حکمت 410 نهج البلاغه : ره آورد حلم

حکمت 410 نهج البلاغه : ره آورد حلم

متن اصلی حکمت 410 نهج البلاغه

موضوع حکمت 410 نهج البلاغه

ترجمه مرحوم فیض

ترجمه مرحوم شهیدی

شرح ابن میثم

ترجمه شرح ابن میثم

شرح مرحوم مغنیه

شرح شیخ عباس قمی

شرح منهاج البراعة خویی

شرح لاهیجی

شرح ابن ابی الحدید

شرح نهج البلاغه منظوم

متن اصلی حکمت 410 نهج البلاغه

410 وَ قَالَ عليه السلام الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ

موضوع حکمت 410 نهج البلاغه

ره آورد حلم

(اخلاقى، اجتماعى)

ترجمه مرحوم فیض

410- امام عليه السّلام (در سود بردبارى) فرموده است 1 بردبارى قبيله است (چون بردبار را از آزار دشمن نگاه مى دارد چنانكه قبيله و خويشاوند شخص را نگهدارى ميكنند، يا چون بر اثر بردبارى مردم دوست و ياور او ميشوند بآن ماند كه صاحب قبيله شده است)

( . ترجمه وشرح نهج البلاغه(فیض الاسلام)، ج 6 ، صفحه ی 1282)

ترجمه مرحوم شهیدی

418 [و فرمود:] بردبارى- همچون- قبيله است- و نزديكان كه فراهم كند مردم را براى يارى انسان- .

( . ترجمه نهج البلاغه شهیدی، ص 436)

شرح ابن میثم

393- و قال عليه السّلام:

الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ

المعنى

استعار لفظ العشيرة للحلم باعتبار أنّه يحمى صاحبه ممّن ينافره و يعاديه كما يحميه عشيرته.

( . شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 445)

ترجمه شرح ابن میثم

393- امام (ع) فرمود:

الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ

ترجمه

«بردبارى قبيله اى است».

شرح

كلمه «عشيره» را به اعتبار اين كه بردبارى، شخص را از خطر افراد دشمن همانند پشتيبانى عشيره و قبيله اش حمايت مى كند، استعاره آورده است.

( . ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 753)

شرح مرحوم مغنیه

412- الحلم عشيرة.

المعنى

اذا حلمت عن السفيه كثر أنصارك عليه، كما قال الإمام في الحكمة 223.

و الأنصار عشيرة، بل لا خير في العشيرة اذا لم تؤازر و تناصر.

( . فی ضلال نهج البلاغه، ج 4، ص 458)

شرح شیخ عباس قمی

112- الحلم عشيرة.«» لأنّه يحمي صاحبه ممّن ينافره و يعاديه كما يحميه عشيرته.

قالوا: من غرس شجرة الحلم، اجتنى ثمرة السلم.«» و قالوا أيضا: الحلم جنود مجنّدة لا أرزاق لها.«» قال الشاعر:

و للكفّ عن شتم اللئيم تكرّما أضرّ له من شتمه حين يشتم

( . شرح حکم نهج البلاغه، ص95)

شرح منهاج البراعة خویی

(397) و قال عليه السّلام: الحلم عشيرة.

اللغة

(العشيرة) ج: عشائر و عشيرات: القبيلة، عشيرة الرّجل: بنو أبيه الأدنون- المنجد.

المعنى

جعل عليه السّلام الحلم عشيرة الرّجل باعتبار أنّه يدفع سفه السّفيه كما أنّ العشيرة تمنع عن الظلم و السفاهة.

الترجمة

بردباري بجاي قوم و تبار است.

( . منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج 21، ص 497)

شرح لاهیجی

(448) و قال (- ع- ) الحلم عشيرة يعنى و گفت (- ع- ) كه بردبار بودن عشيره و قبيله اين كس است يعنى چنانچه عشيره اين كس دفع اذيّت دشمنان ميكنند حلم و بردبارى نيز دفع اذيّت مردمان ميكند

( . شرح نهج البلاغه نواب لاهیجی، ص 329)

شرح ابن ابی الحدید

426: وَ قَالَ ع الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ كان یقال الحلم جنود مجندة لا أرزاق لها- . و

قال ع وجدت الاحتمال أنصر لي من الرجال

- . و قال الشاعر-

و للكف عن شتم اللئيم تكرما أضر له من شتمه حين يشتم

- . و كان يقال من غرس شجرة الحلم- اجتنى ثمرة السلم- . و قد تقدم من القول في الحلم ما فيه كفاية

( . شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) ج 20، ص 61)

شرح نهج البلاغه منظوم

[409] و قال عليه السّلام:

الحلم عشيرة.

ترجمه

بردبارى قوم و خويش انسان است.

نظم

  • اگر مردى حليم و بردبار استبر او بيگانه همچون خويش و يار است
  • چنانكه قوم و خويش از وى حمايتكند بيگانه بنمايد رعايت
  • همه مردم بجانش دوست دارندكجا در چنگ خصمش مى گذارند
  • اگر دشمن بسوى وى كند روبتابندش خلايق دست و بازو

( . شرح نهج البلاغه منظوم، ج 10، صفحه ی 194)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

حضرت زینب (س) الگوی زنان عالم

حضرت زینب (س) الگوی زنان عالم

نگاهی گذرا به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی حضرت زینب كبری سلام الله علیها و سیره عملی این شخصیت برجسته اسلام به خوبی جایگاه والا و عظمت ایشان را ترسیم نموده و آن حضرت را به عنوان یكی از بهترین و مناسب ترین الگو و روش زندگی برای هر زن و مرد مسلمان معرفی می نماید
No image

الأجل - اجل

No image

الاُلفة - الفت

پر بازدیدترین ها

حضور قلب در نماز

حضور قلب در نماز

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان با عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله... در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
میزان حسنات

میزان حسنات

No image

اذیت کردن, تحقیر, مسخره کردن, طعنه زدن در آیات و روایات اسلامی

در متن ذیل تعدادی از روایاتی که از معصومین علیهم السلام در مورداذیت کردن, تحقیر, مسخره کردن, طعنه زدن بیان شده است آورده شده.
Powered by TayaCMS