تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 سخنرانی چهارم

تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 سخنرانی چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الآنبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابوالقاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین»

 

قرآن مجید به نفع همه مردم جهان تا روز قیامت نازل شده است. «وَ سَخَّرَ لَكُمُ اَللَّيْلَ وَ اَلنَّهارَ وَ اَلشَّمْسَ وَ اَلْقَمَرَ وَ اَلنُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِه؛ خورشید و ماه را و همه ستارگان را به سود شما به کار گرفت» کلمه سخر یا فعل سخر در این آیات به معنای به کار گرفتن است.  

 

اگر بخواهیم منافع خورشید و ماه و ستارگان را ببینیم که به چه اندازه هست، غیر ممکن است، من یک گوشه ای را برایتان بیان می کنم اینها از زیباترین مسائل قرآن و نشاط آور است؛ خورشید به زمین می تابد و آمادگی می دهد، عامل سر بیرون آوردن تمام دانه های نباتی و گیاهان می شود، عامل سبز شدن همه درختان می شود، عامل شکوفه ها و میوه ها می شود، نور خورشید است؛ وقتی تابید در یک بخشی از زمین علف روئیده شد، دام ها از جمله گاو، شتر، گوسفند و بز، از این علف های بیابان می خورند، علف ها در شکم آنها هضم می شود و تبدیل به شکمبه می شود لذا وقتی دام را ذبح می کنند معده اش را درمی آورند پر است از جویده های علف ها، سبز هم نیست و بوی بد می دهد.

 

خداوند در سوره مبارکه نحل از این شکمبه و خون دام برای شما می گوید، شیر روان خوش گوار تحویل تان می دهم یعنی  شکمبه زرد بدبو را با خون به شدت قرمز فشرده می کند، فراورده اش می کند و از دل این شکمبه زرد متعفن و خون شیر با رنگ سفید و گوارا برای کام و بدن بیرون می آورد. سپس این شیر را به بازار می برند، عده ای شیر را می خرند و می خورند، عده ای خامه را می خرند و می خورند، عده ای سرشیر را می خرند، می خورند و عده ای دوغ و عده ای کشک و عده ای کره و عده ای روغن و همچنین از گوشت آن هم برای پخت بسیاری از غذاها استفاده می کنند. روده این دام ها هم سال هاست که به صورت نخ درمی آوردند و برای دوختن جاهای جراحی شده استفاده می شود.

 

آثاری که در جگر سفید، کبد، پشم گوسفند و شتر، موی بز هست را از خورشید ببینید، اگر نمی تابید این بساط ها به وجود نمی آمد این که قرآن مجید می گوید، من خورشید را به نفع شما به کار گرفتم، بعد در آیات متعددی دو سه تا مطلب می گوید، وقتی این نعمت ها را اسم می برد رو می کند به انسان ها می گوید افلا تَشْكُرُونَ، یعنی این کارهای من جای سپاسگذاری ندارد؟! خودتان می توانید بتابانید و به خاک آمادگی دهید، و از شکمبه و خون، شیر درآورید و از شیر، این همه فراورده ای که در مایه اش گذاشتم به وجود بیاورید؟! پس چرا می خورید و طغیان می کنید! چرا می خورید و گناه می کنید! چرا می خورید و ظلم می کنید! چرا می خورید و مال مردم را می برید! چرا می خورید و به بندگان من ستم روا می دارید!

 

قران می فرماید: قَلِیلًا ما تَشْکُرُونَ، خیلی کم هستند کسانی که بیدار نعمت های من و کارهای من باشند و بخورند و بپوشند و سپاسگذاری کنند، یعنی خیلی کم هستند، آنهایی که شکر می گویند، ابتدا باید طبق نظری که اهل بیت دادند، شکر را بفهمیم، کم هستند کسانی که شکر می کنند، براساس توضیح اهل بیت کم هستند کسانی که از حرام های خدا خودداری می کنند و کم هستند کسانی که خدا را عبادت می کنند، این معنی شکر است. شُکرُ النِّعَمِ اِجتِنابُ المَحارِمِ شکر این است که انرژی گرفته شده از خوردن را خرج شیطان نکنی و او را خوشحال کنی و برابر خدا سینه اش را سپر کنی تا به خود اجازه دهد که بگوید، گفتم به عزتت قسم همه را گمراه می کنم پس ببین چطور به بندگانت مسلط شدم و از تو جدایشان کردم، باعث خنده و کف زدن شیاطین نشویم.

 

خداوند در سوره توبه می فرماید: اگر دنبال خوشحالی و رضایت می گردید از همه سزاوارتر به این که خوشنودشان کنید و رضایتش را جلب کنید، من هستم و پیغمبر که شما را هدایت کرد، دست شما را گرفته است.

 

حال سوال اینجاست که پروردگار عالم چگونه بین کل خوراکی های نباتی و حیوانی با بدن ما هماهنگی ایجاد کرده است؟ چطور است که ما دانه های نباتی، سبزیجات، میوه جات، صیفی جات را می خوریم و به همه ما هم می سازد، یعنی هیچ کدام با بدن ما قهر نیستند، این آشتی بین بدن ما و نعمت هایش را چگونه به وجود آورده است؟

 

یک بشقاب برنج با کباب و سپس میوه فصل، خربزه، هندوانه، گرمک، طالبی، تیل، پسته، بادام، فندق، توت سفید توت سیاه، را  می خوریم در حالی که ضخامت معده ما میلیمتری است، چطور است که وقتی با مشت مان مقداری فشار به یک پارچه نازک می آوریم پاره می شود، پلاستیک را با انگشتمان فشار می دهیم، سوراخ می شود، اما هشتاد سال صبح و ظهر و شب یک کیلو شاید هم بیشتر در این معده با ضخامت میلیمتری می ریزیم، اما پاره نمی شود. یا معده ویتامین های همه مواد غذایی را به اعضای بدن می رساند؛ همه اینها برمی گردد به نور؛ کل جهان ترکیبش در سیطره نور است یعنی همه اینهایی که ما می خوریم اصلا عنصر نوری است، اگر عنصر ظلمانی بود، به ما لطمه می زد، نور و انرژی است که برای ما کار می کند.

 

سَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ، مردم اغلب در فضا ماه را می بینند؛ میلیاردها نخل خرما و درخت در کنار دریاها کاشته شده و میلیون ها نخل در جنوب ایران کاشته شده، اینها آب فراوان می خواهند، با دست نمی شود، به آنها آب داد، ماه رابطه اش با زمین رابطه جزر و مدی است، در یک برهه از برج ماه وقتی که با دریا روبرو می شود آب دریا را بالا می کشد، این آب بالا آمده راه می افتد در تمام نخلستان ها و باغ های کره زمین که لب دریاست و همه را سیراب می کند و اگر حجم ماه بزرگتر از این بود دائما کره زمین گرفتار سونامی بود، این کیست که می دانسته اندازه ماه را چقدر قرار دهد. در جزر هم آب پایین می آید، اگر جزر قویتری داشت که آب را از دسترس خارج می کرد، اگر کوچکتر بود چه می شد؟ دیگر جزر و مد به دردخوری انجام نمی گرفت؛ این کیست که محاسبه کرده کره ماه را چه وزنی، چه حجمی، بسازد و کجا قرار بدهد، سیصد و شصت و پنج هزار کیلومتر فاصله است، حال اگر این فاصله چهارصد هزار یا دویست هزار کیلومتر بود، چه بلاهایی سر زمین می آمد؟ دیگر موجودی نبود که بگوییم بلا سرش می آید.

 

خداوند می فرماید: «ماه و خورشید را صددرصد به نفع شما به کار گرفتم» یعنی با این آیات ما را هدایت می کند به یک سلسله مسائلی که آن سلسله مسائل برای ما سکوی پرواز می شود تا به سوی قرب پروردگار حرکت کنیم و این کار از دست هیچ کتابی به جز قرآن برنمی آید. کتاب های آسمانی گذشته هم که از بین رفته، فقط قرآن مانده، کتاب های علمی هم که میلیون ها عدد آن در کتابخانه هاست هم این کار را نمی تواند، انجام دهد.

 

خَلَقَ لَکُمْ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا؛ جماد، نبات، حیوان، سنگ های گرانقیمت، عقیق، فیروزه، الماس، آهن، مس، کوه، تپه، نفت، گاز، آب، دریا، رود، چشمه، خوراکی های گوناگون و هر چه در زمین است، خداوند به سود صددرصد انسان  آفریده است. این آیه بسیار کوتاه است ولی به اندازه مجموع زمین حرف دارد.

 

این سخنان چندین بار در قرآن کریم توسط خداوند مورد تأکید قرار گرفته اما برخی آن را نمی فهمند، اگر کل آمریکایی ها، اروپایی ها آسیایی ها، آفریقایی ها، اقیانوسیه ای ها، این سخنان و تأکیدات خداوند را می فهمیدند اوضاع کره زمین به این صورت نبود؛ انقدر غارتگری، کشتن، قتل، ترور، دزدی روز روشن، ظلم، خیانت و جنایت نبود؛ قرآن می فرماید همه این مسایل محصول نفهمی است و جالب این است که در بعضی از آیات می گوید، نمی خواهند بفهمند چون اگر بفهمند همه منافع نامشروعشان بر باد است. مثلا اگر ترامپ همین دو تا آیه امروز را بفهمد، کافی است، اما نمی فهمد؛ مردک پول باز، آلوده، بی خرد، سر سفره خدا نشسته و دارد به تمام کره زمین از واشنگتن جنایت می کند، دزد عجیبی است، رئیس جمهورهای امریکا مثل این دزد نبودند و هنرمند نبودند، که دو روز به عربستان سفر کند، 10 دقیقه برقصد، پانصد میلیارد دلار مال مسلمان ها را چک بگیرد و به آمریکا برگردد، قَلِیلًا ما تَشْکُرُونَ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ؛ هم سپاسگذار نیستند هم نفهم هستند.  

 

میلیون ها سال پیش موتور، کارخانه، لوکوموتیو و هواپیما نبود، میلیون ها سال پیش روشنایی برخی مردم نور ماه و عده ای دیگر سنگ های چخماق را به هم می زدند تا جرقه ای بزند و هیزمی روشن کنند، در حقیقت تا وقتی این وسایل الکترونیک و وسایل رفت و آمد نبود، پروردگار برای آتش و روشن کردن خانه ها، سنگ چخماق به مردم داده بود، اما میلیون ها سال پیش خدا می دانست که این جنس دو پا یک روزی ماشین های مکانیکی، موتور، لوکوموتیو، ماشین سواری، اتوبوس، کارخانه برق، آهن و فولاد و میلگرد تولید می کند؛ چون این مساله را می دانست میلیاردها سال پیش در دل زمین و دریا نفت و گاز ذخیره کرد تا پس از گذشت صدها سال باز هم بشر برای روشنایی خانه خود دو سنگ چخماق را برندارد و به هم بزند تا جرقه ای تولید شود. این همه نعمتی که خداوند به ما عطا کرده، شکر ندارد؟ عبادت ندارد؟ فرار از گناهان ندارد؟! 

 

منبع : پایگاه عرفان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

گل سر سبد انبیاء

گل سر سبد انبیاء

هر گلستانی، چه مادی و چه معنوی گلی دارد که از قدیم از آن گل به گل سرسبد تعبیر می کردند؛ کنایه از اینکه این گل ویژه است،در گلستان معنوی هم همینطور است، امام صادق(ع) بیان فرموده 124 هزار، "فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ"؛ روی مصلحت و ظرفیت رسولان، می فرماید: عده ای از آنها بر دیگران که سایر انبیاء هستند، برتری دارند، یعنی در این گلستان نبوت پنج تا گل سرسبد
سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

دعیتم الی ضیافت الله؛ آن سفره ای که برای مسیح و حواریون آمد ضیافت الله بود" مائده یعنی سفره، صاحب مائده میزبان، حواریون مهمان سر سفره، سفره کامل نتیجه اش هم چون مومن بودند، شادی برای نسلشان و آینده شان و قیامتشان، چون وقتی آدم نعمت را می خورد، خدا را بندگی می کند
نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

شجره طیبه ریشه ثابت و مستقری دارد و چون در حوزه ربوبیت پروردگار عالم روئیده می شود، تجلی و ظهور می کند، این ریشه از بین رفتنی نیست چون اتصال به ربوبیت دارد، ریشه شجره خبیثه داخل زمین نیست، در بیابان ها و کویرها بروید، آن را می بینید، ثبات و قراری ندارد، کافی است در کویر و بیابان بادی بوزد که مقداری سنگینی داشته باشد، این شجره با این درخت پوک، پوسیده و خبیث را با خود می برد یعنی شجره، خبیثه باشد، هیچ ربطی به ربوبیت پروردگار ندارد، ریشه ثابتی ندارد، میوه ندارد،
قلعه استوار برای پناه بردن

قلعه استوار برای پناه بردن

در سوره های قرآن از حمد تا الناس یعنی میان اولین و آخرین سوره، کلمه "رب" بسیار آمده، در تفسیر این کلمه، انسان می فهمد که چرا پروردگار در گفتن این "رب" در قرآن این همه اصرار دارد و جالب این است که وقتی در این آیات قرآن به دشمنان سرسخت خود می رسد و می خواهد خود را مطرح کند، می فرماید: «ربهم؛ پروردگارشان»، یعنی من در ربوبیتم اصلا از آنها جدا نیستم که این هم سرّی دارد؛
تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 سخنرانی نهم

تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 سخنرانی نهم

الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابوالقاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

پر بازدیدترین ها

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان با عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله... در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
نعمت هاي معنوي

نعمت هاي معنوي

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

شجره طیبه ریشه ثابت و مستقری دارد و چون در حوزه ربوبیت پروردگار عالم روئیده می شود، تجلی و ظهور می کند، این ریشه از بین رفتنی نیست چون اتصال به ربوبیت دارد، ریشه شجره خبیثه داخل زمین نیست، در بیابان ها و کویرها بروید، آن را می بینید، ثبات و قراری ندارد، کافی است در کویر و بیابان بادی بوزد که مقداری سنگینی داشته باشد، این شجره با این درخت پوک، پوسیده و خبیث را با خود می برد یعنی شجره، خبیثه باشد، هیچ ربطی به ربوبیت پروردگار ندارد، ریشه ثابتی ندارد، میوه ندارد،
اسباب و آثار ايمان

اسباب و آثار ايمان

سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

دعیتم الی ضیافت الله؛ آن سفره ای که برای مسیح و حواریون آمد ضیافت الله بود" مائده یعنی سفره، صاحب مائده میزبان، حواریون مهمان سر سفره، سفره کامل نتیجه اش هم چون مومن بودند، شادی برای نسلشان و آینده شان و قیامتشان، چون وقتی آدم نعمت را می خورد، خدا را بندگی می کند
Powered by TayaCMS