عوامل محبت در احاديث اسلامی(1)

عوامل محبت در احاديث اسلامی(1)

1- ایمان محور محبت

(( من احب لله و ابغض لله و اعطی لله فهو ممن كمل ایمانه . ))

امام صادق علیه السلام فرمود :

هركس به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد و به خاطر خدا عطا كند ، از كسانی است كه ایمانش كامل شده است .[1]

امام باقر علیه السلام فرمود : اگر خواستی بدانی در تو خیری هست ، به دلت نگاه كن ، اگر اهل طاعت خدا ، فرمانبرداران را دوست دارد و از اهل معصیت خدا بدش می آید ، در تو خیری هست و خداوند تو را دوست دارد .

و اگر از اهل اطاعت بدش می آید و از اهل معصیت خوشنود است ، در تو خیری نیست ، و خداوند از تو ناخشنود است ، و (بدان ) كه هر كسی با دوست خود خواهد بود . [2](یعنی در قیامت دوست با دوست است ) .

و فرمود : هر كس كه معیار محبت و دشمنی او دین نباشد دین ندارد . [3]

آری اگر كسی شوهر و یا همسر مو من و با تقوایی دارد ، كه خداوند او را دوست می دارد ، باید همسر خود را دوست بدارد ، زیرا ایمان برای مو من برترین فضیلت است ، و هرگز نمی تواند هیچ فضیلتی جانشین ایمان گردد .

2 - محبت ، محبت می آورد

(( بالتودد تتاكد المحبه ))

با دوستی ، محبت محكم می شود ، [4] یعنی برای پیدا كردن دوست ، و دوست كردن همسر و دیگران از خودتان شروع كنید ، سعی كنید دوستی كنید تا او هم با شما دوست شود .

3 - توجه و حضور قلب به خدا

امام صادق علیه السلام فرمود : هر كه در نماز ، دل به خدا دهد ، خداوند روبه او كند ، دلهای مو منین را هم به دوستی با او می گرداند ، بعد از آنكه خدا او را دوست می دارد . [5]

4 - احسان و نیكی محبت می آورد

(( بالاحسان تملك القلواب . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : با احسان و خدمت ، دلها را می شود مالك شد ، و در حدیث دیگری فرمود : با احسان و نیكی می شود افراد را خرید و بنده كرد . [6] آری فطرت و سرشت انسان به گونه ای است كه وقتی به او احسان شود ، مجذوب می شود و انس می گیرد .

5 - سلام كنید و محبت ایجاد نمایید .

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : سوگند به آنكه جانم به دست اوست ، به بهشت وارد نمی شوید تا ایمان بیاورید . و ایمان نمی آورید تا با یكدیگر دوست باشید ، آیا نمی خواهید شما را به كاری راهنمایی كنم كه اگر انجام دهید ، با هم دوست شوید ؟ (برای ایجاد محبت ) به یكدیگر آشكارا سلام كنید . [7]

و حضرت علی علیه السلام فرمود : زبانت را به سخن ملایم و سلام كردن عادت بده تا دوستانت زیاد شوند و دشمنانت اندك گردد . [8]

6 - اظهار محبت ، محبت می آورد .

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : مرد وقتی به زنش بگوید دوستت دارم ، این سخن هرگز از دل او بیرون نمی رود . [9]

مردی به امام باقر عرض كرد : من فلانی را دوست دارم ، حضرت فرمود : او را از این دوستی آگاه كن ، كه برای دوام مو ثرتر و در الفت بهتر است . [10]

7 - صورت گشاده و خندان

(( حسن البشر اول العطاء و اسهل السخاء ))

حضرت علی علیه السلام می فرماید : رخسار نیكو اولین هدیه و راحت ترین بخشش است و فرمود :

صورت گشاده و باز تو اول نیكی تو است ، و دلالت بر بزرگواری تو می كند[11] و فرمود : صورت باز آتش دشمنی را خاموش می كند ، و فرمود : صورت باز و گشاده ریسمان محبت است ، و فرمود : كار نیك و صورت باز ، محبت می آورد و انسان را به بهشت می رساند . [12]

و فرمود : صورت گشاده ، روش هر آزاده است . [13]

8 - خوش آمد گویی و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : روی باز و گشاده و بخشش و نیكی و خوش آمد گفتن ، موجب دوستی مردم است . [14]

9 - دست دادن ، محبت می آورد

(( تصافحوا فان المصافحه تزید فی الموده ))

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : به یكدیگر دست بدهید كه محبت را زیاد می كند . [15]

حضرت صادق علیه السلام فرمود : به یكدیگر دست بدهید كه كینه را از بین می برد . [16]

10 - هدیه دادن ، دوستی آفرین است

(( تهادوا تحابوا ))

امام صادق علیه السلام فرمود : به یكدیگر هدیه دهید ، تا دوست هم باشید ، چرا كه هدیه كینه را از بین می برد . [17]

و حضرت علی علیه السلام فرمود : هدیه محبت می آورد ، و فرمود : هیچ چیز مثل هدیه ، فرمانروا را ملایم و خشم را بیرون و رانده شده را متمایل و كارهای سخت را آسان و بدیها را دور ، نمی كند . [18]

نكته مهم در هدیه و اهمیت آن به اظهار محبت و دوستی است ، نه ارزش مادی آن ، بنابراین در هدیه توقعات را كنار بگذارید و ارزش واقعی آن را در نظر بگیرید تا دوستان شما و خود شما بتوانید همواره به یكدیگر هدیه ای هر چند اندك به نشان دوستی تقدیم كنید ، متاءسفانه این ابراز دوستی ، در نزد بعضی به خاطر توقعات نابجا تبدیل به وسیله كدورت می شود و بجای تشكر و دریافت پیام هدیه ، بخاطر مسایل مادی از یكدیگر دلخور می شوند .

این هم هدیه است

امام صادق علیه السلام فرمود : محبوبترین برادرانم ، كسی است كه عیبهای مرا به من هدیه ای دهد . [19]، و حضرت علی علیه السلام فرمود : چه خوب هدیه ای است ، موعظه . [20]

و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : هیچ مسلمانی برای برادرش ، هدیه بهتر از سخن حكیمانه كه یا هدایتش را زیاد كند ، یا از هلاكت دورش كند ، نداده است . [21]

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 326.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

[6]-دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

[7]-دارالسلام ج 3، ص 348 و 420.

[8]-دارالسلام ج 3، ص 348 و 420.

[9]-وسایل ج 14 ص 10.

[10]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[11]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[12]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[13]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[14]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[15]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[16]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[17]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[18]-دارالسلام ج 3، ص 427 و 386.

[19]-دارالسلام ج 3، ص 427 و 386.

[20]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[21]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 پيامبرى و پيشوايى

پيامبرى و پيشوايى

انسان به طور فطرى عاشق کمال مطلق است و خداوند از نوع انسان پیمانى فطرى گرفته است که جز او را نپرستند، اما عوامل مختلفى چون: استکبار، خودخواهى، حرص، تعلق هاى پست و وابستگى ها بر این فطرت سایه مى افکنند و آدمى مصداق کمال را اشتباه مى گیرد و به پیمان فطرت خود وفا نمى کند. پیامبران در رسالت خود مردمان را به وفاى به پیمان فطرى و رو کردن به کمال مطلق حقیقى فرا مى خوانند.
Powered by TayaCMS