عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

11 - معاشرت نیكو

(( حسن العشره تستدیم الموده . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : معاشرت نیكو ، دوستی را دوام می بخشد [1]، البته تاءثیر معاشرت نیكو و رعایت اخلاق در خانواده و برخورد دوستانه ، مساءله ای كاملا روشن است .

12 - خوش اخلاق باشید .

(( حسن الخلق یورث المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : خوش اخلاق بودن ، دوستی می آورد[2] ، و فرمود : سه چیز محبت می آورد ، خوش اخلاقی ملایمت نیكو و تواضع . [3]

13 - خوش گمانی ، محبت می آورد .

(( من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : هر كس به مردم خوش گمان باشد ، به محبت آنها دست می یابد . [4]

14 - ملایمت و نرم خویی

(( بالرفق و التودد یحببك القواب . ))

امام باقر علیه السلام فرمود : با ملایمت و دوستی ، دلها تو را دوست دارد . [5]

15 - بی نیازی از دیگران ، و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : خود را محبوب مردم كن ، با بی رغبتی به آنچه در دست آنهاست ، تا به محبت آنها برسی . [6]

مردی نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمد و از حضرت سو الاتی كرد از جمله پرسید : چه كنم تا مردم مرا دوست بدارند ، حضرت فرمود : به مردم نیكی كن و چشم به داشته آنها نداشت باش و به آن طمع مكن تا تو را دوست بدارند . [7]

(بنابراین همسرانی كه بی جهت و بدون تناسب ، در فكر كندن مال از شوهر خود هستند و پی در پی تقاضای نابجا دارند ، از محبت آنها كاسته خواهد شد . )

16 - سخاوت ، محبت آور است

(( السخاء یزرع المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : سخاوت ، محبت را می رویاند[8] و امام صادق علیه السلام به علی فرمود : خودت را با رسیدگی به برادرانت محبوب گردان ، همانا خداوند محبت را در بخشش و دشمنی را در امساك و ندادن قرار داده است . [9]

17 - سكوت و محبت

(( ان الصمت یكسب المحبه . ))

امام هفتم یا هشتم فرمود : سكوت محبت می آورد ، سكوت راهنمای هر چیزی است . [10] (زیرا بیشترین اسباب دشمنی از سخن گفتن است و از آنجا كه حركت دادن زبان كاری آسان است ، بسیاری با سخنان سبك و نسنجیده آبروی خود را می برند و خود را نزد مردم و خدا سبك می كنند) .

18 - سخن زیبا و محبت

امام چهارم حضرت سجاد علیه السلام فرمود : سخن زیبا ، دارایی را زیاد و روزی را افزایش می دهد ، اجل را به عقب می اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب و وارد بهشت می كند . [11]

19 - تواضع ، محبت می آورد .

(( ثمره التواضع المحبه ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : نتیجه تواضع و فروتنی ، دوستی است [12]

و فرمود : سه چیز محبت می آورد خوش اخلاقی ، ملایمت نیكو و تواضع [13]

20 - سه عامل محبت

امام باقر علیه السلام فرمود : سه چیز محبت می آورد ، قرض و تواضع و بخشش [14]

اینها نمونه ای بود از آنچه در روایات اسلامی بعنوان عامل محبت معرفی شده است ، كه زن و شوهر می توانند به تناسب حال خود برای دوام محبت و زیاد شدن آن ، از اینها بهره مند شوند . و در این میان باید از عوامل مهمی مثل ایمان ، محبت ، احسان ، صورت باز و خندان ، هدیه دادن اخلاق خوب ، شیرین زبانی و بی نیازی و كم توقعی و تواضع ، بیشتر استفاده نمود . و گذشته از این امور ، زن و شوهر می بایست همواره به تمیزی و زیبایی خود و خانه و فرزندان ، و احترام متقابل بسیار اهمیت بدهند كه در جلب محبت بسیار مو ثر می باشد .

كدورت چگونه به وجود می آید ؟

هر كس كه به محبت و دوستی میان خود و دیگری اهمیت می دهد ، مخصوصا زن و شوهری كه می دانند پایه های اصلی زندگی مشترك را محبت تشكیل می دهد ، می یابد برای دوام این محبت ، اموری را كه موجب كدورت و یا كمرنگ شدن محبت می دانند بشناسند و از آنها اجتناب كنند .

بطور كلی آنچه با روح انسان ناسازگار باشد ، روح را مكدر می كند ، این عوامل اگر تكرار شود و بصورت دایمی درآید ، انسان را از انجام دهنده آن مكدر و نسبت به او بی رغبت می كند و اگر شدید و عمیق باشد تبدیل به دشمنی نیز خواهد شد .

نكته مهم در این مساءله كه باید نورد توجه باشد این است كه : عوامل كدورت بصورت تدریجی و آرام آرام همانند موریانه ، ریشه های محبت را خشك ، و پایه آن را سست می كنند .

نگاه نكنید كه همسر شما نسبت به فلان مساله بی اهمیت است و اعتراضی نمی كند ، آری اعتراض نمی كند اما دلش هم نسبت به شما خالی می شود و از علاقه وی نیز كاسته می شود ، و می دانید كه محبت و علاقه اگر برود ، بر گرداندن آن به این زودی ممكن نخواهد بود .

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

http://www.tebyan-zn.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

  پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
 مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
 بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".

پر بازدیدترین ها

 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
  پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
 مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
 بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
Powered by TayaCMS