غیرت

غیرت

یا لطیف

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد

موضوع : غیرت (1) و (2)

 

این بحث شامل دو قسمت می باشد که در زیر مشاهده می کنید :

 

یکی از مسایلی که باعث شد اما مجتبی ع دچار غربت و سرانجام شهادت شوند این بود که مردم امام شناس نبودند ، غیرت در میان مردم نبود . وقتی غیرت از جامعه ای یا شخصی بیرون می رود ، ایمان و خدا بیرون می رود و دیگر چیزی از دین باقی نمی ماند . در واقعه اندلس غیرت را وقتی با حربه ها از مردم گرفتند اسلام رخت بر بست . ( نبود غیرت = نبود اسلام ) دین اسلام هم فقط نیست بدون غیرت مسیحیت و یهودیت هم منحرف میشود …

 

اثرات غیرت :

غیرت یک حالت نفسانی است که در خلقت همه ما وجود داشته . حتی در حالت حیوانات هم دیده میشود . الزاما به معنی حالتی نسبت به ناموس نیست . خداوند غیور است اما ناموس ندارد . لم یلد و لم یولد . غیرت فقط ناموس پرستی نیست ، خیلی بالاتر است . غیرت = دین .

 

تعریف اجمالی :

 

1- غیرت نسبت به خود.

انسان باید نسبت به خودش غیور باشد که من انسانم ، آفریده خدا هستم ، ارزش دارم . نباید خودم را پست کنم .( بعضی وقتها باید مسلمانی را از نامسلمانها یاد بگیریم . ناپلئون میگوید : آدم با نمی توانم هیچ نسبتی ندارد !) . یعنی اعتماد به خود . هر درجه ای را میتوانم برسم . هر ثوابی را میتوانم . هر ترک گناهی را قادرم . چون شان الهی دارم . وقتی به یک بزرگی تکیه دارم دیگر چه غمی ؟ باز هم همان حدیث معروف و زیبا : المومن کالجبل اراسخ لا یحرکه العواصف .

 

2 - غیرت به ناموس

نسبت به ناموس خود ، ناموس مسلمین ، شهر ، کشور ، ناموس انسانها باید غیرت داشت .

 

3- غیرت به وطن

ملی گرایی . مرز برای ما محترم است . اما نه انگونه که بخاطر ان بی عدالتی کنیم . ولی نسبت به خاک باید غیرت داشت .

 

4- نسبت به دین خدا

یک تبصره : غیرت بلاموضع نباید داشت . یعنی غیرتی که خارج از محدوده الهی است و نباید به ان توجه کرد . منجمله : الف ) غیرت زنانه . محدود آنقدر کوچک میشود که غیرت با حساسیت مخلوط میشود و اثر منفی میگذارد . ب) غیرت با سو ءظن همراه باشد . ج) غیرت افراطی . بیشتر ازحد معمول است . مثلا نمی تواند تحمل کند یکی به دینش اهانت کند . اشکالی نداره ها ولی اگر دامنه تحملت از حد صبر و حلم و مدارا و رفق پایین تر رفت فایده ندارد . مردی که به امام حسن ع توهین کرد چون امام ع 50 درصد قصور را احتمال می داد ولی از در دیگر وارد شد و دید جهالت و اشتباه است و قابل اغماض و تربیت ! د) غیرت بدون علم . غلم ندارم از عشقم دفاع کنم توسل پیدا میکنم به غیرت و داد میرنم !! علم زمینه و پیش نیاز غیرت است . غیرت بدون علم اثر برعکس میگذارد . یعنی دفاع بدتر ...بعضی جاها ما علم داریم غیرت هم داریم وی نحوه بیان نداریم و باز هم خراب میشود .

 

اثرات غیرت :

 

اگر غیرت در جامعه ما رشد کند هیچگاه جامعه ای مانند جامعه حضرت علی و امام حسن نمیشود . جامعه ای که امامان ما را خوندل کرد .1- اولین اثر غیرت مسئولیت است . غیرت بهش دستور میدهد تا نگاهی به پرونده زندگی خود بیندازد و خود را سرو سامان دهد . سپس به جامعه نگاه میکند و در مقابل هر بدی احساس مسئولیت میکند . کار کردنش کار کردن غیرتی میشود .

 

غیرت داشته باشید تا حقوق را رعایت کنید . برید رساله حقوق امام سجاد ع رو بخونید . پرفسور حامد الگا در آمریکا گفته بود اولین بار که جزوه حقوق امام سجاد را دیدم گفتم اگر مسئولین جوامع این را می دیدند و عمل میکردند الان وضع اینگونه نبود چون حتی نمیتوان پشه ای را در هوا ببینی و برایش احساس مسئولیت نکنی . انسان غیور حتی نمی تواند حیوانات را نبیند و آسان بگذرد . بنابراین حقوق همه اش غیرت است .زیرا مبنای این مسئولیت این خصوصیت فطری و خدایی است . 2- انسان غیور نافرمانی نسبت به خدا را تاب نمی آورد . فوقش نتوانست حلش کند غم میخورد . انسانی که غم ندارد سیب زمینی است . کاری به مسلمان بودنش نداریم . آنقدر دامنه این حیوانیت ها چنان بالا میرود انگار چشمهایمان را بسته ایم . اما انسان غیور نه در خفا نه در جلا کوچکترین مخالفتی با خدا نمیکند . برایش گناه گناه است . بزرگ و کوچک ندارد . جلو حضرت امام غیبت کردند و به گوش ایشان رسید ، 3 روز مریض شدند . غیرت نسبت به خداوند اثر عجیبی دارد . غیرت چنان انسان را در مقابل خداوند مطیع میکند که خودش را چیزی در مقابل خدا نمی پندارد . روی این حالت نفسانی کار کن . باید فکر کنی . فکر فکر فکر ... آنگاه خداجویی را ترویج میکنی . وقتی این حالت نفسانی ایجاد میشود بسیار بسیار در زندگی دنیا و آخرت اثر میگذارد . آنگاه خدا همانجور که تو از خدا دفاع میکنی خداوند از تو حمایت میکند . در روایت داریم برای بعضی ها 4 ملک میگذارد تا از او محافظت کنند . و برای بعضی شیطان را از وی دور میکند . 3- روزیش را تضمین میکند . 4- آبرویش را حفظ میکند .

 

 

غيرت «2» 

 

 

شب رحلت پیامبر، شهادت امام حسن مجتبی

 

در ادامه اثرات غیرت ،اثرات حیا

 

حیا در بین زن ومرد به طور مساوی تقسیم شده اما خصوصیات فیزیکی زنان باب بیشتری رو براشون باز گذاشته، حیا یکی از راههایی است که چشم دل رو باز میکنه وبی حیایی چشم دل رو میبند دیدگاه چشم با محیط تغییر میکنه، مثلأ سوسکی که شما حتی بهش نگاه هم نمی کنید، جزء یکی از بهترین تنقلات چینی هاست، در دامنه گناه نیز به همین صورت است که اگر حیا از بین بره، گناهانی که خیلی زشت هستند با زیبایی انجام میشه مهم ترین اثر گناه همینه که زشت را زیبا میبیند.

 

اثر بعدی حیا اینه که راه گناه خیلی سخت میشه، در حیا گفتمان مردها یه گفتمان خاصی است، گفتمان زنان نیز به همین صورت، نگاه باید کریمانه باشه، اگر هم الآن گناهی توش نباشه، چشم دلتو میبنده وباعث از بین رفتن پرده ها میشه، خیلی ازجرائم به خاطر ازبین رفتن پرده هاست .من اینجا این نکته را بهتون میگم هرچیزی تودنیا خواستی برسی بهش، وراهی بجز گناه برای رسیدن بهش نداشتی، بگو هیچ وجودی بجز خدا نیست وبه هرچیزی خواستی برسی که دوسش داشتی، وراهی بجز گناه نداره، بگو خدایا سیرم کن از حلالت تا به حرام نیفتم . االهم اغننی بحلالک عن حرامک.

 

جدیدترین ها در این موضوع

خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
سرکشي ابليس

سرکشي ابليس

ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد، و بر او حسادت ورزيد، چرا که ابليس از اينکه حضرت آدم در بهشت در جايگاه هميشگي و همنشين نيکان است، ناراحت بود، وسوسه هاي او باعث شد که آدم(ع) يقين خود را به شک و وسوسه او از دست داد، و تصميم محکم خويش را باسخنان بي اساس او مبادله کرد.
No image

یاد جانسوز علی (ع) از یاران شهید

سپس با صدای بلند فریاد زد: «الجهاد الجهاد عباد الله، الا و انّی معسکر فی یومی هذا، فمن اراد الرّواح الی الله فلیخرج؛ بندگان خدا، جهاد! جهاد! ... همگان بدانید که من امروز لشکر به سوی جبهه، حرکت می دهم، هر آن کس که هوای کوچ به سوی خدا را دارد، از خانه بیرون آید و با ما حرکت کند».
انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
اعلام آماده باش

اعلام آماده باش

در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.

پر بازدیدترین ها

قاطعیت، برای اجرای عدالت

قاطعیت، برای اجرای عدالت

بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد»
نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

ایا با توجه به پنج موضوع فوق و توجه به سخن علی (علیه السلام) ، به خصوص دقت در کلمه «علینا» (به سوی ما اهل بیت رو می آورند) می توان چنین حکومتی را به حکومتهای باطل نسبت داد؟! مسلّماً جواب منفی است. بنابراین، سخن فوق نوید به حکومت مصلح کل حضرت مهدی (علیه السلام) می باشد.
No image

مناظره با خوارج

امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً؛ به وسیله آیات قرآن با خوارج مناظره مکن، زیرا قرآن کتابی است که می توان آیاتش را با احتمالات و توجیهات گوناگون معنی کرد، تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر (و سخن به جایی نمی رسد) ولی با سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخی نخواهند یافت
ناله عقیل از آهن گداخته

ناله عقیل از آهن گداخته

«سوگند به خدا برادرم عقیل را دیدم که در زیر چنگال فقر و تهی دستی، دست و پا می زد تا آن جا که از من خواست از گندمی که از حقوق شما است به او ببخشم، در حالی که فرزندان او از شدت فقر، پریشان و غبارآلود دیدم، گویا صورت شان با نیل، سیاه شده بود، عقیل چند بار رفت و آمد کرد و مکرر در هر بار با حالت جانسوزی، خواسته اش را بازگو کرد من حرف های او را گوش می دادم، او گمان کرد که من دینم را می فروشم.
نهی از حرکت ذلّت بار

نهی از حرکت ذلّت بار

در این هنگام یکی از سران این قبیله به نام «حرب بن شرحبیل» به حضور آن حضرت آمد. امام به او فرمود: «این گونه که احساس می کنم، زن های شما بر شما مسلط شده اند آیا آنها را از گریه کردن، باز نمی دارید؟!».
Powered by TayaCMS