وجوب اطاعت از حضرت زهراءعليهاالسلام

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعليهاالسلام

برکات ذکر صلوات

شکرنعمت ها

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعلیهاالسلام

ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

کلید واژه ها: صلوات- شکرنعمت - اطاعت از حضرت زهراء علیهاالسلام - ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام .

اسامی معصومین: امام علی علیه السلام - امام باقر علیه السلام - امام صادق علیه السلام .

«قال الله تبارک و تعالی «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً» (آل عمران: 103).

«قال امام صادق علیه السلام أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ أَثَمَانِيَةَ بْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص: 201).

برکات ذکر صلوات

در تمام قرآن «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» در اول آیات است ولی در این آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» (الأحزاب: 56). خدای متعال قبل از این که فرمان صلوات را صادر بکند می فرماید صلوات کار من و ملائکه است. مفسرین فرمودند: یصلون یعنی دائم و همیشگی، چیزی که استمرار و دوام دارد. یعنی خدا دائم لطف و عنایتش را بر حیبش نازل می کند. بعد می فرماید ای مؤمنین شما هم بیایید با خدا و ملائکه هم نوا و همکار بشوید. بزرگان ما فرمودند: صولت تخلص به اخلاق الله است.

شکرنعمت ها

«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج1/ ص:72). ذکر قویی است بت ها را می شکند. پیامبر و اهل بیت همان حقیقت و تجلی لااله الا الله هستند. (من ارادالله بدء بكم» (آیت الله گیلانی/ شرح مناجات شعبانيه/ ج1/ ص: 46). هر کس می خواهد خدا را بشناسد باید خودیت ها و منیت ها را بشکند. افرادی که نزد آیت الله بهاء الدینی می آمدند می گفتند مشکل داریم چه کار کنیم؟ آیت الله بهاء الدینی سفارش می کردند حدیث کساء را بخوانید، از خدا به خاطر نعمتهایش تشکر کنید. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» ( إبراهيم: 7). از خدا و پیامبر و اهل بیت تشکر کنید. خوش به حال کسانی که این فهم و درک را داشته باشند و وجود نعمت پوشنده آن نعمت نشود. انسان پدر و مادر که دارد قدرش را نمی داند وقتی از دست داد آن وقت می فهمد چه گوهر گرانب هایی را از دست داده است. هنر این است که با وجود نعمت شکر نعمت کنیم.

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعلیهاالسلام

یکی از علمای یهودی سوال مهمی از امیرالمومنین علیه السلام کردند آقا بدون درنگ جواب دادند. شگفت زده شد گفت: شما همان پیامبری هستید که موسی کلیم الله خیرش را داده است؟ حضرت فرمودند: «إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ رَسُولِ اللَّهِ ص» ( شیخ کلینی/ الكافي/ ج1/ ص : 88). من بنده ای از بندگان این پیامبر هستم. چه تعبیر متواضعانه ای، امیرالمومنین تقسیم کننده بهشت و جهنم است، حلال مشکلات عالم است می گوید من بنده این پیامبرهستم. پیامبر ما می فرماید: «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِي» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج16/ ص:402). حضرت آدم و همه انبیاء، فرشته ها و همه جن و انس، همه موجودات عالم تحت لوای من هستند. امام باقر علیه السلام فرمود: اطاعت مادرمان فاطمه زهراء بر جمیع موجودات وحتی بر انبیاء و امامان واجب است. چون رضای او رضای خداست. یک خانم در عالم چقدر می تواند درجه و مرتبه پیدا کند شخصیتی که امام نیست پیامبر نیست. می شود کسی پیامبر و امام نباشد ولی طاعت او بر همه انبیاء و فرشته ها و امام ها واجب باشد. حضرت زهراء علیها السلام فانی در خداست امر و مشیت او امر خداست نهی و غضب او غضب خداست. پیامبرخدا در روزهای آخر عمر شریفشان به امیرالمومنین فرمودند: «يَا عَلِيُّ انْفُذْ لِمَا أَمَرَتْكَ بِهِ فَاطِمَةُ» (بحارالأنوار/مجلسی /22/484/باب 1- وصيته ص عند قرب وفاته و فيه تجهیزجیش اسامه....ص:455). یا علی آن چه که فاطمه به شما امر می کند واجب است که شما انجام بدهید. حضرت زهراء بعد از جریان آزار رساندن بعضی ها به حضرت امیر، و جریان مسجد و برگشتن از مسجد عرض کرد: علی جان جان من فدای تو باشد. روح و نفس من سپر و بلاگردان تو باشد. اگر شما در رفاه و آسایش باشید من در کنار شما هستم. اگر در بلا و گرفتاری باشی من با شما هستم. درست است حضرت زهراء فدایی مولا بود ولی اطاعتش حتی بر امیرالمومنین هم واجب است.

ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

زیارت حضرت فاطمه معصومه بهشت را واجب می کند. قم به آشیانه اهل بیت تعبیر شده است. پرنده گان هر کجا که پرواز کنند باید به آشیانه اشان برگردند اهل بیت هم آشیانه و تعلق خاطرشان به قم است. «وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ » (مستدرك الوسائل/ محدث نوری/ ج10/ ص:368). امام صادق7فرمود: فرزندی از فرزندان من در قم دفن می شود اسمش فاطمه است. «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص:201). به شفاعت فرزندم فاطمه تمام شیعیانم وارد بهشت می شوند.

  • باز باش ای باب رحمت تا ابدبارگاه من لـهو کـفـوا احد
 

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
 نبوت شناسی

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
No image

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

پس از قرن ها تحقيق و بررسى درباره مسائل ديني، هنوز پرده از اسرار بسيارى از آنها برداشته نشده است، كه از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آيات قرآن مى توان استفاده كرد كه بعثت پيامبران الهي، به ويژه پيامبراسلام صلى الله عليه و آله داراى اهدافى مى باشد. با توجه به آيات الهى به برخى از اهداف بعثت انبياء اشاره مى نمائيم.
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

 نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

ان شئتَ ثنّيتُ بموسى كليم الله حيث يقول: (ربّ انى لِما أنزلت إلىّ من خير فقير)؛ و اللهِ ما سأله الّا خبزا يأكله، لانه كان ياكل بقلة الارض. اگر بخواهى پيامبر دیگرى را به عنوان الگو نام ببرم او موسى عليه السلام است، آن گاه كه فرمود: (پروردگارا! من به آنچه از خير و نيكى برايم نازل کنى نيازمندم) به خدا سوگند، حضرت موسى عليه السلام به جز نانى كه بخورد از خدا نخواست، زيرا او گياهان زمين مى خورد.
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
 پيامبرى و پيشوايى

پيامبرى و پيشوايى

انسان به طور فطرى عاشق کمال مطلق است و خداوند از نوع انسان پیمانى فطرى گرفته است که جز او را نپرستند، اما عوامل مختلفى چون: استکبار، خودخواهى، حرص، تعلق هاى پست و وابستگى ها بر این فطرت سایه مى افکنند و آدمى مصداق کمال را اشتباه مى گیرد و به پیمان فطرت خود وفا نمى کند. پیامبران در رسالت خود مردمان را به وفاى به پیمان فطرى و رو کردن به کمال مطلق حقیقى فرا مى خوانند.
نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
Powered by TayaCMS