راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

گفتار چهارم: انحرافات جنسی

از بزرگ‌ترین و شوم‌ترین خطرهایی که ممکن است جوانان گرفتار آن شوند، گناهان و جرائم جنسی می‌باشد. با توجه به آغاز بلوغ و شدت آتش این حس و غریزه در جوانان، هر لحظه این خطر آن‌ها را تهدید می‌نماید. با توجه به این‌ که در این مرحله‌ی سنی معمولاً احساسات بر عقل غلبه می­کند، جوان خیلی زود تسلیم احساس شده و اگر مراقبت ویژه­ای از سوی خود یا والدین و یا جامعه نباشد ممکن است به سرعت گرفتار آسیسب­های شدید فردی و اجتماعی گردد.

طبیعی است که غریزه جنسی به عنوان یک نعمت خدادادی و مورد نیاز نسل بشر در همه انسانها بویژه جوانان وجود دارد. بدیهی است عدم استفاده معقول و صحیح از آن می­تواند آثار ویرانگری داشته باشد. اگرچه برای درمان این عوارض خطرناک نمی­توان آن را به کلی از بین برد ولی با چاره‌اندیشی به موقع و نظارت و کنترل صحیح می‌توان آن را مهار کرده و در مسیر اصلی خود قرار داد. بروز طغیانگرانه این غریزه بیش‌تر بستگی به عوامل بیرونی هم دارد که این انگیزه به طرق مختلف برای جوان ایجاد می‌گردد.

گاهی این تحریک ممکن است در خانواده باشد، گاهی در جامعه و محیطی که جوان در آن زندگی می‌کند و بستگی به طرز تعلیم و تربیت آن جوان هم دارد که این مساله به سیستم‌های تربیتی موجود در یک جامعه برمی‌گردد.

قرآن مجید، ابتلای به این پدیده‌ی شوم و زشت را نتیجه وسوسه های شیطانی و دنباله روی انسانها از آن خطوط انحرافی دانسته ومی‌فرماید:

ای اهل ایمان! هیچ‌وقت شیطان را پیروی نکنید و کسی که همیشه دنبال شیطان می‌رود به درستی که شیطان او را به کارهای زشت و ناروا وادار می‌کند.

به طور کلی، مهمترین انحرافات و جرائم جنسی در جامعه کنونی را می‌توان در موارد زیر دانست: روسپی گری، همجنس بازی، روابط نامشروع (زنا)، لواط، خودارضایی (استمناء)، چشم چرانی، خود نمایی، رابطه‌ی جنسی با حیوانات.

به یقین وجود جرائم و انحرافات جنسی در یک جامعه معلول عوامل متفاوتی از قبیل اندیشه­های اعتقادی و گرایشات دینی، نظام سیاسی و حکومتی،‌ رفتارهای اجتماعی، خصوصیات فردی و شخصیتی و عوامل خانوادگی می­باشد.

عوامل خانوادگی انحرافات

بی اطلاعی و یا غفلت و سهل انگاری در مباحث تربیتی از سوی والدین آثارجبران ناپذیری در ایجاد انحرافات جنسی خواهد داشت. از این رو خانواده و محیط آن، مهمترین عامل این دسته از جرم ها وگناهان می­باشند. تربیت جنسی فرزندان از وظایف مهم والدین بحساب می آید که می­بایست با محوریت عفاف وتقوا همراه گردد.

کم کردن زمینه­های تحریک جنسی آنان در محیط خانواده از جمله، جداسازی بستر آنان وپرهیز از رفتارهای جنسی والدین در کنار کودکان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی ازخانواده­ها با ندانم‌کاری‌های، خود زمینه‌ی انحراف جنسی را در فرزندان بوجود می‌آورند. البته خود فرد هم ممکن است با داشتن اخلاق زشت شهوترانی و مشغول کردن خود به این امور و پیروی نکردن ازعقل و اندیشه، گرفتار این پدیده‌ی شوم گردد. پس لازم است که نوجوان با یاری جستن از خداوند و تقویت ایمان و پیروی ازعقل و مشغول ساختن خود به کارهای مفید، خود را از این گرداب نجات دهد. در غیر این صورت گرفتار عواقب شوم این انحراف می‌گردد.

امام علی(علیه السلام)درهمین زمینه می‌فرماید:

« بر شهوت خویش مسلط شو و بیش از آن‌ که قدرت تجری وجسارت پیدا کند و به تندروی عادت نماید؛ چه آنکه اگر شهوت در خودسری و تجاوز نیرومند گردد مالک و فرمانروای تو می‌شود و به هر سو که بخواهد تو را می‌کشاند و تو در مقابل آن تاب مقاومت نخواهی داشت.»

بدیهی است چنانچه در محیط خانه، یک نظام تربیتی غلط بر زندگی حاکم شود جوان را به انحراف سوق می‌دهد.

جوانی که در آغاز بلوغ جنسی در کوچه و خیابان و حتی مدرسه با صحنه‌های شهوت‌انگیز روبه‌رو شود و از طرفی هم وسایل ارتباط جمعی مثل سینما و تلویزیون، اینترنت و ماهواره، نشریات و مجلات، صحنه‌های تحریک کننده را نمایش دهند و از سوی دیگر در حالی که والدین تعالیم تربیتی مکتب انسان‌ساز اسلام را نادیده گرفته و در محیط خانوادگی خود، رفتارهای نابجا و غیر­معقولی از خود نشان دهند، چگونه می توان شاهد کنترل صحیح مسائل جنسی از سوی جوان یا نوجوان بود؟

توصیه هایی به والدین برای فرزندان

والدین برای جلوگیری از بروز این انحراف و مصونیت از آسیب­های آن می­بایست مطالبی را به فرزندان خویش آموزش داده و توصیه کنند تا فرزندان امورزیررعایت نمایند:

  1. حتی الامکان در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباشند. خود را در محیطهای شلوغ قرار دهند و از تنهایی بویژه در وقت شب اجتناب کنند .
  2. تا زمانی که خود بر ترک عادت­های زشت جنسی مسلّط نشده‎اند، از رفاقت و رفت و آمد با کسانی که به این اعمال زشت عادت کرده‎اند، اجتناب کنند. البتّه این به معنای انزوای اجتماعی نیست بلکه می­بایست دوستان صالح و سالم جایگزین افراد بیمار و معتاد به رفتارهای جنسی خلاف شرع گردند.
  3. در هنگامی که افکار جنسی به ذهن انسان خطور می‎کند بلافاصله آن را با ذکر خدا و معاد و... از ذهن خود دور نمایند.
  4. اوقات فراغت خود را با کارهای مثبت از قبیل مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت، تفریح سالم و یا فعالیت­های اجتماعی، کمک به اهل خانواده و... پُر کنند.
  5. به یاد داشته باشند که ورزش منظم و زیاد دررشته­های تخصصی، رزمی، دفاع شخصی برای تخلیه انرژی زائد بدن بسیارموثر است.
  6. تقویت ایمان مذهبی و اراده و کنترل برخویشتن، شرکت مداوم در مجالس مذهبی و دعا، تلاوت قرآن و تدّبر و تفکر درمعانی آیات آن مهمترین پشتوانه وعامل نظارت درونی انسان خواهد بود.
  7. هیچگاه بدن خود را به صورت برهنه در آینه نگاه نکنند.
  8. درغیر موارد ضروری از نگاه کردن به اندام­های جنسی خود پرهیز کنند.
  9. برای نظافت موهای زاید بدن هرگزاز تیغ و صابون استفاده ننموده و زود به زود به ازاله موهای بدن نپردازند بلکه از داروی نظافت بهداشتی (نوره) استفاده کنند.
  10. از نگاه کردن به مواضع جنسی و برجستگی‎های بدن دیگران (حتی از روی لباس) پرهیز نمایند.
  11. از نگاه کردن به فیلم‎ها وعکس­ها و نیز گوش دادن به موسیقی­ها و آهنگهایی که موجب تحریک جنسی می­شود اجتناب کنند.
  12. از پرخوری و سیری بیش از اندازه به هنگام خواب پرهیز کنند. از این رو در شب غذای سبک و کم حجم میل شود و غذا را زودتر میل کنند تا به هنگام خواب احساس پری و سنگینی نکنند.
  13. از نوشیدن بیش از حد آب و مایعات در هنگام شب و قبل از خواب به ویژه در بین غذاها و غذای چرب پرهیز کنند.
  14. سعی کنند هرگز به روی شکم نخوابند زیرا این شیوه خوابیدن در تعالیم دینی مکروه بوده و یکی از عوامل تحریک‎کننده‎ جنسی محسوب می­شود.
  15. از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان (به ویژه لباس‏های زیر) خودداری کنند.
  16. از تصور و تخیل امور جنسی (چه جنس موافق چه مخالف) اجتناب کنند و حتی به قصد داشتن اطلاعات و آگاهی به سراغ این نوع مطالب نروند.
  17. از خوردن غذاهای تحریک کننده مانند خرما، پیاز، فلفل، ادویه جات، تخم مرغ، سوسیس، کالباس، گوشت قرمزوغذای چرب اجتناب کنند. کنار نهادن این غذاها بصورت موقت هرگز بدن را دچار کمبود جسمی و سوءتغذیه نمی‏کند.
  18. با جنس مخالف کمتر رفتار داشته باشند و از روی ملایمت، لطف و محبت با آنها صحبت نکنند.
  19. مطالعه و توجّه به ضررهای جسمانی، روحی و اجتماعی و نیز توجه به عواقب گناه خودارضایی می تواند بازدارنده خوبی باشد.
  20. هیچگاه در حمام بطور کامل عریان نشوند.

البته والدین گرامی نباید تنها به ارشاد و توصیه زبانی اکتفاء کنند بلکه نظارت مستمر و غیرمشهود خود را در مسائل مزبور برای رسیدن به نتیجه نهایی ضروری و لازم به حساب آورند.

وظایف پیشگیرانه والدین

در برنامه‌های اخلاقی و فقهی دین، تعالیم و دستوراتی وجود دارد که از مجموع آن‌ها برمی‌آید که والدین باید به مسائل جنسی فرزندان در یک مسیر طولانی توجه کرد. ازهنگامی که فرزند به دنیا می‌آید و شیر‌خواری بیش نیست، باید مراقبت کامل بعمل آید ودر صورت بیداری‌اش در اتاق خواب، والدین از هرنوع رفتار جنسی و زناشویی پرهیز کنند. اینگونه دقت­ها می­بایست در طول حیا ت فرزندان ادامه یابد. کلمات و حرکات والدین نباید به گونه‌ای باشد که غریزه‌ی خفته‌ی آن‌ها را بیدار کند. همچنین در حضور فرزندان، حیا را رعایت کرده و از بکار بردن کلمات صریح در اینگونه موضوعات بپرهیزند.

علاوه بر دستورات و دقت نظرهای یاد شده، اسلام بر توجه به نیازهای غریزی فرزندان در دوران بلوغ و ترغیب و تشویق والدین به مهیا نمودن زمینه‌های ازدواج آسان جوانان تأکید می‌کند. دین شریف اسلام با ملغی نمودن آداب دست و پا گیر جاهلی که هر یک مانعی بر سر راه ازدواج خواهد بود، طرحی به نام هم‌کفو بودن و «همسان همسری» را مطرح می‌کند که در آن، ملاک اساسی ایمان و اخلاق است چرا که در نگاه دینی، پسر مؤمن همتراز دختر مؤمن و دختر پاک مناسب پسر پاک است.

به هر صورت، والدین باید فشارهای ناشی از غرایز جنسی را بر فرزندان خود باور کنند و ضمن پیراستگی محیط زندگی خود از هر گونه عامل تحریک‌زا، شرایط ازدواج صحیح را در اولین فرصت برای فرزندان خویش فراهم آورند.

از آنجا که خانواده قابلیت پیشگیری از انحرافات جنسی در سه محور جداگانه

(زوجین، فرزندان، جامعه) را دارند، وظایف پیشگیرانه آنها درهر یک از سه محور مزبور جداگانه ارائه می­گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و معاشرت در اسلام

اگر از انسانهاى موفق بپرسيد كه عامل موفقيت شما چه بود؟ بى درنگ يكى از عوامل مهم موفقيت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام مى‏دارند، و بر عكس اگر از انسانهاى شكست خورده در زندگى بپرسيد: چگونه به اين ناكامى‏ها مبتلا گشتيد؟ خواهند گفت: دوست ناباب.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
Powered by TayaCMS