حساب‏‌رسی در قیامت

حساب‏‌رسی در قیامت

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
صبح شهادت امام رضا(ع) / 8 اسفند 1387
موضوع: حسابرسي در قيامت


«
اقترب للناس حسابهم و هم في غفلة معرضون»
ايه اول سوره مبارکه انبياء
بسيار نزديک هست حسابرسي براي مردم، ولي آنها در غفلت از آن روي برميگردانند.

انسانها که خلق شده اند فطرتشان رو طوري خداوند افريده که از اين موضوع اطلاع دارند.
روز قیامت از چهار چیز سوال می شود  
شيخ صدوق از رسول خدا(صلي الله عليه و اله و سلم) نقل ميکند:
روز قيامت قدم از قدم بنده اي برداشته نميشود مگر اينکه از 4 چيز از او سئوال ميکنند:
عمر
1-
سئوال ميکنند عمرش را در چه مسيري صرف کرده است؛ از مسيرش که طي کرده که منفي يا مثبت يا خنثي هست که اگه منفي باشه که احساس شقاوت و بدبختي ميکنه ، اگه مثبت باشه احساس سعادت و سربلندي و اگه خنثي باشه احساس حسران ميکنه ؛ کم و زياد ثانيه ها در اين دنيا باعث حسرت انسان ان در اون دنيا ميشه« ان الانسان لفي خسر»
 جوانی
2-
جواني خود را در چه چيزي صرف کرده؟
طبق روايات جواني از 14،15 سالگي تا 27 هست .تمام پتانسيل مادي و معنوي آدم از اين سن نشات ميگيره،معنويتي که بعد از اين سن مياد ديگه معنويت شادابي نيست و به خاطر ترس از جهنم يا شوق بهشت هست و اون شادابي و ولع به عبادات و معويات ديگه تو اون سن نيست.
وقتي يکي از اين سئوالهايي که پيامبر مطرح کرده علاوه بر سئوال از عمر؛ سئوال از جواني هست يعني بين کسي که از جواني ديندار بوده و کسي که نبوده در حسابرسي تفاوت هست.
مال
3-
از مالش که در چه راهي خرج کرده است؛ مالي که در بحث ميزان گفته شد درمورد خمس و زکات و حرام و حلال مال بود ولي در اين موقف از طريق مصرف مال و گسترش اون سئوال ميکنند.
در آيات و روايات داريم که در اموال حلال حقوق وجود داره که بايد اونها رو رعايت کرد.
اينکه در حال گسترش مال از دنيا رفته ؛ گسترش مال براي چه چيزي بوده ؛ وقتي کسي احتياج داشته خرج کرده يا نه و از همه ي اين موارد سئوال ميشه.
محبت
4-
از محبت ما اهل بيت سئوال ميشود؛ ايکه چقدر نسبت به اهل بيت محبت داشتيم؛ اين محبت چه تاثيري در زندگي ما داشته و چقدر باعث شده ازشون اطاعت کنيم؛چقدر برا اين محبت وقت گذاشتيم و هزينه کرديم و از همه مسائل مربوط به اون سئوال ميکنند.
اهل بيت کوچکترين توجه تو رو خريدارند؛ برا اونها لحظه ها و ثانيه ها هم مهم هست
دوستان را کجا کني محروم تو که با دشمنان نظر داري

دل و چشم هايي که نقد ميبينند در حسابرسي کم مي آورند و اونجا بهشون ميويند اين نقد برا دنيا ميخواست به همون اندازه بهش بدهيد،محبت اهل بيت در زمان حسابرسي نقد ميشود.
اولین چیزی که روز قیامت پرسید می شود
*
امام باقر(علیه السلام): اولین چیزی که در روز قیامت سئوال میشود نماز است.
اوقات نماز ؛ صحیح بودن نماز ؛ حضور قلب در نماز.

*
قرضهای مادی: قرضهایی که گرفته ای و داده ای ؛ تاخیر در پس دادن قرض؛ رعایت مستحبان قرض دادن.

*
فقیر و غنی: کسانی که در زندگی راحت زندگی میکنند و مشقت ندارند در حسابرسی در روایت داریم که به اندازه وزن یه شتر عرق میریزند از بس که سرگردان میشوند در حالیکمه کسی که فقیر است روزی قیامت خداوند به صورت ضمنی به خاطر کمبودهایی که داشته ازش عذرخواهی میکند

*
به میزان عقلی که به تو دادند حساب میکنند. اگر میزان عقل و فهم تو بیشتر است و بقیه هم به آن اذعان دارند به همان میزان از تو حسابرسی میکنند.  
مسئله دیگر هم عقل اکتسابی و میزان پیشرفتی که درخصوص معرفت و اطلاعات داشتی هست که مورد حسابرسی قرار میگیرد.

*
حساب به میزان امکاناتی که داشته ای.
امام علی(علیه السلام) به ابن عباس:نمی ترسی از مناقشه در حساب.
مناقشه در ادبیات عرب یعنی خار خیلی ریز که به پا فرو میرود؛ یعنی اونجا مو را از ماست میکشن
تک تک اعمال و حرکات و رفتار مورد محاسبه قرار میگیره و باید جواب بدهیم

یک عده حسابرسی ندارند:

«
لهم قلوب لا یفقهون بها» کسانی که هرچیز خواستند میگویند و میکنند و میخورند و هیچ دلیلی عقلی برای کارهایشان ندارند.
«
و لهم اعین لا یبصرون بها» کسانی که در دنیا چشمهایشان نمیدید و مثل حیوان فقط ظواهرشان را میدید و به باطن کوچکترین توجهی نداشتند.
«
و لهم اذان لا یسمعون بها» گوشهایشان هیچ صدایی را نمیشنید؛ روزی سه بار اذان گفته میشود ولی اصلا توجهی ندارند.
«
اولئک کالانعام بل هم اضل» که اینها در اصل چهارپا هستند و حتی از آن هم پایینتر هستند و کاری به کار اینها ندارند و مورد حسابرسی قرار نمیگیرند.

امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه میفرمایند:
همچون حيوان پرواري كه تمام همش علف اوست.

وقتی به مادیات نمیرسد و کاری از دستش نمی آید به سمت خدا و معنویات میرود؛ چنین ادمی اصلا حسابرسی ندارد.

بزرگترین مسائل منفی در حسابرسی 3 قسم هست:

1- شرک؛ انسان در کارهایش غیر از خدا را شریک کند ، هم شرک جلی و هم شرک خفی.

2. قتل

3. خیانت؛ که مصادیق ریزی داره و تنها خیانت مالی منظور نیست خیلی از کارهای عادی خودمون خیانت محسوب میشه؛ با کسی همسفر شدی، هم سفره شدی و ...حق ایجاد میشود و اگر رعایت نکنی خیانت است.

در روایت از آقا امیرالمومنین(علیه السلام) داریم:
متعصبین به خاطر تعصبشان؛ تعصب و محبت به چیزی انها را کر و کور میکند و حقیقت را نمیدیدند.
صاحبان ثروت به خاطر کبرشان؛ حتی نگاه تحقیر به کسی که کمی از تو ضعیفتر هست هم باعث قرار گرفتن جزء این گروه میشود.
زمامدار را به خاطر ستم؛ زمام هرکاری که در دست داشته باشد حتی زمام خانواده.
علما و فقرا به خاطر حسد.
و جهال به خاطر جهلشان؛ باید بریم دنبالش تا یاد بگیریم. نه اینکه بگیم کسی که درس نخونده پس حساب هم پس نمیده.


این گروهها نیز در بالاترین نمرات منفی در حسابرسی قرار دارند.

منبع: سایت رهپویان

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
No image

تعريف خانواده از منظر قرآن

اين نوشتار ترجمه مقاله اى از بانو دكتر فاطمه صدر طباطبايى, خواهر گرامى امام موسى صدر است كه در كنگره (خانواده, هست ها و بايدها) ارائه شده است و همراه با مقالات و سخنرانى هاى اين كنگره در سال 1419 قمرى / 1998 ميلادى از سوى مركز الإمام الصدر للأبحاث و الدراسات, صفحات 205ـ212 به چاپ رسيده است. ترجمه اين مقاله از سوى آقاى سيد موسى حسينى انجام شده است.
No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (2)

کم را بیش گفتن یا بیش را کم گفتن، دروغ است و گوینده‏اش دروغگو مى‏باشد، چنان که بود را نبود و یا نبود را بود خبر دادن دروغ گویى مى‏باشد. همچنین بد را خوب و خوب را بد یا کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک خواندن، دروغ ‏محسوب می­شود.
No image

سرپرستي خانواده(2)

در فقه اسلامی، همان‌گونه كه پدر بر فرزندان خود ولایت دارد و آنان در برخی موارد، باید مطیع او باشند و كاری را كه مورد اكراه اوست انجام ندهند، مادر نیز بر تمام فرزندان خود، چه دختر و چه پسر، ولایت دارد و فرزندان ذكور او هم نباید كاری كنند كه موجب ناراحتی او می‌شود و او از آن كراهت دارد و عنوان «عاق والدین»، كه در روایات به آن بسیار توجه شده، شامل پدر و مادر می‌شود.
No image

سرپرستی خانواده(1)

این مقاله با نگاهی به آیات قرآن، درصدد تبیین معنا و مفهوم این ریاست و نیز بیان محدوده آن است. به نظر نگارنده، مراد از «قوّامیت مردان بر زنان» در آیه 34 سوره نساء، مسئول بودن و سرپرستی ایشان نسبت به زنان در چارچوب مسائل خانواده است.
Powered by TayaCMS