عوامل محبت در احاديث اسلامی(1)

عوامل محبت در احاديث اسلامی(1)

1- ایمان محور محبت

(( من احب لله و ابغض لله و اعطی لله فهو ممن كمل ایمانه . ))

امام صادق علیه السلام فرمود :

هركس به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد و به خاطر خدا عطا كند ، از كسانی است كه ایمانش كامل شده است .[1]

امام باقر علیه السلام فرمود : اگر خواستی بدانی در تو خیری هست ، به دلت نگاه كن ، اگر اهل طاعت خدا ، فرمانبرداران را دوست دارد و از اهل معصیت خدا بدش می آید ، در تو خیری هست و خداوند تو را دوست دارد .

و اگر از اهل اطاعت بدش می آید و از اهل معصیت خوشنود است ، در تو خیری نیست ، و خداوند از تو ناخشنود است ، و (بدان ) كه هر كسی با دوست خود خواهد بود . [2](یعنی در قیامت دوست با دوست است ) .

و فرمود : هر كس كه معیار محبت و دشمنی او دین نباشد دین ندارد . [3]

آری اگر كسی شوهر و یا همسر مو من و با تقوایی دارد ، كه خداوند او را دوست می دارد ، باید همسر خود را دوست بدارد ، زیرا ایمان برای مو من برترین فضیلت است ، و هرگز نمی تواند هیچ فضیلتی جانشین ایمان گردد .

2 - محبت ، محبت می آورد

(( بالتودد تتاكد المحبه ))

با دوستی ، محبت محكم می شود ، [4] یعنی برای پیدا كردن دوست ، و دوست كردن همسر و دیگران از خودتان شروع كنید ، سعی كنید دوستی كنید تا او هم با شما دوست شود .

3 - توجه و حضور قلب به خدا

امام صادق علیه السلام فرمود : هر كه در نماز ، دل به خدا دهد ، خداوند روبه او كند ، دلهای مو منین را هم به دوستی با او می گرداند ، بعد از آنكه خدا او را دوست می دارد . [5]

4 - احسان و نیكی محبت می آورد

(( بالاحسان تملك القلواب . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : با احسان و خدمت ، دلها را می شود مالك شد ، و در حدیث دیگری فرمود : با احسان و نیكی می شود افراد را خرید و بنده كرد . [6] آری فطرت و سرشت انسان به گونه ای است كه وقتی به او احسان شود ، مجذوب می شود و انس می گیرد .

5 - سلام كنید و محبت ایجاد نمایید .

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : سوگند به آنكه جانم به دست اوست ، به بهشت وارد نمی شوید تا ایمان بیاورید . و ایمان نمی آورید تا با یكدیگر دوست باشید ، آیا نمی خواهید شما را به كاری راهنمایی كنم كه اگر انجام دهید ، با هم دوست شوید ؟ (برای ایجاد محبت ) به یكدیگر آشكارا سلام كنید . [7]

و حضرت علی علیه السلام فرمود : زبانت را به سخن ملایم و سلام كردن عادت بده تا دوستانت زیاد شوند و دشمنانت اندك گردد . [8]

6 - اظهار محبت ، محبت می آورد .

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : مرد وقتی به زنش بگوید دوستت دارم ، این سخن هرگز از دل او بیرون نمی رود . [9]

مردی به امام باقر عرض كرد : من فلانی را دوست دارم ، حضرت فرمود : او را از این دوستی آگاه كن ، كه برای دوام مو ثرتر و در الفت بهتر است . [10]

7 - صورت گشاده و خندان

(( حسن البشر اول العطاء و اسهل السخاء ))

حضرت علی علیه السلام می فرماید : رخسار نیكو اولین هدیه و راحت ترین بخشش است و فرمود :

صورت گشاده و باز تو اول نیكی تو است ، و دلالت بر بزرگواری تو می كند[11] و فرمود : صورت باز آتش دشمنی را خاموش می كند ، و فرمود : صورت باز و گشاده ریسمان محبت است ، و فرمود : كار نیك و صورت باز ، محبت می آورد و انسان را به بهشت می رساند . [12]

و فرمود : صورت گشاده ، روش هر آزاده است . [13]

8 - خوش آمد گویی و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : روی باز و گشاده و بخشش و نیكی و خوش آمد گفتن ، موجب دوستی مردم است . [14]

9 - دست دادن ، محبت می آورد

(( تصافحوا فان المصافحه تزید فی الموده ))

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : به یكدیگر دست بدهید كه محبت را زیاد می كند . [15]

حضرت صادق علیه السلام فرمود : به یكدیگر دست بدهید كه كینه را از بین می برد . [16]

10 - هدیه دادن ، دوستی آفرین است

(( تهادوا تحابوا ))

امام صادق علیه السلام فرمود : به یكدیگر هدیه دهید ، تا دوست هم باشید ، چرا كه هدیه كینه را از بین می برد . [17]

و حضرت علی علیه السلام فرمود : هدیه محبت می آورد ، و فرمود : هیچ چیز مثل هدیه ، فرمانروا را ملایم و خشم را بیرون و رانده شده را متمایل و كارهای سخت را آسان و بدیها را دور ، نمی كند . [18]

نكته مهم در هدیه و اهمیت آن به اظهار محبت و دوستی است ، نه ارزش مادی آن ، بنابراین در هدیه توقعات را كنار بگذارید و ارزش واقعی آن را در نظر بگیرید تا دوستان شما و خود شما بتوانید همواره به یكدیگر هدیه ای هر چند اندك به نشان دوستی تقدیم كنید ، متاءسفانه این ابراز دوستی ، در نزد بعضی به خاطر توقعات نابجا تبدیل به وسیله كدورت می شود و بجای تشكر و دریافت پیام هدیه ، بخاطر مسایل مادی از یكدیگر دلخور می شوند .

این هم هدیه است

امام صادق علیه السلام فرمود : محبوبترین برادرانم ، كسی است كه عیبهای مرا به من هدیه ای دهد . [19]، و حضرت علی علیه السلام فرمود : چه خوب هدیه ای است ، موعظه . [20]

و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : هیچ مسلمانی برای برادرش ، هدیه بهتر از سخن حكیمانه كه یا هدایتش را زیاد كند ، یا از هلاكت دورش كند ، نداده است . [21]

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 326.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

[6]-دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

[7]-دارالسلام ج 3، ص 348 و 420.

[8]-دارالسلام ج 3، ص 348 و 420.

[9]-وسایل ج 14 ص 10.

[10]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[11]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[12]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[13]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[14]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[15]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[16]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[17]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[18]-دارالسلام ج 3، ص 427 و 386.

[19]-دارالسلام ج 3، ص 427 و 386.

[20]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[21]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

پر بازدیدترین ها

 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
Powered by TayaCMS