راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (2)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (2)

دروغگویی

هر سخنی که از نظر گوینده اش بر خلاف حقیقت باشد، دروغ نام دارد. بنابر این هر گاه شخصی برخلاف ماجرا یا حقیقتی که خود بدان اعتقاد داشته و قبول دارد سخنی را بیان کند، دروغگو محسوب می­گردد. بدیهی است چنانچه گوینده­ای سخنی را بر زبان آورد سپس خلاف آن مساله برایش آشکار شود، دروغگو نبوده بلکه این شخص مرتکب گفتار اشتباه شده است.

هر شخص گرسنه­ای به منزل دوست ‏خود برود و دوستش براى اوغذا بیاورد و او بگوید من سیرهستم، این سخن دروغ است، چون بر خلاف حقیقت است و در این صورت گوینده سخن نیزدروغگو است، زیرا بر خلاف حقیقت ‏خبر داده‏است.

کم را بیش گفتن یا بیش را کم گفتن، دروغ است و گوینده‏اش دروغگو مى‏باشد، چنان که بود را نبود و یا نبود را بود خبر دادن دروغ گویى مى‏باشد. همچنین بد را خوب و خوب را بد یا کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک خواندن، دروغ ‏محسوب می­شود.

منافقان نیز بدلیل اینکه گفتارشان بر خلاف اعتقادشان است در زمره دروغگویان بشمار می­آیند.

در این باره پیامبر خدا فرمودند : «اِن اَعظم الخطایا عندالله اللسان الکذوب: بزرگترین گناهان نزد خدا، زبان بسیار دروغگو است.»

(مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏9، ص: 85 ح 10283)

حضرت امام خمینی در کتاب چهل حدیث خود آورده است: دروغ از جمله گناهانی است که عقلاً و نقلاً نهی شده و این خود نه تنها گناه است، بلکه گاه مفاسد و گناهان دیگری هم بر آن مترتب می­گردد؛ و گاهی چنان انسان را از اعتبار ساقط می­کند که امکان جبران وجود ندارد.

امام باقر(ع) فرمود: خدای متعال برای شر، قفل­هایی قرارداد و کلیدهای آن قفل­ها را شراب مقرر نمود و دروغگویی از شراب بدتر است.

دروغ گفتن حتی به عنوان مزاح و شوخی هم ممنوع شده و علمای دین از جمله صاحب « وسایل الشیعه» حکم به حرام بودن آن داده اند. امام خمینی (ره) در بخشی دیگر فرموده اند: براساس این روایات از رسول خدا 6و ائمه علیهم السلام، بسیار جرأت و شقاوت می­خواهد که انسان به این گناه بزرگ دست بزند. چنین روایاتی زنگ خطر جدی است و دل انسان را می­لرزاند، اما این گناه از بس رواج یافته، زشتی آن از بین رفته است.

وظایف پیشگیرانه والدین

به یقین اولین راه مبارزه با بیماری دروغ، شناختن ریشه­ها و عوامل یا زمینه­های آن گناه است. بدون تردید وجود یک حالت یا انگیزه روانی در باطن افراد، آنان را به سوی دروغگویی می­کشاند و تا زمانی که آن علت بر طرف نشود بیماری دروغ علاج نخواهد شد.

ترس، عجز، ‌ضعف شخصیت، ‌احساس حقارت، ‌عقده حقارت یا بعضی از حالات نفسانی نظیر اینها می­تواند بشر را از راه مستقیم فطرت منحرف کند و به دروغگویی وادارش نماید. بنابراین با توجه به ریشه­های دروغ در فرزندان، والدین باید بکوشند با از بین بردن ریشه­های آن وهمچنین اصلاح رفتار خویش با کودکان، محیط مناسبی را برای پرورش صحیح فرزندان ایجاد کرده و آنان را به مسیر صداقت و راستگویی راهنمایی کنند.

1- تقویت باورهای دینی

مهمترین وظیفه تربیتی والدین این است که در پی تقویت اعتقادات دینی و افزایش باورهای مذهبی خود و فرزندانشان برآیند. این مهم با استعانت از خدای بزرگ و انجام واجبات و ترک محرمات امکان پذیر خواهد بود. براساس سخن امام صادق (ع) می­بایست با کارها و رفتارهایمان مردم را به خوبی ها و کارهای نیک دعوت کرد. از این جهت رفتارهای صادقانه والدین در معرض نگاه و درس آموزی فرزندان قرار داشته و پیام راستگویی را به آنان منتقل می کند. علاوه برآن بیان احادیث و روایات مربوط به پرهیز از دروغگویی در تقویت اندیشه دینی موثر است.

2- پرهیز از رفتارهای دروغ آموز

والدین باید تلاش کنند تا به صورت عملی به فرزندان و نوجوانان یا کودکان خود درس صداقت را یاد دهند. انجام کارهای روزمره و برخورد یا عکس العمل نامناسب و دروغگویانه والدین، نوعی آموزش عملی دروغ گویی است.

مثلا وقتی به او می­گویند گوشی تلفن را جواب بده و بگو من در خانه نیستم، یا هنگامی که فردی در پشت درب سراغ والدین را می­گیرد و آنان با اشاره و امثال آن می­گویند به فرد مزبور دروغ بگوید، در حقیقت به فرزندان خود بطور عملی درس دروغگویی می­دهند. تاسف بار اینکه والدین برای توجیه گناه خود، به او یاد می­دهند که این دروغ مصلحتی است و گفتنش اشکالی ندارد.

در این صورت او نیز یاد می­گیرد که به والدین، بستگان، دوستان و همه کسانی که با آنان ارتباط دارد، دروغ بگوید و اگر آنان دلیل دروغگویی­اش را بپرسند می­گوید شما خودتان هم دروغ مصلحتی می­گویید.

بنابراین، باید فضای خانه و روابط بین والدین و فرزندان به گونه­ای باشد که فرزندان احساس کنند که می­تواند بدون هیچگونه مصلحت جویی به راحتی حقیقت را به والدین خود بگویند.

3- وفا به عهد و پیمان

عمل کردن و وفا نمودن به قول و قرارها و وعده ها از سوی والدین در آموزش این مهارت اجتماعی موثر می­باشد و چنانچه بدلایلی والدین مجبور به شکستن آن شدند، از فرزندان عذرخواهی کنند. همچنین هرگاه در حضور فرزندان خود مرتکب دروغگویی شدند، بجای توجیهات نادرست، به آن اعتراف کرده یا حداقل دلایل منطقی و واقعی آن را برای فرزندان بیان کنید.

4- انضباط متعادل

والدین نباید برای جلوگیری از دروغگویی فرزندان، مقررات سختی را در خانه برپا کنند زیرا در این صورت فرزندان بدلیل ترس و فرار از مجازات­های مقررات مزبور، به دروغ های بیشتری رو می آورند و برای فاش نشدن یا توجیه دروغشان، بیشتر دروغ می­گویند. در این مواقع نباید فضای خانه به یک دادگاه و محل محاکمه تبدیل شود بلکه می­بایست به فرزندان فرصت داد تا بدون هیچگونه واهمه­ای به اشتباهات خود اعتراف کنند از این رو والدین در هنگام مواجه با این رفتارها خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند تا راه بهتری برای مبارزه با دروغ گویی فرزندان بدست آورند.

5- علت یابی دروغ

پدر و مادر همواره این را بیاد داشته باشند که شناخت و از بین بردن عامل دروغ گویی فرزند، بسیار اساسی تر و جدی­تر از مبارزه با دروغی است که او گفته است. پس باید تلاش کرد تا ریشه­های اولیه دروغ گویی (ترس،‌ نیاز، خودنمایی، ...) شناسایی و سپس حل گردد.

6- پرهیز از نسبت دروغگویی

حتی الامکان از بیان صریح دروغ گویی فرزندان باید پرهیز نمود. هرگاه فرزند به والدین خود دروغ­های آشکار بگوید، نباید به او گفت: «تو یک دروغگو هستی».

البته والدین نباید طوری رفتار کنند که فرزندان فکر کنند دروغ گویی شان معلوم نشده است. همچنین هرگاه فرزندان در حضور والدین به دیگران دروغ بگویند، می­بایست در خلوت و تنهایی و بدور مشاهده دیگران، آن دروغ را به وی گوشزد کرد. ذکر این نکته هم ضروری است که تا قبل از یقین کامل به دروغ گویی فرزندان، نباید آنان را متهم به دروغ گویی کرد.

7- افزایش قدرت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس در آدمی وی را از متوسل شدن به سخنان کذب باز داشته و موجبات حقارت و پستی را از فرد دور می­کند. شهید مرتضی مطهری می­گوید: اگر انسان خود واقعی پیدا کرد دیگر احساس حقارت نمی­کند، احساس قدرت و عظمت می­کند، تکبر و تجبر نمی کند چون با روحش ناسازگار است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مهمان خدا

مهمان خدا

ما هميشه خود را ميهمان خدا مي بينيم . ” هميشه ! يعني اينكه ماها هميشه و هميشه ، حداقل اون حالي رو كه در مهماني هاي با مردم داريم ، در زندگي مون نسبت به خدا داريم . ما دو راه داريم : راه اول اينكه : در اين زماني كه زنده هستيم و در اين كره زمين زندگي مي كنيم ، با وسواس و سختگيري به خودمون چه در مسائل مادي و چه مسائل معنوي ، با تكلف و ناراحتي و سختي يك زندگي سخت رو داشته باشيم و..
از خود تا خدا (قسمت نهم)

از خود تا خدا (قسمت نهم)

من دنيا رو به دلم نبستم ، هروقت هم دلم خواست رهاش مي كنم . پس رمز دل نبستن به دنيا اينه كه انسان وابسته نباشه .
از خود تا خدا (قسمت ششم)

از خود تا خدا (قسمت ششم)

خواجه نصيرالدين توسي از كساني بود كه خيلي اعتقاد داشت بايد خدا رو از طريق عقل شناخت . هر كسي از راه مي رسيد ازش سؤال مي كرد : آقا ! من مي گم خدا نيست ، نظر تو چيه ؟ خيلي بحث مي كرد ، به يه بيابوني رسيد ديد يه پيرمرد خاركني بيل مي زنه ، هر بيلي كه مي زد مي گفت : يا الله . بهش گفت : ببخشيد پدرجان ! اگه يه كسي بگه : خدا نيست ، تو چكار مي كني ؟ گفته بود : كي گفته ؟! ـ حالا اگه يه نفر پيدا بشه و بگه خدا نيست ! گفت : همچين با اين بيل مي زنم تو سرش كه مُخش بياد تو دهنش !
از خود تا خدا (قسمت پنجم)

از خود تا خدا (قسمت پنجم)

خيلي ها اومدند در مورد خلقت ، چيزهايي گفتند ، يه عده گفتند :‌ هدف از خلقت اين هست كه ماها عبادت كنيم و به بهشت برسيم . يه عده گفتند : مثلاً خدا مي خواست نشون بده چقدر قويه ، چقدر قادره ، چقدر رحيمه ، چقدر كريمه ، يه محيطي فراهم كرد كه تو اين محيط اينها رو ثابت كنه ! اون روايتي كه مي گه : خداوند فرمود ” كُنْتُ كَنْزَاً مَخْفِيّاً ” من يه گنج مخفي بودم . مردم و ‌همه موجودات را خلق كردم براي اينكه بفهمند من چي هستم و كشف بشم . اون يه بحث جداگانه است .
از خود تا خدا (قسمت چهارم)

از خود تا خدا (قسمت چهارم)

ارزش مؤمن : بعضي وقتها با خودم فكر مي كنم كه آيا اونهايي كه ايمان مي آورند و مخصوصاً‌ جوان تر هستند ، آيا مي توانند در سيلابهاي مختلف خودشون رو حفظ كنند ؟ و آيا واقعاً توقع بي جايي نيست كه ما فكر كنيم برادر و خواهر جوانمان با يكي دو ساعت پاي منبر نشستن ديگه اونقدر قوي بشه كه بتونه وارد يك جامعه خيلي خيلي فاسدي بشه كه اصلاً از همة در و ديوارش فساد مي باره ، و اينكه بتواند خودش را حفظ كند . آيا اين توقع زيادي نيست ، ارزشهايي كه با خون ، جنگ ، باروت ، بدبختي ، به دل ما نشسته ، جوانهاي امروز با چند تا منبر و سخنراني و خاطره به اينها برسند ؟

پر بازدیدترین ها

شب مخصوص زیارتی امام رضا (ع )

شب مخصوص زیارتی امام رضا (ع )

شب 25 ذی القعده ، شب مخصوص زیارتی آقا امام رضا (ع) . شب دحو الارض یعنی شبی که زمین آفریده شده و همچنین به روایتی شب شهادت آقا امام رضا (ع) هستیم و در کنار قبر برادر بزرگوار ایشون آقا احمد ابن موسی (ع) و ان شالله که خداوند زیارت امشب ما رو در کنار حرم آقا امام رضا (ع) قرار بده.
رمضان و نتایج روزه داری

رمضان و نتایج روزه داری

صیام و روزه داری در این ماه بر شما واجب شده است. کما اینکه دین دارهای قبل از اسلام هم این نحوه را داشته اند. قالب متفاوت بوده است، اما محتوا همین روزه داری است. نتیجه: لعلّکم تتقون؛ شاید، امید است که تقوا بورزید. از نظر قرآن، نتیجه ی یک ماه روزه داری، تقواست. اما این نتیجه قطعی نیست؛ عده ی زیادی روزه می گیرند و به تقوا می رسند ولی عده ی زیادتری روزه دار هستند اما متقی نمی شوند
عقل و احساس

عقل و احساس

در طول تاریخ اخلاق و عرفان بحث های زیادی در مورد مناظره ی بین عقل و احساس [ یا عقل و عشق ] انجام شده است.
No image

دعای ماه رجب یامن ارجوه

از خود تا خدا (قسمت نهم)

از خود تا خدا (قسمت نهم)

من دنيا رو به دلم نبستم ، هروقت هم دلم خواست رهاش مي كنم . پس رمز دل نبستن به دنيا اينه كه انسان وابسته نباشه .
Powered by TayaCMS