وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

اهتمام به امور مردم

• توصیه اكید اسلام این است كه هر مسلمانی همواره باید دغدغه سایر انسان ها را داشته باشد .

• امیر المومنین (ع): « كونا للظالم خصما ً و للمظلوم عوناً» با ستمكار در پیكار باشید و ستمدیده را یار.)(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 421

حضرت محمد (ص) می فرماید:(اهتمام به امورمردم) مردمان همگی عیال خدایند پس محبوب ترین آنها نزد خدا نیكو ترین نشان نسبت به عیال خدا است .

پیامبر (ص) :اوج خرد وخرد ورزی را پس از دین داری مهربانی و محبت وخیر خواهی نسبت به همه انسان ها اعم از خوب و بد دانسته اند.

پیامبر (ص): محبت نسبت به مردم را نصف ایمان می داند

امام علی(ع): محبت به مردم را نصف عقل توصیف می كند.

« عون العبد اخاه یوما ً خیر من اعتكافه شهرا ً.» (خدمت به خلق از اعتكاف یك ماهه هم نزد خدا ارجمند تر است.(هیج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص: 576

اهتمام در امور مردم چند دسته است:

1- امور مادی ورفاهی

2- امور معنوی وخدمات روحانی كه اساسی تر ومهم تر است

تأکید اسلام

تاكید اسلام به اهتمام به امورخلق به طور عام و اهتمام به امور مسلمانان به طور خاص است .

پیامبر (ص) می فرماید : اگر كسی بصورت روزانه دغدغه مسلمانان و مشكلات روزمره آنان را نداشته باشد جزء جامعه اسلامی واز زمره مردم مسلمان به حساب نمی آید.

« من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بسلم (یافلیس منهم ) » كسی كه صبح كند وبه امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست.(الكافی (ط - دارالحدیث)، ج‏3، ص: 419)

رفع نیاز از یك مسلمان : اجر و پاداشی بالاتر از بیست حج كه هر كدام همراه باانفاق هزاران دینار در راه خدا باشد و از جمله محبوبترین كارها در نزد خداوند است.

امام رضا (ع): خدا را روی زمین بندگانی است كه در برآوردن نیازهای مردم تلاش می كنند اینان روز قیامت در امانند ، هر كس كه مومنی را شاد كند خدا او را در قیامت شاد می گرداند.

اصلاح میان مردم:

• امام صادق (ع) درباره اصلاح بین مردم فرمودند:

 • اصلاح اختلافات میان مردم ونزدیك كردن آنان یكدیگر صدقه ای است كه خداوندآنرا دوست دارد.

 یكی از بهترین ومطلوبترین اخلاقیات اجتماعی اصلاح ذات بین است.

پاداش اصلاح ذبین در اسلام بالاتر و برتر از نماز و روزه و صدقه دادن است.

• امام علی (ع) به فرزندانش وصیت فرمودند: بترسید از خدا وكارها رابیارایید و یكدیگر را آشتی دهید كه من از جد شما شنیدم كه می گفت:آشتی دادن میان مردم بهتر است از نماز وروزه سالیان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
 نبوت شناسی

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
No image

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

پس از قرن ها تحقيق و بررسى درباره مسائل ديني، هنوز پرده از اسرار بسيارى از آنها برداشته نشده است، كه از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آيات قرآن مى توان استفاده كرد كه بعثت پيامبران الهي، به ويژه پيامبراسلام صلى الله عليه و آله داراى اهدافى مى باشد. با توجه به آيات الهى به برخى از اهداف بعثت انبياء اشاره مى نمائيم.
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) از منظر نهج البلاغه

از آنجا که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اسوه حسنه و الگوی مناسب برای همه انسانها در همه اعصار است، باید در پی شناخت آن شخصیت عالی مقام و سیره آن فرستاده الهی باشیم. با توجه به اینکه نزدیک ترین انسانها به نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و آگاه ترین انسانها به شخصیت آن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام) است، بهترین راه برای شناخت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) مراجعه به سخنان گهربار امام علی(علیه السلام) می باشد.
 فلسفه بعثت نبوي با تأكيد بر نهج‌البلاغه

فلسفه بعثت نبوي با تأكيد بر نهج‌البلاغه

از آنجا كه اميرالمومنين عليه‌السلام از حدود 10 سالگي تا پايان عمر پيامبر صلي‌الله عليه و آله در تمام صحنه‌ها با آن حضرت بوده لذا خود را در شناخت و شناساندن پيامبر بر ديگران مقدم مي‌داند. چنانكه در اين زمينه مي‌فرمايد: «بار خدايا، من اولين كسي هستم كه دعوت پيامبر را شنيدم و پاسخ مثبت دادم و در نماز رسول خدا كسي بر من پيشي نگرفته است
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
 پيامبرى و پيشوايى

پيامبرى و پيشوايى

انسان به طور فطرى عاشق کمال مطلق است و خداوند از نوع انسان پیمانى فطرى گرفته است که جز او را نپرستند، اما عوامل مختلفى چون: استکبار، خودخواهى، حرص، تعلق هاى پست و وابستگى ها بر این فطرت سایه مى افکنند و آدمى مصداق کمال را اشتباه مى گیرد و به پیمان فطرت خود وفا نمى کند. پیامبران در رسالت خود مردمان را به وفاى به پیمان فطرى و رو کردن به کمال مطلق حقیقى فرا مى خوانند.
Powered by TayaCMS