مهارت جذ ب جوانان 14

مهارت جذ ب جوانان 14

روش های برانگیزاننده:

روش های اقناعی:

روش های هشداری:

روش های جدی در برخورد:

روش های تنبیهی:

روش مجازات نقدی.

روشهای عاطفی:

روش های امیدساز:

روش های سرزنشی:

روش های تبیینی (آگاهی بخشی):

روش های تهدیدی:

روش های ترغیبی:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از روش های جذب جوانان روش خیرخواهی بر مدار مهر و محبت است. از جمله روشهایی که خیرخواهی در آن است. دو روش آن گفته شد و روش سوم.

روش های برانگیزاننده:

  1. روش تحسین یعنی تشویق فرد در دل بطوری که در چهره مشاهده شود.
  2. روش تأیید خود را پشتیبان او قرار دادن، عواقب کارش را به عهده گرفتن، یا ضامن شدن.
  3. روش تشویق یعنی تأیید زبانی فرد.
  4. روش پاداش و انعام.
  5. روش دلگرمی دادن یعنی زمینه را برای شادابی روان و حرکت و نشاط فرد فراهم کردن.
  6. روش التجاء واداشتن فرد به پناه بردن به خدا یا خود را در پناه او قرار دهد تا در برابر وسوسه ها و لغزش ها مقابل عمل خوب برانگیخته شود.

روش های اقناعی:

  1. روش استدلال کمک گرفتن از دلیل برای فردی که اشتباه کرده.
  2. روش برهان شیوه ای است برای رسیدن به معرفت از طریق درست و عقلانی آن.
  3. روش حجت آوردن دلیل روشن و زنده برای مجاب کردن او مثلا طرف می گوید به علت بیکاری رفتم معتاد شدم ما دلیل می آوریم فلانی را ببین خشت کاری می کند ولی دنبال این کار نمی رود.
  4. روش مجادله یعنی استفاده از مقبولیات فرد جهت محکوم کردن خودش.
  5. روش احتجاج یا محاجّه نوعی بحث و استدلال و گفت و شنود برای قانع کردن.
  6. روش ابلاغ و تبلیغ، پیام خدا و پیامبر را به طرف برسانیم تا مورد قبول او واقع شود و قانع شود.

روش های هشداری:

  1. اخطار یعنی تذکر و یادآوری مسأله که آخرین باری باشد که این کار را انجام می دهی.
  2. عقاب یعنی دنبال کاری را گرفتن و عقوبت کردن «و من عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم»
  3. افشاء اگر این کار را کردی به مردم می گویم. به کسانی بگوییم که وقتی به گوشش رسید بعدا تشویق شود به این کار یا این کار را ترک کند.
  4. روش اِسعار یعنی تخفیف و ترساندن برای زمان محدودی. مثلا می گوییم از مدرسه اخراجت می کنم برای چند دقیقه ای تا خوب التماس کرد می گوییم خب برو درست را بخوان.
  5. بیدار سازی وجدان است مثلا هشدار می دهیم که گمان نکند فرد رها شده ای است. «أیحسب الانسان أن یترک السدی»
  6. تذکر یادآوری و تفهیم مسأله ای که این کار بد یا خوب است »«إن القبیح من کل أحد قبیح و منک أقبح»، «فذکر إنما أنت مذکر

  7. روش عبرت آموزی در فضای تربیت مجبور می شود مجرمی را شلاق بزند تا عبرتی شود برای دیگران یا یک نفر را از کلاس بیرون کند تا بقیه بفهمند. »من اعتبر أبصر

روش های جدی در برخورد:

  1. 1.روش قطع محبت، اعلام عدم محبت مثل اینکه از چشمم افتادی. «لا یحب الکافرین لا یحب الظالمین لا یحب الکاذبین» اینها قطعی محبت است.
  2. روش تقبیح و تنفر، زشت شمردن عمل طرف چرا این کار را کردی؟
  3. روش ذم و قدح نوعی زشت شمردن عمل که بر اثر عمل فرد تحقیر می شود و دست به آن کار نمی زند.
  4. روش معاتبه یعنی عتاب و پرخاش کردن.
  5. روش قهر یعنی بریدن پیوند مهر و عاطفه.
  6. روش نفرین قرآن می فرماید: قاتلکم الله خدا شما را بکشد.
  7. روش محاسبه حسابرسی گزارش از او خواستن.
  8. روش طرد؛ فرد را از مقام قرب خود طرد کردن و از خود راندن.

روش های تنبیهی:

  1. روش نِکال یعنی عقوبت کردن برای ارهاب دیگران مجرم را می زنیم تا عبرت دیگران شود راغب می گوید نکال کاری است که با فعل آن دیگری از عملی بازداشته شود.
  2. روش بَطش و آن ترساندن از عذاب سخت و شدید عذابی همراه با خشم و سختگیری. «إن بطش ربک لشدید»
  3. روش اجرای حد بصورت ضربه های علنی «الزانیة و الزانی فجلدوا کل واحد منهما مئة جلد»
  4. روش تعذیر قاضی تشخیص می دهد اگر کمتر از حد بزند این ادب می شود همان مقداری که تشخیص می دهد عمل می کند. زدن به میزان پایین تر از حد برای تربیت شدن تعذیر است.
  5. روش أخذ، انتقامی سخت و طاقت فرسا را أخذ گویند.
  6. روش رِجز یعنی وارد آوردن عذابی که آدمی را در زندگی دچار دشواری های غیرقابل جبران کند. (سورة اعراف آیه 134) خداوند طوفان را.....

روش مجازات نقدی.

  1. روش تحریم روابط بصورت بایکوت کردن بصورتی که در جدایی او انزوا قرار بگیرد.
  2. روش سختگیری در أکل و شرب سخت می گیریم تا تسلیم حق شود.
  3. روش مقابله به مثل «إن النفس بالنفس والعین بالعین»
  4. روش انتقام برای کسی که قول انجام عملی را داده ولی رعایت نمی کند.
  5. روش محروم کردن، یعنی از آزادی استراحت و غذا و بازی و تلویزیون محروم کردن.

روشهای عاطفی:

  1. روش حب
  2. روش رحمت
  3. روش حَسّ تحریک عواطف واحساسات
  4. روش همراهی و همدلی و همدردی و همکاری
  5. روش احسان

روش های امیدساز:

  1. روش وعده
  2. روش بشارت

روش های سرزنشی:

  1. روش ملامت
  2. توبیخ
  3. تحقیر عمل

روش های تبیینی (آگاهی بخشی):

روش های آموزشی زیر مجموعه این روش می باشند روش های متداول و فراگیر یا روش های نوین

  1. پرسش و پاسخ

  2. روش تشریح و تحلیل

  3. روش محاوره و گفتگوی با فرد

    روش های تهدیدی:

  • روش ارعاب
  • روش وعید
  • روش تحذیر
  • روش تخویف
  • روش های ترغیبی:

    1. روش ذکر صالحان یعنی آدمهای خوب را برای طرف بگوییم.
    2. روش بازی، ورزش

    کلا روش های تربیتی بخشی مستقیم هستند و بخشی غیرمستقیم.

    از جمله روش های غیر مستقیم مثل روش اشاره، کنایه، تعریض، تلویح، تداعی معانی

    هر وقت چشم امام سجاد (ع) بعد از حماسة عاشورا به آب و غذا می افتاد حضرت فراوان گریه می کردند تا حماسة عاشورا را تداعی کنند.

    این موضوعات را نیز بررسی کنید:

     

    جدیدترین ها در این موضوع

     توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

    توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

    اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
     فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

    فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

    هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
     خداشناسی در نهج البلاغه

    خداشناسی در نهج البلاغه

    پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
     بررسی توحيد در نهج البلاغه

    بررسی توحيد در نهج البلاغه

    بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
     براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

    براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

    گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

    پر بازدیدترین ها

     توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

    توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

    بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
     خداشناسی در نهج البلاغه

    خداشناسی در نهج البلاغه

    پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
     توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

    توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

    اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
     توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

    توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

    البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
     توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

    توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

    با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
    Powered by TayaCMS