نیازمندی های مادر نمونه شدن از نظر اسلام

نیازمندی های مادر نمونه شدن از نظر اسلام

نیازهاى جسمى

مادر گذشته از رسیدگى به نیازهاى عاطفى كودكان خود نیازهاى جسمى آنان را نباید دست كم به حساب آورد. و آنها عبارتنداز:

الف: امكان بهره گیرى كامل كودك از شیر مادر.

وظیفه اى كه در این خصوص بر دوش مادر است گذشته از اینكه نباید كودك خود را به علت برخى ملاحظات راحت طلبانه از خوردن شیر خود محروم كند این است كه با تقویت و تغذیه سالم خود تلاش در جهت افزایش شیر خود كند تا امكان هر چه بیشتر استفاده كودك از شیر مادر را فراهم سازد.

ب: بهداشت و نظافت به موقع كودكان

ج: تغذیه سالم و به موقع آنها

د: فراهم آوردن تفریحات سالم براى فرزندان.

3ـ نیازهاى علمى

الف: پى گیرى وضعیت درسى و میزان پیشرفت علمى و كمك لازم به فرزندان در این زمینه

ب: ارتباط مستمر و به موقع با مربیان و مدرسه.

4ـ نیازهاى تربیتى

الف: ایجاد روح شجاعت, سخاوت, محبت به دیگران, اعتماد به نفس در فرزند

ب: كنترل رفت و آمد و نظارت همراه با ظرافت و دقت بر رفتار آنان در ارتباط با محیط بیرون از منزل و دوستان و راهنمایى دلسوزانه و همراه با محبت و تدبیر در این خصوص

ج: ایجاد ارتباط صمیمى با فرزند به گونه اى كه او بهترین محرم اسرار خود را مادر خود بداند.

5ـ مادران اولیاء و پیامبران

خداوند متعال در قرآن كریم از زنانی همچون ساره همسر ابراهیم و یا همسر زكریا و قابلیت و استعداد مادرشدن در آنها یاد می كند. اگرچه این قبیل زنان سالهای زیادی از عمر خود را سپری نمودند لكن خداوند آنان را مستعد مادری و بروز عواطف مادرانه فرمود. نظیر همسر زكریا كه با وجود نازایی و كبر سن، خداوند به او یحیی را مرحمت فرمود همانگونه كه در آیات زیر

به زكریا تولد یحیی بشارت داده شده است: یا زكریا انّا نبشرك بغلامٍ اسمه یحیی لم نجعل له من قبل سمیا ؛ (مریم / 7)ای زكریا ما ترا به پسری بنام یحیی بشارت می دهیم كه قبل از او چنین نامی را برای كسی قرار ندادیم زكریا كه در محراب عبادت بسر می برده است سخت از این ندا مدهوش شده و با شگفتی هرچه تمام عرضه می دارد كه:

قال رب انّی یكون لی غلام و كانت امرأتی عاقراً و قد بلغت من الكبر عتیاً...؛ (مریم / 8)خدایا... چگونه برای من پسری خواهد بود در حالی كه زنم نازاست و من به نهایت كهنسالی و پیری رسیده ام است و این كه به زنان نازا عاقر می گویند به خاطر«حبس» به معنی ریشه و اساس یا به معنی «عقر» در اصل از واژه«عاقر» آن است كه كار آنها از نظر پیدایش فرزند به پایان رسیده یا این كه تولد فرزند در آنها محبوس شده است.اما به رغم این ابهامات آنگونه كه علم امروزه و عقاید عامه ثابت می كند كه بارداری برای زن در سنین بالا خطرناك و مشكل آفرین می باشد خداوند قادر و توانا بر اینگونه عقاید پوچ خط بطلان كشیده و می فرماید:

قال كذلك قال ربك هو علیهین و قد خلقتك من قبل و لم تك شیئاً...؛ (مریم /9)فرمود: اینگونه پروردگارت گفته و اراده كرده است كه این كار بر من آسان است من قبلاً ترا آفریدم و چیزی نبوده ای همسر ابراهیم در سن نودسالگی می بخشد. «ساره» همین بشارت را خداوند به فبشّرناها باسحق و من وراء اسحق یعقوب، قالت یا ویلتی أالدوانا عجوز و هذا بعلی شیخاً انّ هذا لشی ء عجیب...؛ (هود / 71و 72)پس او را بشارت دادیم به اسحاق و از پس اسحاق به یعقوب. گفت ای وای بر من آیا فرزند آورم در حالی كه من زنی پیر بیش نیستم و شوهرم پیرمردی بیش نیست بدرستیكه هر آینه این چیزی است عجیب حتی خداوند بدون دخالت اسباب و وسایط مربوط به زناشویی و نكاح قادر است كه از زنی بی شوهر، فرزندی در حد و مرتبه پیامبر خلق نماید نظیر مریم(س) دختر عمران كه در نهایت پاكدامنی و زهد در میان قوم و عشیره خود می زیست و به انا : نیكوترین وجهی خدا را عبادت می نمود هنگامی كه جبرئیل در هیئت انسانی نیكو بر مریم جلوه كرده و عرضه می دارد كه رسول ربك لأهب لك غلاماً زكیاً؛ (مریم / 19) من فرستاده خدا بسوی تو هستم تا پسری پاكیزه به تو ببخشم انّی یكون لی غلام و لم یمسسنی بشرٌ و لماك (مریم / 20) : مریم(س) که دست هیچ مردی به او نرسیده بود با بیم و هراس سؤال می كند بغیا...؛ چگونه برای من پسری خواهد بود در حالی كه مرا هیچ انسانی لمس نكرده و بدكاره و شقی نبودم مریم(س) در چنین حالاتی تنها به اسباب ظاهری می اندیشید و تصورش همچون سایر انسانها بر این بود، برای اینكه زنی صاحب فرزند شود دو راه بیشتر ندارد یا ازدواج و انتخاب همسر و یا آلودگی و انحراف...

چه بسا زنانی كه با طی مراحل و مقدمات ظاهری و هو علی هین خداوند همان جمله ای را كه به ساره فرمود به مریم فرمود شرعی از طریق عقد نكاح با مردان محرم می شوند لكن از نحوه تربیت صحیح فرزندان در ناآگاهی بسر می برند و غالباً فرزندانی مجرم و مفسد به جامعه بشری تحویل می دهند!! همچنین جای سؤال و ابهام باقی است كه در صورت نیافتن شوهری زاهد و پارسا یك زن دیندار چگونه می تواند فرزندی پدید آورد؟!.

این امر برای خداوند بسیار آسان است اما برای انسانها این باور و یقین كه خداوند می تواند از یك زن بكر فرزندی پیامبرگونه پدیدآورد بسیار غیرممكن می نماید، حال هدف از پیدایش ما می خواهیم او را آیه و اعجازی برای مردم » : مولودی بدون پدر چه بوده؟ استاد محقق آیت اللّه مكارم شیرازی می فرماید كه این امری است « و رحمةً منّا » . ما می خواهیم او را رحمتی از سوی خود برای بندگان بنمائیم . « و لنجعله آیة للنّاس قرار دهیم و كان امراً مقضیا .(مریم/ 21) پایان یافته و جای گفتگو ندارد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
سرکشي ابليس

سرکشي ابليس

ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد، و بر او حسادت ورزيد، چرا که ابليس از اينکه حضرت آدم در بهشت در جايگاه هميشگي و همنشين نيکان است، ناراحت بود، وسوسه هاي او باعث شد که آدم(ع) يقين خود را به شک و وسوسه او از دست داد، و تصميم محکم خويش را باسخنان بي اساس او مبادله کرد.
No image

یاد جانسوز علی (ع) از یاران شهید

سپس با صدای بلند فریاد زد: «الجهاد الجهاد عباد الله، الا و انّی معسکر فی یومی هذا، فمن اراد الرّواح الی الله فلیخرج؛ بندگان خدا، جهاد! جهاد! ... همگان بدانید که من امروز لشکر به سوی جبهه، حرکت می دهم، هر آن کس که هوای کوچ به سوی خدا را دارد، از خانه بیرون آید و با ما حرکت کند».
انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
اعلام آماده باش

اعلام آماده باش

در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.

پر بازدیدترین ها

علی (ع) کنار قبر زهرا (س)

علی (ع) کنار قبر زهرا (س)

زهرا (علیها السلام ) فرمود: ای پسر عمو، من مرگ را ـ که همه ناگزیرند به آن تن در دهند ـ در خودم می یابم، و می دانم که تو بعد از من ازدواج خواهی کرد، وقتی با زنی ازدواج کردی، روز و شب را تقسیم کن یک روز و شب را برای او قرار بده و یک روز و شب را برای فرزندانم، و در برابر فرزندانم، حسن و حسین علیهما السلام بلند، سخن نگو، آن ها دو یتیم و دو غریب دل شکسته اند... .
No image

ویژگیهای برادر و دوست علی (ع)

فعلیکم بهذه الخلائق فالزموها و تنافسوا فیها، فان لم تستطیعوها فاعلموا انّ اخذ القلیل خیرٌ من ترک الکثیر: بر شما باد به داشتن این گونه اخلاق نیک و در داشتن این ویژگی ها از همدیگر سبقت بگیرید و اگر قدرت اجرای همه آنها را ندارید، بدانید که انجام اندکی از آنها بهتر از ترک بسیار است
No image

نصیحت علی (ع) به دانشمند ربّانی

و اعلم بانّ الدّهر یومان، یوم لک و یوم علیک؛ بدان که دنیا دو روز است: 1. یک روز به سود تو؛ 2. یک روز به زیان تو و بدان که دنیا خانه ای است در حال تغییر و تحول، آن چه که از دنیا برای تو تقدیر شده، به سراغ تو می آید، هر چند ناتوان باشی و آن چه به زیان تو است، آن نیز گریبان تو را خواهد گرفت، هر چند قوی باشی و بتوانی آن را از خود دفع کنی»
وقت شناسی سیاسی

وقت شناسی سیاسی

امیرمؤمنان که سابقه سوء ابوسفیان را می دانست و شرائط را مساعد نمی دید در پاسخ آن ها سخنی فرمود که در نهج البلاغه در خطبه 5 آمده است.نخست فرمود: ای مردم! امواج کوه پیکر فتنه ها را با کشتی های نجات درهم بشکنید، و به اختلاف و پراکندگی دامن نزنید.و در پایان فرمود: و مجتنی الثّمره لغیر وقت ایناعها کالزّارع بغیر ارضه: «دست انداختن به میوه ای که هنوز نرسیده، مانند بذر پاشی در زمین شوره زار و نامساعد می باشد».
خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
Powered by TayaCMS