احکام زينت دختران

احکام زينت دختران

آرايش چهره

آرايش در برابر محارم

سرمه چشم

لاك زدن

رنگ مو

استفاده از عطر

انگشتر بانوان

ناخن بلند

ساعت زنانه

آرايش در نماز

درس پانزدهم

  1. سؤال: زيورآلات زن، اگر در معرض ديد نامحرم باشد، چه حكمى دارد؟

    پاسخ: همه مراجع تقليد: بايد از ديد نامحرم پوشانده شود. [1]

  2. سؤال: اگر در جايى شك پيدا شود كه چيزى از موارد زينت است يا نه، تكليف چيست؟ آيا بايد آن را بپوشاند؟
  3. پاسخ: همه مراجع; خير، پوشاندن آن واجب نيست.

آرايش چهره

  1. سؤال: آيا زن بايد چهره آرايش كرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
  2. پاسخ: همه مراجع: آرى; بايد از نامحرم بپوشاند. [2]

آرايش در برابر محارم

  1. سؤال: آرايش كردن براى محارم، چه حكمى دارد؟
  2. پاسخ: همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشكال ندارد. [3]

سرمه چشم

  1. سؤال: آيا سرمه چشم از زينتهايى است كه بايد پوشيده شود؟
  2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود پوشاندن آن واجب است. [4]

لاكزدن

  1. سؤال: آيا لاك زدن به ناخن براى دختران اشكال دارد؟
  2. پاسخ: اشكال ندارد ولى بايد از نامحرمان بپوشانند. [5]

رنگ مو

  1. سؤال: آيا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابروى شان استفاده مىكنند، مانع صحت وضو و غسل است؟
  2. پاسخ: اگر فقط رنگ باشد و داراى جرمى نباشد كه مانع از رسيدن آب به مو شود، وضو صحيح است. [6]

استفاده از عطر

  1. نظافت و خوشبو بودن يكى از دستورات اسلام است در روايات سفارش زيادى به استفاده از عطر شده است، مثلاً استفاده از عطر، در حال نماز برابر با هزار ركعت است. [7]
  2. امّا اين مايع خوشبوكننده نبايد موجب جلب توجه نامحرم و تحريك آنها شود، لذا استفاده از عطر در مكانهايى كه نامحرم هست و يا در خيابان، در صورتى كه سبب جلب توجه نامحرم باشد منع شده است، اما در مراكز يا مجالسى كه فقط خانمها يا افراد محرم هستند، استفاده از عطر و ادكلن بدون اشكال است. لذا مناسب است خواهران از اين گونه مواد كه بوى بد بدن را از بين مىبرند استفاده كنند.

  3. سؤال: آيا عطر زدن و يا خوشبو كردن به وسيله مواد و مايعات ديگر براى بانوان در صورتى كه بوى آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد؟
  4. پاسخ: عطر زدن اشكال ندارد اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد جايز نيست. [8]

  5. سؤال: آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود؟
  6. پاسخ: همه مراجع: خير، جايز نيست. [9]

    انگشتر بانوان

    1. سؤال: پوشش انگشتر طلا و حلقه ازدواج توسط بانوان در صورتى كه در معرض ديد نامحرم باشد چگونه است؟
    2. پاسخ: بايد از نامحرم پوشانده شود. [10]

    ناخن بلند

    1. سؤال: بلند كردن ناخن براى خانمها چه حكمى دارد؟
    2. پاسخ: بلند كردن ناخن در حد معقول اشكال ندارد. [11]

    ساعت زنانه

    1. سؤال: آيا ساعت جزء زيورآلات است كه بايد از نامحرم پوشيده بماند؟
    2. پاسخ: اگر عرفاً زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. [12]

    آرايش در نماز

    1. سؤال: زنى كه آرايش كرده و زيور آلات دارد آيا بايد در هنگام نماز چهره خود را بپوشاند؟
    2. پاسخ: همه مراجع: اگر مرد نامحرم او را نمىبيند، پوشاندن چهره آرايش كرده و زيورآلات در نماز واجب نيست. [13]


[1]. استفتائات امام،ج 3، س 36;اجوبة الاستفتائات،س 543; جامع المسائل فاضل، ج 1، س1707.

[2]. جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1328 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 1220.

[3]. العروة الوثقى، ج 1، (الستر).

[4]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و استفتائات خامنهاى، س 562.

[5]. العروة الوثقى، ج 1، ص 551، م 4.

[6]. اجوبة الاستفتائات، ص27، س140.

[7]. آداب الشريعه علامه فشاركى، ص132.

[8]. استفتائات امام، احكام ازدواج، ص194.

[9]. استفتائات جديد مكارم، ج1 س797; خامنهاى اجوبة الاستفتائات، س667 و621; مكارم، احكام بانوان، س621.

[10]. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج2، ص72.

[11]. احكام بانوان، مكارم، ص246، س898.

[12]. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1707 و اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 562.

[13]. العروة الوثقى، ج 1، فى الستر و الساتر، م 5.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه

جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه

بسیارى از مخالفان قرآن كوشیده اند چنین شبهه افكنى كنند كه این كتاب آسمانى با دنیاى امروز كه عصر پیشرفت علوم و تكنولوژى است، متناسب نیست ؛ بلكه فقط اعجاز عصر پیامبر ختمى مرتبت صلى الله علیه وآله است و صرفا براى زمان ایشان شمولیت داشته است و اكنون همانند كتاب مقدس انجیل صرفا براى استفاده فردى قابلیت دارد.
  اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغهʁ)

اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(1)

واحدي كه مبدأ كثرت است و كم متصل و منفصل را به وسيلة آن تقسيم مي‌كنند و خلاصه آن يك كه بعدش دو، سه و چهار شمرده مي‌شود كه خداوند واحد به اين معني نيست زيرا اولاً: خدا يكي است كه ثاني و ثالث ندارد؛ ثانياً: از اوصاف اين معني قلت و كمي است يعني دو و سه و چهار بيشتر از آن است و خداوند موصوف به قلت نمي‌شود زيرا تمام اوصاف كماليه در ذات باري به نحو اتمّ و اكمل موجود است. علي (عليه السّلام)در عبارت اوّل و پنجم مذكور به اين معني اشاره فرموده و چنين وحدتي را از خداوند نفي نموده است.
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʄ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4)

خداوند در ذيل بسياري از آياتي كه نعمتهاي خود را شرح مي‌دهد، مي‌فرمايد:«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ (رعد/ 4) همانا در آنچه ذكر شد، نشانه‌ها و عبرتهايي براي گروه خردمندان است.»
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʃ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(3)

مولي الموحّدين نيز در نهج البلاغه مي‌فرمايد: «بَعَثَ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلي خَلْقِهِ لِئَلّا تَجِبَ الْحُجَُّة لَهُمْ‌ بِتَر‌كِ الْإعْذارِ إِلَيْهِمْ؛‌(خطبة 144) خداوند پيغمبرانش را با اختصاص وحي، برانگيخت و ايشان را بر مخلوقش، حجّت گردانيد تا آنها را بر خدا دستاويزي و عذري نباشد.»
 اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم ʁ)

اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (1)

قرآن، يگانه معجزة ماندگار بشريت است كه بر زبان انسان عالم كون و مكان جاري گشت و قلبها را متحول و مجذوب خود ساخت و اعتراف دوست و دشمن را به اعجاز خود واداشت. پس از كلام وحي، تنها كلامي كه توانست مافوق كلام خلق و مادون كلام خالق قرار گيرد، كلام علي (ع) بود؛ كلامي كه اعجاب بزرگ ترين اديبان را برانگيخت و آنان را از همانند آوري عاجز و ناتوان ساخت، و اين به علّت اثرپذيري آن از وحي بود. هدف ما از اين بحث، آشنايي اجمالي با برخي از جنبه هاي اين اثرپذيري در كلام علي (ع) است و اينكه كلام او داراي چه خصوصياتي است كه ما آن را متاثّر از وحي مي دانيم.

پر بازدیدترین ها

 اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغهʄ)

اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(4)

قرآن مجيد بعد از بيان اين كه منافقين از مؤمنين در قيامت تقاضايي مي كنند و نتيجه نمي گيرند، مي فرمايد: «... أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قالُوا بَلي وَ لكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ حَتَّي جاءَ أَمْرُ اللَّهِ... (حديد/14) مگر ما در دنيا با شما نبوديم؟)اهل ايمان(مي گويند: آري. ليكن شما خويشتن را به فتنه افكنديد و منتظر مانديد و شك آورديد و آرزوها فريبتان داد تا فرمان خدا آمد.»
 قرآن از نگاه امام علي علیه السلام

قرآن از نگاه امام علي علیه السلام

آنچه كه علي (ع) در توصيف جايگاه قرآن بيان داشته اند و تبيين و تفسيري كه از ابعاد كتاب آسماني به دست دادهاند؛ فراتر از آن است كه در اين سطور بگنجد. «تنها در نهج البلاغه آن حضرت (ع) 96 بار كلمة قرآن، كتاب الله، كتاب ربكم و امثال آن تكرار شده است»
 بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

آن‌ فاعل‌ غيرمتناهي‌ هم‌،اوّل‌، و مبدأ فاعلي‌ بالذات‌ تمام‌ ماسوي‌ است‌؛ و هم‌، آخِر، و مبدأ غايي‌ بالذات‌همة‌ ماعدي‌. هدفمند بودن‌ نظام‌ هستي‌ ـ كه‌ قرآن‌ تكويني‌ است‌ ـ و نيز هدفدار بودن‌قرآن‌ حكيم‌ ـ كه‌ جهان‌ تدويني‌ است‌ ـ بر اساس‌ دو اسم‌ از اسماي‌ حسناي‌خداوند خواهد بود.
 بررسي‌ نظام‌ داخلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ داخلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

همين‌ معنا، درباره‌ قرآن‌ تدويني‌ ـنيزـ صادق‌ است‌. يعني‌ اگر كسي‌درباره‌ نظام‌ معرفتي‌ قرآن‌ ـ كه‌ جهان‌ علمي‌ است‌ ـ صحيح‌ بيانديشد و پرسش‌استواري‌ ارايه‌ كند، پاسخ‌ صائب‌ خود را از قرآن‌ كريم‌ دريافت‌ مي‌كند؛ ولي‌اگر كسي‌ در اين‌ باره‌ درست‌ فكر نكند، و سؤال‌ متقن‌ و مشخصي‌ را عرضه‌ندارد، اصلاً پاسخي‌ از قرآن‌ نمي‌شنود؛ و اگر در اثر خامي‌ و كژ راهه‌ رفتن‌،سؤال‌ ناصوابي‌ را مطرح‌ كند، پاسخ‌ غلطي‌ را بر قرآن‌ صائب‌ صامت‌ تحميل‌ مي‌كند.
ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغهʂ)

ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغه(2)

آيت الله خويي درباره حجيت ظواهر قرآن كريم كه برخي از علماي حديث [3] بر آن اشكال وارد كرده اند، مي نويسد:«ظواهر قرآن، حجيت و مدركيت دارد و ما مي توانيم در موارد مختلف به معناي ظاهري آن تكيه كرده، آن را مستقلا مورد عمل قرار دهيم و در گفتار و نظريات و استدلالهاي خويش به آن تمسك جوييم ؛ زيرا ظواهر قرآن براي عموم مردم، حجت و مدرك است.»[4] وي سپس پنج دليل را براي اثبات اين موضوع مطرح مي كند.
Powered by TayaCMS