رغبت در دين «1»

رغبت در دين «1»

یا لطیف

سخنرانی حجيالاسلام سید محمد انجوی نژاد

موضوع: رغبت در دین «1 »

 

 

داد: صدای بلند واختیاری، مثلأ عقل میگه الآن باید داد بزنی

فریاد : صدایی بلندتر از داد و غیر اختیاری

بالا تر از فریاد: سکوت

بالاتر از سکوت: گریه

 

در مقاتل نوشته که وقتی که وقتی چشم حضرت زینب، به چشم سر بریده حسین افتاد، زینب چند دقیقه چشم توچشم حسین، فقط گریه میکرد.

 

خیلی وقتا کار من و تو از این گذشته که بخواهیم از خدا چیزی بخواهیم، خودش میفهمه، مثلأ بعضی ها شب آخر سفر مشهد، میشینن میگن امام رضا دوباره بطلبمون وفلان وفلان اما بعضی ها شب آخر میرن سلام آخرو میدن اما هیچی نمی تونن بگن.

 

یکی از بزرگان می گفت من مناجاتم درخونه امام رضا اینه که میرم میگم توکه همه چیزو می دونی ومی تونی، پس اینجا من هیچکاره ام.

 

رغبت : شما که یک هفته بعد از دهه اول محرم دوباره اومدین، رغبت است، سر ماندگاری رغبته، اینکه آقارو دوست داری رغبته، خیلی از رغبت ها به خاطر دوری است، مثلأاگر آقا اومد وبه یه چیزی ازت گیر داد شاید رغبتت از بین بره، این رغبت نسبی است، رغبت باید مطلق باشه.

 

رغبت فطری : به طور فطری، همه انسان ها به اهل بیت رغبت دارند، و مخصوصأ ایرانی ها رغبت زیادی به امام رضا دارند، مثلأ وقتی میریم کربلا یاد امام رضا می افتیم.

 

رغبت اکتسابی : مثلأ درباره اهل بیت یه چیزایی میشنوی، وقتی به اونا نزدیک تر میشی میبینی اوه چقدر فرق داره، رغبت زیاد تر میشه، حالا اگر ببینیشون بازم میبینی که از زمین تا آسمان با اون چیزی که فکر میکردی تفاوت داره، لذا هرچه بیشتر نزدیک تر میشی رغبتت بیشتر میشه، این رغبت اکتسابیه.

 

خیلی از رغبت ها را محیط به ما میده، مثلأ قبل از اینکه تو محیط مذهبی بیای، یه ماشین همه عشقت بود، اما حالا یه گنبد همه عشقته.

 

اینکه من اینجا خیلی اسرار دارم شما نوحه ها رو تکرار کنید، من که رهبر گروه ارکستر نیستم، برای ایجاد رغبت اینو میگم، تا زیاد نگی قربون کبوترای حرمت امام رضا، هیچ رغبتی نسبت به کبوترای حرم پیدا نمی کنی، این رغبت استمراری است، البته نباید اونقدر یه چیزی رو تکرار کنیم که جزابیتش ازبین بره، این افراطه و بده،

 

وقتی استمرار نباشه رغبت ازبین میره، ولی زبانی که عادت کنه به ذکر، چشمی که عادت کنه به اشک برای اهل بیت، اگه ازش بگیرن دق میکنه.

 

مثلأ جنوبی ها از هوای گرم خوششون میاد، نمی تونن تو سرما زندگی کنن.

انشاءالله چند مورد رغبت آور و موارد آن برای جلسه دیگر.

 

پس: رغبت تطابق دین و دنیای ماست .

 

جدیدترین ها در این موضوع

دین و دنیایت را به خدا می سپارم

دین و دنیایت را به خدا می سپارم

بگذار وقایع گذشته، دلیل و راهنمای تو در وقایع آینده و نیامده باشد که امور، همیشه به هم شبیه اند. از مردمی نباش که موعظه سودی به حالشان ندارد
دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدايا! تو براى عاشقانت بهترين مونسى

خدايا! تو براى عاشقانت بهترين مونسى

و دلهايشان به جانب تو در غم و اندوه. اگر تنهايى آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونسشان شود، و اگر مصائب به آنان هجوم آرد به تو پناه جويند، زيرا مى دانند زمام

پر بازدیدترین ها

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS