پوشش زن از نامحرم1

پوشش زن از نامحرم1

پوشش زن از نامحرم(1)

 

109.مسئله: بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناي وجه و كفين از نامحرم بپوشانند مشروط به آنكه: 1. وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد. 2. كسي به قصد لذّت و ريبه به وجه و كفين آنها نگاه نكند.

امام، اراكي و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از مسائل 4 و 5.

امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان،سؤال 6، ص‌11 و استفتاء.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2449.

بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، سيستاني و گلپايگانى:( بهجت: زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند اگر چه كمك به حرام و قصد لذّتي در بين نباشد. توضيح المسائل، مسئله 1937.

تبريزى: زن بايد تمام بدن را به استثناي وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشاند و در صورتي كه زينت در وجه و كفين از قبيل انگشتر و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است پوشانيدن آن بر زن واجب نيست و در غير اين صورت بايد زينت خود را از نامحرم بپوشاند. اگر چه احتياط مستحب آن است كه وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشاند حتي اگر زينت نداشته باشد. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485 و 1486 ، 886.885.884.883.882 و استفتاء.

خامنه اى: بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناء وجه و كفين از نامحرم بپوشانند مشروط بر اينكه وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد. استفتاء.

فاضل: زن بايد تمام بدن خود را به استثناي وجه و كفين از نامحرم بپوشاند مشروط به آنكه وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد و در صورتي كه قصد زنها اين نباشد كه مردان نامحرم به آنها نگاه كنند اگر چه نامحرم به وجه و كفين او به قصد لذّت نگاه كند پوشيدن وجه و كفين لازم نيست. جامع المسائل، ج‌2، سؤالهاي 1066 و 1070 و توضيح المسائل، مسئله 2503.

سيستانى: زن بايد موي سر و بدن خود را از مرد نامحرم بپوشاند به استثناي وجه و كفين و اگر بترسد با نپوشانيدن وجه و كفين به حرام مي افتد و يا به قصد مبتلا كردن مرد به نگاه حرام نپوشاند، نپوشانيدن در اين دو صورت جايز نيست. توضيح المسائل، مسئله 2444.

گلپايگاني : بنابر احتياط واجب بايد وجه و كفين را هم از نامحرم بپوشانند. ارشاد السائل، سؤال 454 و 456 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

110.مسئله: زنها بايد بنابر احتياط واجب بيش از مقدار وجه و كفين خود را به عنوان مقدمه علميه بپوشانند (وجه عبارت است از: آن مقدار از صورت كه در وضو واجب است شسته شود و كفين نيز عبارت است از مچ تا سر انگشتان).

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستروساتر)، ص‌551 و استفتاء.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2449.

تبريزي و گلپايگانى:( تبريزى: بنابر احتياط مستحب بهتر است زن صورت خود را نيز از نامحرم بپوشاند. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1485. گلپايگانى: بنابر احتياط واجب بايد تمام وجه و كفين از نامحرم پوشيده شود. عروه، (سترو ساتر)، ص‌550.)

111.سؤال: آيا نمايان بودن كف پا، روي پا، قوزك پا و يا پاشنه پا از مردان نامحرم شرعاً جايز است.

جواب: جايز نيست.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 5.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌185.

اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444 و منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18.

فاضل: با استفاده از توضيح المسائل مسئله 2503.

در نتيجه: خانمها نمي توانند با پاي بدون جوراب در مقابل نامحرم رفت وآمد كنند و يا با اين وضع براي خريد چيزي به مغازه نزديك منزل بروند و يا اگر نامحرم در خانه است بدون جوراب در مقابل او ظاهر شوند اگر چه نامحرم برادر شوهر، شوهر خواهر، و يا هر نامحرم ديگري باشد.

112.مسئله: نمايان بودن زير چانه، گردن، گوش، سينه و دست ها تا بازو براي خانمها جايز نيست و بايد اين مواضع را هم از نامحرم بپوشانند.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

توجه: خانمها بايد توجه داشته باشند كه:.

در منزل و يااماكني كه نامحرم است اگر لباس آستين كوتاه به تن دارند (اگر چه با چادر پوشيده شده باشد) و يا اگر لباس آستين بلند به تن دارند در هنگام برداشتن چيزي از بالاي بلندي يا گرفتن چيزي از دست نامحرم و يا تعارف كردن ميوه و غيره به نامحرم و يا هنگام غذا خوردن در مقابل نامحرم و يا در هنگام خريد اجناس از مغازه ها و يا هنگام حمل باري بزرگ و يا سنگين، همه و همه مواردي هستند كه احتمال عقب رفتن آستين و يا پوشش دست و يا نمايان شدن بدن مي باشد و بايد خانمهاي محترم در اين گونه موارد مراقبت كامل داشته باشند.

113.سؤال: حدود حجاب اسلامي براي بانوان چيست براي اين منظور پوشيدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسري كفايت مي كند و اصولاً چه كيفيتي در لباس و پوشش زن در برابر افراد بايد رعايت شود.

جواب: واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دستها تا مچ از نامحرم پوشيده شود لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب كند بايد اجتناب شود.

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 3.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌194.

اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، سؤال 1701.

گلپايگانى:(گلپايگانى: واجب است تمام بدن زن از نامحرم پوشيده شود و بنابر احتياط واجب وجه و كفين نيز بايد پوشيده شود. لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب كند بايد اجتناب كرد. استفتاء.).

114.سؤال: آيا پوشيدن مانتو و شلواري كه حجم بدن و يا برجستگيهاي آن در مقابل نامحرم پيداست جايز است.

جواب: از جهت حجاب و ستر كافي است ولي چنانچه پيدا بودن حجم يا برجستگيهاي بدن باعث ريبه و مفسده باشد بايد بپوشانند.

امام، اراكي و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله‌4.

بهجت: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18.

خامنه اى، فاضل و گلپايگانى:(خامنه اى: پوشانيدن برجستگيهاي بدن لازم است. استفتاء.

فاضل: اگر مهيج نباشد و مفسده هم نداشته باشد، در صورتي كه زينت محسوب نشود، مانعي ندارد. جامع المسائل، ج‌1، سؤال 1708 و استفتاء.

گلپايگانى: در صورتي كه موجب جلب توجه اجنبي باشد جايز نيست. استفتاء.)

115.مسئله: خانمها نمي توانند آستين خود را براي آمپول زدن و يا فشار خون و يا نبض گرفتن و غيره در مقابل نامحرم بالا بزنند مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485و 882، 886 - 885.884.883.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 18 و 20.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، با استفاده از سؤال 2091.

اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

116.سؤال: خانمي هستم و بايد هر روز آمپول بزنم درمانگاه نزديك منزل آمپول زن مرد دارد البته درمانگاه دورتري است كه آمپول زن خانم نيز دارد لكن بعلت دوري بايد با ماشين بروم. آيا مي توانم نزد مرد آمپول بزنم.

جواب: جايز نيست مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

117.سؤال: آيا خانمها مي توانند بدون تحقيق كردن از وجود دكتر زن نزد دكتر نامحرم بروند البته در صورتيكه مستلزم نگاه يا لمس بدن زن باشد.

جواب: جايز نيست.

امام، اراكى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، با استفاده از سؤالهاي 2078 و 2079.

بهجت:(بهجت: در صورتي كه اضطرار باشد اشكالي ندارد. استفتاء.).

118.سؤال: در شهر ما هم دكتر زن هست و هم مرد لكن دكتر مرد حاذقتر است آيا خانمها مي توانند نزد دكتر مرد بروند.

جواب: در صورتي كه دكتر زن نتواند مداوا كند اشكالي ندارد.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، با استفاده از سؤالهاي 2087 ، 2088 و 2089.

سيستانى:(سيستانى: در صورتي كه دكتر مرد براي مداوا بهتر باشد اشكالي ندارد.

منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 21 و توضيح المسائل، مسئله 2450.).

احكام جورابها.

119.سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن جوراب ضخيم در حالي كه حجم پا پيدا باشد اشكال دارد يا نه.

جواب: در صورتي كه بر آن مفسده اي مترتب نباشد و پوست پا پيدا نباشد اشكالي ندارد.

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله‌4.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

فاضل: جامع المسائل، ج‌1، سؤال 1712.

بهجت و تبريزى:(بهجت: اگر در معرض فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.

تبريزى: علاوه بر اينكه نبايد جوراب به گونه اي باشد كه زينت محسوب شود. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 907.).

120.مسئله: جورابهاي نازك كه پوست پا نمايان باشد حكم پوشش ندارند و خانمها بايد از پوشيدن اينگونه جورابها در مقابل نامحرم اجتناب كنند. بلكه بايد از جورابهائي استفاده كنند كه پوست بدن نمايان نباشد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4 ،ص‌550.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

تبريزى: با استفاده از صراط النجاة، سؤال 907.

سيستانى:منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

121.سؤال: زنهايي هستند كه شلوار مي پوشند ولي جورابهايي ساقه بلند را روي شلوار خود مي كشند به نحوي كه حجم اندام زن پيداست اين نوع جوراب پوشيدن چه حكمي دارد.

جواب: اشكال ندارد.

امام، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى:(اراكى: در صورتي كه جلب توجه بكند و يا مهيج باشد جايز نيست. استفتاء.

بهجت: اگر در معرضيت فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.

خامنه اى: اگر مفسده اي بر آن مترتب نباشد، اشكال ندارد. استفتاء.

گلپايگانى: در صورتي كه معرض گناه نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد. استفتاء، ارشاد السائل، سؤال 481.)

122.سؤال: پوشيدن لباس در رنگهاي زننده و جلب توجه كننده در محيطهايي كه نامحرم هست مانند دانشگاه، بازار و... چه حكمي دارد.

جواب: با فرض مهيّج بودن حرام است.

امام، اراكى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.

بهجت، تبريزى، فاضل و گلپايگانى:(بهجت: اگر چه منعي ندارد ولي مسلمان وقار در لباس هم داشته باشد. استفتاء.

تبريزى: اگر لباس زن لباس زينت باشد واجب است آن را از نامحرم بپوشاند همانگونه كه واجب است بدن خود را بپوشاند.

صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1484.

فاضل: چنانچه موجب فساد و گناه مي شود جائز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: بافرض مهيج بودن و معرضيت داشتن براي فساد حرام است. استفتاء.)

احكام چادرها.

123.سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن بعضي از چادرها كه با تابش نور از پشت مقداري از سايه بدن پيداست جايز است يا نه.

جواب: در صورتي كه پوست بدن پيدا نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.

امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌195.

خامنه اى: استفتاء.

بهجت، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:(بهجت: رعايت احتياط را بنماييد. استفتاء.

سيستانى: پوشيدن آن اشكال دارد. استفتاء.

فاضل: چنانچه موقع تابش نور بپوشند و صدق ستر نكند جائز نيست.

استفتاء.

گلپايگانى: بطور كلي زن بايد طوري خود را مستور كند كه جلب توجه اجنبي نكند. استفتاء.

مكارم: بنابر احتياط واجب پوشيدن اينگونه چادرها جايز نيست. عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 4.)

124.سؤال: پوشيدن چادرهاي شرمن چه حكمي دارد.

جواب: در صورتيكه عرفاً جلب توجه نكند اشكال ندارد.

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

توجه: جلب توجه كردن به دو عامل بستگي دارد: 1. گاهي در جايي خانمها چادر شرمن اصلاً نمي پوشند در اين صورت اگر خانمي بپوشد جلب توجه مي كند در نتيجه پوشيدن چادر شرمن جايز نيست 2. و اگر در جايي خانمها چادر شرمن مي پوشند لكن اگر چادر به گونه اي باشد كه جلب نظر بكند باز هم پوشيدن آن جايز نيست .

125.مسئله: پوشيدن چادرهايي كه موها و يا هر جاي بدن از پشت آن نمايان باشد جايز نيست و خانمها خصوصاً در منزل اگرنامحرمي هست بايد از پوشيدن اينگونه چادرها خودداري كنند.

امام، اراكى، تبريزى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

126.سؤال: اگر خانمي چادري بپوشد كه حجم بدن او از پشت آن پيدا باشد لكن در زير چادر از پوشش كافي برخوردار باشد مثلاً مقنعه پوشيده باشد و جوراب و لباس آستين بلند، آيا شرعاً جايز است.

جواب: در صورتي كه بدن نمايان نباشد و بر پوشيدن آن هم مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‌195 و استفتاء.

بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.

پر بازدیدترین ها

 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
Powered by TayaCMS