نگهداری حیوانات اهلی در خانه

نگهداری حیوانات اهلی در خانه


1- مكارم الأخلاق عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَتَى رَجُلٌ فَشَكَا إِلَيْهِ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ مِنْ مَنَازِلِنَا يَعْنِي عُمَّارَ مَنَازِلِهِمْ فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ.[1]

مردی نزد امام باقر علیه السّلام آمد و شكايت كرد كه جنیان ما را از منزل‌هامان بيرون كرده‌اند. آن حضرت فرمود: بلندى سقف خانه‌هاى خود را هفت ذراع بگيريد و كبوتر در كناره‌هاى خانه نگه داريد. آن مرد گفت: چنين‌ كرديم و ديگر چیز بدی، نديديم.

2- مكارم الأخلاق عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: رَأَيْتُ حَمَاماً خَرَجَ مِنْ تَحْتِ سَرِيرِهِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أُهْدِي لَكَ طُيُوراً عِنْدَنَا بُلْقاً تُقَرْقِرُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تِلْكَ مُسُوخٌ مِنَ الطَّيْرِ إِذَا كُنْتَ مُتَّخِذاً فَاتَّخِذْ مِثْلَ هَذِهِ فَإِنَّهَا بَقِيَّةُ حَمَامِ إِسْمَاعِيلَ. [2]

راوی گوید: یک بار ديدم كبوترى از زير تخت امام صادق علیه السلام به درآمد. گفتم: قربانت گردم! برايت از پرنده‌های رنگارنگی که صدا می کنند هديه آوريم؟ آن حضرت فرمود: آنها پرنده‌هاى مسخ شده‌اند، اگر خواهى پرنده داشته باشى، مانند همين را بگير كه از نژاد كبوتران اسماعيل هستند.

3- مكارم الأخلاق مِنْ كِتَابِ مَنْ لَا يَحْضُرُهُ الْفَقِيهُ شَكَا رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ص الْوَحْشَةَ فَأَمَرَهُ بِاتِّخَاذِ زَوْجِ حَمَامٍ. [3]

مردى به پيغمبر صلی الله علیه و آله از هراس شكايت كرد؛ حضرت به او فرمود: يك جفت كبوتر بر گير.

4- مكارم الأخلاق وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‌ إِنَّ حَفِيفَ أَجْنِحَةِ الْحَمَامِ لَيَطْرُدُ الشَّيْطَانَ. [4]

امير مؤمنان علیه السّلام فرمود: آواز بال‌هاى كبوتران، شيطان را براند.

5- مكارم الأخلاق وَ قَالَ ع‌ اتَّقُوا اللَّهَ فِيمَا خَوَّلَكُمْ وَ فِي الْعُجْمِ مِنْ أَمْوَالِكُمْ فَقِيلَ مَا الْعُجْمُ مِنْ أَمْوَالِنَا قَالَ الشَّاةُ وَ الْهِرُّ وَ الْحَمَامُ وَ أَشْبَاهُ ذَلِكَ. [5]

امير مؤمنان علیه السّلام فرمود: تقواى خدا را درباره آنچه که به شماها داده و نیز درباره اموال زبان بسته خود رعايت كنيد. گفته شد: اموال زبان بسته ما كدامند؟ فرمود: گوسفند، گربه، كبوتر و مانند اینها.

6- مكارم الأخلاق عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‌ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَكُونُ فِي مَنْزِلِهِ عَنْزٌ حَلُوبٌ إِلَّا قُدِّسَ أَهْلُ ذَلِكَ الْمَنْزِلِ وَ بُورِكَ عَلَيْهِمْ فَإِنْ كَانَتِ اثْنَتَيْنِ قُدِّسُوا كُلَّ يَوْمٍ مَرَّتَيْنِ فَقَالَ رَجُلٌ كَيْفَ يُقَدَّسُونَ قَالَ يُقَالُ لَهُمْ بُورِكَ عَلَيْكُمْ وَ طِبْتُمْ مَا طَابَ إِدَامُكُمْ. [6]

امام صادق علیه السّلام فرمود: مؤمنى نباشد كه در منزلش يك بز شيرده باشد، جز آنكه اهل آن منزل تقديس شوند و برکت داده شوند و اگر دو بز باشد، هر روزى دو بار تقديس شوند. مردى پرسید: چگونه تقديس شوند؟ فرمود: به آنها گويند: بركت بر شما و خوش باشيد تا زمانی که خورشت شما خوب است! (يعنى شير بزها).

7- مكارم الأخلاق وَ عَنْهُ ع قَالَ: إِنَّ امْرَأَةً عُذِّبَتْ فِي هِرَّةٍ رَبَطَتْهَا حَتَّى مَاتَتْ عَطَشاً. [7]

امام صادق علیه السّلام فرمود: زنى به خاطر این که ماده گربه‌اى را بست تا از تشنگى مُرد، عذاب شد.

 

8- مكارم الأخلاق قَالَ النَّبِيُّ ص‌ لَا تَمْنَعُوا الْخَطَاطِيفَ أَنْ تَسْكُنَ فِي بُيُوتِكُمْ وَ قَالَ ع لَا تَطْرُقُوا الطَّيْرَ فِي أَوْكَارِهَا فَإِنَّ اللَّيْلَ أَمَانٌ لَهَا وَ ذَلِكَ لِمَا جَعَلَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنَ الرَّحْمَةِ. [8]

پيغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: جلوگير پرستوها نشويد كه در خانه‌هاتان لانه كنند. و فرمود: شبانه به لانه‌هاى پرندگان دست نزنيد كه شب برایشان امان است، چرا كه خدا در آن رحمت مقرر داشته است.

9- مكارم الأخلاق مِنْ كِتَابِ طِبِّ الْأَئِمَّةِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ اتَّخَذُوا فِي بُيُوتِكُمْ الدَّوَاجِنَ يَتَشَاغَلُ بِهَا الشَّيْطَانُ عَنْ صِبْيَانِكُمْ. [9]

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: حيوانات اهلى در خانه‌هاتان داشته باشيد كه شيطان‌ها بدانها سرگرم شوند و از كودكان كناره گیرند.

10- مكارم الأخلاق عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‌ مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ أَحَبَّ الْحَمَامَ. [10]

امام باقر علیه السّلام فرمود: هر كه ما خانواده را دوست دارد، كبوتر را دوست دارد.

11- مكارم الأخلاق قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع‌ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَخْلُوَ بَيْتُ أَحَدِكُمْ مِنْ ثَلَاثَةٍ وَ هُنَّ عُمَّارُ الْبَيْتِ الْهِرِّ وَ الْحَمَامِ وَ الدِّيكِ فَإِنْ كَانَ مَعَ الدِّيكِ أَنِيسَةٌ وَ إِلَّا فَلَا بَأْسٌ لِمَنْ لَا يَقْدِرُهَا. [11]

امام کاظم علیه السّلام فرمود: نشايد كه خانه هر يك از شماها از سه چيز تهى باشد كه آنها آباد كننده خانه باشند: گربه، كبوتر و خروس، و اگر با خروس مرغى هم باشد چه بهتر، وگرنه باكى نيست بر كسى كه نمی تواند.

 

12- مكارم الأخلاق رَوَى الْجَعْفَرِيُّ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع فِي بَيْتِهِ زَوْجُ حَمَامٍ أَمَّا الذَّكَرُ فَأَخْضَرُ وَ أَمَّا الْأُنْثَى فَسَوْدَاءُ وَ رَأَيْتُهُ ع يَفُتُّ لَهُمَا الْخُبْزَ وَ يَقُولُ يَتَحَرَّكَانِ مِنَ اللَّيْلِ فَيُؤْنِسَانِ وَ مَا مِنِ انْتِفَاضَةٍ يَنْتَفِضَانِهَا مِنَ اللَّيْلِ إِلَّا اتَّقَى مَنْ دَخَلَ الْبَيْتَ مِنْ عَرَمَةِ الْأَرْضِ‌.[12]

راوی گوید: در خانه امام کاظم علیه السّلام يك جفت كبوتر ديدم كه نر آن سبز بود و ماده آن سياه. و ديدم كه آن حضرت به دست خود برایشان نان خرد مي كرد و مي فرمود: شبانه حرکت مي كنند و انس می گیرند، و هر بالى که در شب بزنند، باعث بیرون راندن جنبندگانی است که داخل خانه شوند. [با توجه به روایات دیگر ظاهرا منظور از این جنبندگان، جنیان هستند.]

13- مكارم الأخلاق عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ مِنْ بَيْتِ نَبِيٍّ إِلَّا وَ فِيهِ حَمَامٌ لِأَنَّ سُفَهَاءَ الْجِنِّ يَعْبَثُونَ بِصِبْيَانِ الْبَيْتِ فَإِذَا كَانَ فِيهِ حَمَامٌ عَبَثُوا بِالْحَمَامِ وَ تَرَكُوا النَّاسَ‌.[13]

امام صادق علیه السّلام فرمود: خانه پيغمبرى نبوده جز آنكه در آن كبوتر بوده است، چون كه بي خردان جن با كودكان خانه بازى كنند ولی وقتی كبوتر در آن باشد، با كبوتر بازى كنند و انسان را رها كنند.




[1] . بحار 73/162/1

[2] . بحار 73/162/1

[3] . بحار 73/162/1

[4] . بحار 73/162/1

[5] . بحار 73/162/1

[6] . بحار 73/163/1

[7] . بحار 73/163/1

[8] . بحار 73/163/1

[9] . بحار 73/163/1

[10] . بحار 73/163/1

[11] . بحار 73/163/1

[12] . بحار 73/163/1

[13] . بحار 73/163/1

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

دشمن شناسي از ديدگاه امام علي (عليه السلام)

اکثر مشکلاتی که جامعه اسلامی را از درون و برون تهدید می کند و از سوی بعضی از مغرضین به ناکارآمدی و عقب ماندگی تفسیر می شود، در سایه ی عدم دشمن شناسی درست جوامع اسلامی است.
برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
Powered by TayaCMS