مهارت جذ ب جوانان 13

مهارت جذ ب جوانان 13

عوامل ایجاد محبت و محبوبیت:

عوامل اجتماعی عبارتند :

عوامل علمی:

عوامل اخلاقی:

روش های تربیتی مورد عنایت اهل بیت (ع)

روش های عنایت آمیز

بسم الله الرحمن الرحیم

عوامل ایجاد محبت و محبوبیت:

از چند نظر باید بررسی شود عوامل یا اجتماعی؛ یا علمی و یا اخلاقی هستند.

عوامل اجتماعی عبارتند :

  1. رعایت آداب اجتماعی
  2. مردم داری، خوش اخلاقی
  3. عفو و گذشت
  4. تکریم مردم
  5. ،
  6. احسان و محبت
  7. تفقد و رسیدگی
  8. سوز دینی و عشق به تبلیغ
  9. هماهنگی در گفتار
  10. و رفتار
  11. ـ نوع رهبری و مشورت.

عوامل علمی:

  1. مخاطب شناس بودن
  2. هر چه باسوادتر باشی محبوب تری
  3. آگاهی
  4. استناد به کلام وحی
  5. برنامة صحیح تبلیغی داشتن
  6. توجه به تفاوت استعدادهای طبیعی
  7. توجه به ظرفیت
  8. های افراد
  9. زمان و مکان شناس بودن
  10. هر حرفی را هر جایی نباید زد
  11. نوگرایی درمحتوا
  12. شیوه و غالب های نو داشته باشی حرف تازه داشتن
  13. داشتن قدرت بیان

عوامل اخلاقی:

  1. انتقاد
  2. قاطعیت و شهامت
  3. سعة صدر
  4. منظم و ساده زیستی
  5. دلسوز بودن
  6. حامی محرومان بودن
  7. خوش سابقه
  8. راستگویی
  9. عزت نفس
  10. تواضع
  11. اخلاص
  12. اخلاق خانوادگی
  13. رازداری و امانت داری
  14. ادب خوب داشتن
  15. نظافت و بوی خوش
  16. در پی درک و همدلی
  17. شنوندة خوب بودن

یک بخش از روش های تربیتی هستند که در ایجاد محبت و دوستی، اجرای آن روش ها، بسیار مؤثر و جذاب می باشد. یک دسته از این روش ها روش های جلب هستند.

روش های تربیتی مورد عنایت اهل بیت (ع)

  1. روش پذیرش یعنی رفق و مدارا و کنار آمدن با طرف «إن الله یحب الرفق فی الأمور کله»
  2. روش احترام یعنی برخورد احترام آمیز موضعی آرام و ساده نسبت به جوان داشتن.
  3. روش تقرب یعنی به خود نزدیک کردن، خود را در شأن پدر و برادر و خیرخواه او قرار بدهد.
  4. روش التفاط یعنی تفهیم به جوان که تو مورد نظر و عنایت من هستی. (روش رودربایسی)
  5. روش لطف یعنی جوان را از گرفتاری نجات بدهیم از اشتباه بزرگش درگذریم.
  6. روش تفخیم؛ بزرگ به حساب آوردن افراد مثلا تو برتر از آن هستی که فلان خلاف را انجام بدهی.
  7. روش تکریم یعنی برخورد احترام آمیز طوری که برای ارزش خود حسابی باز کند.
  8. روش عفو و گذشتن و نادیده گرفتن از کاری که انجام داده تا اصلاحش را فراهم کنیم.
  9. روش آزادی عمل مثلا برای سخنرانی 5 موضوع می نویسی می گویی کدام را دوست داری؟ انتخاب عمل به او می دهیم.
  10. روش شخصیت دادن.

روش های عنایت آمیز

    روش تغافل خود را به غفلت و بی خبری زدن. دیدی ولی طوری برخورد می کنی که من ندیدم.
  1. روش تسامح آسان و راحت گرفتن خودمانی از چیزی گذشتن غیر از عفو است.
  2. روش عبور کریمانه طوری از کار طرف بگذریم که او متوجه شود که ما می توانستیم او را تنبیه کنیم ولی از خطایش گذشتیم.
  3. روش تجاهل خود را به ندانی زدن گویا خبر و علم از این کار ندارم.
  4. روش امهال «فمهل الکافرین امهلهم رویدا» مهلتی به طرف بدهیم که در ادامه مسیر به کجا می رسد.
  5. روش غفران نوعی بخشودن است که در صورت عدم او ناگزیر به تحمل عقوبت سختی خواهد شد. «ربنا ظلمنا و إن لم تغفرلنا وترحمنا لنکونن من الخاسرین» خدایا اگر مرا نبخشی عقوبت سختی منتظر من خواهد بود.
  6. روش دفع به نیکوترین وجه یعنی بدی را با خوبی پاسخ دادن، »ادفع بالتی هی احسن»
  7. روش نشان دادن دوستی از کسی که خوشمان نمی آید به علتی بیاییم خود را به شکل دوست به او نشان دهیم که او احساس دوستی و صمیمیت کند. «فإذا الذی بینک و بینه عداوة کأنه ولی حمیم»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

سرپرستی خانواده(1)

این مقاله با نگاهی به آیات قرآن، درصدد تبیین معنا و مفهوم این ریاست و نیز بیان محدوده آن است. به نظر نگارنده، مراد از «قوّامیت مردان بر زنان» در آیه 34 سوره نساء، مسئول بودن و سرپرستی ایشان نسبت به زنان در چارچوب مسائل خانواده است.
No image

راهکارهای تحکیم خانواده

برای شناخت عوامل استحكام و پایداری خانواده لازم است بدانیم چه انگیزه‏ها، نیاز و كشش هایی سبب تشكیل خانواده می‏شود، و چه حكمتی در تشكیل خانواده و ازدواج وجود دارد. عوامل استحكام و پایداری را می‏توان در همان عواملی كه سبب تشكیل آن می‏شود یافت. در اسلام برای تشكیل خانواده ، استانداردهایی معرفی شده است . هرقدر اركان تشكیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی ، برتری واستحکام برخوردار خواهند بود.
No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (2)

کم را بیش گفتن یا بیش را کم گفتن، دروغ است و گوینده‏اش دروغگو مى‏باشد، چنان که بود را نبود و یا نبود را بود خبر دادن دروغ گویى مى‏باشد. همچنین بد را خوب و خوب را بد یا کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک خواندن، دروغ ‏محسوب می­شود.
Powered by TayaCMS