حضرت معصومه سلام الله علیها (منبر کوتاه)

حضرت معصومه سلام الله علیها (منبر کوتاه)

بسم الله الرحمن  الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

عاشق آنست که یا دیده به گل وا نکند           یا به غیر ا ز گل روی تو تماشا نکند

به گدای تو اگر هر دو جهان را بخشند            رد کند ، غیر تو را از تو تمنا نکند

چشم بیمار تو بیمار کند هر کس را              جان دهد آرزوی فیض مسیحا نکند

دیدن روی تو با دادن جان شیرین است         رو نما تا که کسی روی به دنیا نکند

گر به بازار دو عالم گذرم ، دیده من              جز تماشای تو ای یوسف زهرا نکند

یابن الحسن ، یابن الحسن ...                    یاصاحب الزمان ، یا صاحب الزمان ...

تشرف:

سید جلیل آقا سید جعفر قزوینی می‌گوید :

با پدرم مرحوم آقا سید باقر قزوینی به مسجد سهله می‌رفتیم وقتی نزدیک مسجد رسیدیم به او گفتم : این حرفهایی که از مردم می‌شنوم یعنی هرکس چهار  شب چهارشنبه به مسجد سهله بیاید حضرت مهدی را می‌بیند پایه و اساسی دارد ؟

 پدرم غضبناک متوجه من شد و گفت: چرا اساسی نداشته باشد ؟ فقط به این خاطر که تو ندیده‌ای ؟ آیا هرچیزی که تو ندیده ای اصل ندارد؟ خیلی مرا سرزنش کرد طوری که از گفته خودم پشیمان شدم .

داخل مسجد شدیم هیچکس در آن جا نبود وقتی  پدرم در وسط مسجد برای خواندن دو رکعت نماز استجاره ایستاد شخصی از طرف مقام حضرت حجت متوجه او شد و از کنارش عبور کرد به او سلام کرد و با ایشان مصافحه نمود در اینجا پدرم به من توجه کرد و پرسید : این آقا کیست ؟

گفتم : آیا او حضرت مهدی است؟ فرمود: پس کیست؟ من به دنبال آن حضرت دویدم ولی احدی را نه در مسجد و نه در خارج آن ندیدم. (عبقری الحسان ص ۶۴)

روز اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است  که انشاء الله دوستان سخنران و واعظ در هرکجای کشور که افاضه میفرمایند از این بانوی باعظمت یاد کنند.

مرحوم شیخ محمد تقی تستری در قاموس الرجال میفرماید: در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام) با آنهمه کثرتشان بعد از امام رضا(علیه السلام) کسی هم شأن این بانو نیست .

مدت ۲۵ سال تمام حضرت رضا (علیه السلام) تنها فرزند حضرت نجمه خاتون (علیهاالسلام) بود پس از ربع قرن انتظار سرانجام ستاره ای تابان در دامان نجمه درخشید.

نکات:

۱- کریمه اهل بیت: در رؤیای صادقه حضرت آیت الله نجفی مرعشی فرمودند : با دعا  و راز و نیاز و تلاش برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (علیهاالسلام) حضرت صادق(علیه السلام) در رؤیای صادقه خطاب به من فرمودند: برتو باد به کریمه اهل بیت.

لذا در میان دانشمندان و علما و فقیهان این بانو به کریمه اهل بیت لقب گرفتند.

۲- معصومه: علت نامیدن این نام بر این بانو آنست که عصمت مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در او تجلی یافته است و بر اساس روایات این لقب از سوی حضرت رضا (علیه السلام) به این بانوی والامقام اختصاص یافته است.که مرحوم مجلسی می‌فرماید:

امام رضا (علیه السلام) فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

۳- زیارتنامه: یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (سلام الله علیها) زیارتنامه آنحضرت است در عالم اسلام فقط دو بانو زیارتنامه مأثور و منقول از ائمه علیهم السلام دارند یکی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است و دوم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.لازم به ذکر است که این بانو سه زیارتنامه دارد یکی مشهور و دو زیارتنامه غیر مشهور.

۴- ویژگی زیارتنامه ها: در زیارتنامه مشهور بی بی به دو نسب تکیه شده است:

 یکی سلسله الهی: در این زیارتنامه مشهور به ما می‌فهماند که آنحضرت در پیوندی معنوی با سلسله‌ای الهی است او نسبت به آدم و انبیاء دیگر که در زیارتنامه نام آنها را می‌برید از حیث رسالت داری متصل است یعنی متصل به همه انبیاء الهی است

دوم: سلسله صلبی: او نسبت به انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام از حیث صلب نیز متصل است به تعبیری او دارنده همه خوبی‌هاست.

۵- زیارتنامه های غیر مشهور آنحضرت: اشاره به اسامی و القاب آن بی بی دارد؛ طاهره ،حمیده ، رشیده ، تقیه ، رضیه، مرضیه، صدیقه، سیده نساء محدثه ، عابده

از صفات و القابی است که در این زیارات آمده است یعنی به نوعی با مادر خود هم اسم و لقب است.

۶- مقام شفاعت: در قرآن کریم بالاترین شفاعت را به رسول اکرم اختصاص داده و به مقام محمود تعبیر شده است در میان سلسله بانوان عالم شفاعت گسترده عالم به دو بانوی عالیقدر یعنی حضرت زهرا و حضرت معصومه(علیهماالسلام) قرار داده است که پس از حضرت زهرا که شفیعه روز جزا است امام صادق (علیه السلام) فرمود:با شفاعت او (معصومه) همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

روایت :

روزی جمعی از مردم ری در مدینه به محضر امام صادق علیه السلام رفتند و عرض کردند: ما از اهالی ری هستیم . امام صادق فرمود: آفرین به برادران ما از اهالی قم . آنها گفتند: ما از اهالی ری هستیم. امام باز همان جمله را تکرار فرمود. و این مطلب چند بار تکرار شد آنگاه فرمودند:

ان لله حرما و هو مکة ، و ان للرسول حرما و هو المدینة . و ان لأمیرالمؤمنین حرما و هو الکوفة . ان لنا حرما و هو بلدة قم.

برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خداحرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است و برای ما (امامان) حرمی است و آن شهر قم است.

(بحار ، جلد ۶۰ ، صفحه ۲۱۶)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
Powered by TayaCMS