آرمان‏های انقلاب

آرمان‏های انقلاب خلاصه سخنرانی | آرمان‏های انقلاب
انقلاب هم شیرینی دارد و هم سیلی. ما اگر در شرایط سخت انقلاب و شکنجه و خفقان بودیم، آیا واقعاً دیندار می ماندیم ؟! * انقلاب ما انقلاب در مادیات نبود،انقلاب در معنویات و ارزش ها بود.

 یا لطیف
سخنرانی حجة الاسلام انجوی‏نژاد
موضوع: آرمان های انقلاب



در چشم بر هم زدنی نسل ها بزرگ شدند و نسل عوض میشود. 29 سال از انقلاب گذشت و جوان های آن روز بازنشست شدند. 20 – 30 سال دیگر بازماندگان جنگ و انقلاب دیگر نخواهند بود.. آیا مفاهیم جنگ و انقلاب انتقال یافت؟
ما خیلی از افراد که در انقلاب کارهای مهم انجام دادند را اصلاً نمی شناسیم. نباید کار ما و فعالیت ها فقط به دهه ی فجر محدود شود، باید در طول سال کار کرد. ما نتوانستیم یک تعریف درست از انقلاب و اتفاقات بعد و قبل از آن برای جوانان و نسل کنونی ارائه دهیم و اونها فکر می کنند قبل از انقلاب چه خبر بوده!! از آن طرف تبلیغات زیادی نسبت به آن میشود و از این طرف ما تبلیغاتی نسبت به بعد از انقلاب و اتفاقات و سازندگی ها و پیشرفت های آن نمی کنیم. نسل امروز ما نسبت به انقلاب و اهداف آن اطلاع درستی ندارد و در نسل خود زمان انقلاب هم که انقلابی بودند و ماندند، گروهی هستند که بعضی از آنها استحاله شدند. استحاله به این معنا که فرهنگ و الفاظ آنها هم تغییر کردند. و به کسانی که هنوز بر سر ارزش ها باقی ماندند به تمسخر می گویند شما هنوز شعار زده و پراگمات ( سخنرانی را ول کن و عمل کن) و انقلابی هستید؟؟!!!!

بعد از مقدمه می رویم سراغ آرمانها:
آرمان سه کلمه بود: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. این آرمان اصلی بود.
1- حضرت امام(ره) اعلام کردند انقلاب ما بر مبنای ایمان به غیب است، اعتقاد داشتیم که در دنیای امروز ما به تکلیف بندگی عمل می کنیم و خدا ربوبیت خود را می کند. 
2- حضرت امام(ره) فرمودند: آرمان های اصلی این انقلاب رساندن مردم به کلمه ی مقدس زُهد است.
امام(ره) اعتقاد داشت دنیا نمیتواند برای من دلفریب باشد. یک عمر زُهد را به این معنا می گفتند که شما به عبادت بپردازید، به دنیا چه کار دارید؟!!
آمدند نزد امام باقر(ع) – که از خستگی عرق کرده بودند – گفتند شما برو ذکر بگو. چرا به کار دنیایی می پردازی؟! امام(ع) همانطور که کار می کردند فرمودند: سبحان الله. یعنی مهم اینه که دنیا از ما دلربایی نکنه. ( نقل به مضمون)

امام(ره) بر اینکه ولایت فقیه را پایه گذاری کنند که کشور در دست آن باشد، اصرار دارد و هدفشان از اون اصلاح بود نه دنیا طلبی.
اگر امام(ره) در زندگی ساده زیستی را رعایت می کردند، برای درک حال مردم بود و این وظیفه ی شرعی مسئولان است.

3- توکل بر خدا: وقتی انسان به خدا توکل کند، حرکات و اتفاقات دنیا در ظرش کوچک میشود. وقتی عظمت خدا را می بیند، کره ی زمین انقدر برایش کوچک می شود که دیگر خریداری ندارد. امام فرمودند مگر چه میشود بذارید امریکا بیاید 2 تا بمب اتم بزند و همه از بین بروند. فوقش این است که می گویند یه عده آدم آمدند و مقاومت کردند.
حرفی که دیگر الآن خریدار ندارد. حرف امروزی ها اینه: انقلاب نکردیم که از بین برویم!

انقلاب ما انقلاب در مادیات نبود. انقلاب در معنویات و ارزش ها بود. امام گفتند ما حاضریم روزه بگیریم، لباس ساده بپوشیم ولی ارزش هایمان را حفظ کنیم. وای الان توقعات مصرفی آدم ها را بالا بردند. هر روز انتظار جدید؛ چون آرمانخواهی دیگر جایی ندارد.
الآن تبلیغات کاندیداهای ما هم مصرف گرایانه و دور از آرمانگرایی شده است. اول انقلاب شعار مارکسیست ها که کار، مسکن، آزادی بود رو مسخره می کردند که مگر ما حیوانیم؟؟!!!

4- تواضع: در این انقلاب هر که بارش بیشتر می شود، سرش افتاده تر می شود. امام در وصف آقای رجایی فرمودند: همین آقای رجائی حالش از زمان دستفروشی تا ریاست جمهوری هیچ تغییری نکرده است. 

تواضع یک حالتی است که باید کار کرد و در خود ایجاد کرد نه فقط زمانی که شرایط پایین داری متواضع باشی!
5- قاطعیت: به حق رسیدی، قاطع باش. آقای امام کاشانی می گفتند امام فرمودند 3 نوع موسیقی داریم، در حالیکه بعد مراجع حکم به حُرمت آن داده بودند. وقتی این فتواها را جلوی امام بردند، امام با دست پس زدند و گفتند: بی سوادها...!
وقتی به حقیقت می رسد، قاطع است.

6- اعتماد به خودِ خداییِ خود.

7- عدالت: همه باید با هم استفاده کنند. نه اینکه هزار فامیل باشد با حقوق های میلیونی در کنار حقوق های پایین و زیر خط فقرها.
عدالت بین مسئولان و مردم کمرنگ شده است. این با آرمان انقلاب فاصله دارد. هدف عدالت مادی و معنوی است.

8- نگاه درست به دنیا و آخرت باوری. در تمام زندگی به یاد آخرت و مرگ باشد نه تنها در لحظات آخر یا گوشه هایی از زندگی.
انقلاب هم شیرینی دارد و هم سیلی. ما اگر در شرایط سخت انقلاب و شکنجه و خفقان بودیم، آیا واقعاً دیندار می ماندیم؟! خسته نمی شدیم و کم نمی اوردیم؟!

9- ولایت: پایه ی اصلی انقلاب که تاکنون آن را نگه داشته است، ولایت است.


 

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
 نبوت شناسی

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
No image

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

پس از قرن ها تحقيق و بررسى درباره مسائل ديني، هنوز پرده از اسرار بسيارى از آنها برداشته نشده است، كه از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آيات قرآن مى توان استفاده كرد كه بعثت پيامبران الهي، به ويژه پيامبراسلام صلى الله عليه و آله داراى اهدافى مى باشد. با توجه به آيات الهى به برخى از اهداف بعثت انبياء اشاره مى نمائيم.
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

 جلوه هایی از حقیقت وجودی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در قرآن و نهج البلاغه

جلوه هایی از حقیقت وجودی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در قرآن و نهج البلاغه

ستایش پیامبر اعظم را به اوج رسانده ، ویژگیهای آن حضرت را پی درپی بیان می کند . ازجمله درآیات ۴۵ و ۴۶ سوره احزاب می فرماید :« یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا" و مبشرا" و نذیرا" و داعیا" الی الله باذنه و سراجا" منیرا" » ؛ «ای پیامبر ، ما تو را فرستادیم تا شاهد و مژده دهنده و بیم دهنده باشی و مردم را به فرمان خدا به سوی او بخوانی و چراغی تابناک باشی .»
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
 شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
 سيماى پيامبر اكرم(ص) در آيينه نهج‏ البلاغه

سيماى پيامبر اكرم(ص) در آيينه نهج‏ البلاغه

درباره اسوه بودن آن حضرت و لزوم اقتدا به او مى فرمايد: «فَتأسَّ بِنَبِيّك الاَطيبِ الاَطهر(صلى اللّه عليه و آله و سلّم) فَاِنّ فِيه اُسوَةٌ لِمَن تَأسّى وَ عَزاءً لِمَن تَعَزّى وَ اَحَبُّ العِبادِ اِلَى اللّه اَلمتأسّى بِنَبِيّه وَ المَقتَصّ لِاَثرِه؛ پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن، كه در (راه و رسم) او الگويى است براى الگو طلبان و مايه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارى باشد، محبوب ترين بنده نزد خدا كسى است كه از پيامبرش پيروى كند و گام بر جايگاه قدم او نهد و راز الگو بودن حضرت نيز اصالت و جامعيّت اوصاف آن حضرت است
 فلسفه بعثت نبوي با تأكيد بر نهج‌البلاغه

فلسفه بعثت نبوي با تأكيد بر نهج‌البلاغه

از آنجا كه اميرالمومنين عليه‌السلام از حدود 10 سالگي تا پايان عمر پيامبر صلي‌الله عليه و آله در تمام صحنه‌ها با آن حضرت بوده لذا خود را در شناخت و شناساندن پيامبر بر ديگران مقدم مي‌داند. چنانكه در اين زمينه مي‌فرمايد: «بار خدايا، من اولين كسي هستم كه دعوت پيامبر را شنيدم و پاسخ مثبت دادم و در نماز رسول خدا كسي بر من پيشي نگرفته است
Powered by TayaCMS