پوشش زن از نامحرم1

پوشش زن از نامحرم1

پوشش زن از نامحرم(1)

 

109.مسئله: بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناي وجه و كفين از نامحرم بپوشانند مشروط به آنكه: 1. وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد. 2. كسي به قصد لذّت و ريبه به وجه و كفين آنها نگاه نكند.

امام، اراكي و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از مسائل 4 و 5.

امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان،سؤال 6، ص‌11 و استفتاء.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2449.

بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، سيستاني و گلپايگانى:( بهجت: زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند اگر چه كمك به حرام و قصد لذّتي در بين نباشد. توضيح المسائل، مسئله 1937.

تبريزى: زن بايد تمام بدن را به استثناي وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشاند و در صورتي كه زينت در وجه و كفين از قبيل انگشتر و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است پوشانيدن آن بر زن واجب نيست و در غير اين صورت بايد زينت خود را از نامحرم بپوشاند. اگر چه احتياط مستحب آن است كه وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشاند حتي اگر زينت نداشته باشد. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485 و 1486 ، 886.885.884.883.882 و استفتاء.

خامنه اى: بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناء وجه و كفين از نامحرم بپوشانند مشروط بر اينكه وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد. استفتاء.

فاضل: زن بايد تمام بدن خود را به استثناي وجه و كفين از نامحرم بپوشاند مشروط به آنكه وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد و در صورتي كه قصد زنها اين نباشد كه مردان نامحرم به آنها نگاه كنند اگر چه نامحرم به وجه و كفين او به قصد لذّت نگاه كند پوشيدن وجه و كفين لازم نيست. جامع المسائل، ج‌2، سؤالهاي 1066 و 1070 و توضيح المسائل، مسئله 2503.

سيستانى: زن بايد موي سر و بدن خود را از مرد نامحرم بپوشاند به استثناي وجه و كفين و اگر بترسد با نپوشانيدن وجه و كفين به حرام مي افتد و يا به قصد مبتلا كردن مرد به نگاه حرام نپوشاند، نپوشانيدن در اين دو صورت جايز نيست. توضيح المسائل، مسئله 2444.

گلپايگاني : بنابر احتياط واجب بايد وجه و كفين را هم از نامحرم بپوشانند. ارشاد السائل، سؤال 454 و 456 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

110.مسئله: زنها بايد بنابر احتياط واجب بيش از مقدار وجه و كفين خود را به عنوان مقدمه علميه بپوشانند (وجه عبارت است از: آن مقدار از صورت كه در وضو واجب است شسته شود و كفين نيز عبارت است از مچ تا سر انگشتان).

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستروساتر)، ص‌551 و استفتاء.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2449.

تبريزي و گلپايگانى:( تبريزى: بنابر احتياط مستحب بهتر است زن صورت خود را نيز از نامحرم بپوشاند. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1485. گلپايگانى: بنابر احتياط واجب بايد تمام وجه و كفين از نامحرم پوشيده شود. عروه، (سترو ساتر)، ص‌550.)

111.سؤال: آيا نمايان بودن كف پا، روي پا، قوزك پا و يا پاشنه پا از مردان نامحرم شرعاً جايز است.

جواب: جايز نيست.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 5.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌185.

اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444 و منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18.

فاضل: با استفاده از توضيح المسائل مسئله 2503.

در نتيجه: خانمها نمي توانند با پاي بدون جوراب در مقابل نامحرم رفت وآمد كنند و يا با اين وضع براي خريد چيزي به مغازه نزديك منزل بروند و يا اگر نامحرم در خانه است بدون جوراب در مقابل او ظاهر شوند اگر چه نامحرم برادر شوهر، شوهر خواهر، و يا هر نامحرم ديگري باشد.

112.مسئله: نمايان بودن زير چانه، گردن، گوش، سينه و دست ها تا بازو براي خانمها جايز نيست و بايد اين مواضع را هم از نامحرم بپوشانند.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

توجه: خانمها بايد توجه داشته باشند كه:.

در منزل و يااماكني كه نامحرم است اگر لباس آستين كوتاه به تن دارند (اگر چه با چادر پوشيده شده باشد) و يا اگر لباس آستين بلند به تن دارند در هنگام برداشتن چيزي از بالاي بلندي يا گرفتن چيزي از دست نامحرم و يا تعارف كردن ميوه و غيره به نامحرم و يا هنگام غذا خوردن در مقابل نامحرم و يا در هنگام خريد اجناس از مغازه ها و يا هنگام حمل باري بزرگ و يا سنگين، همه و همه مواردي هستند كه احتمال عقب رفتن آستين و يا پوشش دست و يا نمايان شدن بدن مي باشد و بايد خانمهاي محترم در اين گونه موارد مراقبت كامل داشته باشند.

113.سؤال: حدود حجاب اسلامي براي بانوان چيست براي اين منظور پوشيدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسري كفايت مي كند و اصولاً چه كيفيتي در لباس و پوشش زن در برابر افراد بايد رعايت شود.

جواب: واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دستها تا مچ از نامحرم پوشيده شود لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب كند بايد اجتناب شود.

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 3.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌194.

اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، سؤال 1701.

گلپايگانى:(گلپايگانى: واجب است تمام بدن زن از نامحرم پوشيده شود و بنابر احتياط واجب وجه و كفين نيز بايد پوشيده شود. لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب كند بايد اجتناب كرد. استفتاء.).

114.سؤال: آيا پوشيدن مانتو و شلواري كه حجم بدن و يا برجستگيهاي آن در مقابل نامحرم پيداست جايز است.

جواب: از جهت حجاب و ستر كافي است ولي چنانچه پيدا بودن حجم يا برجستگيهاي بدن باعث ريبه و مفسده باشد بايد بپوشانند.

امام، اراكي و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله‌4.

بهجت: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18.

خامنه اى، فاضل و گلپايگانى:(خامنه اى: پوشانيدن برجستگيهاي بدن لازم است. استفتاء.

فاضل: اگر مهيج نباشد و مفسده هم نداشته باشد، در صورتي كه زينت محسوب نشود، مانعي ندارد. جامع المسائل، ج‌1، سؤال 1708 و استفتاء.

گلپايگانى: در صورتي كه موجب جلب توجه اجنبي باشد جايز نيست. استفتاء.)

115.مسئله: خانمها نمي توانند آستين خود را براي آمپول زدن و يا فشار خون و يا نبض گرفتن و غيره در مقابل نامحرم بالا بزنند مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485و 882، 886 - 885.884.883.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 18 و 20.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، با استفاده از سؤال 2091.

اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

116.سؤال: خانمي هستم و بايد هر روز آمپول بزنم درمانگاه نزديك منزل آمپول زن مرد دارد البته درمانگاه دورتري است كه آمپول زن خانم نيز دارد لكن بعلت دوري بايد با ماشين بروم. آيا مي توانم نزد مرد آمپول بزنم.

جواب: جايز نيست مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

117.سؤال: آيا خانمها مي توانند بدون تحقيق كردن از وجود دكتر زن نزد دكتر نامحرم بروند البته در صورتيكه مستلزم نگاه يا لمس بدن زن باشد.

جواب: جايز نيست.

امام، اراكى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، با استفاده از سؤالهاي 2078 و 2079.

بهجت:(بهجت: در صورتي كه اضطرار باشد اشكالي ندارد. استفتاء.).

118.سؤال: در شهر ما هم دكتر زن هست و هم مرد لكن دكتر مرد حاذقتر است آيا خانمها مي توانند نزد دكتر مرد بروند.

جواب: در صورتي كه دكتر زن نتواند مداوا كند اشكالي ندارد.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، با استفاده از سؤالهاي 2087 ، 2088 و 2089.

سيستانى:(سيستانى: در صورتي كه دكتر مرد براي مداوا بهتر باشد اشكالي ندارد.

منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 21 و توضيح المسائل، مسئله 2450.).

احكام جورابها.

119.سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن جوراب ضخيم در حالي كه حجم پا پيدا باشد اشكال دارد يا نه.

جواب: در صورتي كه بر آن مفسده اي مترتب نباشد و پوست پا پيدا نباشد اشكالي ندارد.

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله‌4.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، سؤال 1712.

بهجت و تبريزى:(بهجت: اگر در معرض فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.

تبريزى: علاوه بر اينكه نبايد جوراب به گونه اي باشد كه زينت محسوب شود. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 907.).

120.مسئله: جورابهاي نازك كه پوست پا نمايان باشد حكم پوشش ندارند و خانمها بايد از پوشيدن اينگونه جورابها در مقابل نامحرم اجتناب كنند. بلكه بايد از جورابهائي استفاده كنند كه پوست بدن نمايان نباشد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4 ،ص‌550.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

تبريزى: با استفاده از صراط النجاة، سؤال 907.

سيستانى:منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

121.سؤال: زنهايي هستند كه شلوار مي پوشند ولي جورابهايي ساقه بلند را روي شلوار خود مي كشند به نحوي كه حجم اندام زن پيداست اين نوع جوراب پوشيدن چه حكمي دارد.

جواب: اشكال ندارد.

امام، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى:(اراكى: در صورتي كه جلب توجه بكند و يا مهيج باشد جايز نيست. استفتاء.

بهجت: اگر در معرضيت فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.

خامنه اى: اگر مفسده اي بر آن مترتب نباشد، اشكال ندارد. استفتاء.

گلپايگانى: در صورتي كه معرض گناه نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد. استفتاء، ارشاد السائل، سؤال 481.)

122.سؤال: پوشيدن لباس در رنگهاي زننده و جلب توجه كننده در محيطهايي كه نامحرم هست مانند دانشگاه، بازار و... چه حكمي دارد.

جواب: با فرض مهيّج بودن حرام است.

امام، اراكى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.

بهجت، تبريزى، فاضل و گلپايگانى:(بهجت: اگر چه منعي ندارد ولي مسلمان وقار در لباس هم داشته باشد. استفتاء.

تبريزى: اگر لباس زن لباس زينت باشد واجب است آن را از نامحرم بپوشاند همانگونه كه واجب است بدن خود را بپوشاند.

صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1484.

فاضل: چنانچه موجب فساد و گناه مي شود جائز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: بافرض مهيج بودن و معرضيت داشتن براي فساد حرام است. استفتاء.)

احكام چادرها.

123.سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن بعضي از چادرها كه با تابش نور از پشت مقداري از سايه بدن پيداست جايز است يا نه.

جواب: در صورتي كه پوست بدن پيدا نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.

امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌195.

خامنه اى: استفتاء.

بهجت، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:(بهجت: رعايت احتياط را بنماييد. استفتاء.

سيستانى: پوشيدن آن اشكال دارد. استفتاء.

فاضل: چنانچه موقع تابش نور بپوشند و صدق ستر نكند جائز نيست.

استفتاء.

گلپايگانى: بطور كلي زن بايد طوري خود را مستور كند كه جلب توجه اجنبي نكند. استفتاء.

مكارم: بنابر احتياط واجب پوشيدن اينگونه چادرها جايز نيست. عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 4.)

124.سؤال: پوشيدن چادرهاي شرمن چه حكمي دارد.

جواب: در صورتيكه عرفاً جلب توجه نكند اشكال ندارد.

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

توجه: جلب توجه كردن به دو عامل بستگي دارد: 1. گاهي در جايي خانمها چادر شرمن اصلاً نمي پوشند در اين صورت اگر خانمي بپوشد جلب توجه مي كند در نتيجه پوشيدن چادر شرمن جايز نيست 2. و اگر در جايي خانمها چادر شرمن مي پوشند لكن اگر چادر به گونه اي باشد كه جلب نظر بكند باز هم پوشيدن آن جايز نيست .

125.مسئله: پوشيدن چادرهايي كه موها و يا هر جاي بدن از پشت آن نمايان باشد جايز نيست و خانمها خصوصاً در منزل اگرنامحرمي هست بايد از پوشيدن اينگونه چادرها خودداري كنند.

امام، اراكى، تبريزى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

126.سؤال: اگر خانمي چادري بپوشد كه حجم بدن او از پشت آن پيدا باشد لكن در زير چادر از پوشش كافي برخوردار باشد مثلاً مقنعه پوشيده باشد و جوراب و لباس آستين بلند، آيا شرعاً جايز است.

جواب: در صورتي كه بدن نمايان نباشد و بر پوشيدن آن هم مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌195 و استفتاء.

بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت ʂ)

نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت (2)

هر یک از این دو امتیاز به تنهایی کافی است که به کلمات علی (ع) ارزش فراوان بدهد، ولی توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنی این که سخنی در مسیرها و میدان های مختلف و احیاناً متضاد رفته و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت را در همه ی آنها حفظ کرده باشد، سخن علی(ع) را قریب به حد اعجاز قرار داده است و به همین جهت سخن علی (ع) در حد وسط کلام مخلوق و کلام خالق قرار گرفته است
 امام شناسی در نهج البلاغه

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
 دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

کتاب شریف نهج البلاغه با 239 خطبه، 79 نامه و 472 حکمت و موعظه پس از قرآن مجید و در کنار احادیث شریف، کتاب دنیا و آخرت است؛ کتابی است که به شؤونات مختلف دنیوی و اخروی انسانها از جمله مبحث: «حکومت اسلامی، آیین زمامداری، رهبری، و ویژگی های حاکم اسلامی » نیک پرداخته است که امید است مجموعه مقالات این شماره برای علاقه مندان به این مبحث مهم، قابل توجه و سودمند باشد .
Powered by TayaCMS