محرميت سه گونه است: سببى، نسبى، شيرى

اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد اگرچه با او نزديكى نكند مادر و مادر آن و مادر پدر او هرچه بالاتر روند به آن مرد محرم مى شوند. [1]

اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند به آن مرد محرم مى شوند. [2]

عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر هرچه بالاتر روند به انسان محرمند. [3]

شير دادنى كه علت محرم شدن است به سه نحو مى تواند باشد:

1. پانزده مرتبه شير بدهد.

2. يك شبانه روز به كودكى شير كامل بدهد.

3. به اندازه اى شير به او بدهد كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است. [4]

معيار پوشش زينت

هرچه در نظر عرف مردم زينت محسوب شود اظهار آن در برابر نامحرم جايز نيست. [5]

اگر زنى دست و صورت خود را به چيزى كه عرفاً زينت محسوب مى شود زينت كند، بايد صورت و دست خود را از بيگانه و نامحرم بپوشاند. [6]

معيار اطاعت از پدر و مادر

پرسش: اطاعت از پدر و مادر تا چقدر بر فرزند لازم است و آيا اجداد و جدّات هم حكم پدر و مادر را دارند؟

پاسخ: در امورى كه انجام آن موجب نارضايتى آنها است از حيث شفقت پدر و مادرى اطاعت شود و فرقى بين پدر و مادر و اجداد نيست. [7]