عوامل محبت در احاديث اسلامی(1)

عوامل محبت در احاديث اسلامی(1)

1- ایمان محور محبت

(( من احب لله و ابغض لله و اعطی لله فهو ممن كمل ایمانه . ))

امام صادق علیه السلام فرمود :

هركس به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد و به خاطر خدا عطا كند ، از كسانی است كه ایمانش كامل شده است .[1]

امام باقر علیه السلام فرمود : اگر خواستی بدانی در تو خیری هست ، به دلت نگاه كن ، اگر اهل طاعت خدا ، فرمانبرداران را دوست دارد و از اهل معصیت خدا بدش می آید ، در تو خیری هست و خداوند تو را دوست دارد .

و اگر از اهل اطاعت بدش می آید و از اهل معصیت خوشنود است ، در تو خیری نیست ، و خداوند از تو ناخشنود است ، و (بدان ) كه هر كسی با دوست خود خواهد بود . [2](یعنی در قیامت دوست با دوست است ) .

و فرمود : هر كس كه معیار محبت و دشمنی او دین نباشد دین ندارد . [3]

آری اگر كسی شوهر و یا همسر مو من و با تقوایی دارد ، كه خداوند او را دوست می دارد ، باید همسر خود را دوست بدارد ، زیرا ایمان برای مو من برترین فضیلت است ، و هرگز نمی تواند هیچ فضیلتی جانشین ایمان گردد .

2 - محبت ، محبت می آورد

(( بالتودد تتاكد المحبه ))

با دوستی ، محبت محكم می شود ، [4] یعنی برای پیدا كردن دوست ، و دوست كردن همسر و دیگران از خودتان شروع كنید ، سعی كنید دوستی كنید تا او هم با شما دوست شود .

3 - توجه و حضور قلب به خدا

امام صادق علیه السلام فرمود : هر كه در نماز ، دل به خدا دهد ، خداوند روبه او كند ، دلهای مو منین را هم به دوستی با او می گرداند ، بعد از آنكه خدا او را دوست می دارد . [5]

4 - احسان و نیكی محبت می آورد

(( بالاحسان تملك القلواب . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : با احسان و خدمت ، دلها را می شود مالك شد ، و در حدیث دیگری فرمود : با احسان و نیكی می شود افراد را خرید و بنده كرد . [6] آری فطرت و سرشت انسان به گونه ای است كه وقتی به او احسان شود ، مجذوب می شود و انس می گیرد .

5 - سلام كنید و محبت ایجاد نمایید .

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : سوگند به آنكه جانم به دست اوست ، به بهشت وارد نمی شوید تا ایمان بیاورید . و ایمان نمی آورید تا با یكدیگر دوست باشید ، آیا نمی خواهید شما را به كاری راهنمایی كنم كه اگر انجام دهید ، با هم دوست شوید ؟ (برای ایجاد محبت ) به یكدیگر آشكارا سلام كنید . [7]

و حضرت علی علیه السلام فرمود : زبانت را به سخن ملایم و سلام كردن عادت بده تا دوستانت زیاد شوند و دشمنانت اندك گردد . [8]

6 - اظهار محبت ، محبت می آورد .

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : مرد وقتی به زنش بگوید دوستت دارم ، این سخن هرگز از دل او بیرون نمی رود . [9]

مردی به امام باقر عرض كرد : من فلانی را دوست دارم ، حضرت فرمود : او را از این دوستی آگاه كن ، كه برای دوام مو ثرتر و در الفت بهتر است . [10]

7 - صورت گشاده و خندان

(( حسن البشر اول العطاء و اسهل السخاء ))

حضرت علی علیه السلام می فرماید : رخسار نیكو اولین هدیه و راحت ترین بخشش است و فرمود :

صورت گشاده و باز تو اول نیكی تو است ، و دلالت بر بزرگواری تو می كند[11] و فرمود : صورت باز آتش دشمنی را خاموش می كند ، و فرمود : صورت باز و گشاده ریسمان محبت است ، و فرمود : كار نیك و صورت باز ، محبت می آورد و انسان را به بهشت می رساند . [12]

و فرمود : صورت گشاده ، روش هر آزاده است . [13]

8 - خوش آمد گویی و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : روی باز و گشاده و بخشش و نیكی و خوش آمد گفتن ، موجب دوستی مردم است . [14]

9 - دست دادن ، محبت می آورد

(( تصافحوا فان المصافحه تزید فی الموده ))

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : به یكدیگر دست بدهید كه محبت را زیاد می كند . [15]

حضرت صادق علیه السلام فرمود : به یكدیگر دست بدهید كه كینه را از بین می برد . [16]

10 - هدیه دادن ، دوستی آفرین است

(( تهادوا تحابوا ))

امام صادق علیه السلام فرمود : به یكدیگر هدیه دهید ، تا دوست هم باشید ، چرا كه هدیه كینه را از بین می برد . [17]

و حضرت علی علیه السلام فرمود : هدیه محبت می آورد ، و فرمود : هیچ چیز مثل هدیه ، فرمانروا را ملایم و خشم را بیرون و رانده شده را متمایل و كارهای سخت را آسان و بدیها را دور ، نمی كند . [18]

نكته مهم در هدیه و اهمیت آن به اظهار محبت و دوستی است ، نه ارزش مادی آن ، بنابراین در هدیه توقعات را كنار بگذارید و ارزش واقعی آن را در نظر بگیرید تا دوستان شما و خود شما بتوانید همواره به یكدیگر هدیه ای هر چند اندك به نشان دوستی تقدیم كنید ، متاءسفانه این ابراز دوستی ، در نزد بعضی به خاطر توقعات نابجا تبدیل به وسیله كدورت می شود و بجای تشكر و دریافت پیام هدیه ، بخاطر مسایل مادی از یكدیگر دلخور می شوند .

این هم هدیه است

امام صادق علیه السلام فرمود : محبوبترین برادرانم ، كسی است كه عیبهای مرا به من هدیه ای دهد . [19]، و حضرت علی علیه السلام فرمود : چه خوب هدیه ای است ، موعظه . [20]

و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود : هیچ مسلمانی برای برادرش ، هدیه بهتر از سخن حكیمانه كه یا هدایتش را زیاد كند ، یا از هلاكت دورش كند ، نداده است . [21]

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 326.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 327 و 333.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

[6]-دارالسلام ج 3، ص 337 و 338.

[7]-دارالسلام ج 3، ص 348 و 420.

[8]-دارالسلام ج 3، ص 348 و 420.

[9]-وسایل ج 14 ص 10.

[10]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[11]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[12]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[13]-دارالسلام ج 3، ص 373 و 380 و 402 و 427.

[14]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[15]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[16]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[17]-دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

[18]-دارالسلام ج 3، ص 427 و 386.

[19]-دارالسلام ج 3، ص 427 و 386.

[20]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[21]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه

جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه

بسیارى از مخالفان قرآن كوشیده اند چنین شبهه افكنى كنند كه این كتاب آسمانى با دنیاى امروز كه عصر پیشرفت علوم و تكنولوژى است، متناسب نیست ؛ بلكه فقط اعجاز عصر پیامبر ختمى مرتبت صلى الله علیه وآله است و صرفا براى زمان ایشان شمولیت داشته است و اكنون همانند كتاب مقدس انجیل صرفا براى استفاده فردى قابلیت دارد.
  اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغهʁ)

اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(1)

واحدي كه مبدأ كثرت است و كم متصل و منفصل را به وسيلة آن تقسيم مي‌كنند و خلاصه آن يك كه بعدش دو، سه و چهار شمرده مي‌شود كه خداوند واحد به اين معني نيست زيرا اولاً: خدا يكي است كه ثاني و ثالث ندارد؛ ثانياً: از اوصاف اين معني قلت و كمي است يعني دو و سه و چهار بيشتر از آن است و خداوند موصوف به قلت نمي‌شود زيرا تمام اوصاف كماليه در ذات باري به نحو اتمّ و اكمل موجود است. علي (عليه السّلام)در عبارت اوّل و پنجم مذكور به اين معني اشاره فرموده و چنين وحدتي را از خداوند نفي نموده است.
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʄ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4)

خداوند در ذيل بسياري از آياتي كه نعمتهاي خود را شرح مي‌دهد، مي‌فرمايد:«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ (رعد/ 4) همانا در آنچه ذكر شد، نشانه‌ها و عبرتهايي براي گروه خردمندان است.»
 مشتركات قرآن و نهج البلاغهʃ)

مشتركات قرآن و نهج البلاغه(3)

مولي الموحّدين نيز در نهج البلاغه مي‌فرمايد: «بَعَثَ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلي خَلْقِهِ لِئَلّا تَجِبَ الْحُجَُّة لَهُمْ‌ بِتَر‌كِ الْإعْذارِ إِلَيْهِمْ؛‌(خطبة 144) خداوند پيغمبرانش را با اختصاص وحي، برانگيخت و ايشان را بر مخلوقش، حجّت گردانيد تا آنها را بر خدا دستاويزي و عذري نباشد.»
 اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم ʁ)

اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (1)

قرآن، يگانه معجزة ماندگار بشريت است كه بر زبان انسان عالم كون و مكان جاري گشت و قلبها را متحول و مجذوب خود ساخت و اعتراف دوست و دشمن را به اعجاز خود واداشت. پس از كلام وحي، تنها كلامي كه توانست مافوق كلام خلق و مادون كلام خالق قرار گيرد، كلام علي (ع) بود؛ كلامي كه اعجاب بزرگ ترين اديبان را برانگيخت و آنان را از همانند آوري عاجز و ناتوان ساخت، و اين به علّت اثرپذيري آن از وحي بود. هدف ما از اين بحث، آشنايي اجمالي با برخي از جنبه هاي اين اثرپذيري در كلام علي (ع) است و اينكه كلام او داراي چه خصوصياتي است كه ما آن را متاثّر از وحي مي دانيم.

پر بازدیدترین ها

 بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

آن‌ فاعل‌ غيرمتناهي‌ هم‌،اوّل‌، و مبدأ فاعلي‌ بالذات‌ تمام‌ ماسوي‌ است‌؛ و هم‌، آخِر، و مبدأ غايي‌ بالذات‌همة‌ ماعدي‌. هدفمند بودن‌ نظام‌ هستي‌ ـ كه‌ قرآن‌ تكويني‌ است‌ ـ و نيز هدفدار بودن‌قرآن‌ حكيم‌ ـ كه‌ جهان‌ تدويني‌ است‌ ـ بر اساس‌ دو اسم‌ از اسماي‌ حسناي‌خداوند خواهد بود.
ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغهʁ)

ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغه(1)

نهج البلاغه، اخو القرآن و بهترين و نابترين منبعي است كه مي تواند ره پويان طريق را در شناخت صحيح و حقيقي قرآن مجيد ياري دهد. در نگاه اميرمؤمنان علي عليه السلام، قرآن نسخه اي جامع و جاوداني است كه از نيازهاي بشر براي رسيدن به سرمنزل سعادت و كمال، فروگذار نكرده است. حضرت در موارد گوناگون و به شيوه هاي زيبا و حكيمانه به ترسيم اين ويژگي پرداخته است ؛ در يكي از خطبه هاي نهج البلاغه[1] با استناد به آيات قرآن، جامعيت آن را بوضوح تشريح كرده است.
 بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بهترين‌ وجه‌ معقول‌ آفرينش‌ جهان‌، همانا تجلّي‌ است‌؛ كه‌ از ظريف‌ترين‌ تعبيرهاي‌ قرآني‌ و روايي‌ است‌، چنان‌كه‌ در آية‌ «فلما تجلي‌ ربه‌ للجبل‌ جعله‌ دكّا وخرّ موسي‌ صعقا» آمده‌ است‌. و در جريان‌ معاد هم‌، تلويحاً به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌است‌؛ زيرا، خداوند در آية‌ «قل‌ اءنما علمها عند ربّي‌ لايُجَليها لوقتها الا هو»، تجلية‌ساعت‌ و قيامت‌ را به‌ خود اِسناد داده‌ است‌ و چون‌ در قيامت‌ كبرا و حشر اكبر،تمام‌ اشخاص‌ و اشيا به‌ عنوان‌ مبدأ قابلي‌ حضور و ظهور دارند نه‌ به‌ عنوان‌مبدأ فاعلي‌ ـ زيرا همة‌ آن‌ها، تحت‌ قهر حاكم‌اند ـ بنابراين‌، تنها عامل‌ تجلّي‌قيامت‌، ظهور خود خداوندِ متجلّي‌ خواهد بود.
 اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم ʁ)

اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (1)

قرآن، يگانه معجزة ماندگار بشريت است كه بر زبان انسان عالم كون و مكان جاري گشت و قلبها را متحول و مجذوب خود ساخت و اعتراف دوست و دشمن را به اعجاز خود واداشت. پس از كلام وحي، تنها كلامي كه توانست مافوق كلام خلق و مادون كلام خالق قرار گيرد، كلام علي (ع) بود؛ كلامي كه اعجاب بزرگ ترين اديبان را برانگيخت و آنان را از همانند آوري عاجز و ناتوان ساخت، و اين به علّت اثرپذيري آن از وحي بود. هدف ما از اين بحث، آشنايي اجمالي با برخي از جنبه هاي اين اثرپذيري در كلام علي (ع) است و اينكه كلام او داراي چه خصوصياتي است كه ما آن را متاثّر از وحي مي دانيم.
 قرآن شناسی حضرت علی علیه السلام

قرآن شناسی حضرت علی علیه السلام

نكته مهم در سخنان حضرت علي (ع) اين است كه ايشان از منظري بسيار جالب توجه به قرآن مي ‏نگرد و قرآن را به ‏گونه‏ اي مي ‏شناسد و معرفي مي‏ كند كه انسان باور مي ‏كند كه آنچه حضرت علي (ع) توصيف مي‏ كند ، "سخن خدا"ست.
Powered by TayaCMS