چهل حدیث درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها)

چهل حدیث درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها)

چهل حدیث درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها)

نویسنده:رحیم شمیم

ارزش شناخت فاطمه(سلام الله علیها)

1. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «... فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْر؛ (1) هر کس به شناخت حقیقى فاطمه(سلام الله علیها) دست یابد، بى گمان شب قدر را درک کرده است.»

آثار محبت به فاطمه(سلام الله علیها)
2. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِی النَّار؛ (2) هر کس فاطمه(سلام الله علیها) دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنى ورزد، در آتش [دوزخ] است.»

اطاعت از فاطمه(سلام الله علیها)
3. امام باقر(علیه السلام) می فرمایند:
«... و لقد کانت(سلام الله علیها) مفروضة الطاعة على جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکة... ؛ (3) اطاعت از فاطمه(سلام الله علیها) بر تمامى آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است.»

دستورهاى فاطمه(سلام الله علیها)
4. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «...یَا عَلِیُّ انْفُذْ لِمَا أَمَرَتْکَ بِهِ فَاطِمَةُ فَقَدْ أَمَرْتُهَا بِأَشْیَاءَ أَمَرَ بِهَا جَبْرَئِیلُ(علیه السلام)...؛ (4) اى على! آنچه را فاطمه(سلام الله علیها) بدان امر می کند، انجام ده؛ زیرا من چیزهایى را به او امر کرده ام که جبرئیل(علیه السلام) به آنها امر کرده است.»

خلقت فاطمه(سلام الله علیها)
5. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّة... ؛ (5) بى شک فاطمه(سلام الله علیها) حوریه اى است که به صورت انسان آفریده شده است.»

چرا نام فاطمه(سلام الله علیها)
6. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إِنَّمَا سُمِّیَتْ ابْنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار؛ (6) من نام دخترم را فاطمه(سلام الله علیها) گذاشتم؛ زیرا خداى - عزوجل - فاطمه(سلام الله علیها) و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است.»

آثار نام فاطمه(سلام الله علیها)
7. امام کاظم(علیه السلام) می فرمایند: «لَا یَدْخُلُ الْفَقْرُ بَیْتاً فِیهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِیٍّ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَیْنِ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاء؛ (7) در خانه اى که نام محمد یا احمد یا على یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستى] وارد نمی شود.»

احترام به نام فاطمه(سلام الله علیها)
8. امام صادق(علیه السلام) به شخصى که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود: «...إِذَا سَمَّیْتَهَا فَاطِمَةَ فَلَا تَسُبَّهَا وَ لَا تَلْعَنْهَا وَ لَا تَضْرِبْهَا؛ (8) حالا که نام او را فاطمه گذاشته اى، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن.»

الگوى نمونه
9. امام زمان(علیه السلام) در یکى از نامه هایشان می فرمایند: «فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة ... ؛ (9) در دختر پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) براى من الگوى نیکویى است.»

یاور خوب
10. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از حضرت امیرالمؤمنین، على(علیه السلام) دربارهٔ حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پرسیدند، حضرت پاسخ دادند: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّه؛ (10) [فاطمه(سلام الله علیها)] خوب یاورى در راه اطاعت و بندگى خداست.»

عزیزترین مردم
11. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... فَاطِمَةُ أَعَزُّ الْبَرِیَّةِ عَلَیّ (11) ؛ فاطمه(سلام الله علیها) عزیزترین مردم در نزد من است.»

نور چشم و میوهٔ دل من
12. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی وَ هِیَ نُورُ عَیْنِی وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی... ؛ (12) فاطمه(سلام الله علیها) پاره تن و نور چشم و میوهٔ دل من است.»

خشم و خشنودى حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
13. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا؛ (13) بى شک خداوند با خشم فاطمه(سلام الله علیها) به خشم می آید و با خشنودى او خشنود می شود.»

دشمن فاطمه(سلام الله علیها) در دوزخ
14. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... یَا فَاطِمَةُ! لَوْ أَنَّ کُلَّ نَبِیٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ وَ کُلَّ مَلَکٍ قَرَّبَهُ- شَفَعُوا فِی کُلِّ مُبْغِضٍ لَکِ غَاصِبٍ لَکِ مَا أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ النَّارِ أَبَداً؛ (14) اى فاطمه! اگر تمام پیامبرانى که خدا برانگیخته و تمام فرشتگانى که مقرب درگاه خود گردانده است، براى هر کینه‌توزى که حق تو را غصب نموده است، شفاعت کنند، هرگز خدا او را از آتش [دوزخ] خارج نمی سازد.»
اختر تابناک
15. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «... فَاطِمَةَ کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ بَیْنَ نِسَاءِ أَهْلِ الدُّنْیَا...؛ (15) فاطمه(سلام الله علیها) اخترى تابناک در میان زنان دنیاست.»

سرور زنان
16. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «... فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین؛ (16) فاطمه(سلام الله علیها) سرور زنان جهانیان از اولین تا آخرین است.»

تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)
17. امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ ءٍ مِنَ التَّحْمِیدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِیحِ فَاطِمَة(سلام الله علیها)... ؛ (17) خداوند در حمد و ستایش به چیزى برتر از تسبیح فاطمه(سلام الله علیها) عبادت نشده است.»

درود بر فاطمه(سلام الله علیها)
18. امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «أَوَّلُ مَنْ جُعِلَ لَهُ النَّعْشُ- فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهَا وَ عَلَى أَبِیهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِیهَا؛ (18) نخستین کسى که پیش از مرگش براى او تابوت ساخته شد، فاطمه(سلام الله علیها) دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود؛ درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد.»

نفرین الهى براى دشمنان فاطمه(سلام الله علیها)
19. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ یَظْلِمُ بَعْدِی فَاطِمَةَ ابْنَتِی وَ یَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ یَقْتُلُها... ؛ (19) مورد نفرین است، مورد نفرین است هر کس پس از من به فاطمه(سلام الله علیها) دخترم ستم کند و حقش را غصب نماید و او را بکشد.»

زیارت فاطمه(سلام الله علیها)
20. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ فَکَأَنَّمَا زَارَنِی... ؛ (20) هر کس فاطمه(سلام الله علیها) را زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است.»

نماز مخصوص فاطمه(سلام الله علیها)
21. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «مَنْ صَلَّى أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ فَقَرَأَ فِی کُلِّ رَکْعَةٍ خَمْسِینَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ کَانَتْ صَلَاةَ فَاطِمَة(سلام الله علیها)... ؛ (21)هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه(سلام الله علیها) است.»

هستی پیامبر و فاطمه(علیهما السلام)
22. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «یا فَاطِمَة... أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ... ؛ (22) اى فاطمه! تو از من هستى و من از تو هستم.»

جان پیامبر(صلی الله علیه و آله)
23. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... فِدَاکِ أَبُوک یا فَاطِمَة ؛ (23) پدرت به قربان تو باد اى فاطمه(سلام الله علیها)!»

بوى بهشت
24. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَة(سلام الله علیها)؛ (24) فاطمه(سلام الله علیها) حوریه اى است به صورت انسان که من هرگاه مشتاق بوى بهشت می شوم، دخترم فاطمه(سلام الله علیها) را می بویم.»

فاطمه(سلام الله علیها) قلب محمد(صلی الله علیه و آله)
25. حضرت امیرالمؤمنین، على(علیه السلام) می فرمایند: «... إِنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ هُمَا مِنْ مُحَمَّدٍ کَمَکَانِ الْعَیْنَیْنِ مِنَ الرَّأْسِ وَ أَمَّا أَنَا فَکَمَکَانِ الْیَدَیْنِ مِنَ الْبَدَنِ وَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَکَمَکَانِ الْقَلْبِ مِنَ الْجَسَد...؛ (25) حسن و حسین(علیه السلام) دو سبط این امت هستند، و آن دو براى محمد(صلی الله علیه و آله) همانند دو چشم براى سرند، و من [براى محمد(صلی الله علیه و آله)] همانند دست براى بدن هستم، و فاطمه(سلام الله علیها) [براى محمد(صلی الله علیه و آله)] همانند قلب براى بدن.»

افتخار على(علیه السلام) به فاطمه(سلام الله علیها)
26. حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) می فرمایند: «... أَنَا زَوْجُ الْبَتُولِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِین... ؛ (26) من همسر بتول(سلام الله علیها) هستم؛ همان کسى که سرور زنان جهانیان است.»

فاطمه(سلام الله علیها) زهره است
27. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «أَنَا الشَّمْسُ وَ عَلِیٌّ(علیه السلام) الْقَمَرُ وَ فَاطِمَةُ الزُّهَرَةُ وَ الْفَرْقَدَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْن؛ (27) من خورشیدم و على(علیه السلام) ماه و فاطمه(سلام الله علیها)، زهره (ناهید) است و حسن و حسین(علیه السلام) دو ستاره نور افشان فرقدان هستند.»

ایمان فاطمه(سلام الله علیها)
28. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «یَا سَلْمَانُ! إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً إِلَى مُشَاشِهَا تَفَرَّغَتْ لِطَاعَةِ اللَّه ... ؛ (28) اى سلمان! به راستى که خداوند قلب و اعضاى فاطمه(سلام الله علیها) تا استخوانهایش را از ایمان و یقین آکنده ساخته است؛ به گونه اى که در طاعت خدا جدیت دارد.»

زیارت شهیدان
29. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ فَاطِمَةَ(سلام الله علیها) کَانَتْ تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاءِ فِی کُلِّ غَدَاةِ سَبْت... ؛ (29) فاطمه(سلام الله علیها) در هر بامداد شنبه به مزار شهیدان می رفت.»

بوى خوش فاطمه(سلام الله علیها)
30. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «رَائِحَةُ الْأَنْبِیَاءِ رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ وَ رَائِحَةُ الْحُورِ الْعِینِ رَائِحَةُ الْآسِ وَ رَائِحَةُ الْمَلَائِکَةِ رَائِحَةُ الْوَرْدِ وَ رَائِحَةُ ابْنَتِی فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ رَائِحَةُ السَّفَرْجَلِ وَ الْآسِ وَ الْوَرْد... ؛ (30) بوى پیامبران بوى به و بوى حورالعین بوى آس و بوى فرشتگان بوى گل سرخ است؛ ولى بوى دخترم فاطمه(سلام الله علیها) بوى به و آس و گل سرخ با هم است.»

على(علیه السلام) کفو فاطمه(سلام الله علیها)
31. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «... لَوْ لَا أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام) تَزَوَّجَهَا لَمَا کَانَ لَهَا کُفْوٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه؛ (31) به راستى اگر امیرالمؤمنین(علیه السلام) فاطمه(سلام الله علیها) را به ازدواج خود در نیاورده بود، تا روز قیامت بر روى زمین از آدم تا پس از آدم براى فاطمه(سلام الله علیها) همتایى نبود.»

پیوند آسمانى
32. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَا زَوَّجْتُ فَاطِمَةَ إِلَّا لَمَّا أَمَرَنِی اللَّهُ بِتَزْوِیجِهَا؛ (32) من فاطمه(علیه السلام) را به ازدواج در نیاوردم؛ مگر پس از آنکه خداوند مرا به ازدواج او فرمان داد.»

انجام کارهاى سخت خانه
33. حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می فرمایند: «أَنَّهَا اسْتَقَتْ بِالْقِرْبَةِ حَتَّى أَثَّرَ فِی صَدْرِهَا وَ طَحَنَتْ بِالرَّحَى حَتَّى مَجِلَتْ یَدَاهَا وَ کَسَحَتِ الْبَیْتَ حَتَّى اغْبَرَّتْ ثِیَابُهَا وَ أَوْقَدَتِ النَّارَ تَحْتَ الْقِدْرِ حَتَّى دَکِنَتْ ثِیَابُهَا فَأَصَابَهَا مِنْ ذَلِکَ ضَرَرٌ شَدِید؛ (33) حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) آن قدر با مشک آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد و آن قدر خانه را جارو کرد که لباسهایش خاک آلود گردید. و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباسهایش سیاه و دود آلود شد، و از این کارها رنج و سختى زیادى به او رسید.»

فاطمه(سلام الله علیها) مطیع دائم على(علیه السلام)
34. حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) می فرمایند: «فَوَ اللَّه ... وَ لَا أَغْضَبَتْنِی وَ لَا عَصَتْ لِی أَمْراً وَ لَقَدْ کُنْتُ أَنْظُرُ إِلَیْهَا فَتَنْکَشِفُ عَنِّی الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان؛ (34) سوگند به خدا که فاطمه(سلام الله علیها) هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کارى از من سرپیچى ننمود. و من هرگاه به فاطمه(سلام الله علیها) نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شد.»

نور فاطمه(سلام الله علیها) برگرفته از نور خدا
35. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... نُورُ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ ابْنَتِی فَاطِمَةُ أَفْضَلُ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض... ؛ (35) نور دخترم فاطمه(سلام الله علیها) از نور خداست، و دخترم فاطمه(سلام الله علیها) برتر از آسمانها و زمین است.»

فاطمه(سلام الله علیها) بر بالین آدمى
36. امام باقر و امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «حَرَامٌ عَلَى رُوحٍ أَنْ تُفَارِقَ جَسَدَهَا حَتَّى تَرَى الْخَمْسَةَ؛ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ حَسَناً وَ حُسَیْناً بِحَیْثُ تَقَرُّ عَیْنُهَا أَوْ تَسْخَنُ عَیْنُهَا... ؛ (36) بر روح آدمى حرام است که از بدنش جدا شود؛ مگر آنکه پنج تن را ببیند: محمد، على، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام)، و آن هم به گونه اى است که یا چشم آدمى روشن و یا تاریک و محزون می شود.»

فاطمهٔ(سلام الله علیها) شهیده
37. امام کاظم(علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ فَاطِمَةَ(سلام الله علیها) صِدِّیقَةٌ شَهِیدَة... ؛ (37) فاطمه(سلام الله علیها) بانوى بسیار راست‌گویى است که او را به شهادت رساندند.»

اشتیاق بهشت به فاطمه(سلام الله علیها)
38. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اشْتَاقَتِ الْجَنَّةُ إِلَى أَرْبَعٍ مِنَ النِّسَاءِ: مَرْیَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ وَ آسِیَةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ زَوْجَةِ فِرْعَوْنَ وَ خَدِیجَةَ بِنْتِ خُوَیْلِدٍ وَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله)؛ (38) بهشت مشتاق چهار زن است: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم و زن فرعون، خدیجه دختر خویلد و فاطمه(سلام الله علیها) دختر محمد(صلی الله علیه و آله).»

حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و خردسالان
39. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ أَطْفَالَ شِیعَتِنَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ تُرَبِّیهِمْ فَاطِمَةُ(سلام الله علیها)؛ (39) بى شک خردسالان شیعهٔ ما از مؤمنان را (که قبل از بلوغ از دنیا می‌روند) فاطمه(سلام الله علیها) پرورش می دهد.»

شفاعت فاطمه(سلام الله علیها)
40. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «... یَا فَاطِمَةُ الْبُشْرَى فَلَکِ عِنْدَ اللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِینَ فِیهِ لِمُحِبِّیکِ وَ شِیعَتِک؛ (40) اى فاطمه(سلام الله علیها) مژده باد! که در پیشگاه خدا مقامى شایسته دارى که در آن مقام براى دوستان و شیعیانت شفاعت می کنى.»

پی نوشت :

. بحارالانوار، ج 43،

1) ص 65.
2) همان، ج 27، ص 116.
3) دلائل الامامة، ص 28.
4) بحارالانوار، ج 22، ص 484.
5) همان، ج 78، ص 112.
6) عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 46.
7) کافى، ج 6، ص 19.
8) همان، ص 48.
9) بحارالانوار، ج 53، ص 180.
10) همان، ج 43، ص 117.
11) الامالى، شیخ مفید، ص 259.
12) همان، ص 486.
13) همان، ص 94.
14) بحارالانوار، ج 76، ص 354.
15) کافى، ج 1، ص 195.
16) معانى الاخبار، ص 107.
17) کافى، ج 3، ص 343.
18) بحارالانوار، ج 78، ص 249.
19) همان، ج 73، ص 354.
20) همان، ج 43، ص 58.
21) من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 564.
22) بیت الاحزان، ص 19؛ بحارالانوار، ج 43، ص 32.
23) بحارالانوار، ج 22، ص 490.
24) التوحید، شیخ صدوق، ص 117.
25) بحارالانوار، ج 39، ص 352؛ کتاب سلیم بن قیس، ص 830.
26) معانى الاخبار، ص 58.
27) بحارالانوار، ج 24، ص 74؛ معانى الاخبار، ص 114.
28) بحارالانوار، ج 43، ص 46؛ مناقب، ج 3، ص 337.
29) وسائل الشیعة، ج 2، ص 879.
30) بحارالانوار، ج 66، ص 177.
31) خصال، ج 2، ص 414.
32) عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 59.
33) علل الشرایع، ج 2، ص 366.
34) بحارالانوار، ج 43، ص 134.
35) همان، ج 15، ص 10.
36) کشف الغمة، ج 1، ص 414.
37) کافى، ج 1، ص 458.
38) بحارالانوار، ج 43، ص 53.
39) همان، ج 6، ص 229؛ تفسیر على بن ابراهیم، ج 2، ص 332.
40) بحارالانوار، ج 76، ص 359.

منبع : کتاب حضرت زهرا(سلام الله علیها) / معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم/ چاپ اول-1390 .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.
No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه

مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه

درباره امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده است «انا مدینة العلم و علی بابها؛ من شهر دانشم و علی در آن است.»جابربن حیان، پدر علم شیمی، در دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دانش آموخت؛ حسن بصری، مؤسس مکتب کلامی اشاعره؛ واصل بن عطاء مؤسس مکتب کلامی معتزله؛ ابوحنیفه، بنیانگذار مکتب فقهی حنفی؛ مالک، بنیانگذار مکتب فقهی مالکی، از شاگردان دانشگاه جعفری بوده اند.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
Powered by TayaCMS