسن عسكرى علیه السّلام فرمود: شانه زدن با شانه عاج، موى سر را بپروراند، كرم مغز را بميراند، صفراء را فرو نشاند و لثه و گوشت زائدش را پاك كند.

11- مكارم الأخلاق مِنْ طِبِّ الْأَئِمَّةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: لَا تَمْتَشِطْ مِنْ قِيَامٍ فَإِنَّهُ يُورِثُ الضَّعْفَ فِي الْقَلْبِ وَ امْتَشِطْ وَ أَنْتَ جَالِسٌ فَإِنَّهُ يُقَوِّي الْقَلْبَ وَ يَمْخَجُ الْجِلْدَةَ. [11]

امام كاظم علیه السّلام فرمود: ايستاده شانه مزن كه دل را سست كند و نشسته شانه كن كه دل را نيرو دهد و پوست را بجنباند

12- مكارم الأخلاق مِنْ طِبِّ الْأَئِمَّةِ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: تَسْرِيحُ الرَّأْسِ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ تَسْرِيحُ الْحَاجِبَيْنِ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ وَ تَسْرِيحُ الْعَارِضَيْنِ يَشُدُّ الْأَضْرَاسَ. [12]

امام صادق علیه السّلام فرمود: شانه زدنِ سر، بلغم را قطع کند، و شانه زدن دو ابرو، امان است از جذام و شانه‌زدن موی دو طرف ریش، دندان‌ها را سخت كند.

13- مكارم الأخلاق وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ: إِذَا سَرَّحْتَ لِحْيَتَكَ فَاضْرِبْ بِالْمُشْطِ مِنْ تَحْتُ إِلَى فَوْقُ أَرْبَعِينَ مَرَّةً وَ اقْرَأْ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ مِنْ فَوْقُ إِلَى تَحْتُ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ اقْرَأْ وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً ثُمَّ قُلِ اللَّهُمَّ سَرِّحْ عَنِّي الْهُمُومَ وَ الْغُمُومَ وَ وَحْشَةَ الصُّدُورِ وَ وَسْوَسَةَ الشَّيْطَانِ‌.[13]

از امام صاق علیه السلام روايت است: چون ريش را شانه ‌زنى، شانه را چهل بار از پایین به بالا بکش و «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر» را بخوان و هفت بار از بالا به پایین بکش و «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً» را بخوان. سپس بگو: خدایا! از من هر اندوه و غم و هراس دل و وسوسه شيطان را بزدا.

14- الأمان، من لا يحضر الفقيه رُوِيَ أَنَّهُ يَقُولُ عِنْدَ تَسْرِيحِ لِحْيَتِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَلْبِسْنِي جَمَالًا فِي خَلْقِكَ وَ زِينَةً فِي عِبَادِكَ وَ حَسِّنْ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالنِّفَاقِ وَ ارْزُقْنِي الْمَهَابَةَ بَيْنَ بَرِيَّتِكَ وَ الرَّحْمَةَ مِنْ عِبَادِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‌.[14]

امام صادق علیه السلام هنگام شانه زدن ريش خود مي گفت: اللهم صل على محمد و آل محمد. خدایا زيبایی در میان مردم و زينت در بندگانت را به من بپوشان ، و مو و پوستم را نیکو ساز و مرا به نفاق گرفتارم مكن، و هيبت در ميان آفريدگانت و رحمت از بندگانت را به من روزى كن، ای مهربانترین مهربانان.

15- كِتَابُ الْإِمَامَةِ وَ التَّبْصِرَةِ، عَنْ هَارُونَ بْنِ مُوسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: الشَّعْرُ الْحَسَنُ مِنْ كِسْوَةِ اللَّهِ فَأَكْرِمُوهُ. [15]

امام صادق از پدرانش علیهم السّلام تا پيغمبر صلی الله علیه و آله روایت می کند كه فرمود: موى خوب يك جامه خدایی است؛ آن را گرامى داريد.

16- تفسير العياشي عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ‌قَوْلِهِ تَعَالَى خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ قَالَ هُوَ الْمَشْطُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ وَ نَافِلَةٍ. [16]

ابى بصير گفت: از امام صادق علیه السّلام درباره این فرمایش خداى تعالى پرسيدم: {جامه خود را در هر نمازى برگيريد.} فرمود: شانه زدن در هر نماز واجب و مستحب.

17- تفسير العياشي عَنْ عَمَّارٍ النَّوْفَلِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ الْمَشْطُ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ قَالَ وَ كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مُشْطٌ فِي الْمَسْجِدِ يَتَمَشَّطُ بِهِ إِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ‌.[17]

امام كاظم علیه السّلام فرمود: شانه وبا را از بین می برد. فرمود: ابی عبد الله (امام صادق علیه السّلام) شانه‌اى در مسجد داشت كه چون نمازش تمام مي شد، با آن شانه مي زد.

18- مكارم الأخلاق‌ كَانَ النَّبِيُّ ص يَتَمَشَّطُ وَ يُرَجِّلُ رَأْسَهُ بِالْمِدْرَى وَ تُرَجِّلُهُ نِسَاؤُهُ وَ تَتَفَقَّدُ نِسَاؤُهُ تَسْرِيحَهُ إِذَا سَرَّحَ رَأْسَهُ وَ لِحْيَتَهُ فَيَأْخُذْنَ الْمُشَاطَةَ فَيُقَالُ إِنَّ الشَّعْرَ الَّذِي فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ تِلْكَ الْمُشَاطَاتِ فَأَمَّا مَا حَلَقَ فِي حَجَّتِهِ وَ عُمْرَتِهِ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ كَانَ يَنْزِلُ فَيَأْخُذُهُ فَيَعْرُجُ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ لَرُبَّمَا سَرَّحَ لِحْيَتَهُ فِي الْيَوْمِ مَرَّتَيْنِ وَ كَانَ ص يَضَعُ الْمُشْطَ تَحْتَ وَسَادَتِهِ إِذَا امْتَشَطَ بِهِ وَ يَقُولُ إِنَّ الْمَشْطَ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ كَانَ ص يُسَرِّحُ تَحْتَ لِحْيَتِهِ أَرْبَعِينَ مَرَّةً وَ مِنْ فَوْقِهَا سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يَقُولُ إِنَّهُ يَزِيدُ فِي الذِّهْنِ وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ. [18]

شيوه پيغمبر صلی الله علیه و آله این بود كه شانه مي زد و با مدرى (قطعه چوبی که پنجه دارد، شبیه چنگال) سرش را مرتب مي كرد، و زنانش موی او را شانه می کردند و زنان او هنگام شانه كردن سر و ريشش، او را مى‌پاییدند که اگر مویی ريزش مي كرد، آن را برمي‌داشتند. و گفته شده مویی كه از پیغمبر در دست مردم است، از همان است. و اما موى سرش را كه در حج و عمره تراشيد جبرئيل آمد و آن را برگرفت و به آسمان برد. و بسا در روز دو بار ريشش را شانه مي زد و شانه را زير جانمازش مى‌نهاد و مي فرمود: همانا شانه وبا را مي برد. و شانه را از زير ريش چهل بار مى‌كشيد و از روی آن هفت بار، و مي فرمود: این کار قوه ذهن را می افزايد و بلغم را می برد.

19- مكارم الأخلاق قَالَ الصَّادِقُ ع‌ فِي‌قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ قَالَ تَمَشَّطُوا فَإِنَّ الْمَشْطَ يَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ يُحَسِّنُ الشَّعْرَ وَ يُنْجِزُ الْحَاجَةَ وَ يَزِيدُ فِي الصُّلْبِ وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ. [19]

امام صادق علیه السّلام در تفسير قول خدا عزوجل: «خذوا زينتكم عند كل مسجد.» {جامه خود را در هر نمازى برگيريد.} فرمود: شانه زنيد كه شانه روزى را می افزاید، مو را زيبا می كند، حاجت را روا می كند، صلب مردان را می‌افزايد و بلغم را می بَرَد.

20- مكارم الأخلاق وَ قَالَ الصَّادِقُ ع‌ مَشْطُ الرَّأْسِ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ مَشْطُ اللِّحْيَةِ يَشُدُّ الْأَضْرَاسَ. [20]

امام صادق علیه السّلام فرمود: شانه کردن سر، وبا را می برد، و شانه کردن ريش، دندان‌ها را محکم می كند.

21- مكارم الأخلاق قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع‌ إِذَا سَرَّحْتَ لِحْيَتَكَ وَ رَأْسَكَ فَأَمِرَّ الْمُشْطَ عَلَى صَدْرِكَ فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ الْوَبَاءِ. [21]

امام كاظم علیه السّلام فرمود: چون ريش و سرت را شانه زدى، شانه را به سينه بكش كه اندوه و وبا را می برد.

22- مكارم الأخلاق وَ قَالَ الصَّادِقُ ع‌ مَنْ سَرَّحَ لِحْيَتَهُ سَبْعِينَ مَرَّةً وَ عَدَّهَا مَرَّةً مَرَّةً لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ أَرْبَعِينَ يَوْماً. [22]

امام صادق علیه السّلام فرمود: هر كه ريشش را هفتاد بار شانه زند و هر بار بشمارد، تا چهل روز شيطان به او نزديك نشود.

23- مكارم الأخلاق وَ قَالَ ص‌ مَنِ امْتَشَطَ قَائِماً رَكِبَتْهُ الدَّيْنُ. [23]

امام صادق علیه السّلام فرمود: هر كس ايستاده شانه زند، به قرض دچار شود.

24- مكارم الأخلاق وَ قَالَ الصَّادِقُ ع‌ الْمَشْطُ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ هُوَ الْحُمَّى وَ قَالَ لَا بَأْسَ بِأَمْشَاطِ الْعَاجِ وَ الْمَكَاحِلِ وَ الْمَدَاهِنِ مِنْهُ‌.[24]

امام صادق علیه السّلام فرمود: شانه وبا را می برد و آن تب است. و فرمود: شانه و سرمه‌دان و روغن‌دان از جنس عاج اشکالی ندارد.

25- الخصال عَنْ سَعِيدِ بْنِ عِلَاقَةَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: التَّمَشُّطُ مِنْ قِيَامٍ يُورِثُ الْفَقْرَ. [25]

امير مؤمنان علیه السّلام فرمود: ايستاده شانه زدن فقر می آورد.

26- طب الأئمة عليهم السلام عَنْ تَمِيمِ بْنِ أَحْمَدَ الصَّيْرَفِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ وَ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ تَسْرِيحُ الْعَارِضَيْنِ يَشُدُّ الْأَضْرَاسَ وَ تَسْرِيحُ اللِّحْيَةِ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ تَسْرِيحُ الذُّؤَابَتَيْنِ يَذْهَبُ بِبَلَابِلِ الصَّدْرِ وَ تَسْرِيحُ الرَّأْسِ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ‌.[26]

امام صادق علیه السّلام فرمود: شانه زدن گونه‌ها، دندان‌ها را سخت می كند؛ شانه ‌زدن ريش، وبا را می برد؛ شانه زدن گيسوها، وسوسه‌هاى دل را می‌برد؛ و شانه زدنِ سر، بلغم را می برد.

27- طب الأئمة عليهم السلام عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَثْرَةُ التَّمَشُّطِ تَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ تَسْرِيحُ الرَّأْسِ يَقْطَعُ الرُّطُوبَةَ وَ يَذْهَبُ بِأَصْلِهِ‌.[27]

امام باقر علیه السّلام فرمود: شانه زدن زیاد، بلغم را بِبرد و شانه بر سر زدن، رطوبت را بِبَرد و ريشه‌كن كُنَد.



[1] . بحار 73/113/1

[2] . بحار 73/113/1

[3] . بحار 73/114/1

[4] . بحار 73/114/1

[5] . بحار 73/114/1

[6] . بحار 73/114/1

[7] . بحار 73/114/1

[8] . بحار 73/114/1

[9] . بحار 73/115/2

[10] . بحار 73/115/2

[11] . بحار 73/115/2

[12] . بحار 73/115/2

[13] . بحار 73/115/2

[14] . بحار 73/116/3

[15] . بحار 73/116/4

[16] . بحار 73/116/1

[17] . بحار 73/116/2

[18] . بحار 73/116/3

[19] . بحار 73/117/4

[20] . بحار 73/117/4

[21] . بحار 73/117/4

[22] . بحار 73/117/4

[23] . بحار 73/117/4

[24] . بحار 73/117/4

[25] . بحار 73/117/5

[26] . بحار 73/118/9

[27] . بحار 73/118/10

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
Powered by TayaCMS