احکام زينت دختران

احکام زينت دختران

آرايش چهره

آرايش در برابر محارم

سرمه چشم

لاك زدن

رنگ مو

استفاده از عطر

انگشتر بانوان

ناخن بلند

ساعت زنانه

آرايش در نماز

درس پانزدهم

  1. سؤال: زيورآلات زن، اگر در معرض ديد نامحرم باشد، چه حكمى دارد؟

    پاسخ: همه مراجع تقليد: بايد از ديد نامحرم پوشانده شود. [1]

  2. سؤال: اگر در جايى شك پيدا شود كه چيزى از موارد زينت است يا نه، تكليف چيست؟ آيا بايد آن را بپوشاند؟
  3. پاسخ: همه مراجع; خير، پوشاندن آن واجب نيست.

آرايش چهره

  1. سؤال: آيا زن بايد چهره آرايش كرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
  2. پاسخ: همه مراجع: آرى; بايد از نامحرم بپوشاند. [2]

آرايش در برابر محارم

  1. سؤال: آرايش كردن براى محارم، چه حكمى دارد؟
  2. پاسخ: همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشكال ندارد. [3]

سرمه چشم

  1. سؤال: آيا سرمه چشم از زينتهايى است كه بايد پوشيده شود؟
  2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود پوشاندن آن واجب است. [4]

لاكزدن

  1. سؤال: آيا لاك زدن به ناخن براى دختران اشكال دارد؟
  2. پاسخ: اشكال ندارد ولى بايد از نامحرمان بپوشانند. [5]

رنگ مو

  1. سؤال: آيا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابروى شان استفاده مىكنند، مانع صحت وضو و غسل است؟
  2. پاسخ: اگر فقط رنگ باشد و داراى جرمى نباشد كه مانع از رسيدن آب به مو شود، وضو صحيح است. [6]

استفاده از عطر

  1. نظافت و خوشبو بودن يكى از دستورات اسلام است در روايات سفارش زيادى به استفاده از عطر شده است، مثلاً استفاده از عطر، در حال نماز برابر با هزار ركعت است. [7]
  2. امّا اين مايع خوشبوكننده نبايد موجب جلب توجه نامحرم و تحريك آنها شود، لذا استفاده از عطر در مكانهايى كه نامحرم هست و يا در خيابان، در صورتى كه سبب جلب توجه نامحرم باشد منع شده است، اما در مراكز يا مجالسى كه فقط خانمها يا افراد محرم هستند، استفاده از عطر و ادكلن بدون اشكال است. لذا مناسب است خواهران از اين گونه مواد كه بوى بد بدن را از بين مىبرند استفاده كنند.

  3. سؤال: آيا عطر زدن و يا خوشبو كردن به وسيله مواد و مايعات ديگر براى بانوان در صورتى كه بوى آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد؟
  4. پاسخ: عطر زدن اشكال ندارد اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد جايز نيست. [8]

  5. سؤال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود؟
  6. پاسخ: همه مراجع: خير، جايز نيست. [9]

    انگشتر بانوان

    1. سؤال: پوشش انگشتر طلا و حلقه ازدواج توسط بانوان در صورتى كه در معرض ديد نامحرم باشد چگونه است؟
    2. پاسخ: بايد از نامحرم پوشانده شود. [10]

    ناخن بلند

    1. سؤال: بلند كردن ناخن براى خانمها چه حكمى دارد؟
    2. پاسخ: بلند كردن ناخن در حد معقول اشكال ندارد. [11]

    ساعت زنانه

    1. سؤال: آيا ساعت جزء زيورآلات است كه بايد از نامحرم پوشيده بماند؟
    2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. [12]

    آرايش در نماز

    1. سؤال: زنى كه آرايش كرده و زيور آلات دارد آيا بايد در هنگام نماز چهره خود را بپوشاند؟
    2. پاسخ: همه مراجع: اگر مرد نامحرم او را نمىبيند، پوشاندن چهره آرايش كرده و زيورآلات در نماز واجب نيست. [13]


[1]. استفتائات امام،ج 3، س 36;اجوبة الاستفتائات،س 543; جامع المسائل فاضل، ج 1، س1707.

[2]. جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1328 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 1220.

[3]. العروة الوثقى، ج 1، (الستر).

[4]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و استفتائات خامنهاى، س 562.

[5]. العروة الوثقى، ج 1، ص 551، م 4.

[6]. اجوبة الاستفتائات، ص27، س140.

[7]. آداب الشريعه علامه فشاركى، ص132.

[8]. استفتائات امام، احكام ازدواج، ص194.

[9]. استفتائات جديد مكارم، ج1 س797; خامنهاى اجوبة الاستفتائات، س667 و621; مكارم، احكام بانوان، س621.

[10]. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج2، ص72.

[11]. احكام بانوان، مكارم، ص246، س898.

[12]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 562.

[13]. العروة الوثقى، ج 1، فى الستر و الساتر، م 5.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

پر بازدیدترین ها

 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
Powered by TayaCMS