نزول الطاف در ماه رمضان

نزول الطاف در ماه رمضان

فیض عام خداوند در ماه رمضان

نزول الطاف خداوند در عید فطر

کلید واژه ها: ماه رمضان- عید فطر .

فیض عام خداوند در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان، افرادی که روزه می گیرند و حتی افرادی که روزه نمی گیرند از برکات این ماه استفاده می کنند. یک فیض و لطف عامی عالم را فرا می گیرد؛ حالا روزه دارها و نماز خوان ها از سفره خصوصی و خاصی پذیرایی می شوند و عموم مردم، حتی عموم خلقت هم از سفره عام خدای متعال که رحمان و رحیم هست بهره می برند و با این رحمانیت خدا برای کافر و شقی و آدم های بد هم عنایتی می شود. در این ماه تحول خاصی در عالم هست؛ یعنی عنایات الهی و رحمت معنوی ریزش دارد، منتهی به مومنین و خواص بیشتر لطف و عنایت می شود.

پیامبرخدا صلی الله... می فرمایند: «أيّها الناس انّ ابواب الجنان في هذا الشهر مفتّحة فاسألوا ربّكم ان لا يغلقها عليكم، و ابواب النّيران مغلقة فاسألوا ربّكم ان لا يفتحها عليكم، و الشياطين مغلولة فاسألوا ربكم الا يسلّطها عليكم»[1]. مردم! در ماه مبارک رمضان درهای بهشت به سوی شما باز شده است؛ از خدا بخواهید که این درهای بهشت هیچ وقت به روی شما بسته نشود. درهای بهشت چیست؟ درهای بهشت یعنی صفات خوب، اعمال خوب، کارهای خوبی که در این ماه موفق شدیم انجام بدهیم؛ انشاءالله بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه بدهیم.

خیلی ها در ماه مبارک رمضان با نماز جماعت و مسجد آشنا شدند، در جلسات و دعاها شرکت کردند، بداخلاقی نکردند، پیمان بستند که با خلق خدا، با خانواده و اطرافیانشان مهربان باشند. کسی که می تواند یک ماه عصبانی نشود، بعد یک ماه هم می تواند؛ یعنی در بهشت به رویش باز شده، این راه را باید ادامه بدهد. گاهی در این ماه رفیق خوب پیدا می کنید؛ قدرش را بدانید، رفاقت را ادامه بدهید؛ یکی از راه های مهم بهشت رفیق خوب است. در جلسات دعا و قرآن شرکت کنید؛ حالا هر شب نشد هفته ای یکبار، هر چند روز یکبار شرکت کنید. کسی که در ماه مبارک رمضان با فامیلش آشتی کرده، صله رحم کرده، مثل این که با خدا آشتی کرده است؛ چون اگر کسی با فامیلش قهر بکند، خدا هم رحمتش را قطع می کند. کسی که در ماه مبارک رمضان با فامیلش آشتی کند، خدا او را به رحمت خودش وصل می کند.

پیامبر خدا در فراز دیگر خطبه شعبانیه فرمودند: «و ابواب النّيران مغلقة فاسألوا ربّكم ان لا يفتحها عليكم» در این ماه درهای جهنم به روی شما بسته شده، از خدای متعال بخواهید که این درها همیشه بسته باشد و درهای جهنم دیگر هیچ وقت باز نشود. درهای جهنم یعنی گناهان، بدی ها، رفقای بد، جلسات بد و امثال اینها. احیاناً انسان آلودگی هایی داشته که در این ماه توبه کرده و از بدی ها فاصله گرفته است. از خدا بخواهید و کمک بگیرید که درهای جهنم بسته بشوند و تا سال آینده برای ما هیچ وقت باز نشوند.

در فراز سوم فرمودند: «و الشياطين مغلولة فاسألوا ربكم الا يسلّطها عليكم.» شیطان ها در این ماه در غل و زنجیرند، از خدای متعال بخواهید که شیطان هیچ وقت بر شما مسلط نشود. چون کاربرد شیطان در ماه مبارک رمضان خیلی کم است؛ حتی نیروی انتظامی آمار داده که در ایام ماه مبارک رمضان فساد، ظلم، تعدی، خیانت خیلی کم می شود. شیاطین انسی و جنی در غل و زنجیرند؛ یعنی افرادی که به ما هجوم می آورند و وسوسه می کنند، چه شیطان درونی و چه شیطان بیرونی، کاربردشان در ماه مبارک رمضان کم است. این پاکیزگی و نورانیتی را که خدای متعال در ماه مبارک رمضان برای ما مرحمت فرمود، از حالات و روحیات خوش که قطعا در درونمان قرار گرفته، برای همیشه نگه داریم.

نزول الطاف خداوند در عید فطر

خدای متعال در پایان ماه مبارک رمضان، عید فطر را قرار داده و این هم سنتی است برای اعطاء خداوند به بندگانش؛ اگر خدا نمی خواست عیدی بدهد، نمی خواست لطف وعنایت بکند، چرا آخر ماه عید قرار داده است؟ روایت داریم که در هر روز ماه رمضان خدا یک میلیون نفر از آتش جهنم نجات می دهد؛ اما شب آخر ماه و عید فطر به تعداد کل ماه آدم از آتش جهنم آزاد می کند.

خدای متعال بعد از یک ماه مهمانی یک عیدی ویژه و یک جشن ویژه قرار داده و چه دستور زیبایی که روز عید فطر باید همه افطار بکنیم و واجب است که روزه نگیریم و مقداری از مالمان را کفاره بدهیم که کفاره اش هم جزء واجبات خیلی مهم است، غسل بکنیم و بعد برویم در زیر آسمان نماز بخوانیم. تنها نمازی که پنج قنوت دارد، نماز عید فطر است. دو رکعت نماز دسته جمعی زیر آسمان بعد از یک ماه روزه گرفتن و نیایش و دعا و تضرع، همه اش لطف و عنایت خاص خداست. باید دسته جمعی برویم زیر آسمان و در قنوت نماز عید دعا بکنیم که خدایا! امروز را برای مسلمین عید قرار دادی و در آن شرافت و فضیلت نهادی؛ اگر خدا نمی خواست لطف بکند، نمی خواست عنایت بکند، در دعا را به روی ما می بست و این عید را قرار نمی داد؛ «جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدا»[2] .

اگر پدری می گوید عید است و جشن تولد می گیرد، می خواهد کادو و عیدی بدهد، می خواهد هدیه بدهد و لطف کند، می خواهد شادی و سرور ایجاد کند؛ خدای بزرگی که این عید را برای پیامبر و اهل بیت و مسلمین قرار داده، می خواهد لطف و عنایتش را در حد اعلا و نهایت به سر بندگانش بریزد.

چه چیزهای خوبی در قنوت از خدای متعال می خواهیم! بنده دعایی به این جامعی و کاملی ندیدم؛ بعد از این که ستایش و مدح و ثنا می کنیم، می گوییم: «اللَّهُمَّ [أَنْتَ أَهْلُ ] أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ»[3]؛ یکی از وسایل اجابت دعا، مدح و ستایش و ثنای خداست که رحمت او را ریزان می کند. بعد می گوییم: «أَدْخِلْنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ»[4]. خدایا هر خیری که به پیامبر و آل محمد مرحمت کردی، به ما هم مرحمت فرما؛ «وَ أَخْرِجْنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ»[5]. خدایا هر سوء و بدی که از پیامبر و آلش دور کردی، از ما هم دور بفرما. یعنی از همان سرچشمه ای که بهترین خلقت (14معصوم) از آن می آشامند و می نوشند، به ما هم بنوشان.

پیامبرخدا می فرماید: «أَبِيتُ عِنْدَ رَبِّي يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِي»[6]. من پیش پروردگارم شب را به صبح می کنم، از من پذیرایی می کند (پذیرای های معنوی). بعد مي گوییم: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ»[7]. به هر خیر و خوبی که خوبان عالم در طول قرون متمادی از تو خواستند، همه آن خیرها را از تو می خواهیم و از هر شر و بدی که همه خوبان عالم به تو پناه بردند، ما هم به تو پناه می بریم.

مسلماً در خود عید و اعمال آن و دعاهای قنوتش، الطاف و عنایات خاصی هست؛ لذا غسل روز عید فطر، زیارت امام حسین علیه السلام، نماز عید و دعا کردن برای دیگران را فراموش نکنیم و به یاد فقراء و مستضعفان باشیم.

حجةالاسلام والمسلمین فرحزاد


[1] . سیدبن طاووس/ الإقبال بالأعمال الحسنة/ ج1/ ص : 23.

[2] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/1/ ص : 245.

[3] . همان

[4] . شیخ کلینی/ الكافي/ ج2/ ص:522.

[5] . همان

[6] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج6/ ص:202.

[7] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ 1/ ص : 245.

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت ʂ)

نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت (2)

هر یک از این دو امتیاز به تنهایی کافی است که به کلمات علی (ع) ارزش فراوان بدهد، ولی توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنی این که سخنی در مسیرها و میدان های مختلف و احیاناً متضاد رفته و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت را در همه ی آنها حفظ کرده باشد، سخن علی(ع) را قریب به حد اعجاز قرار داده است و به همین جهت سخن علی (ع) در حد وسط کلام مخلوق و کلام خالق قرار گرفته است
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS