آرمان‏های انقلاب

آرمان‏های انقلاب خلاصه سخنرانی | آرمان‏های انقلاب
انقلاب هم شیرینی دارد و هم سیلی. ما اگر در شرایط سخت انقلاب و شکنجه و خفقان بودیم، آیا واقعاً دیندار می ماندیم ؟! * انقلاب ما انقلاب در مادیات نبود،انقلاب در معنویات و ارزش ها بود.

 یا لطیف
سخنرانی حجة الاسلام انجوی‏نژاد
موضوع: آرمان های انقلاب



در چشم بر هم زدنی نسل ها بزرگ شدند و نسل عوض میشود. 29 سال از انقلاب گذشت و جوان های آن روز بازنشست شدند. 20 – 30 سال دیگر بازماندگان جنگ و انقلاب دیگر نخواهند بود.. آیا مفاهیم جنگ و انقلاب انتقال یافت؟
ما خیلی از افراد که در انقلاب کارهای مهم انجام دادند را اصلاً نمی شناسیم. نباید کار ما و فعالیت ها فقط به دهه ی فجر محدود شود، باید در طول سال کار کرد. ما نتوانستیم یک تعریف درست از انقلاب و اتفاقات بعد و قبل از آن برای جوانان و نسل کنونی ارائه دهیم و اونها فکر می کنند قبل از انقلاب چه خبر بوده!! از آن طرف تبلیغات زیادی نسبت به آن میشود و از این طرف ما تبلیغاتی نسبت به بعد از انقلاب و اتفاقات و سازندگی ها و پیشرفت های آن نمی کنیم. نسل امروز ما نسبت به انقلاب و اهداف آن اطلاع درستی ندارد و در نسل خود زمان انقلاب هم که انقلابی بودند و ماندند، گروهی هستند که بعضی از آنها استحاله شدند. استحاله به این معنا که فرهنگ و الفاظ آنها هم تغییر کردند. و به کسانی که هنوز بر سر ارزش ها باقی ماندند به تمسخر می گویند شما هنوز شعار زده و پراگمات ( سخنرانی را ول کن و عمل کن) و انقلابی هستید؟؟!!!!

بعد از مقدمه می رویم سراغ آرمانها:
آرمان سه کلمه بود: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. این آرمان اصلی بود.
1- حضرت امام(ره) اعلام کردند انقلاب ما بر مبنای ایمان به غیب است، اعتقاد داشتیم که در دنیای امروز ما به تکلیف بندگی عمل می کنیم و خدا ربوبیت خود را می کند. 
2- حضرت امام(ره) فرمودند: آرمان های اصلی این انقلاب رساندن مردم به کلمه ی مقدس زُهد است.
امام(ره) اعتقاد داشت دنیا نمیتواند برای من دلفریب باشد. یک عمر زُهد را به این معنا می گفتند که شما به عبادت بپردازید، به دنیا چه کار دارید؟!!
آمدند نزد امام باقر(ع) – که از خستگی عرق کرده بودند – گفتند شما برو ذکر بگو. چرا به کار دنیایی می پردازی؟! امام(ع) همانطور که کار می کردند فرمودند: سبحان الله. یعنی مهم اینه که دنیا از ما دلربایی نکنه. ( نقل به مضمون)

امام(ره) بر اینکه ولایت فقیه را پایه گذاری کنند که کشور در دست آن باشد، اصرار دارد و هدفشان از اون اصلاح بود نه دنیا طلبی.
اگر امام(ره) در زندگی ساده زیستی را رعایت می کردند، برای درک حال مردم بود و این وظیفه ی شرعی مسئولان است.

3- توکل بر خدا: وقتی انسان به خدا توکل کند، حرکات و اتفاقات دنیا در ظرش کوچک میشود. وقتی عظمت خدا را می بیند، کره ی زمین انقدر برایش کوچک می شود که دیگر خریداری ندارد. امام فرمودند مگر چه میشود بذارید امریکا بیاید 2 تا بمب اتم بزند و همه از بین بروند. فوقش این است که می گویند یه عده آدم آمدند و مقاومت کردند.
حرفی که دیگر الآن خریدار ندارد. حرف امروزی ها اینه: انقلاب نکردیم که از بین برویم!

انقلاب ما انقلاب در مادیات نبود. انقلاب در معنویات و ارزش ها بود. امام گفتند ما حاضریم روزه بگیریم، لباس ساده بپوشیم ولی ارزش هایمان را حفظ کنیم. وای الان توقعات مصرفی آدم ها را بالا بردند. هر روز انتظار جدید؛ چون آرمانخواهی دیگر جایی ندارد.
الآن تبلیغات کاندیداهای ما هم مصرف گرایانه و دور از آرمانگرایی شده است. اول انقلاب شعار مارکسیست ها که کار، مسکن، آزادی بود رو مسخره می کردند که مگر ما حیوانیم؟؟!!!

4- تواضع: در این انقلاب هر که بارش بیشتر می شود، سرش افتاده تر می شود. امام در وصف آقای رجایی فرمودند: همین آقای رجائی حالش از زمان دستفروشی تا ریاست جمهوری هیچ تغییری نکرده است. 

تواضع یک حالتی است که باید کار کرد و در خود ایجاد کرد نه فقط زمانی که شرایط پایین داری متواضع باشی!
5- قاطعیت: به حق رسیدی، قاطع باش. آقای امام کاشانی می گفتند امام فرمودند 3 نوع موسیقی داریم، در حالیکه بعد مراجع حکم به حُرمت آن داده بودند. وقتی این فتواها را جلوی امام بردند، امام با دست پس زدند و گفتند: بی سوادها...!
وقتی به حقیقت می رسد، قاطع است.

6- اعتماد به خودِ خداییِ خود.

7- عدالت: همه باید با هم استفاده کنند. نه اینکه هزار فامیل باشد با حقوق های میلیونی در کنار حقوق های پایین و زیر خط فقرها.
عدالت بین مسئولان و مردم کمرنگ شده است. این با آرمان انقلاب فاصله دارد. هدف عدالت مادی و معنوی است.

8- نگاه درست به دنیا و آخرت باوری. در تمام زندگی به یاد آخرت و مرگ باشد نه تنها در لحظات آخر یا گوشه هایی از زندگی.
انقلاب هم شیرینی دارد و هم سیلی. ما اگر در شرایط سخت انقلاب و شکنجه و خفقان بودیم، آیا واقعاً دیندار می ماندیم؟! خسته نمی شدیم و کم نمی اوردیم؟!

9- ولایت: پایه ی اصلی انقلاب که تاکنون آن را نگه داشته است، ولایت است.


 

جدیدترین ها در این موضوع

 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
Powered by TayaCMS