مهارت جذ ب جوانان 17

مهارت جذ ب جوانان 17

سومین اصل

چگونه یکدیگر را تحمل کنیم؟

چهارمین اصل

پنجمین اصل

ششمین اصل

هفتمین اصل

هشتمین اصل

نهمین اصل

بسم الله الرحمن الرحیم

سومین اصل

ج) اصول اساسی پرورش شخصیت و سلامت روانی در رابطه انسان با دیگران.

  1. اصل معیار قرار دادن خود و دیگران در روابط اجتماعی در شخصیت دادن به افراد باید خود را معیار قرار دهیم هر آنچه مورد علاقة ماست نسبت به جوانها هم بپسندیم و بالعکس.
  2. امیرالمؤمنین می فرماید: برای دیگران بخواه آنچه برای خود مي خواهی.
  3. خداوند به حضرت آدم می فرماید: «یا آدم! إنی أجمع لک الخیر کله فی أربع کلماته.... و أما التی فیما بینک و بین الناسِ فترضی للناس ما ترضی لنفسک» برای دیگران چیزی را راضی باش که برای خودت راضی هستی. آنچه را معیار انسانیت برای خود قرار می دهی همان را برای دیگران معیار بدان.(سفینه، ج 1، ص 142)
  4. اصل لزوم همکاری و همبستگی با گروه های موحد و مبارزه با گروه های ملحد. «محمد (ص) والذین معه أشداء علی الکفار رحماء بینهم» (فتح ، آیه 29)
  5. اصل واکنش متقابل در روابط اجتماعی با توجه به تحمل و تغافل. این اصل یکی از اصول قطعی اسلامی در رابطه بین فردی است. در قرآن آمده: هرگاه کسی به شما تحیتی گفت به بهتر از آن تحیت را متقابلا به همان اندازه به او بگویید. «و اذا حییتم بتحیة فحیوا بأحسن منها» بدی را با بدی نباید جواب داد.

چرا باید جوان را تحمل کنیم؟

  1. باعث تألیف قلوب می شود یعنی جذب می شود.
  2. موجب برقراری ارتباط می شود.
  3. تا به حاجتم برسم «الصبر مفتاح الفرج».
  4. بخاطر رسیدن به بهترین راه هدایت پیامبر اینگونه کرد لذا باعث نفوذ در مردم شد و صمیمیت بین او و مخاطب ایجاد شد و توانست مردم را هدایت کند.
  5. چون مخاطب را از دست ندهیم.
  6. تا لذت تحمل را بچشیم.
  7. چون خیر کثیر در بردارد.
  8. تا حقوق جوان ضایع نشود امام صادق می فرماید تمام ابعاد سخن را بشنو، پیامبر به گوش دادن حریص تر بود تا به حرف زدن و گفتن، یکی از حقوق همنوعان به همدیگر این است که به حرف او گوش دهیم.
  9. تحمل کنیم چون در پی آنیم که علت مشکل را بیابیم مثل تحمل امام حسن مرد شامی را .
  10. تحمل کنیم چون شناخت کافی نداریم و در پی شناخت بیشتر او هستیم .
  11. تا بتوانیم به اهداف بلند دست پیدا کنیم .
  12. تحملش کنیم تا او ما را دلسوز بداند.
  13. تحمل می کنیم تا تشویق به خوب شدن پیدا کند.
  14. تحمل مي کنیم تا به رشد برسانیم یا رشد برسیم صبر از عوامل رشد است «ان الله مع الصابرین».

چگونه یکدیگر را تحمل کنیم؟

  1. خود را جای دیگری قرار بدهیم. آیا دوست داریم طرف مقابل ما را تحمل کند؟ آری، پس ما هم او را باید تحمل کنیم.
  2. مشترکات یکدیگر را مد نظر قرار دهیم.
  3. دعا و نیایش از خدا بخواهیم به ما قدرت تحمل و شرح صدر عنایت بکند.
  4. عوامل شرح صدر را شناسایی کنیم و به موقع مورد استفاده قرار بدهیم.
  5. برای حلیم بودن و حلیم شدن تمرین و تکرار کنیم تا تدریجاً به این خلق پسندیده متخلق شویم.
  6. برای هر بار عدم تحمل دیگران نذر کنیم.
  7. همنشینی با افراد حلیم و بردبار و عاقل و عالم و فرزانه باعث تحمل می شود.
  8. مطالعة زندگی انسانهایی که دارای مقام حلم و بردباری بودند و الگوگیری از آنان.
  9. توجه به آثار سوء عدم تحمل دیگران.
  10. آداب و معاشرت و سلوک با دیگران را یاد بگیریم.
  11. تقویت جسم و روح.

چهارمین اصل

از اصول در رابطه انسان با دیگران اصل لزوم خودداری از ستیزه جویی است. «ادعو الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن»

پنجمین اصل

اصالت دادن به حق نه به اکثریت.

علامه طباطبایی می فرماید: بر مؤمن لازم است به کار خود و هدایت خویش بپردازد و ضلالت و شیوع گناهانی که از مردم می بیند او را نلغزاند مردم او را مشغول نکنند او هم به کار مردم نپردازد حق حق است اگر چه مردم آنرا ترک نمایند و باطل باطل است اگر چه مردم به آن روی آورند. (المیزان، ج 6، ص 163)

مُبلغ باید ضمن پذیرش آراء اکثریت حق یک رأی مستقل را برای خود محفوظ نگه دارد و استقلال نظر و نقش فعال و آگاهانة خود را از دست ندهد و دیدگاه مستقل خویش را بر مردم توصیف و تبیین کند و خود تصمیم بگیرد.

ششمین اصل

اصل احتیاط در امور فردی و اجتماعی و تأکید بر واقع بینی، به عربی که شتر خود را در بیابان رها کرده بود پیامبر فرمود: احتیاط کن إعقلها و توکل اول ببندش بعد بگو توکل به خدا رهایش کردم. «إن جاءکم فاسق بنبأ» امام صادق می فرماید: دوستت را بر راز خود آگاه مکن مگر بر آنچه که اگر دشمنت اطلاع پیدا کند بر تو ضرر نمی رسد زیرا چه بسا دوست که دشمن شود.

هفتمین اصل

اصل لزوم سالم بودن افکار و رفتار فرد برای خود و جامعه. «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیر من الظن إن بعض الظن...» «لیس منا من غش مسلما أو ضره أو ما کره»

هشتمین اصل

لزوم پذیرش عذر دیگران، «الذین ینفقون فی السراء و الضراء والکاظمین الغیظ والعافین عن الناس»

نهمین اصل

اصل برائت و لزوم حمل به صحت کردن عمل جوانها، تا بطور قطع معلوم نشود که خداوند کاری را حرام نموده است انسان نمی تواند نسبت به آن اقدام کند. در اصول کافی: هفتاد گمان خوب بر عمل مومن بده.....

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
سرکشي ابليس

سرکشي ابليس

ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد، و بر او حسادت ورزيد، چرا که ابليس از اينکه حضرت آدم در بهشت در جايگاه هميشگي و همنشين نيکان است، ناراحت بود، وسوسه هاي او باعث شد که آدم(ع) يقين خود را به شک و وسوسه او از دست داد، و تصميم محکم خويش را باسخنان بي اساس او مبادله کرد.
No image

یاد جانسوز علی (ع) از یاران شهید

سپس با صدای بلند فریاد زد: «الجهاد الجهاد عباد الله، الا و انّی معسکر فی یومی هذا، فمن اراد الرّواح الی الله فلیخرج؛ بندگان خدا، جهاد! جهاد! ... همگان بدانید که من امروز لشکر به سوی جبهه، حرکت می دهم، هر آن کس که هوای کوچ به سوی خدا را دارد، از خانه بیرون آید و با ما حرکت کند».
انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
اعلام آماده باش

اعلام آماده باش

در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.

پر بازدیدترین ها

قاطعیت، برای اجرای عدالت

قاطعیت، برای اجرای عدالت

بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد»
نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

ایا با توجه به پنج موضوع فوق و توجه به سخن علی (علیه السلام) ، به خصوص دقت در کلمه «علینا» (به سوی ما اهل بیت رو می آورند) می توان چنین حکومتی را به حکومتهای باطل نسبت داد؟! مسلّماً جواب منفی است. بنابراین، سخن فوق نوید به حکومت مصلح کل حضرت مهدی (علیه السلام) می باشد.
No image

مناظره با خوارج

امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً؛ به وسیله آیات قرآن با خوارج مناظره مکن، زیرا قرآن کتابی است که می توان آیاتش را با احتمالات و توجیهات گوناگون معنی کرد، تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر (و سخن به جایی نمی رسد) ولی با سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخی نخواهند یافت
وارستگی عیسی (ع)

وارستگی عیسی (ع)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در کتاب انجیل آمده: عیسی (علیه السلام) به خدا عرض می کرد: «خدایا، صبح، گرده نان جوین به من عطا کن، و شب نیز آن را به من بده، و بیشتر نده که طغیان کنم»
نهی از حرکت ذلّت بار

نهی از حرکت ذلّت بار

در این هنگام یکی از سران این قبیله به نام «حرب بن شرحبیل» به حضور آن حضرت آمد. امام به او فرمود: «این گونه که احساس می کنم، زن های شما بر شما مسلط شده اند آیا آنها را از گریه کردن، باز نمی دارید؟!».
Powered by TayaCMS