شوق به خدا

شوق به خدا
یا لطیف
سخنرانی حجة الاسلام سید محمد انجوی نژاد
1384
موضوع : شوق به خدا



در حالیکه بسیاری از مردم به دنبال این هستند که شوق خداوند را برانگیزانند ما چگونه می توانیم نسبت به خداوند شوق داشته باشیم و اگر ما بتوانیم در این شب بزرگ بهره ای که از آن می گیریم شوق خداوند را هم به دست بیاوریم قطعا همه چیز دریافت کرده ایم
ما در وجود خودمان یک روح الهی و یک روح شیطانی داریم.اغلب مردم فکر می کنند فقط شیطان است که ما را وسوسه می کند و ما را به سمت دنیا راغب می کند اما میزان رغبتی که روح ملکوتی ما به سمت خداوند دارد و اینکه این چند صباح را راحتتر زندگی کنیم و نفس مطمئنه ما وارد جنت شود قطعا بیشتر است.اینکه تو یک مسیر خدایی یا شیطانی را انتخاب کنی یک انتخاب مهم است.میل به خداوند وشوق الهی در وجود ما بسیار قوی است منتها موانعی وجود دارد که سعی دارد ما را از این میل قوی منصرف کند و به سمت میل ضعیف بکشاند در حالیکه همه ما احتیاج و رغبت داریم که خودمان را بالا بکشیم.لذا می بینیم از بعد از ماه رمضان در مقابل روح شیطانیمان کم می آوریم که بهتر است موانعی را که وجو د دارد و نمی گذارد به سمت خداوند شوق داشته باشیم بررسی کنیم

موانع شوق خدا

1. موانع درونی

اولین مانع,همین مانع درونی است که ما خودمان,نفسمان را به گناه کردن عادت داده ایم عادت شاد بودن در دنیا و دنیا را بر آخرت ترجیح دادن! عادتی که می شود خارجش کرد.
آیت الله بهاءالدینی به گونه ای با نفس خویش مقابله می کرد که این نفس از ملکوت لذت می برد و از شیطانیات فرار می کرد.

البته همه خوبیها همینطور هستند و حتی در مورد جوانها هم صدق می کند.جوانهایی هستند که از مناجات با خداوند لذت می برند چون نفسشان را به خوبیها عادت داده اند. و بدان تا زمانی که نمازت برای رفع تکلیف باشد از نمازت لذت نخواهی برد. و تا زمانی که از قیافه ملکوتی خودت لذت نبردی این شیطان است که در تو رخنه خواهد کرد.چرا که به مرور اگر بر نفسمون غالب نشویم این نفس فربه و قوی می شود در مقابل تمایلات شیطانی وامشب اگر خداوند عنایت کند می تواند تو را به شوق خودش تغییر دهد

2. موانع بیرونی

نفست عمر جاوید را برای تو مثال می زند و از یادت می برد که زمانی خواهی مرد و وقتی نفس با همه عجز شب 23 را به در خانه خداوند نمی آید نفس قوی می شود و این شب 23 را خانه ی آخر و آخرین جایگاه نمی پندارد. میگه حالا امشب هم نشد انشاءالله سال دیگر!!و اینکه مدام می گوید از این ستون به آن ستون فرج است

3. عدم تامل در اوضاع حیات و زندگی

زندگی را آنچنان که خودش زیبا می پندارد جلوه می دهد.مثلا طرف امشب آمده در خانه خدا نشسته ولی زیباییهایی را که شیطان از او خواسته از خداوند طلب می کند.لذا باید شوق خودمان را تقویت کنیم.و مدام به نفست نهیب بزن که از این ندای ملکوتی که خداوند برایت منظور کرده برای من منظور کن تا من به میل به جاودانگی و شوق خداوند برسم

در قرآن می فرماید :
ما ایمان را محبوب و زینت شما , و عصیان را مکروه قرار دادیم

به زور به سمت گناه نرویدبه زور تلقین شیرین بودن گناه را نداشته باشید.مثل کسی که به مهمانی دعوت شده و غذایی را دوست ندارد ولی آنقدر تعریف این غذا را شنیده و آنقدر به او تلقین شده که فکر می کند غذای مطلوبی است

4. بی اعتنایی به وسوسه ها

اگر نفست چیزی را از تو طلب کرد که مثلا فلان کار زیباست بگو نه .نه تنها زیبا نیست بلکه زشت است .اگر در برابر نفسمان بی اعتنا باشیم نفس لاغر می شود.اگر نفس گفت:تو نمی توانی فلان عبادت را انجام دهی و برایت مشکل است بگو می توانم و بسیار هم لذت بخش است
ذکر هایتان را حقیقی کنید وقتی صلوات می فرستید این صلوات قرار است مقاومت شما را بالا ببرد ننه اینکه تنها زبان و لب شما بچرخد و بگو:خدایا من امشب به سمت تو آمده ام و اگر از جانب تو کشش نباشد تلاش من راه به جایی نخواهد برد


تا که از جانب معشوق نباشد کششی
کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

5. حرص

از حرص خودمان را دور کنیم.انسانی که می خواهد تمام دنیا را برای خودش داشته باشد.انسانی که فکر می کند اگر از مواهب دنیا محروم شود باخته و توجهی به نفسهای ملکوتی خویش ندارد این انسان هیچگاه مزه شوق عبادت الهی را نخواهد چشید

بنابراین تلاش برای رفع موانع برای رسیدن به شوق الهی

دو فراز جدید :

الهی آمرزش می طلبم از هر گناهی که با صرف وقت و تامل برای انجامش شب را به بیداری رساندم و صبح در ذیل سائلین به سوی تو گام برداشتم.

- الهی از تو آمرزش می طلبم از هر گناهی که مرا از آن نهی کردی و من مخالفت کردم یا آنرا برایم زشت شمردی و من آن را برای خودم زینت دادم

خدایا تویی که به وجدان ملکوتی من الهام کردی که چنین کاری زشت است اما من انجام دادم منی که لباسی زیبا از گناه دوختم و پوشیدم و گفتم کاری نکردم

*
بخواهیم به شوق خدا برسیم و دنبال بهره بردن از این دنیا باشیم و بدانیم که دنیا به سرعت می گذرد.به خدا قسم که ارزش این را ندارد نورانیت این شبها را به ثمن بخس به هدر بدهیم و خدا را شاهد است منی که امشب از شوق خدا صحبت می کنم هیچ شوقی برای رسیدن به او ندارم

سعی کنیم هر طور شده محبت از دنیا را از دل خارج کنیم و شوق به محبوب را جاگزین آن نماییم

اما چگونه!؟

اول از هر چیز امشب برای خودت محبت مخلوق را در دلت دوباره زنده کن.ابدا این مردمی که در خانه ی خداوند دست به دعا برداشته اند نمی دانند که بعد از مرگ چه گرفتاریهایی دارند که اگر می دانستند گرفتاریهای دنیا را بالکل فراموش می کردند

1. محبت عام

دل هر ذره را که بشکافی...آفتابیش در میان بینی
و یا
بر هر چه بنگرم تو نمودار بوده ای ...ای نانموده رخ تو چه بسیار بوده ای

امشب کسی که می خواهد شوق خدا را بگیرد آنقدر حواسش به خلایق هست از آن کودک فلسطینی تا آن مردی که در بیمارستان حتی به زحمت می تواند زبان بچرخاند و یا آن غریب و بدبختی که در کنج خانه ای افسرده نشسته و نمی تواند امشب در این محافل شر کت کند تاآن کسی که سحری و افطاری ندارد و تا آن بیانگرد غریب سرزمین حجاز آنقدر این دردها وجودش را گرفته که یادش می رود که خودش هم دردی دارد

چه راحت نشسته ایم چه راحت امشب خدا راهمان داده است و چه کسانی که آرزو دارند به جای تو باشند آیا یادشان هستی؟؟؟

خدایا من هیچی نمی خوام
خدایا آیا تو دلت بر دلهای شکسته نمی سوزد؟آیا اشک یتیم دریای غضب تو را به جوشش نمی آورد؟

بنابراین شوق خدا زمانی است که تو هم به خودت تکانی داده باشی

2. محبت خاص

خداوند می فرماید اگر شوق مرا می خواهند باید محبت مرا به دست آورد و محبتش را نسبت به من نشان دهد. و نیست مومن مگر آنکه مرا از خود و خویشان خود بیشتر دوست بدارد

مائده -54

روزگاری می آید که قومی می آیند که مرا دوست دارند و من هم آنها را دوست دارم

رابطه ما,رابطه ی عاشق و معشوقه.به دنیا توجهی ندارند و آرامش قلبیشان رضایت من است.قشنگترین لبخند هایشان زمانی است که با من در صحبتند

پس خوش آنکس که در عشق و جدل
بذل کرد خانمان و ملک و مال

اگر همه دنیا را هم به ما بدهند ما بدون خدا غمگینیم

بقره-165

اینایی که همه ی دنیا رو بهشون دادیم و فکر کردند محبت دنیا می تواند جای محبت خدا را بگیرد دیدند که هرگز اینطور نیست و حالا بعد از عمری دلش برای خدا تنگ شده

به خدا در دوران پیری و کهنسالی حسرت نخواهی داشت که کاش فلان ماشین داشتم بلکه حسرت خواهی خورد که چرا بیشتر با خدا نبودم اینکه ای کاش عمرم از دست نمی رفت و ای کاش

ولی افسوس
آن سبو بشکست و پیمانه ریخت

این دنیا وقتی نیش می زنه فکر می کنیم شیرین است در حالی که بدبختی های آن نیش بعد از مدتی به سراغمان خواهد آمد

هر که چو ... ظلمت جو شود
اندر آن ظلمت بماند تا ابد

دل باید بخواهد که به نور برسد.این دل باید امشب دنبال شوق خدا آمده باشد و باید احساس کمبود کرده باشد و اگر امشب آخرین فرصت عمرش بود فردا شب بتواند کنار مادرش زهرا به آرامش برسد

و اما سخن قرآن برای آنهایی که توجهی به دل ندارند

- مردم مثل عنکبوت به دور خودشان تار می تنند و عجب خانه ی الکی و سستی که با یک فوت این خانه از بین می رود

چه کسانی که فکر می کنند خانه دنیا می تواند آنها را در برابر هجومهای دنیا و آخرت حفظ کند.آنهایی که فکر می کنند با هر گونه گناه و چنگ زدن به قله های دنیا به آرامش می رسند عنکبوتهایی هستند که فکر می کنند در این خانه راحتند

و اما مطلبی راجع به دعاء

اول اینکه دعای امشب را دعای یک عاشق قرار دهیم نه گدا.چرا که دعای عاشق دعای خود معشوقه است و دعای سائل دعای امکانات

شرایط دعای عاشق

1. خودش را بخواهد

یادمان باشد که می میریم. یادمان باشد که اگر خودش را بخواهیم در لحظه ی مرگ کم نداریم

2.ا گر چیزی می پسندد قبول کن در واقع به مصلحت معشوق تن دادن

3. از خدا طلبی نداشته باشد

الهی مرا کیفیت چشمان تو کافیست
ریاضت کش به بادامی بسازد
خمار آلوده با جایی بسازد

همین یک نگاه هم امشب به من کنی کافیه و راضیم

4. همه چیز را بخواهد

شما فقیرید و شما همه چیز دارید.پس همه چیز بخواهید چون خداوند خودش فرموده و اما طلبی نداریم

5. از خداوند بخواه یا قضا را تغییر دهد یا رضا

به خداوند بگو اگر امشب نمی توانی قلب طماع مرا راضی کنی و نمی توانی قضای خودت را تغییر دهی که هم من راضی باشم و هم تو پس روح مرا ظرفیت ده
بصیرت عنایت کن تا من بتوانم رضایت خودم را بیابم

6. استجابت را دریاب
ادعونی استجب لکم

چه دعاهایی که فکر کردیم مستجاب نشده در حالی که خداوند مصلحت نداسته که در این دعا برآورده شود تا فردای قیامت به دادمان برسد و در آنجا آرزو می کردیم که ای کاش هیچ کدام از دعاهایمان در این دنیا مستجاب نمی شد .لذا همه ی ما مستجاب الدعوه ایم

7. استقامت داشته باش

چه بسا افرادی که شب 23 رمضان را می آیند و بعد از آن فکر می کنند آنچه را در این شب از خداوند خواسته اند خداوند به آنها نداده است در حالیکه اگر صبر داشته باشد خواهد فهمید که به او می دهند و نباید توقع داشته باشد که تا چیزی را امشب طلب کرد چند ساعت بعد بر آورده شود و به او بدهند

8. به خدا چیزی یاد نده

لازم نیست برای خداوند تعیین تکلیف کنی.حرفت را بزن . سرت را پایین بینداز و برو.


 

جدیدترین ها در این موضوع

خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
سرکشي ابليس

سرکشي ابليس

ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد، و بر او حسادت ورزيد، چرا که ابليس از اينکه حضرت آدم در بهشت در جايگاه هميشگي و همنشين نيکان است، ناراحت بود، وسوسه هاي او باعث شد که آدم(ع) يقين خود را به شک و وسوسه او از دست داد، و تصميم محکم خويش را باسخنان بي اساس او مبادله کرد.
No image

یاد جانسوز علی (ع) از یاران شهید

سپس با صدای بلند فریاد زد: «الجهاد الجهاد عباد الله، الا و انّی معسکر فی یومی هذا، فمن اراد الرّواح الی الله فلیخرج؛ بندگان خدا، جهاد! جهاد! ... همگان بدانید که من امروز لشکر به سوی جبهه، حرکت می دهم، هر آن کس که هوای کوچ به سوی خدا را دارد، از خانه بیرون آید و با ما حرکت کند».
انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
اعلام آماده باش

اعلام آماده باش

در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.

پر بازدیدترین ها

قاطعیت، برای اجرای عدالت

قاطعیت، برای اجرای عدالت

بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد»
نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

ایا با توجه به پنج موضوع فوق و توجه به سخن علی (علیه السلام) ، به خصوص دقت در کلمه «علینا» (به سوی ما اهل بیت رو می آورند) می توان چنین حکومتی را به حکومتهای باطل نسبت داد؟! مسلّماً جواب منفی است. بنابراین، سخن فوق نوید به حکومت مصلح کل حضرت مهدی (علیه السلام) می باشد.
No image

مناظره با خوارج

امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً؛ به وسیله آیات قرآن با خوارج مناظره مکن، زیرا قرآن کتابی است که می توان آیاتش را با احتمالات و توجیهات گوناگون معنی کرد، تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر (و سخن به جایی نمی رسد) ولی با سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخی نخواهند یافت
وارستگی عیسی (ع)

وارستگی عیسی (ع)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در کتاب انجیل آمده: عیسی (علیه السلام) به خدا عرض می کرد: «خدایا، صبح، گرده نان جوین به من عطا کن، و شب نیز آن را به من بده، و بیشتر نده که طغیان کنم»
نهی از حرکت ذلّت بار

نهی از حرکت ذلّت بار

در این هنگام یکی از سران این قبیله به نام «حرب بن شرحبیل» به حضور آن حضرت آمد. امام به او فرمود: «این گونه که احساس می کنم، زن های شما بر شما مسلط شده اند آیا آنها را از گریه کردن، باز نمی دارید؟!».
Powered by TayaCMS