(7)
عظمت روز قیامت چنان است که زندگانی پیش از آن بسیار کوتاه جلوه می کند. این حقیقت در آیات دیگر هم مطرح شده است، از جمله:
* «لم یلبثوا الاّ عشیّهً أو ضُحاها»(8) گویا در دنیا یا برزخ شبی بیشتر نبودند.
* «و تظّنون ان لبثتم الاّ قلیلاً»(9) گمان می کنید جز مدّت کمی قبل از قیامت نبوده اید.
* «ان لبثتم الاّ عشراً»(10) فکر می کنید جز ده روزی ساکن نبوده اید.
* «لبثنا یوماً أو بعض یومٍ»(11) فکر می کنید روز یا پاره ای از روز در دنیا یا برزخ بوده اید.
ص:122
1- 753. سبأ31.
2- 754. صافّات، 29.
3- 755. سجده، 12.
4- 756. مؤمنون، 100.
5- 757. سجده، 14.
6- 758. مرسلات، 36.
7- 759. ذیل آیه 45 سوره یونس.
8- 760. نازعات، 46.
9- 761. اسراء، 52.
10- 762. طه، 103.
11- 763. مؤمنون، 112.
* «ما لبثوا غیرساعهً»(1) فکر می کنید یک ساعتی بیشتر نبوده اید.
کوتاهی عمر دنیا، یا به جهت زودگذر بودن آن است، یا به خاطر بهره نگرفتن از زمان و فرصت، یا در مقایسه با عمرآخرت و یا بدان جهت که انسان ها در برزخ گویا در خوابند و پس از بیداری احساس می کنند که زمان اندک بوده است.
به هرحال هم متاع دنیا نسبت به آخرت قلیل است و هم زمانش، چنانکه گویا ساعتی بیش نبوده است.