شب قدر و اعمال آن

شب قدر و اعمال آن

شب قدر و اعمال آن

توبه، بهترین عمل در ماه رمضان

توسل به اهل بیت، رمز اجابت دعاء

کلید واژه ها: شب قدر- توبه- دعا- توسل

شب قدر ;و اعمال آن

«قال رسول الله صلی الله... وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكُمْ»[1].

شب بیست وسوم به احتمال قریب به یقین شب قدر است؛ چون اعمال شب بیست و سوم از بقیه شبها بیشتراست و هم سیره پیامبر و امامان و حضرت زهراء این بود که شب بیست و سوم، هم خودشان و هم اهل خانه را برای بیدار ماندن و احیاء و مراسم شب قدر آماده می کردند. امام صادق علیه السلام در شب بیست وسوم در بستر بیماری بودند؛ ولی به غلامانشان فرمودند: مرا به مسجد ببرید و با حالت مریضی آن شب در مسجد برنامه احیاء را برگزار کردند.

امام صادق علیه السلام خیلی به خواندن سوره عنکبوت و روم سفارش کردند؛ فرمودند: «مَنْ قَرَأَ هَاتَيْنِ السُّورَتَيْنِ»[2]. کسی که این دو سوره را در شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان بخواند، «فَهُوَ وَ اللَّهِ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِي فِيهِ أَبَداً»[3]. به خدا قسم اهل بهشت است و من استثناء هم نمی کنم، ان شاءالله نمی گویم و گمان نمی کنم در این «ان شاءالله نگفتن من» گناهی باشد. این تعبیر به این محکمی را غیر امام نمی تواند بیان کند؛ فقط در همین یک مورد دیدم که امام صادق علیه السلام قسم خورده و می فرماید که ان شاءالله نمی گویم و گمان هم نمی کنم برایم گناه نوشته شود؛ چون این دو سوره پیش خدا مکان و منزلت مهمی دارند.

توبه، بهترین عمل در ماه رمضان

شاید بهترین اعمال در این شب ها توبه خالص و استغفار خالص از اعمال گذشته باشد. از جمله سفارشات پیامبر خدا درباره ماه مبارک رمضان، این است که فرمودند: در ماه مبارک توبه کنید و به سوی پروردگارتان بازگردید. «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ»[4]. جان های شما در گرو اعمال شماست. چه بسا اعمال ناشایست جان ها را سنگین کرده، قلب انسان را سیاه کرده، حجاب و ظلمت و تاریکی برای انسان ایجاد کرده و استغفار و توبه پاک کننده زشتی ها و بدی هاست. امام باقر علیه السلام فرمودند: «لَلَّهُ أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ... »[5]. خدای متعال از توبه کردن عبدش خشنودتر خواهد شد از کسی که در میان بیابان، زاد و راحله و توشه اش را گم کرده و تنها مانده، آماده مردن و جان دادن شده و در ناامیدی کامل که قرار گرفته، یک وقت صدای قافله ای که نجات دهنده هستند، به گوشش برسد. در واقع کسی که زاد و راحله اش را گم کرده و دفعتاً قافله او را پیدا کند، چه قدر خوشحال می شود؟ خدای متعال از توبه بنده اش بیشتر از این خشنود می شود.

توسل به اهل بیت، رمز اجابت دعاء

امام باقر علیه السلام فرمود: مانع ما در رسیدن به کمالات و مقاصدی که داریم، خود ما هستیم؛ وگر نه خدای متعال، لطف و عنایتش دائم است؛ «يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّة »[6]. از طرف خدای متعال نه بخلی و نه کمبودی هست. خزائن خدا کن فیکون است و هر چه اراده کند، خواهد بود؛ نقص و کمبودی در خدایی خدای متعال نیست. خداوند دهنده است، بخشنده است، اصلاً دوست دارد بنده ای او را صدا بزند، دوست دارد بنده ای با او مناجات کند، نجوا کند.

در روایت داریم: اگر کسی ده مرتبه «یا الله» بگوید، جواب می آید: لبیک بنده من، چه می خواهی؟ هر چه می خواهی، بخواه که من می دهم. در روایت دیگری داریم که اگر بنده ای هفت مرتبه «یا ارحم الراحمین» بگوید، جواب می آید: لبیک بنده من، چه می گویی؟ هر خواسته ای داری، بگو که من اجابت بکنم؟ باز در روایتی داریم: کسی که خدا را به حق محمد و آل محمد قسم بدهد، دعایش مستجاب می شود.

یکی از رمزهای اجابت دعاء، واسطه قرار دادن پیامبر و اهل بیت پیامبر است. در شب احیاء، هم قرآن را بر سر می گذاریم و واسطه قرار می دهیم و هم خدا را به خودش (ده مرتبه بک یاالله) قسم می دهیم که از این قسم بالاتر در عالم نیست. دسته جمعی دعاء می کنیم و در خانه خدا مهمان می شویم؛ خودشان فرمودند: مهمان ولو کافر هم باشد، به او اکرام کنید؛ قطعاً آن ها به این کلماتی که به ما امر می کنند، خودشان عمل می کنند. ما هم در خانه خدا را دسته جمعی می زنیم و در خانه خدا مهمان می شویم. در میان مجموعه ای که برای دعاء و احیاء می روند، مسلماً علماء ربانی، بچه های معصوم و بی گناه هستند، بچه های نابالغی که قطعاً پاک هستند، دل هایشان پاک و صاف است، مادرهای دل شکسته، خانواده های جانباز و شهدا هستند؛ خدای متعال این طور نیست که به یکی لطف و نظر کند و به بقیه نکند؛ مسلماً در دعای دسته جمعی احیاء، لطف و نظر خدا شامل حال ما هم خواهد شد.

ما در دعاء، قرآن را واسطه قرار مي دهیم و ده بار خدا را به خودش که از این قسم در عالم بالاتر نیست، قسم می دهیم: «بِكَ يَا اللَّهُ»[7]. خدایا تو را به خودت قسم می دهم. بعد از این قسم، به عزیزترین و محبوبترین خلقش، چهارده معصوم علیهم السلام قسم می دهیم که روایت داریم: اگر کسی خدا را به حق پیامبر و اهل;بیتش قسم بدهد، قطعاً دعایش مستجاب می شود، قطعاً خدا نظر می کند. آن هایی که اهل جهنم هستند، پیامبر را فراموش می کنند، نام پیامبر و ائمه و اهل بیت را فراموش می کنند؛ و الا اگر این رمز بیاد آن ها باشد، آتش ها خاموش می شود و دعایشان مستجاب می گردد. اهل جهنم کسانی هستند که نام ائمه، نام امیرالمؤمنین را فراموش می کنند و دچار آتش می شوند.

امام باقر علیه السلام فرمودند: بنده ای در قعر جهنم می سوزد، بعد از حدود پانصد سال در آتش جهنم ماندن، نام پیامبر و آل پیامبر یادش می آید و عرض می کند: خدایا، تو را به حق محمد و آل محمد قسم مي دهم که من را از آتش نجات بده؛ تا نام پیامبر و آل پیامبر را می آورد، خدا به جبرئیل امر می فرماید که برو این بنده را از آتش جهنم بیرون بیاور. جبرئیل عرض می کند: بار پروردگارا چگونه وارد بشوم؟ خطاب می رسد: من آتش را خاموش می کنم. آتش جهنم خاموش می شود، جبرئیل می آید و کسی را که خدا را به حق پیامبر و آلش قسم داده، از آتش بیرون می آورد. رمز اجابت دعاء، توسل و واسطه قراردادن پیامبر و اهل بیتش است؛ هر کس این رمز یادش باشد و خدا را به این خانواده قسم بدهد، قطعا دعای او مستجاب خواهد شد.

دعای جوشن کبیر چه دعای زیبایی است! هزار بار خدا را قسم می دهیم. (اللّهمّ أذنت لي في دعائك و مسئلتك)[8]. خدایا تو اذن دادی که ما با تو صحبت کنیم و تو را صدا بزنیم و ما صد بار بگوییم: (سُبْحَانَكَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ)[9]. خدایا به داد ما برس، خدایا به داد ما برس، ما را از آتش جهنم نجات بده. خیلی بعید می دانم گروهی دسته جمعی در این ایام قرآن را واسطه قرار بدهند، معصومین را واسطه قرار بدهند و هزار بار نام خدا و اسماء و صفات او را بیاورند که قطعاً در بین این نام ها اسم اعظم خدا هم هست و صد بار از خدا بخواهند که ما را از آتش جهنم خلاص کن و خداوند اجابت نکند. مسلماً دعا مستجاب می شود و لطف و نظر خدا شامل حال ما خواهد شد.

حجة الاسلام و المسلمین فرحزاد


[1] . شیخ صدوق/ أمالي الصدوق/ ص:94.

[2] . شیخ صدوق/ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال/ ص : 121.

[3] . شیخ صدوق/ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال/ ص : 109.

[4] . شیخ صدوق/ أمالي الصدوق/ ص:94.

[5] . سیدبن طاووس/ الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف/ ج 2/ ص : 308.

[6] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ ص:33.

[7] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/1/ ص:225.

[8] . ملاهادی سبزواری/ شرح الأسماءالحسنى/ ج1/ ص:618.

[9] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/1/ ص : 86.

 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
 نسبت نهج البلاغه به دیگران

نسبت نهج البلاغه به دیگران

ايها الناس انما الدنيا دار مجاز...که از سحبان بن وائلنيز روايت شده است بنابراين به نظر نمي رسد که تمام نهج البلاغه سخنان آنحضرت بوده باش، به ويژه آنکه بسياري از اين خطبه ها در کتابهاي مشهور ادبيات عرب يافت نمي شود
 اوصاف طاووس، مورچه، خفاش

اوصاف طاووس، مورچه، خفاش

البته ممکن است گفته شود ما مي پذيريم که خطبا و شعراي جاهليت و صدر اسلام در اثر ذوق سرشار توان توصيف اسب و شتر و حتي مورچه و ملخ را داشتند، ولي از کجا مي توانستند طاووس را توصيف کنند با اينکه در مدينه طاووسي وجود نداشت و چگونه اميرالمومنين عليه السلام در خطبه ي 165 در توصيف طاووس و کيفيت جفت گيري آن مي فرمايد: «احيلک من ذلک علي معاينه...» من تو را از چيزي که بالعيان ديده ام خبر مي دهم و بر شنيده ها حواله نمي دهم.
Powered by TayaCMS