معاشرت با خویشان و نیكی به آنان در اسلام

معاشرت با خویشان و نیكی به آنان در اسلام

بحث آداب معاشرت كه ششمین قسمت آن با عنوان «فرزندان، گلهاى زندگى» در شماره 2 سال جارى، خدمت خوانندگان محترم، عرضه شد اینك به خواست خدا در ادامه آن، مطالبى درباره صله ارحام، تقدیم مى‏شود.

روزى كه آفرینش انسان با اراده یگانه هستى‏بخش به وقوع پیوست، زندگى اجتماعى نیز لازمه حیات و هستى بشر قرار گرفت، چراكه انسان براى ادامه حیات خود، بى‏نیاز از دیگران نبوده و نمى‏تواند به تنهایى زندگى كند. و اصلاً لازمه زندگى جمعى نیاز انسان به همدیگر است و چون زندگى بشر یك زندگى اجتماعى است، براى هرچه بهتر شدن این زندگى و آرامش و امنیّت آن، مقرّرات و آداب و رسومى لازم است كه بدون پایبندى به آنها، بشر، زندگى راحت و آرامى نخواهد داشت.

اسلام در تعالیم اخلاقى خود در این زمینه، علاوه بر نیكى و احترام به همه همنوعان خود، عواطف خویشاوندى را ارج نهاده و بشر را به نیكى كردن به منسوبین و بستگان نزدیك تشویق نموده تا زندگى اجتماعى، شیرین‏تر گردد. چراكه اگر انسان به بستگان نزدیك خود، احترام و نیكى نكند، با دیگران به طریق اولى برخوردش پسندیده نخواهد بود؛ و اگر به این فرمان اخلاقى -اجتماعى اسلام عمل شود، طبعا در گوشه و كنار جامعه اسلامى، فرد و یا خانواده گرفتار و فقیر و درمانده پیدا نمى‏شود. چنانكه در حدیثى مى‏خوانیم:

« أفى المال حقٌّ سوى الزّكاة؟ قال: نعم برّ الرّحم إذا ادبرت (وسائل الشیعة، ج‏9، ص: 52 ح 11501)».

«از پیامبر پرسیدند آیا غیر از زكات، حق مالى دیگرى بر گردن انسان هست؟ فرمود: آرى نیكى و احسان به ارحام و بستگان نزدیك كه به عللى از تو بریده و قطع رابطه كرده‏اند».

به همین خاطر است كه اسلام براى تقویت روح خدمتگزارى و طرز برخورد و معاشرت با مردم را به دو طریق عمومى و خصوصى، برنامه‏ریزى كرده است:

  1. هر فرد مسلمان، موظف است به وضع توده مردم رسیدگى كند، هرچند نسبت خویشاوندى با آنها نداشته باشد.
  2. هر انسان مسلمان، علاوه بر وظیفه بند اول، در مورد بستگان نزدیك خود مسؤولیت خاصى دارد.

جایگاه بستگان نزدیك

گذشته از آداب و رفتار با اشخاص گوناگون و كلّ انسان‏ها، رفتار با فامیل و بستگان دور و نزدیك حائز اهمیّت مى‏باشد كه مسؤولیّت بیشترى نسبت به سایر مردم متوجه انسان است زیرا از دیدگاه اسلام، بعد از پدر و مادر و فرزندان، كه نزدیكان درجه یك انسان محسوب مى‏شوند، رفتار با دیگر خویشاوندان نزدیك و بستگان، از اهمّیّت به سزایى برخوردار است كه خالق هستى از آنان در آیات متعدد به عنوان «رحم» و «ارحام» نام مى‏برد.

گرچه در بعضى از آیات یاد شده، منظور از رحم، شكم مادر مى‏باشد ولى در چند مورد هم (احزاب، محمد، ممتحنه، انفال و نساء) به معنى بستگان آمده است. البته به خاطر نزدیك بودن انسان به فامیل تعبیر «رحم» و «ارحام» آورده شده چراكه انسان در شكم مادر، نزدیك‏ترین فرد به مادر مى‏باشد.

همچنین خداوند متعال در 15 آیه با تعبیر «قُربى» از بستگان دور و نزدیك انسان، سخن به میان آورده و درباره نیكى كردن به آنان سفارش كرده است. گرچه بعضى از آیات، در موارد مختلفى بیان شده، ولى غالبا اشاره به بستگان و احترام به آنان مى‏باشد.

اسلام در مورد احترام و نیكى كردن به ارحام و خویشان تأكید فراوان ورزیده است. چنانكه مرحوم طبرسى در تفسیر ارزنده خود «مجمع البیان» در اولین آیه سوره نساء، عطف لفظ «ارحام» را بر «اللّه»، دلیل بر وجوب صله ارحام گرفته و حدیثى از پیامبر اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله مى‏آورد به این مضمون كه فرمود:

«خداوند مى‏فرماید من خداى رحمان، رحم را خلق نمودم و از اسم خودم براى او اسمى انتخاب كردم. پس هر كس صله رحم كند، او را به رحمت خود وصل مى‏كنم و هركس قطع رحم كند از رحمت من بریده است».

«ارحام» چه كسانى هستند و «صله رحم» چیست؟

واژه «ارحام» از نظر لغوى به معنى اقربا و بستگان و نزدیكان انسان است كه مفرد آن «رَحِم» مى‏باشد. همچنین رحم به زهدان زن، جاى بچه در شكم مادر، بچه‏دان نیز اطلاق شده است 

«صله رحم» یعنى نیكى و احسان كردن و پاداش دادن به بستگان، اما معیار نیكى و صله رحم كردن چیست؟ باید به مكتب قرآن و اهل‏بیت پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله مراجعه نماییم كه مفسّران واقعى قرآن و وحى مى‏باشند.

به خواست خدا در شماره آینده تعدادى از روایاتى را كه در این مورد، وارد شده‏اند، خواهیم آورد.

نیكى به خویشان از دیدگاه قرآن

در قرآن مجید آیات متعددى درباره نیكى به همنوعان جامعه بالاخص بستگان و نزدیكان و ارتباط با آنها و همچنین قطع رابطه با آنها اختصاص یافته است كه از آنها استفاده مى‏شود:

احترام و نیكى به نزدیكان، و ارتباط عاطفى با خویشان نزدیك، كار كسانى است كه به مرتبه بالایى از ایمان دست یافته‏اند و مؤمنان واقعى از بهترین دارائى خود به ارحام فقیر خود احسان مى‏كنند و قطع رحم و بریدن ارتباط با خویشاوندان نزدیك یك نوع پیمان‏شكنى با خدا و در حدّ گسترش فساد در روى زمین شمرده شده و مورد لعن و نفرین خدا قرار گرفته است.

اگر افراد یك جامعه تا این حدّ دچار انحطاط اخلاقى باشند، كه حتى احترام و نیكى كردن به نزدیكان خود را نیز به فراموشى بسپارند و ارتباط عاطفى خود را قطع نمایند، دیگر امیدى به بقا و دوام آن جامعه نخواهد بود و مانند جوامع غربى و صنعتى، یك جامعه خشك و بى‏روحى خواهد بود كه بشریت را به طرف بدببختى و بى‏بند و بارى و ظلم ستم سوق خواهد داد. اما اگر به دستورات حیات‏بخش و آرامش‏بخش اسلام و قرآن در این زمینه عمل شود، یك جامعه سالم و زیبا و دلنشین خواهد بود و در واقع مؤمنین واقعى و خوشبخت‏ترین افراد جامعه كسانى هستند كه به دستورات خداوندى در این زمینه به خوبى عمل نمایند و اینك آیات قرآن:

«نیكى، (تنها) این نیست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق و (یا) مغرب كنید (و تمام گفتگوى شما، درباره قبله و تغییر آن باشد، و همه وقت خود را مصروف آن سازید)، بلكه نیكى (و نیكوكار) كسى است كه به خدا و روز رستاخیز، و فرشتگان و كتاب (آسمانى) و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با همه علاقه‏اى كه به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسكینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق مى‏كند، نماز را برپا مى‏دارد و زكات را مى‏پردازد، و (همچنین) كسانى كه به عهد خود -به هنگامى كه عهد بستند- وفا مى‏كنند، و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى‏دهند، اینها كسانى هستند كه راست مى‏گویند (و گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزكاران».

«و (به یاد آ ورید) زمانى را كه از بنى‏اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز خداى یگانه را پرستش نكنید، و به پدر و مادر و یتیمان و بینوایان نیكى كنید، و به مردم نیك بگوئید، نماز را برپا دارید و زكات بدهید…».

«اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان كسى كه همه شما را از یك انسان آفرید، و همسر او را (نیز) از جنس او خلق كرد، و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت. و از خدایى بپرهیزید كه (همگى به عظمت او معترفید، و) هنگامى كه چیزى از یكدیگر مى‏خواهید، نام او را مى ‏برید! (و نیز( از (قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز كنید! زیرا خداوند مراقب شماست».

«خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیكان فرمان مى‏دهد…».

«پس حق نزدیكان و مسكینان و در راه ماندگان را ادا كن! این براى آنها كه رضاى خدا را مى‏خواهند بهتر است و چنین كسانى رستگارانند».

«اگر (از این دستورها) روى‏گردان شوید، جز این انتظار مى‏رود كه در زمین قفساد و قطع پیوند خویشاوندى كنید؟!».

«آنها كه پیوندهایى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار مى ‏دارند، و از پروردگارشان مى‏ترسند و از بدى حساب (روز قیامت) بیم دارند…».

«آنها كه عهد الهى را پس از محكم كردن مى‏ شكنند و پیوندهایى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، قطع مى‏كنند، و در روى زمین فساد مى‏نمایند، لعنت خدا براى آنهاست و بدى (و مجازات) سراى آخرت!».

http://motaharfamily.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

گسترش نهج البلاغه در جوامع

گسترش نهج البلاغه در جوامع

البته چاپ هاي متعدد و ترجمه هاي متعدد براي نهج البلاغه انجام گرفته، اما كافي نيست بلكه بايد در قالب هاي مختلف در جامعه احيا شود. به طور مثال؛ برگزاري مسابقات سراسري، متون درسي، استفاده حداكثر سخنرانان، تابلو كردن كلمات قصار و... اميد است كه اين كتاب شريف و رهنمودهاي آن ، راهنماي شما در همه امور زندگي باشد. براي تحقيق و مطالعه در »نهج البلاغه « مي توانيد به منابع زير مراجعه نماييد
سجع و قافيه ي خاصي در نهج البلاغه

سجع و قافيه ي خاصي در نهج البلاغه

و همچنين وجود تقسيمهاي عددي در نهج البلاغه موجب هيچ اشکالي نيست زيرا در صدر اسلام اينگونه تقسيمها در سخنان فصيحان و بليغان متعارف بوده و در بسياري از احاديث نبوي نظير آن نقل شده است از آن جمله:
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد
No image

اعتراض به صحابه در نهج البلاغه

بسياري از اهل سنت تمام صحابه را با همين معناي وسيع عادل مي دانند ولي ديگر فرق اسلامي اين نظريه را قبول ندارند زيرا هيچ دليلي بر عدالت تمام صحابه وجود ندارد بلکه در ميان صحابه ي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم همچون ياران تمام پيامبران و ديگر ملل و اقوام، افرادي صالح و شايسته و افرادي فاسق و تبهکار و حتي منافق وجود داشته است و در قرآن کريم به هر سه گروه اشاره شده است و حتي يکي از سوره هاي قرآن به نام «منافقين» نام گذاري شده است.
Powered by TayaCMS