بسم الله رحمن الرحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ ُرَبِّ الْعالَمِینَ وصلی الله علی سیدنا ونبینا حبیب الهی العالمین ابی القاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) وعلی ال الطیبین الطاهرین ولعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
"اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً"
السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت وبقی اللیل والنهار ولا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
عن مولانا علی ابن الحسین (علیه السلام) "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ نَبِّهْنِی لِذِکْرِکَ فِی أَوْقَاتِ الْغَفْلَهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ فِی أَیَّامِ الْمُهْلَهِ، وَ انْهَجْ لِی إِلَی مَحَبَّتِکَ سَبِیلًا سَهْلَهً، أَکْمِلْ لِی بِهَا خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ" (صحیفه سجادیه، ص102)
خداوند متعال دلهایمان را به نور ایمان و معرفت ولایت اهلبیت (علیهم السلام) نورانی بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
در روایت داریم جبرئیل امین به پیغمبر خدا نازل شدند بشارت برای کسانی که به پیغمبر خدا درود و صلوات میفرستد عرض کرد "مَنْ صَلَّی عَلَیک صلاه واحده صَلَّی عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ" اللهم صل علی محمد وآل محمد. عرض کرد هر کس از شما یک بار درود و صلوات بفرستد هفتاد هزار فرشته بر او صلوات میفرستد. اللهم صل علی محمد وآل محمد
و بعد هم بشارت داد "وَ مَنْ صَلَّی عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ" (بحار الأنوار، ج91، ص64)
از این روایت استفاده میشود افرادی که مداومت بر این ذکر بکند هم هزاران فرشته بر آنها درود و صلوات میفرستد و طبق وعده جبرئیل امین از طرف خدای متعال قطعاً اهل بهشت خواهد بود. انشاءالله امیدواریم که به برکت این روایات و سفارشاتی که شده هم این ذکر را فراموش نکنیم و هم مداومت بکنیم آنهایی که دوست دارند انشاءالله عاقبت بخیر و اهل بهشت شوند دل و جانشان را نورانی کنند بر صلوات بر محمد و آل محمد.اللهم صل علی محمد وآل محمد.
مولا امیر المؤمنین (علیه السلام) در روزهای پایانی عمر شریفشان چند تا وصیت دارند که در نهج البلاغه چند تا از آن وصیت ها آمده است:
یکی از آن وصایا بعد از آن ضربت خوردن مولا امیر المؤمنین (علیه السلام) که به امام حسن و امام حسین و من بلغ کتابه و هر کس که پیام من به او برسد حضرت سفارشاتی دارند "أُوصِیکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ ونظم أمرکم" تا اینکه میفرماید "اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ" (نهج البلاغه، ص422) میفرماید خدا را در نظر بگیرید خدا را در نظر بگیرید در عمل کردن به قرآن دیگران بر شما سبقت نگیرند.
این پیام نورانی هم قابل توجه است که اولاً سفارش به قرآن دو بار نام خدا را میبرند الله الله فی القرآن و جمله بعدی که میفرماید لایسبقکم بالعمل به غیرکم یعنی مواظب باشیم در عمل کردن به قرآن دیگران از شما پیشی سبقت نگیرند. این چه اشارهای است؟ حضرت امیر نگرانی و دغدغه اش چه بوده است؟
معلوم می شود از این تعبیری که حضرت امیر میفرماید ممکن است که دیگران بیایند از قرآن ما بهره مند شود و عمل کنند یا بیشتر به قرآن پابند باشند ولی ما که مدعی هستیم والقرآن کتابی والکعبه قبلتی و علی امامی. یک وقت از قرآن فاصله بگیریم. یعنی افرادی که مدعی اسلام و قرآن و پیغمبر و امام را ادعا میکنند که اینها ما اعتقاد داریم عمل به قرآن فاصله بگیرند از عمل کردن به قرآن و به قرآن اهمیت ندهند ولی دیگران که دیگران که قرآن را قبول ندارند بیش از ما یک وقت به قرآن عمل کنند دیگه این پیام مفهومش خیلی واضح است.
الله الله فی القرآن. یعنی یک غذا جلوی شماست شما استفاده نکنید و دیگران بیاید از گنجهای شما و ذخایر شما و غذاهای شما سرمایههایی که خدا جلوی شما گذاشته از این سرمایهها دیگران استفاده کنند، الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل غیرکم در عمل کردن به قرآن دیگران از شما سبقت نگیرند. این خیلی اشاره مهمی است.
حالا من برای اینکه مساله جا بیافتد و روشن شود که ما دیدیم که بعضیها اسم اسلام را ندارند گاهی مسلمان نیستند شیعه نیستند ولی خیلی پاببند هستند به بعضی از آیات قرآن. آقا مسلمان نیست ولی در عمرش اهل دروغ نیست. ولی کسی که ادعای اسلام و تشیع میکند مثل آب خوردن دروغ میگوید. ما دوستانی داریم که جاهای مختلف سفر کردم بنده خودم هم چندین کشور رفتم بعضی از کارهای خوب دیگران را باید قبول کنیم کار خوب خوبه که هر کسی انجام بدهد. بعضی از کشورها ما میرویم واقعاً دروغ بسیار کم تویش. ببینید بافت زندگی شان فکرشان محیط شان میبینند دروغ بگویند کار پیش نمیرود و چیزی که پیش میرود کار راست است عمل راست چرا جنس های ما ایرانیها گاهی هزار و یک عیب دارد یا بنجول یا درست استاندارد نیست ولی جنس های خارجی خیلی قرص و محکم و استاندارد است. در صورتی که ما باید بیش از آنها عامل به این مسائل باشیم. چرا شما من یک مثل خیلی ساده بگویم. شما برید توی بازار میوه فروشی ما میدان تره و بار ما چند تا جعبه میوه بخرید ببینید زیر و رویش همه یک جوره. مثل خیلی ساده ای است که همه جا پیداست. میوه رده بالا همه درشت و خوب و براق هر چه پایین تر میرویم خرابتر آن زیرش که چه خبره دیگه پناه بر خدا.
ولی شما با همدیگر در کشورهای خلیج در کشورهای دیگر که ما مدعی هستیم که خیلی شیعه نابی هستیم چنین و چنان، تمام این به اصطلاح بسته بندی ها زیر و رویش یکی است خیلی از این بسته بندی ها را ممکن است که کفار کرده باشد. کجای ما میلنگد اشکال کار کجاست این واقعاً درد بزرگی است.
عرض کردم امیر المؤمنین میفرماید که مواظب باشید که در عمل کردن به قرآن دیگران از شما سبقت نگیرند. یعنی راست و حسینی که ما باشیم که باید باشیم راستی دنبال مولا امیر المؤمنین میریم نکنه که اشتباه میریم. شعارمان خوبه، شعار خیلی خوبه ولی در مقام عمل کمیت ما لنگه. واقعاً یکی از دوستان من 14 سال در یکی از کشورهای خارج نماینده مقام معظم رهبری در آن کشور بوده گاهی میآمد ایران میگفت حاج آقا کشور ایران از نظر وضع مردم خیلی وضعش بهتر است. ببین شما خودتان بگذار کنار عزیزانی که در افغانستان هست بسیاری از خواهران و برادران افغانی تو کشورهای مختلف مهاجرت کردند مشکلاتی که در افغانستان است جنگهایی که در طول سالیان بوده شوروی و... آمریکا و طالبان و القاعده، ناامنی و بعد هم مشکلات فراوانی که دارند خیلی هم گلایه میکنند برادران و خواهران افغانی که بعضی از کشورها مثلاً به ما اهانت میشود که نباید بشود قطعاً اینها هم انسان هستند بالاخره پناهنده شده اند آواره شده اند. خب این سرمایه هایی که در ایران هست در افغانستان نیست سرمایههایی که در ایران است در سوریه نیست و در خیلی از کشورهای دیگر نیست در خیلی از کشورهای دیگر نیست یعنی وضع زندگی و سطح زندگی شان خیلی پایین است.
این بزرگوار میفرماید من 14 سال آنجا بودم ایامی که آنجا بودم در آن کشور پرجمیعت، این کشورهای آسیای شرقی بوده میگفت بعضیها در کپر زندگی میکنند توی خیمه زندگی میکنند توی اتاقک زندگی میکنند توی خونه 40 متری زندگی میکنند ولی همه میگویند الحمدلله الهی شکر مسلمان هم هست. میگفت وقتی میآیم ایران هر خانه ای که مهمان میشویم هر کدام وضع بده چقدر ناجور چقدر چنان است. همش ناشکری و کفران نعمت و همش زیر پای همدیگر را خالی کردن رقیب را تحمل نکردن این آقا میخواهد زیر پای اون آقا را خالی کنه و او هم زیر پای دیگری. آنها سرشان به کار خودشان هست کارخوشان را به خوبی انجام میدهند کارگر هست مسئول کاری به کار کسی ندارند ما خیلی در کار هم دخالت میکنیم. واقعا آدم میرود بیرون و میآید از بیرون که نگاه کنیم بهتر نشان میدهد. چرا اینقدر حسادت زیاد است چرا نمیتوانند بعضیها همدیگر را ببینند. چرا این اشکال کارش کجاست؟ چرا ما مقید نیستیم به عمل به قرآن.
قرآن میگوید من خیلی میتونم مثال بزنم از قرآن. اسراف چقدر "کلوا اشربوا ولا تسرفوا" "ان المبذلین کانوا اخوان الشیطاین" اسراف یعنی زیاده روی در مصرف یک چیزی تبذیر یعنی بی جا مصرف کردن پولت را آتش زدن این میشود تبذیر. مثلاً مصرف بیخودی کنید. اسراف این است که مثلاً شما یک لباس صد هزار تومانی کافی است، برید لباس سیصد هزار تومانی بخری پول اضافی و بیخودی از تشریفات و تجملات زیادی بیخودی ولی تبذیر این است که لباست اصلاً آتش بزنی دور بریزی هر دوتاش بد است .
شما میدانید در خیلی از کشورها یک تیکه نان دور ریخته نمیشود در بسیاری از کشورها یک تکه کاغذ شیشه مقوا چوب نمیدانم جعبه به قول ما زباله خشک تمام اینها صندوقهایی جدا هست اینها را میگذارند توی آن صندوقها یا شهرداریها میآیند از خانهها جمع میکنند اینها را بازیافت میکنند و همه اینها دوباره استفاده میشود یعنی یک تیکه شیشه مقوا و کاغذ دور ریخته نمیشود. ما پولهایمان را که سرمایه ملی ماست که حفظش و نگهداریش لازم است روی پولها همش مینویسیم. پولی که دست هر بی وضویی بهش میخورد متأسفانه خیلی فرهنگ غلطی است. بعضی مثلاً ما را میبینند میگویند حاج آقا این پول را روش امضا بزن یادگاری داشته باشیم میگوییم حرام است اشکال دارد این مال بیت المال است نمیشود تو اسکناس چیزی نوشت. شما عید غدیر را ببینید چقدر مهر علی ابن ابیطالب تبریک عید میزنن مهر میزنن بابا این کار خلافی است. امیر المؤمنین راضی نیست که در بیت المال تصرف شود. امیر المؤمنین راضی نیست دست بی وضو به پولها چقدر میخورد. اکثر فقهای ما اجازه نمیدهند بسیاری از فقهای ما که بی وضو دست به نام اهلبیت بزند. یعنی یک کارهایی که خیلی جزئی است ولی چرا ما مواظب نیستیم مقید نیستیم آیه قرآن یا اسم اهلبیت را یا حدیث را روی مثلاً پول اسکناس بزنیم و بدیم دست مردم. در خارج بسیاری از کشورها مقید هستند به این مسائل مقیدند. اسراف تبذیر.
شما همین مثال میوه که زدم برید آمارها را بگیرید از زمانی که میوه تولید میشود روی درختان و زمانی که وقت برداشت هست و زمانی که در جعبهها بسته بندی میشود که عرض کردم که خیلی خلاف مروت زیر و رویش خیلی فرق میکند گاهی ما میآییم یک کیسه خیار را میبینیم دورش را خیارهای قلمی چیده وسطش که پیدا نیست همش خیارهای کلفت و قلمبه میگویم آقا این را چطوری چیندهان میگوید وسطش یک به اصطلاح لوله یا قیف میگذارن وسطش خیارهای درشت میگذارد اگه بلد نیستی یاد بگیرید. خیلی عجیب چرا اینقدر کلک. نمیدانم از حقه بازی کجا آدم میرسد این است که بیبرکتی میشود این است که باران نمیآید کم میآید برکت نیست. خیانت ما چقدر داریم. خیانت برکت را میبرد رزق و روزی را میبرد کم میکند.
راست خیلی موقع به هم حرف نمیزنیم. وعده هایمان سر خرمنی است. در بسیاری از کشورها آمار دادگاه و قوه قضاییه شان خیلی کم است ولی در مملکت ما سالی 5 الی 7 میلیون پروندههای قضایی. این چه پیامی برای ما دارد این هشدار است واقعا آمار طلاق چرا میرود سن ازدواج چرا میرود بالا من نمیخواهم خدای ناکرده سیاه نمایی کنم. ولی میگویم بیاییم به داد خودمان برسیم به داد نزدیکانمان برسیم به داد خانواده ها برسیم به داد ملت و مردم ما برسیم یک کمی برگردیم به قرآن. برگردیم به اهلبیت. این جمله زیبای زیارت جامعه کبیره من خیلی وقت بود توفیق نداشتم حرم عرض ادب کنم بعد از دو ماه توفیق پیدا کردم. خوشحال شدم که هر شب زیارت حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) تلاوت میشود. پنج دقیقه چون جای خیلی تأسف است بعضیها میآیند حرم نماز یا درس یا به عنوان خدمتگزاری به هر شکلی خلاصه در حرم کاری دارند یا شغلی دارند یادشان میرود که زیارت حضرت معصومه را بخواند. باز این خوبه یک یادآوری میشود. میآیند نماز اصلاً کاری به حضرت معصومه ندارند بابا یک سلام بده یک عرض ادب بکن زیارت بی بی پنج دقیقه است. نمیخواهید از شما شفاعت بکند نمیخواهید اسمت ثبت شود. سلام کنی جواب بدهند. یعنی ما غفلت داریم توجه هم گاهی نداریم مسائلی ریزی است ولی توجه نداریم. و آن وقت راه های دور میآیند اینجا از محضر بی بی استفاده کنند بهره ببرند.
در جامعه زیارت کبیره که از امام هادی (علیه السلام) به دست ما رسیده میفرماید: "بِمُوَالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعَالِمَ دِینِنَا وَأَصْلَحَ مَا کَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیَانَا" یعنی موالات شما اهل بیت ولایت و محبت و پیوند با شما اهلبیت باعث میشود خدا معالم دین را به ما یاد بدهد. یعنی خدا میشود معلم ما به طریق شما با معالم دین مسائل دین نیازهای دینی مان را به برکت ولایت شما برطرف میکنیم یاد میگیریم. راه و روش زندگی عبادت کار معرفت فهم درک معالم دین را به ولایت شما به ما انتقال داده میشود. بعدش چی؟
"وَأَصْلَحَ مَا کَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیَانَا" یعنی به برکت شما ولایت شما اهلبیت یعنی پیوند با شما باعث میشود تمام فسادهای دنیایی ما اصلاح شود. پس اگر ما فسادی در مسائل دنیایی مان دیدیم طبق فرموده امام هادی (علیه السلام) مال فاصله گرفتن از اهلبیت است. به موالاتکم اصلح ما کان فسد من دنیانا. اگر دستمان تو دست اهلبیت بود راه اهلبیت روش اهلبیت و مسیر اهلبیت دنیایمان هم هیچ شک نکنید به بحران نمیخورد. فرموده آقاست.
تمام فسادها به ولایت شما اصلاح میشود. اگر دیدی فساد است ببین کجا از اهلبیت زاویه گرفتی؟ ازدواج هایمان، برنامه ریزی هایمان زندگیمان همسرداری مان بچه داری مان روابط فامیل و همسایه ارباب رجوع راه و روشی است که قرآن میگوید و اهلبیت میگوید. شما تمام فسادهایتان اصلاح میشود ولی اگر فاصله گرفتید بیراهه است. اصلاح ها تبدیل به فساد میشود. اگر میبینید آمار طلاق زیاد شده اگر میبینید بی برکتی پیدا میشود رزق و روزی تان دیر میرسد باران رحمت که باید تو همین رودخانه بغل حرم بنده خودم شاهد بودم تا نزدیک لبه پر از آب چندین ماه، زیادی آب نمیدانستند چه کار کنند الآن پارکینگ شده محل رفت وآمد شده این کجای کار میلنگه من معتقدم از قرآن و روایات فاصله گرفتیم.
از اهلبیت از قرآن فاصله افتاده اگر این فاصله را برگردیم تمام این مسائل ما حل میشود دنیای ما آخرت ما آرامش ما حتی میخواهم بگویم بسیاری از مریضیهای حادی که پیش آمده یک روایتی از امام هشتم (علیه السلام) فرمود: اگر مردم گناه جدید اختراع کنند انجام بدهند کشف کنند انجام بدهند خدا هم مرض جدید و بلای جدید هم به شما میدهد. مرضهای ناشناخته گاهی پیدا میشود هیچ آزمایشگاهی هیچ دکتری نمیدانند چی هست این جدید است. خدا همان خداست، کم بنده هایش نمیگذارد ولی همان خدا میگوید "إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ" (رعد/11) میفرماید من تغییر نمیدهم مگر اینکه خودتان خودتان را عوض کنید و تغیر کنید.
ما در بازارمان کسب و کارمان کسبه و بازارمان میرفتیم عبور میکردیم میدیدیم قرآن و مفاتیح میخوانه کتاب حلیه المتقین میخواند آداب زندگی که در روایات ما از کتب اهلبیت و روایات رسیده کتابهای مذهبی باز کرده میخواند محل کارش الآن هم همانطور هست؟ واقعاً همانطوره؟ نمیخواهم پرده برداری کنم که چه خبره، ولی خیلی فرق کرده.
یک بزرگواری میگفت من تو همین بازار قم رفتم یک شالگردن بخرم هوا سرد بود، شالگردن خیلی قشنگ و لطیف بافتش خیلی خوب بود بهش گفتم به صاحب مغازه این شال چند هست؟ تقریباً پنجاه سال قبل. گفت این شال گردن زده دارد تومان میدهم. اول عیبش را گفت متوجه هستی چه گفتم. گفت این شالگردنی که دستت هست میخواهی بخری از من این خوب بافته نشده خراب است عیب دارد چون زده دارد معیوب است من دو تومان میفروشم. خب من هر چقدر بالا و پایینش نگاه کردم بافتش خوبه زده نداره. گفت تو متوجه نمیشی ببین اینجاش را خوب نبافته خرابه. یک آدم متخصص میخواهد که این فرش عیب دارد این ماشین عیب دارد این لباس عیبش کجاست. ما که متوجه نمیشویم خیلی مواقع. اول عیبش را گفت چقدر حلال خور بودند چقدر از ربا و نزول فرار میکردند. یک ربا خور نزول خورد مورد اشاره بود همه بر علیه اش قیام میکردند که نکنه این کارها را انجام بده ولی خیلی فرق کرده. خدا عوض نشده ما عوض شدیم خدا همان خداست. ارحم الراحمین است رزاق است خلاق است. بیایید برگردیم از خدا کمک بخواهیم راههای اشتباهی که شیطان درست کرده اینها را ببندیم برگردیم در عمل کردن به قرآن عمل کردن به دستورات پیغمبر به دستورات اهل بیت (علیهم السلام) .
یک موقعی بنده رفتم جمکران برای سخنرانی شب چهارشنبه ای بود یک کتابی انتشارات جمکران چاپ کرده بود به نام صحیفه المهدویه یعنی دعاهایی که مال امام زمان (علیه السلام) است. میدانید ما از امام زمان دعا زیاد داریم مثل زیارت آل یاسین، دعای افتتاح، اللهم ارزقنی توفیق الطاعه و... این دعا مال امام زمان است. چقدر دعاهای ماه رجب و رمضان زیارتها صلوات ابو الحسن ضراب غروب جمعه خوانده میشود اینها همه مال حضرت است که مجموعه اش میشود یک کتاب یک صحیفه مثل صحیفه سجادیه. این کتاب را به ما دادن دعاهای امام زمان جمع آوری شده چاپ شده من مقدمهاش را نگاه کردم یکی از علمای تبریز نوشته از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی (ره). در مقدمه این کتاب این جریان را نقل کرده است که علت جمع آوری دعاهای امام زمان (علیه السلام) به نام صحیفه مهدویه دعاهایی که از حضرت نوشته این بود که من در تبریز که زندگی میکردم یک موقعی مرحوم علامه طباطبایی(ره) آمدند تبریز چون وطنش بود منم چون شاگردش بودم یک شب ایشان را دعوت کردم منزل افتخار دادن آمدند مهمان ما شدند. ایامی که ایشان مهمان ما بودند منزل ما از هر جایی گفتگویی میشد از جمله ایشان این را نقل کردند فرمودند یک استاد دانشگاهی به نام پرفسور کربن که معروف بوده استاد دانشگاه فرانسه بوده ایشان در رشته معارف و عرفان و فلسفه خیلی کار کرده بوده و دنبال تحقیقات فلسفی و علمی بوده مدتها ایشان میآمد ایران با مرحوم علامه طباطبایی رفت وآمد داشت و مباحثات و مناظرات و گفتگوها. هر دو بزرگوار از هم بهره میگرفتن مخصوصاً پرفسور خیلی استفاده میکرد مسیحی هم بود البته بعد مؤمن شد شیعه شد و دوست اهلبیت شد پایان کارش به هدایت پیدا کرد چون غرض و عناد نداشت خدا دستش را گرفت و هدایت شد.
مرحوم علامه فرمود من ایامی که با ایشان صحبت میکردم و گفتگو داشتیم در مسائل مختلف فلسفی علمی ایشان هم مسیحی بود بهش گفتم مسلک شما مسیحیها ایراد دارد یک ایراد این است که در مسیحیت همه وقت و همه جا نمیشود آدم عبادت کند یا با خدا راز و نیاز کند فقط یک شنبه ها در کلیسا را باز میکنند باید برید کلیسا با خدا صحبت کنید. خب اگر روز سه شنبه من دلم برای خدا تنگ شد خواستم با خدا صحبت کنم عبادت کنم میگویند نه باید صبر کنی تا یکشنبه شود. بعد یکشنبه نمیتوانم بروم کلیسا باید از خانه با خدا صحبت کنم. گفت بله عموم مسیحیان اعتقادش همین است. کاتولیکها که باید عبادت در کلیسا باشد روز یکشنبه باشد محدود است ولی ما جزء فرقه اقلیتی هستیم که اجازه میدهد که در جاهای دیگر و مکانهای دیگر خدا را پرستش کنیم.
مرحوم علامه فرمود که به ایشان گفتم که خب الآن شما میخواهید مثلاً با خدا صحبت کنید صحبت کردن با خدا غیر از صحبت کردن با بقیه است یا دعا میخواهی بخوانی باید خدا را بشناسی اوصافی که زیبنده خداست بگی چطوری با خدا صحبت کنی چی بگی؟ این خودش خیلی مهم است. خیلی جالب است یک مسیحی استاد دانشگاه فرانسه است میگوید من در کتابخانه ها گشتم که به نحوی عبارتهای زیبایی پیدا کنم تا با خدا گپ و گفتگو داشته باشند مناجات داشته باشند دعا بخوانند. تو کتابها گشتم کتابهایی پیدا کردم دعاهایی از امام دوازدهم شما شیعه ها پیدا کردم اینها را به زبان فرانسه ترجمه کردم با این دعاها با خدا صحبت کنیم. خیلی عجیب است. این مثلاً مال شصت سال قبل است. الآن شبکه های اینترنتی دسترسی خیلی راحت شده. آن زمان در کتابخانه ها گشته دعاهایی که مال امام زمان است مثل همین اللهم ارزقنی توفیق الطاعه و... اینها را با زبان خودمان با خدا صحبت میکنیم. این آقا میگوید من شک بهم وارد شد که یک نفر بیگانه دعاهای ما را در بیاورد و ترجمه کند و با خدا گفتگو کند ما اصلاً خبر نداریم که امام زمان یک صحیفه مهدویه دارد. چقدر دعا از امام زمان به ما رسیده از فلان امام چقدر دعا به ما رسیده صحیفه سجادیه فقط یک کتاب از یک کتاب دعا از امام سجاد هست چهار تای دیگر هم حضرت دارد. مرحوم آقای سید محمد باقر ابطحی دو سه سال قبل فوت کردند خدا رحمتش کند 5 تا صحیفه از امام سجاد چاپ کردند یکش صحیفه سجادیه معروف است چهار تا صحیفه دیگر ایشان از کتابهای مختلف در آوردن ذخائر ارزشمندی از اهلبیت به ما رسیده ولی تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی.
ما از نهج البلاغه امیر المؤمنین استفاده میکنیم؟ از صحیفه سجاده استفاده میکنیم؟ از این دعاها استفاده میکنیم؟ خیلی عذر میخواهم فاصله گرفتیم کم بهره میبریم گاهی میبینیم مثلاً فلان روزنامه و مجله یا فیلم و سریال یک ورزش طولانی یک فوتبال فلانی را دو ساعت وقت میگذاریم خیلی هم هیجانی هم نگاه میکنیم عکس العمل نشان میدهیم. ولی در عمرمان وقت نمیکنیم صحیفه سجادیه بخوانیم یک دور صحیفه مهدویه دعاهای امام زمان را بخوانیم. خارجی میآید پیدا میکنه و میخواند ما در کنار آب و تشنه لب باشیم.
عرضم تمام حالا دنباله بحث را شبهای دیگر انشاءالله خدمتتان خواهیم بود.
باید برگردیم به قرآن و اهلبیت و برگردیم به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه. هویت و شخصیت مان گره خرده با اهلبیت این پیوند را محکم کنیم اگر با معرفت و محبت و عمل دنبال این بزرگواران برویم حتماً بدانیم بلا شک مشکلات دنیایی و آخرتیمان انشاءالله حل خواهد شد.
روز اول ماه صفر بوده امروز و بنا بر نقل بعضی از تواریخ و مقاتل روز ورود اهلبیت به سرزمین شام و دمشق است. من معتقدم اساراتی که بر اهلبیت پیش آمد بعد از عاشورا و واقعه کربلا کمتر از شهادت شهدای کربلا نیست اگر نگوییم از نظر مصیبت و ابتلا بیشتر است و اجرش هم به یک معنا ممکن است بیشتر باشد. حالا امام حسین مقام امامت دارد حسابش جداست. شهدا یک یک روز به شهادت رسیدند به ملاقات خدا رفتند ولی عزیزان و دردانه هایی که در این مدت اسیر بودند و این همه آزار و شکنجه و زخم زبان به نظر من از تیر و نیزه سختتر است. بعید نیست آنچه که نقل شده از امام سجاد (علیه السلام) بعضی نقل کردند آقا کجا به شما خیلی سخت گذشته؟ نفرمود روز عاشورا و کربلا. فرمود الشام الشام الشام.
یعنی اینکه اهل بیت بیرون دروازه دمشق نگه دارند اینها خارجی است. سرهای عزیزانشان را روی نیزه ها بگیرند و هلهله کنند جشن بگیرند و شادی کنند بچه های پیغمبر را اسیر کردند زخم زبان بزنن شما خارجی هستید شما از دین بیرون رفتید شما اصلاً مسلمان نیستید که امام سجاد (علیه السلام) به قدری در بعضی از مقاتل نقل شده که شکنجه روحی دیدن این تعبیر از حضرت نقل شده که وقتی دیدن زینب کبری خواهرها عزیزانشان کنار این سرهای شهداء مردم هی نگاه میکنند حمله میکنند فحش و جسارت میکنند تعبیری دارد که "ف_یالیت أمی لم تلدنی ولم یکنیزیدٌیرانی فی البلاد أسیر" (معالی السبطین عن بعض الخطباء) کلام عجیبی است که ای کاش مادر مرا نزاییده بود من را به این حالت با طناب و ریسمان ببندد با عمههایم با عزیزانم با خواهرانم در بین مردم بگردانن توی کوچه و خیابانهای دمشق راه را طولانی کردند اینقدر گرداندن اینقدر جسارت و اهانت کردند خاکستر به سر بچه های امام حسین و اهلبیت بریزند. اینها را در مجلس یزید وارد کردند اینها را به طناب بسته بودند سر مقدس ابا عبد الله را در طشت گذاشتند داشتند شادی میکردند اما اینجا بود که سر مقدس آقا ابا عبد الله شروع کرد به تلاوت قرآن، سر امام حسین هم دارد قرآن را حمایت میکند تلاوت قرآن میکند. همه جا از قاری قرآن تجلیل و تکریم میکنند ولی نانجیب یزید به جای تکریم دست برد با چوب خیزران جسارتی کرد به سر مقدس ابا عبد الله جلوی چشم بچه ها خواهرها اینجا بود عقیله بنی هاشم از جا بلند شد دست برد و گریبان چاک وا حسینا وا حبیب قلب رسول الله.