حساب‏‌رسی در قیامت

حساب‏‌رسی در قیامت

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
صبح شهادت امام رضا(ع) / 8 اسفند 1387
موضوع: حسابرسي در قيامت


«
اقترب للناس حسابهم و هم في غفلة معرضون»
ايه اول سوره مبارکه انبياء
بسيار نزديک هست حسابرسي براي مردم، ولي آنها در غفلت از آن روي برميگردانند.

انسانها که خلق شده اند فطرتشان رو طوري خداوند افريده که از اين موضوع اطلاع دارند.
روز قیامت از چهار چیز سوال می شود  
شيخ صدوق از رسول خدا(صلي الله عليه و اله و سلم) نقل ميکند:
روز قيامت قدم از قدم بنده اي برداشته نميشود مگر اينکه از 4 چيز از او سئوال ميکنند:
عمر
1-
سئوال ميکنند عمرش را در چه مسيري صرف کرده است؛ از مسيرش که طي کرده که منفي يا مثبت يا خنثي هست که اگه منفي باشه که احساس شقاوت و بدبختي ميکنه ، اگه مثبت باشه احساس سعادت و سربلندي و اگه خنثي باشه احساس حسران ميکنه ؛ کم و زياد ثانيه ها در اين دنيا باعث حسرت انسان ان در اون دنيا ميشه« ان الانسان لفي خسر»
 جوانی
2-
جواني خود را در چه چيزي صرف کرده؟
طبق روايات جواني از 14،15 سالگي تا 27 هست .تمام پتانسيل مادي و معنوي آدم از اين سن نشات ميگيره،معنويتي که بعد از اين سن مياد ديگه معنويت شادابي نيست و به خاطر ترس از جهنم يا شوق بهشت هست و اون شادابي و ولع به عبادات و معويات ديگه تو اون سن نيست.
وقتي يکي از اين سئوالهايي که پيامبر مطرح کرده علاوه بر سئوال از عمر؛ سئوال از جواني هست يعني بين کسي که از جواني ديندار بوده و کسي که نبوده در حسابرسي تفاوت هست.
مال
3-
از مالش که در چه راهي خرج کرده است؛ مالي که در بحث ميزان گفته شد درمورد خمس و زکات و حرام و حلال مال بود ولي در اين موقف از طريق مصرف مال و گسترش اون سئوال ميکنند.
در آيات و روايات داريم که در اموال حلال حقوق وجود داره که بايد اونها رو رعايت کرد.
اينکه در حال گسترش مال از دنيا رفته ؛ گسترش مال براي چه چيزي بوده ؛ وقتي کسي احتياج داشته خرج کرده يا نه و از همه ي اين موارد سئوال ميشه.
محبت
4-
از محبت ما اهل بيت سئوال ميشود؛ ايکه چقدر نسبت به اهل بيت محبت داشتيم؛ اين محبت چه تاثيري در زندگي ما داشته و چقدر باعث شده ازشون اطاعت کنيم؛چقدر برا اين محبت وقت گذاشتيم و هزينه کرديم و از همه مسائل مربوط به اون سئوال ميکنند.
اهل بيت کوچکترين توجه تو رو خريدارند؛ برا اونها لحظه ها و ثانيه ها هم مهم هست
دوستان را کجا کني محروم تو که با دشمنان نظر داري

دل و چشم هايي که نقد ميبينند در حسابرسي کم مي آورند و اونجا بهشون ميويند اين نقد برا دنيا ميخواست به همون اندازه بهش بدهيد،محبت اهل بيت در زمان حسابرسي نقد ميشود.
اولین چیزی که روز قیامت پرسید می شود
*
امام باقر(علیه السلام): اولین چیزی که در روز قیامت سئوال میشود نماز است.
اوقات نماز ؛ صحیح بودن نماز ؛ حضور قلب در نماز.

*
قرضهای مادی: قرضهایی که گرفته ای و داده ای ؛ تاخیر در پس دادن قرض؛ رعایت مستحبان قرض دادن.

*
فقیر و غنی: کسانی که در زندگی راحت زندگی میکنند و مشقت ندارند در حسابرسی در روایت داریم که به اندازه وزن یه شتر عرق میریزند از بس که سرگردان میشوند در حالیکمه کسی که فقیر است روزی قیامت خداوند به صورت ضمنی به خاطر کمبودهایی که داشته ازش عذرخواهی میکند

*
به میزان عقلی که به تو دادند حساب میکنند. اگر میزان عقل و فهم تو بیشتر است و بقیه هم به آن اذعان دارند به همان میزان از تو حسابرسی میکنند.  
مسئله دیگر هم عقل اکتسابی و میزان پیشرفتی که درخصوص معرفت و اطلاعات داشتی هست که مورد حسابرسی قرار میگیرد.

*
حساب به میزان امکاناتی که داشته ای.
امام علی(علیه السلام) به ابن عباس:نمی ترسی از مناقشه در حساب.
مناقشه در ادبیات عرب یعنی خار خیلی ریز که به پا فرو میرود؛ یعنی اونجا مو را از ماست میکشن
تک تک اعمال و حرکات و رفتار مورد محاسبه قرار میگیره و باید جواب بدهیم

یک عده حسابرسی ندارند:

«
لهم قلوب لا یفقهون بها» کسانی که هرچیز خواستند میگویند و میکنند و میخورند و هیچ دلیلی عقلی برای کارهایشان ندارند.
«
و لهم اعین لا یبصرون بها» کسانی که در دنیا چشمهایشان نمیدید و مثل حیوان فقط ظواهرشان را میدید و به باطن کوچکترین توجهی نداشتند.
«
و لهم اذان لا یسمعون بها» گوشهایشان هیچ صدایی را نمیشنید؛ روزی سه بار اذان گفته میشود ولی اصلا توجهی ندارند.
«
اولئک کالانعام بل هم اضل» که اینها در اصل چهارپا هستند و حتی از آن هم پایینتر هستند و کاری به کار اینها ندارند و مورد حسابرسی قرار نمیگیرند.

امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه میفرمایند:
همچون حيوان پرواري كه تمام همش علف اوست.

وقتی به مادیات نمیرسد و کاری از دستش نمی آید به سمت خدا و معنویات میرود؛ چنین ادمی اصلا حسابرسی ندارد.

بزرگترین مسائل منفی در حسابرسی 3 قسم هست:

1- شرک؛ انسان در کارهایش غیر از خدا را شریک کند ، هم شرک جلی و هم شرک خفی.

2. قتل

3. خیانت؛ که مصادیق ریزی داره و تنها خیانت مالی منظور نیست خیلی از کارهای عادی خودمون خیانت محسوب میشه؛ با کسی همسفر شدی، هم سفره شدی و ...حق ایجاد میشود و اگر رعایت نکنی خیانت است.

در روایت از آقا امیرالمومنین(علیه السلام) داریم:
متعصبین به خاطر تعصبشان؛ تعصب و محبت به چیزی انها را کر و کور میکند و حقیقت را نمیدیدند.
صاحبان ثروت به خاطر کبرشان؛ حتی نگاه تحقیر به کسی که کمی از تو ضعیفتر هست هم باعث قرار گرفتن جزء این گروه میشود.
زمامدار را به خاطر ستم؛ زمام هرکاری که در دست داشته باشد حتی زمام خانواده.
علما و فقرا به خاطر حسد.
و جهال به خاطر جهلشان؛ باید بریم دنبالش تا یاد بگیریم. نه اینکه بگیم کسی که درس نخونده پس حساب هم پس نمیده.


این گروهها نیز در بالاترین نمرات منفی در حسابرسی قرار دارند.

منبع: سایت رهپویان

 

جدیدترین ها در این موضوع

 دوستى و دشمنى

دوستى و دشمنى

اءصدقاوك ثلاتة و اءعداوك ثلاثة، فاءصدقاوك: صديقك، و صديق صديقك، و عدو عدوك. و اءعداوك: عدوك، و عدو صديقك، و صديق عدوك دوستان تو سه دسته اند و دشمنانت نيز سه دسته اند، اما دوستانت عبارت اند از: دوستت، دوست دوستت، دشمن دشمنت؛ اما دشمنانت؛ دشمن تو، دشمن دوستت و دوست دشمن تو.
 امر به معروف و نهى از منكر

امر به معروف و نهى از منكر

ما اءعمال البر كلها و الجهاد فى سبيل الله، عند الامر بالمعروف و النهى عن المنكر، اءلا كنفثة فى بحر لجى تمامى اعمال و كارهاى نيك، حتى جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر، مانند قطره اى در مقابل يك درياى بزرگ و پهناور است.
 جهاد در راه خدا

جهاد در راه خدا

هر كه در بستر خود بميرد، در حالى كه به حق پروردگار خود و حق رسول او و اهل بيت رسولش معرفت داشته باشد، شهيد مرده است و اجرش با خداست و سزاوار پاداش كردار نيكويى است كه (انجام آن را) در نيت داشته است و اين نيت جاى شمشير كشيدن او را مى گيرد.
حج در سخنان امیر المومنین علیه السلام

حج در سخنان امیر المومنین علیه السلام

الكعبة جعله سبحانه و تعالى للاسلام علما، و للعائذين حرما، فرض ‍ حقه، و اءوجب حجه، و كتب عليكم و فادته فقال سبحانه: و لله على الناس ‍ حج البيت من استطاع اليه سبيلا، و من كفر فاءن الله غنى عن العالمين خداوند سبحان كعبه را نشانى براى اسلام و حرم امنى براى پناه آورندگان به آن قرار داد. حج و اداى حق آن را واجب گرداند و همه را به زيارت آن فراخواند و فرمود: بر هر كسى كه بتواند، زيارت (كعبه واجب ) است و آن كس كه كفر ورزد، خداوند از همه جهانيان بى نياز است.
 دیدگاه نهج البلاغه درباره نماز

دیدگاه نهج البلاغه درباره نماز

درباره نماز چنين سفارش مى كند: گناهان را از گردن ها باز مى كند، همان گونه كه مهارها از گردن حيوانات باز مى شود. رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز را به چشمه آب گرم تشبيه فرموده است كه مقابل در خانه مردى در جريان باشد و آن مرد در هر روز و شب پنج مرتبه در آن شست و شو نمايد (با اين شست و شوى مكرر چه كثافت و چركى در بدن او باقى خواهد ماند؟

پر بازدیدترین ها

 دیدگاه امام علی علیه السلام درباره روزه

دیدگاه امام علی علیه السلام درباره روزه

كم من صائم ليس له من صيامه اءلا الجوع و الظما، و كم من قائم ليس له من قيامه الا السهر و العناء، حبذا نوم الاكياس و افطارهم بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى نصيبى نيابد، و بسا شب زنده دارى كه از عبادت شبانه اش جز رنج و بى خوابى بهره اى نبرد، خوشا خواب زيركان (عارف) و روزه خوارى آنان!
No image

روزه داری در آئینه نهج البلاغه

حرس الله عباده المؤ منين بالصلوات و الزكوات، و مجاهده الصيام فى الايام المفروضات، تسكينا لا طرافهم، و تخشيعا لابصارهم، و تذليلا لنفوسهم خداوند متعال بندگان را ايمان خود را از فريبكارى هاى شيطان محفوظ و مصون مى دارد، به وسيله نمازها و زكات دادن و تحمل مشقت به وسيله روزه گرفتن در روزهاى مقرر (رمضان مبارك) و براى ايجاد آرامش در اعضاى آنان و براى خاشع نمودن چشمان و رام كردن نفس ها.
 دیدگاه نهج البلاغه درباره نماز

دیدگاه نهج البلاغه درباره نماز

درباره نماز چنين سفارش مى كند: گناهان را از گردن ها باز مى كند، همان گونه كه مهارها از گردن حيوانات باز مى شود. رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز را به چشمه آب گرم تشبيه فرموده است كه مقابل در خانه مردى در جريان باشد و آن مرد در هر روز و شب پنج مرتبه در آن شست و شو نمايد (با اين شست و شوى مكرر چه كثافت و چركى در بدن او باقى خواهد ماند؟
حج در سخنان امیر المومنین علیه السلام

حج در سخنان امیر المومنین علیه السلام

الكعبة جعله سبحانه و تعالى للاسلام علما، و للعائذين حرما، فرض ‍ حقه، و اءوجب حجه، و كتب عليكم و فادته فقال سبحانه: و لله على الناس ‍ حج البيت من استطاع اليه سبيلا، و من كفر فاءن الله غنى عن العالمين خداوند سبحان كعبه را نشانى براى اسلام و حرم امنى براى پناه آورندگان به آن قرار داد. حج و اداى حق آن را واجب گرداند و همه را به زيارت آن فراخواند و فرمود: بر هر كسى كه بتواند، زيارت (كعبه واجب ) است و آن كس كه كفر ورزد، خداوند از همه جهانيان بى نياز است.
 امر به معروف و نهى از منكر

امر به معروف و نهى از منكر

ما اءعمال البر كلها و الجهاد فى سبيل الله، عند الامر بالمعروف و النهى عن المنكر، اءلا كنفثة فى بحر لجى تمامى اعمال و كارهاى نيك، حتى جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر، مانند قطره اى در مقابل يك درياى بزرگ و پهناور است.
Powered by TayaCMS