چهارصد نکته قرآنی - نکته 44: پیامبر، خُلق عظیم

چهارصد نکته قرآنی - نکته 44: پیامبر، خُلق عظیم

(9)

خُلق به صفاتی گفته می شود که با سرشت و خوی انسان عجین شده باشد و به رفتارهای موسمی و موقّت گفته نمی شود. تفسیرهای مختلفی درباره "خلق عظیم" شده است، از جمله:

الف) برخی از کتب لغت، خلق را به معنای دین و آئین گرفته اند، چنان که در حدیثی از امام باقرعلیه السلام می خوانیم که آن حضرت فرمود: مراد از خلق عظیم آئین اسلام است.(10)

ب) مراد، تخلّق به اخلاق اسلام و طبع بزرگ است.

ج) مراد، صبر بر حق و تدبیر امور بر اقتضای عقل است.

د) عایشه گوید: اخلاق پیامبر، متضمن بود آنچه را که در 10 آیه اول سوره مؤمنون آمده است و بالاتر از این مدح، مدحی نیست.

ه) مراد، برخورد بزرگوارانه با مخالفان است. چنان که خداوند او را به این شیوه، مامور ساخته

ص:57


1- 318. نهج الفصاحه، حدیث 1979.

2- 319. بحارالانوار، ج 9، ص 294.

3- 320. کنز العمال، حدیث 2400.

4- 321. سوره انفال، آیه 33.

5- 322. سوره کهف، آیه 1.

6- 323. سوره یس، آیه 4.

7- 324. طارق، 13.

8- 325. نهج البلاغه، خطبه 279.

9- 326. ذیل آیات 1 تا 4 سوره قلم.

10- 327. تفسیر نورالثقلین

بود: «خذ العفو و امر بالمعروف و اعرض عن الجاهلین»(1)

و) مراد، مکارم اخلاق است. چنانکه از آن حضرت روایت شده که فرمود: «انّما بُعثت لاتمّم مکارم الاخلاق» و فرمود: «ادّبنی ربّی فاحسن تادیبی»(2) پروردگارم مرا تربیت نمود و چه خوب تربیت نمود.

ز) عایشه درباره اخلاق پیامبر گفت: «کان خلقه القرآن»(3) اخلاق پیامبر، تجسم قرآن بود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دروغ

No image

عشق

ترسویی

ترسویی

No image

سفاهت، حماقت

پر بازدیدترین ها

ترسویی

ترسویی

No image

کفر

No image

ریا

No image

عشق

Powered by TayaCMS