تشکیل خانواده از نظر اسلام (1)

تشکیل خانواده از نظر اسلام (1)

ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم مودته ورحمه ان فی ذلک لا یات لقوم یتفکرون .

واز نشانه های او«خدا»این است که از خود شما برایتان همسری آفرید تا در کنار او آرام گیرید ومیان شما دوستی و دلسوزی به وجود آورد به راستی که برای مردمی که بیندیشند نشانه هاست. (سوره ی روم آیه ی 21 (

 هیچ بنایی نزد خداوند از ازدواج محبوب تر نیست . پیامبر اکرم «ص»

خانواده ها به مثابه اصلی ترین پایگاههای  رشد وشکوفایی شخصیت وپرورش مهارتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان,همانند حلقه های زنجیر اجتماع انسانها,اساسی ترین سهم را در سلامت واعتلای جوامع بشری برعهده دارند.خانواده با پیمان ازدواج بین زن و مردی هوشمند وآگاه وبرخورداراز بلوغ فکری وقابلیت های اجتماعی پایه گذاری میشود و این زوج ستون اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده راتشکیل می دهند. درفرهنگ الهی خانواده به مثابه دژی استوار ونهادی مقدس بیشترین مسئولیت را در رشدوتحول,تربیت وتعالی وسعادت وجود انسان برعهده دارد.خانواده ایرانی می کوشد که براساس تعالیم عالیه اسلام وحرکت برمداردینداری و خداپرستی فرزندانی خوب وصالح به جامعه تقدیم کندوخودرادر زمره ی خانواده های موفق قرار دهد.

 

برای بنده فایده ای بهترازاین نیست که دارای همسری باشدکه هرگاه اورامی بیند مسرورش سازد ودرغیاب او از خود و مال همسرش حفاظت کند. امام رضا(ع)

 

  چقدرزیباست که به عنوان یک مسلمان وشیعه ی علی«ع»ابتدا به ویژگی های بهترین وعالی ترین الگوی خانواده ی مسلمان بپردازیم .خانواده ی مولی الموحدین علی «ع» وفاطمه ی زهرا«س» . آنهایی که با تشکیل یک خانواده آسمانی اسوه و الگوی کاملی برای کل بشریت از آغاز ورود اسلام تا انتهای خلقت شدند .

 

برای ما مسلمانان و ایرانیان مایه ی بسی فخر ومباهات است که چنین الگوی زیبایی در دینمان معرفی شده است .خانواده ی علی«ع» با خواستگاری بسیار محترمانه و مؤدبانه وپرازحیای علی«ع» ازپیامبر«ص» برای دختر گرامیشان فاطمه زهرا«س» شروع شد .آنگاه که در هاله ای از حرمت وشرم با جملاتی کوتاه و احترام آمیز با رسول خدا«ص» در باره خواستگاری از دردانه رسول«ص» صحبت کرد .رسول خدا که این جوان را به خوبی و کرامت می شناخت

 

وراز آفرینش او را خوب می دانست به او گفت :"ای علی !می دانی که پیش از تو کسان بسیاری ازفاطمه خواستگاری کرده اند "اما من واو نپذیرفته ایم" .اکنون ببینم نظرش چیست .پیامبر اهمیت به نظر دختر و با ارزش بودن آن را در امر پذیرش خواستگار به ما آموزش دادند پس ازتشکیل خانواده و شروع زندگی مشترک این زوج آسمانی, می بینیم همکاری, تعاون, دوستی, مهر, محبت,عشق وفداکاری ورسیدن به اوج کمالات وعلاقه به فرزندان وتوجه به سلامت جسم و

 

هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‌

 

 آنان«زنان» لباس شما هستند  و شما «مردان» لباس آنانید.  بقره- آیه 187

 

روح وروان آنان وتربیت صحیح آنان و... همه وهمه در این خانواده کوچک  وملکوتی وجود داشت.رفتار این پدر ومادر گرامی با فرزندانشان حسن و حسین وزینب و ام کلثوم نمونه بارز رفتار یک خانواده ی عالی و تکامل یافته والگوی کامل یک مسلمان تمام عیاربود.خانواده ی کوچک علی «ع»محل اتصال آسمان به زمین شدند.اگر این خانواده با این طرز فکر واین طرز عملکرد وجود نداشت ملک وملکوت با هم در ارتباط نبودند.فرش به عرش نمی رسیدوامامت حاصل نمی شد.در واقع خانواده علی«ع»و فاطمه«س»منبع تحولات عظیم تاریخی واجتماعی بودند.این الگوی کامل وتمام عیاربرای ما مسلمانان کافی است تا مسیر زندگی مان را براساس معیار های آنان تعیین کنیم.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه

جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه

بسیارى از مخالفان قرآن كوشیده اند چنین شبهه افكنى كنند كه این كتاب آسمانى با دنیاى امروز كه عصر پیشرفت علوم و تكنولوژى است، متناسب نیست ؛ بلكه فقط اعجاز عصر پیامبر ختمى مرتبت صلى الله علیه وآله است و صرفا براى زمان ایشان شمولیت داشته است و اكنون همانند كتاب مقدس انجیل صرفا براى استفاده فردى قابلیت دارد.
  اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغهʁ)

اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(1)

واحدي كه مبدأ كثرت است و كم متصل و منفصل را به وسيلة آن تقسيم مي‌كنند و خلاصه آن يك كه بعدش دو، سه و چهار شمرده مي‌شود كه خداوند واحد به اين معني نيست زيرا اولاً: خدا يكي است كه ثاني و ثالث ندارد؛ ثانياً: از اوصاف اين معني قلت و كمي است يعني دو و سه و چهار بيشتر از آن است و خداوند موصوف به قلت نمي‌شود زيرا تمام اوصاف كماليه در ذات باري به نحو اتمّ و اكمل موجود است. علي (عليه السّلام)در عبارت اوّل و پنجم مذكور به اين معني اشاره فرموده و چنين وحدتي را از خداوند نفي نموده است.
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʄ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4)

خداوند در ذيل بسياري از آياتي كه نعمتهاي خود را شرح مي‌دهد، مي‌فرمايد:«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ (رعد/ 4) همانا در آنچه ذكر شد، نشانه‌ها و عبرتهايي براي گروه خردمندان است.»
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʃ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(3)

مولي الموحّدين نيز در نهج البلاغه مي‌فرمايد: «بَعَثَ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلي خَلْقِهِ لِئَلّا تَجِبَ الْحُجَُّة لَهُمْ‌ بِتَر‌كِ الْإعْذارِ إِلَيْهِمْ؛‌(خطبة 144) خداوند پيغمبرانش را با اختصاص وحي، برانگيخت و ايشان را بر مخلوقش، حجّت گردانيد تا آنها را بر خدا دستاويزي و عذري نباشد.»
 اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم ʁ)

اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (1)

قرآن، يگانه معجزة ماندگار بشريت است كه بر زبان انسان عالم كون و مكان جاري گشت و قلبها را متحول و مجذوب خود ساخت و اعتراف دوست و دشمن را به اعجاز خود واداشت. پس از كلام وحي، تنها كلامي كه توانست مافوق كلام خلق و مادون كلام خالق قرار گيرد، كلام علي (ع) بود؛ كلامي كه اعجاب بزرگ ترين اديبان را برانگيخت و آنان را از همانند آوري عاجز و ناتوان ساخت، و اين به علّت اثرپذيري آن از وحي بود. هدف ما از اين بحث، آشنايي اجمالي با برخي از جنبه هاي اين اثرپذيري در كلام علي (ع) است و اينكه كلام او داراي چه خصوصياتي است كه ما آن را متاثّر از وحي مي دانيم.

پر بازدیدترین ها

 قرآن درآيينه نهج البلاغه

قرآن درآيينه نهج البلاغه

حضرت على(عليه السلام) در نهج البلاغه، بيش از بيست خطبه را به معرفى قرآن و جايگاه آن اختصاص داده است و گاه بيش از نصف خطبه به تبيين جايگاه قرآن و نقش آن در زندگى مسلمانان و وظيفه آنان در مقابل اين كتاب آسمانى اختصاص يافته كه پرداختن به همه آن ها مجالى ديگر مى طلبد.
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʃ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(3)

مولي الموحّدين نيز در نهج البلاغه مي‌فرمايد: «بَعَثَ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلي خَلْقِهِ لِئَلّا تَجِبَ الْحُجَُّة لَهُمْ‌ بِتَر‌كِ الْإعْذارِ إِلَيْهِمْ؛‌(خطبة 144) خداوند پيغمبرانش را با اختصاص وحي، برانگيخت و ايشان را بر مخلوقش، حجّت گردانيد تا آنها را بر خدا دستاويزي و عذري نباشد.»
 تجلی قرآن در نهج‏ البلاغه

تجلی قرآن در نهج‏ البلاغه

امام(ع) در توصيف پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: «… و دعا الي الحكمة و الموعظة الحسنة»3 كه اشاره است به آيه شريفه: «ادع الي سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة (نحل، 16/125). با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن»
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʄ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4)

خداوند در ذيل بسياري از آياتي كه نعمتهاي خود را شرح مي‌دهد، مي‌فرمايد:«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ (رعد/ 4) همانا در آنچه ذكر شد، نشانه‌ها و عبرتهايي براي گروه خردمندان است.»
 قرآن در نهج البلاغه

قرآن در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علی علیه السلام در خطبه ای از نهج البلاغه در توصیف این کتاب آسمانی چنین می فرماید: «قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد.
Powered by TayaCMS