راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (5)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (5)

طلاق

هر گاه پس از ایجاد مشکلات شدید خانوادگی، همه راههای اصلاح و حفظ بنیان خانواده به بن­بست برسد و ادامه زندگی خانوادگی بین زن و شوهر نه تنها موجب نشاط و آرامش و کارآیی بیشتر اعضاء نشود بلکه منجر به آسیب­های روانی و بروز رفتارهای ناهنجار گردد، در این حالت آخرین شیوه برخورد با مشکلات خانوادگی، جدایی رسمی زن و شوهر یا طلاق است.

هر گاه عمل طلاق بدون وجود انگیزه­ای منطقی صورت گیرد، به عنوان فرار از تعهد و عملی هوس آمیز تلقی شده و سبب بروز مشکلاتی برای همسر و فرزندان می­گردد و سرانجام برای جامعه زیانبار خواهد بود.

در فرهنگ اسلامی، طلاق عملی است که مورد خشم و غضب الهی معرفی شده است و نباید زشتی آن شکسته شود زیرا طلاق به هر دلیل (منطقی یا غیرمنطقی) اتفاق بیافتد، آثار مخربی بر همه اعضای خانواده دارد و احساسات و عواطف جامعه را خدشه­دار می­کند

وظایف پیشگیرانه والدین

1- رعایت اصول اسلامی گزینش همسر

در تعالیم اسلامی برای انتخاب همسر مناسب، سختگیری­ها و دقت­های زیادی در نظرگرفته شده است ازجمله تحقیق و بررسی در ویژگیهای اخلاقی و میزان پایبندی به ایمان، رعایت همسان بودن زوجین، پرهیز از فریبکاری همدیگراز سوی خانواده­ها و دخترو پسرها، اجتناب از ازدواج با خانواده­های بدون اصالت و شرافت خانوادگی و.... .

از سوی دیگر پس از انتخاب آگاهانه و ضابطه­مند، توصیه­های دینی اغلب گرایش به آسان گیری در مراسم ازدواج و نیز خوش بینی و چشم پوشی نسبت به شریک زندگی در بعد از ازدواج دارد. با تاسف برخی از خانواده­های آسیب زده یا طلاق گرفته، انتخابی راحت و بدون سختگیری و ازدواجی همراه با سختگیری و بدبینی دارند.

بنابراین روآوردن به دستور­العمل­های دینی قبل ازازدواج، مهمترین عامل پیشگیری از طلاق خواهد بود زیرا اساس ناسازگاری همسران به تفاوتهای آنها در ارزشها، احساسات، شناختها و رفتارها­ی هریک برمی­گردد. بنابراین هرچه افراد در این زمینه­ها تشابه و اشتراک بیشتری داشته باشند، میزان اختلاف بین آنها بروز کمتر خواهد بود.

والدین بدلیل برخورداری از تجربه و اندیشه برتر و دلسوزی برای فرندان می­بایست با راهنمایی­های لازم وهدایت صحیح فرزندان در امر ازدواج بویژه در انتخاب همسر مناسب برای آنان، ضریب اینگونه آسیب پذیری­ها را کاهش دهند.

2- توجه به مسائل معنوی و دینی

برخورداری زوجین از عقاید و اندیشه­ها دینی و رفتارهای اخلاقی و مذهبی ، موجب کاهش اختلافات خانوادگی می­شود. قطعا دینداری هرکدام از زوجین ضمن اینکه زندگی را برای همسرش شیرین و لذت بخش می­کند باعث گرمی و صمیمیت روابط زناشویی نیز می­گردد. شوهر دیندار سعادت خویش را در گرو سعادت خانواده خویش می­داند و برآوردن نیازهای خانواده را از مهترین واجبات خویش بحساب آورده در جهت تحقق آن تلاش می کند. همچنین زن متدین، حفاظت از اموال و آبروی شوهرش را از واجبات دینی خویش بحساب آورده همواره با شوهرش صادقانه برخورد می­کند و عقایدش هرگز به او اجازه نمی­دهد که به شوهرش خیانت کند. اعتقاد عمیق و توجه زوجین به این اصل مهم قرآنی « زنان لباسی برای مردان و مردان نیز لباسی برای زنان هستند» آنان را از لکه­دار کردن و ضایع کردن همدیگر برحذر خواهد داشت زیرا هریک از همسران خود را آیینه­ای از دیگری می­دانند.

3- پرهیز از خشونت­های خانوادگی

خانواده کانون آرامش و محفل انس مقدس زن و شوهر و نردبان رشد و تکامل زوجین و نیز عامل پرورش نسل پاک و سالم آینده است. خداوند فرمود:« از نشانه­های او این که از بین خود همسرانی برایتان قرار داد تا بوسیله آن آرامش یابید و نیز بین شما دوستی و رحمت قرارداد.». در این گیرودار وجود ضعف­ها و نقائص اجتناب ناپذیر است اما آنچه می­تواند تهدیدها و شکست­ها را به فرصت و پیروزی تبدیل کند، پرهیز از ستیزه جویی و امید به رضایت حق می­باشد. در متون دینی اسلام تحمل سختی­ها و صبرکردن در ناکامی­ها و تحمل رفتارهای ناشایست همسر مساله ای مورد تاکید بوده و رعایت کنندگان آن مستوجب پاداش الهی هستند.

برخی بر این باورند که بالا بودن سطح تحصیلات و درآمد بیشتر زنان و نیز عدم هماهنگی فرهنگی آندو، موجب حقارت مردان شده و حقارت نیز عامل خشونت مردان گردیده است.

4- تعدیل کردن توقعات

هسته اولیه خانواده زن ومردی هستند که طبق ضوابط شرعی و قانونی، حقوق متقابل همدیگر را به رسمیت شناخته و بدان پایبند هستند. بدیهی است هر یک از آنان دارای توانمندی­ها و ظرفیت­های محدودی هستند که پذیرفته­اند که در پرتو همان سرمایه­های اجتماعی و اقتصادی و بهره­مندی های اخلاقی و روانی در زیر یک سقف زندگی کنند. از این رو تقاضاهایی که درطول زندگی از سوی هریک از آنان صادر می­شود، می­بایست در محدوده توانمندی­های طرفین باشد و چنانچه درخواست­های آنان فراتر از توان مالی ، روحی، جسمی، علمی و ... طرف مقابل باشد، موجب فشار و اذیت و آزارهردو خواهد شد. بنابراین بسیار مناسب است که زوجین همواره به داشته­های خود از قبیل سلامتی، فرزندان، اشتغال، عزتمندی، آرامش و ... بیاندیشند و بر نداشته­های خویش حسرت نخورند. توجه به خانواده­های پایین دست، دقت درمحرومیت­ها و بحران­های خانوادگی دیگران، عدم یا کاهش ارتباط با خانواده­های مرفه و تجمل­گرا و امثال آن موجب کاهش توقعات طرفین خواهد شد. خانواده­ها می­بایست همواره شاکر خداوندی باشند که نعمت­های بیشماری از جمله نعمت حیات را به آنان بخشیده است.

با تاسف برخی براین اندیشه­اند که زرق و برق­های زندگی و خانواده­های دیگرنشان از خوشبختی آنان است درحالیکه بسیاری از اینان آرزو دارند بجای این زرق و برق­های ظاهری و زودگذر، روشنی و صفای باطن و آرامش خانوادگی داشتند.

5- تامین نیازهای جنسی

بر اساس گزارشات و آمارهای محاکم قضایی و نیز نتایج بدست آمده از تحقیقات پژوهشگران امور خانواده، یکی از مهمترین عوامل جدایی خانواده­ها، عدم پایبندی کامل طرفین یا یکی از آنها به حقوق و ضوابط زناشویی و رفتارهای جنسی است. به گفته کارشناسان، بسیاری از طلاق­ها به دلیل وجود مشکلات در روابط جنسی زوجین رخ می­دهد حتی اگر آندو، این علت اصلی را از نگاه همسر خویش و دیگران پنهان نگاه دارند.

بر اساس آمارها، نزدیک به 40 درصد زنان از اختلالات جنسی در روابط زناشویی رنج می برند. این درحالی است که یکی ازمهمترین کارکردها و فلسفه­های ازدواج، ارضای نیازهای جنسی زوجین است. همچنین یکی از مهمترین عوامل استحکام خانواده و رضایتمندی بین زن و شوهر، رعایت کامل و صحیح این موضوع است.

توجه به آیات قرآن و توصیه­های ائمه معصومین در خصوص این موضوع و نیز حافظه تاریخی ملت­ها و مردم و خانواده­های خوشبخت، بیانگر نقش ویژه و اهمیت نیاز جنسی در خانواده است.

بدیهی است چنانچه عطش جنسی افراد در چارچوب خانه برآورده نگردد، علاوه برایجاد اختلالات رفتاری و خشونتهای اخلاقی در محیط خانه ، دامنه این عطش به بیرون منزل کشیده شده و موجبات رفتارهای ضد ارزشی و آسیب­های متعددی در جامعه می­شود. زیرا برخی انسانهای بسیار تشنه برای سیراب شدن و رفع تشنگی خود، به هر آب مسموم و گندیده ای روی می­آورند.

اگر چه در متون اسلامی اینگونه مباحث بصورتی کنایه­وار و عفیفانه مورد بررسی و تشریح قرار گرفته است اما اسلام به روابط جنسی بین زوجین با نگاهی مثبت و رفتاری معنوی نگریسته است بطوریکه برخی از احادیث معصومین (ع) پاداش روابط جنسی را معادل با برخی تکالیف دینی مانند جهاد دانسته و آن را موجب ریزش گناهان و پاک شدن افراد می دانند. بر اساس روایات هیچیک از زن یا مرد برای سرباز زدن از این امور، نباید عبادت خود را طولانی کنند.

بنابراین در کانون خانواده، زن و شوهر می­بایست ضمن مقدس دانستن این مطالب، توجه داشته باشند که ارضای معقول نیازهای جنسی هیچگونه منافاتی با رعایت عفت، حیا و تقوا ندارد و هرگونه محرومیت یا سرکوب شدید اینگونه هیجانات طبیعی، عواقب ناگواری خواهد داشت.

بدیهی است که زن و شوهرمی­بایست توصیه­های دینی مربوط به لباس زیبا، بدن تمیز، استفاده ازعطر، لوازم آرایشی مناسب، رضایتمندی کامل و ... را در این موضوع مد نظر قرار دهند.

6- آگاهی از اهمیت و شرایط ازدواج

والدین و بستگان محترم می­بایست نقش ازدواج در زندگی انسان و شرائط و اصول آنرا قبل و حتی تا چندی بعد از ازدواج برای فرزندان خود تبیین نمایند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منّی (

جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 101

)در آموزه­های دینی اسلام، ازدواج سیره و سنت پیامبر اسلام است و هرکس از آن رویگردان باشد، از پیروان او نیست. همچنین در حدیث دیگری پیامبر (ص) فرمود: کسیکه ازدواج کرد نصف دین خود را حفظ کرده است و باید در نصف باقی مانده تقوا پیشه کند .

در فرهنگ اسلامی، ازدواج، پیوندی مقدس و میثاقی محکم، بنایی محبوب نزد خداوند، عاملی مؤثر در حفظ دین، و تکوین مودّت و رحمت است. ازدواج همچنین شیوه پاسداری از حریم عفّت و پاکدامنی، تضمین رزق و روزی و تعظیم سنت نبوی و موجب پذیرش عبادت انسان معرفی شده است. البته در اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که تنها عشق و تفاهم برای ایجاد زندگی سعادتمند کافی نیست و در کنار آن باید به تناسب­های مشترک زوجین نیز توجه شود. دختر و پسر باید از نظر سن، دیانت، فرهنگ و اخلاق با هم تناسب داشته وهم شان یکدیگر(کفو) باشند زیرا در اینصورت بهترهمدیگررا درک کرده وزندگی شیرین­تری خواهند داشت.

وجود تفاوتهای فاحش در زمینه­های دینی، مالی و فرهنگی اغلب موجب توهین و تحقیر یکدیگر شده و زندگی زناشویی را تلخ می­نمایند. همچنین عدم تناسب سن باعث عدم درک متقابل و سردی روابط می­گردد و چه بسا منجر به طلاق می­گردد که آن خود ماجرای غم ­انگیز دیگری است.

7- ازدواج عاقلانه

دختر و پسری که به دلایل نامعقول و تنها بر مبنای فضای فریبنده جامعه با مرد یا زنی غریبه و بدون شناخت کافی از وی، تن به ازدواج می­دهد، وقتی در طول سال­های بعد ازازدواج متوجه می­شود که هیچ گونه تشابه و تفاهمی چه به لحاظ احساسی و چه به لحاظ فرهنگی میانشان موجود نیست، چه باید بکند؟ روشن است: جامعه این زن را محکوم به زندگی ابد با همسرش می­کند. حتی اگر این زن هیچ مشکل دیگری در زندگی، به جز عدم تفاهم و عشق نداشته باشد، آیا روا است که تا آخر عمر خود به زندگی با این مرد ادامه دهد؟ جامعه پاسخ می­دهد: آری، زیرا طلاق فاجعه است.

پیشگیری والدین ازازدواج­های زود هنگام ورمانتیک و احساسی که بر اساس عشق­های کوچه و خیابانی بوجود می­آید، آسیب خانواده و ضریب از هم پاشیدگی آن را پایین می آورد. توجیه منطقی دختران و پسران و اطلاع رسانی به آنان در شناخت­ها و ملاک و معیارهای ازدواج و همسر، موجب کاهش ­عشق­های تصادفی و زودگذر می­گردد.

8- حمایت مالی اطرافیان

حمایتهای مالی بستگان و اطرافیان بویژه والدین از زن و شوهرهای جوان و خانواده­های تازه تشکیل، سنت خوبی برای پایین آوردن میزان ازهم پاشیدگی زوجین و رفع مشکلات اقتصادی آنان خواهد بود. البته رعایت مسائل اخلاقی، خلوص نیت و رضایت خداوند و قصد تلاش برای پیشگیری از آسیب­ها و انحرافات یک خانواده در هنگام ارائه اینگونه خدمات و حمایتهای مالی بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است این حمایتها می­بایست مقطعی بوده و نباید تبدیل به یک رویه و رفتارهمیشگی شود.

9- اشتغال مناسب

اگرچه اشتغال و کسب درآمد نه تنها هیچ منع شرعی نداشته بلکه در فرهنگ اسلامی بسار مورد تاکید قرار گرفته است، اما این موضوع مشروط به عدم تهدید و سلامت اخلاقی و روانی کانون خانواده است. بنابراین کاهش یا ترک اشتغالات نامناسب زوجین بویژه اشتغالات پرزحمت و کم درآمد زنان که با ساختار جسمانی، روحی و روانی آنان همخوانی ندارد، بسیار ضروری است زیرا این اشتغالات علاوه بر وارد کردن آسیب فردی بر زن، موجب کاهش عاطفه و ناتوانی او در برآوردن تقاضاهای معقول اعضای خانواده می­گردد.

10- ساده زیستی

تقویت فرهنگ ساده زیستی و پرهیز از تجملات و چشم وهمچشمی­های غیر صحیح و توان فرسا از طریق صحبت­های صمیمی اعضای خانواده، تنظیم و تصحیح رفت وآمدها و میهمانی­ها، عدم فرهنگ پذیری از برخی رسانه­ها از قبیل ماهواره و اینترنت در افزایش رضایتمندی موثر است.

11- صله ارحام

توجه به توصیه اخلاقی دین در باره صله ارحام و افزایش ارتباطات فامیلی و برپایی میهمانی­های کم خرج بویژه با خانواده­هایی که دارای سطح پایین ترمالی و سطح بالاتری از نظر تفاهم خانوادگی هستند، تاثیرات مثبتی خواهد داشت. در این ارتباطات خانوادگی و فامیلی، اعضای فامیل از برخی مشکلات پیش آمده در خانواده ها خبردار شده و در صدد رفع آن یا جلوگیری از گسترش آن برمی­آیند. همچنین در پرتو دید و بازدیدهای خانوادگی، توهمات و کدورتهای پیش آمده بین فامیل­ها برطرف شده و از این جهت التهابات خانوادگی کاهش می­یابد.

12- پرهیز شدید از ازدواج اجباری

هر ازدواجی می­بایست با رضایت کامل طرفین و برمبنای عشق و محبت واقعی انجام پذیرد. قطعا دختر و پسری که تنها بخاطر رضایت پدر و مادر و با زور و اجبار به عقد یکدیگر درآمده باشند، ازدواجشان فرجام خوشی نخواهد داشت. زیرا عدم تفاهم از همان ابتدای ازدواج، مانع خوشبختی شده و روز به روز نیز به شدت تنفر و انزجارشان نسبت به یکدیگر افزوده می­شود.

ازدواج­های اجباری می­تواند بصورت­های زیر محقق شود:

الزام به ازدواج علیرغم اختلاف سنی غیرمتعارف و بسیار زیاد بین زوجین (که در برخی موارد بالغ بر سی سال می­باشد)، گرایش افراطی به ازدواج با عموزادگان و خویشاوندان، ازدواج با طبقه اجتماعی بسیار پایین یا بسیار بالا، ازدواج­های مبتنی بر عشق­های خیابانی و اینترنتی، ازدواج­های زودهنگام و پرشتاب، ازدواج­های مبتنی بر روابط نامشروع قبلی، ازدواج­های مبتنی برآداب و رسوم غیر معقول عشیره ای و طایفه­گی، ازدواج­های مبتنی بر رسوم غیرمشروع قومی و قبیله ای (از قبیل ازدواج به عنوان خون بهاء) ازدواج­های مبتنی بر دست یافتن زوجین براعتبار اجتماعی، ازدواج­های مبتنی بر دستیابی والدین به ثروت یا موقعیت اجتماعی و ... از مواردی است که اجبار و الزام در آن از سوی خود زوجین و یا از سوی والدین و اطرافیان زوجین اعمال شده است. این نوع ازدواج­ها ضریب ناکامی و ناسازگاری خانوادگی را افزایش داده و چه بسا منجر به طلاق و ازهم پاشیدگی خانواده­ها می­شود.

ازدواج اجباری در جامعه پدرسالاری قریش و عرب آن روز بسیار متداول بود و اغلب دختران علیرغم میل باطنی خود با فرد پیشنهادی اولیاء خویش ازدواج می­کردند اما رسول اکرم با این رسم جاهلی به شدت مبارزه کرده و بارها ازدواجهای اجباری را بر هم زدند و والدین را متقاعد ساختند که دختر و پسر باید با عشق وعلاقه قلبی ازدواج نمایند نه فقط بخاطررضایت اولیاء خود.

البته در اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که تنها عشق و تفاهم و رضایت طرفین برای ایجاد زندگی سعادتمند کافی نیست و در کنار آن باید به تناسب­های مختلف فرهنگی، سنی و اخلاقی نیز توجه شود.

13- داوری صلح جویانه

یکی از عوامل پیشگیرانه طلاق از نظر قرآن، دخالت افراد صلاحیت دار و قابل اعتمادی است که وظیفه داوری برای حل اختلافات و ایجاد صلح و صفا در بین زوجین را دارند .

اهمیت ایجاد صلح و آشتی و بر طرف کردن کدورتها بر کسی پوشیده نیست و این عمل در فهرست وظایف انبیاء قرار دارد.

در قرآن مجید آمده است: اگر بیم دارید که در میان آنها عداوت و دشمنی واقع شود، یک داوراز بستگان شوهر و یک داور از بستگان زن را، مأمور حل اختلافات کنید؛ اگر مایل به اصلاح باشند ، خداوند میان آنها توافق برقرارمی­کند.

بر اساس دستورقرآن مجید افرادی که آگاه به مسائل خانواده و مطلع ازویژگیها و صفات و رفتارهای شوهر و زن هستند و قابل اعتماد بوده و دارای شرائط لازم برای تشخیص مشکل و توانایی ارائه راه حل برای ایجاد صلح و صمیمیت باشند، وظیفه دارند هرچه سریعتر برای جلوگیری از آسیب­های بیشتر، به عنوان یاوران نظام خانواده، مقدمات سازش آندو را فراهم سازند.

دروغ در اسلام عملی زشت و از گناهان کبیره است، اما اگر کسی برای ایجاد صلح و آشتی میان دو خانواده، کلامی بظاهر خلاف واقع بگوید یعنی به این صورت که از انتقال مسایلی که موجب کدورت گشته و دشمنی را بیشتر می­کند اجتناب کرده و در عوض به هریک از آن دو بگوید که طرف مقابل در مورد او حسن نیت دارد و به این صورت زمینه را برای صلح و آشتی فراهم آورد، از دروغگویان نخواهد بود و وعیدهای عمل زشت دروغ شامل او نخواهد شد.

انجام این توصیه دینی موجب خواهد شد تا علاوه بر آرام و عادی سازی روابط زوجین، افراد دیگر از اختلافات خانوادگی آنها مطلع نشده و حرمت و اعتبار اجتماعی آنان پابرجا بماند. این شیوه داوری وسازش، خانواده را ازمراجعه به مراکز قضایی و دادگاه باز می­دارد.

14- عدم دخالت اطرافیان

از آنجا که اختلافات خانوادگی، همواره دارای عوامل و مسائل پشت پرده­ای است که بجز زوجین هیچیک ازبستگان واطرافیان از آن اطلاع ندارند و همچنین چه بسا دلایل آن اختلاف به گونه­ای باشد که زوجین از بیان آن برای دیگران، مانع وعذری داشته باشند، لازم است اطرافیان زوجین (پدر، مادر، برادر، خواهر، همسایه، دوست، همکار، ...) بدلیل عدم اطلاع کافی، از هرگونه دخالتی در مسائل خانوادگی دیگران بشدت پرهیز کنند. همچنین اعمال نظر و سلیقه اطرافیان نسبت به زوجین و نیز قراردادن آنها در تعارفات و معذوریت­های اخلاقی و درخواست­های غیرواقعی بدون در نظر داشتن توانمندی­های مالی یا جسمی یا ... موجب متشنج کردن کانون خانواده و آتش افروزی خواهد شد.

البته زوجین بویژه زنان می­بایست با هر گونه دخالت­های بی مورد و اختلاف افکنانه از سوی والدین و اطرافیان خود و نادیده گرفتن درخواست­ها و نظریات بظاهر دلسوزانه آنان، اصول شرعی و اخلاقی در رفتار با اطرافیان بویژه والدین خود را رعایت کرده و حفظ حرمت خانواده و بستگان خویش وهمسرشان را مد نظر قرار دهند.

توصیه قرآن کریم در این قبیل موضوعات، خویشتن­داری و برخورد صحیح است. بر این اساس فرموده است: « واذا مرّوا باللغو مرّوا کراماً»[الفرقان /72]: و اگر با کارلغو و بیهوده‎ای مواجه شوند با بزرگواری ازآن می‎گذرند (و خود را منزه نگه می‎دارند)» و نیز می‌فرمایند: «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً»[[الفرقان /63]]: و آنگاه که جاهلان (براساس جهالت خود) آنها را (به سخن مکروهی) مخاطب قرار دهند، آنها (در جواب) سخنی سالم می‎گویند.

15- نپذیرفتن خرافه گویی

براساس اصول اعتقادی، اطلاع از آینده و سرنوشت همه انسانها تنها در انحصار خداوند متعال بوده و هیچ قدرت انسانی یا غیرانسانی بدون اذن خداوند از اسرار و نیت و سرنوشت افراد کوچکترین خبری نخواهد داشت. در این میان برخی افراد سود جو و عوامفریب برای رسیدن به منافع مالی و نفسانی خود، به خرافه­گویی و فالگیری و به سحر و جادوگری در مسائل شخصی و خانوادگی مردم مشغول شده و از این طریق امرار معاش می­کنند. با تاسف در برخی موارد فعالیت­های مجرمانه این افراد بی­هویت و سودجو مقدمات سردی کانون خانواده و افزایش اختلافات میان خانواده­ها را فراهم آورده است.

لازم است زوجین و خانواده­های محترم بویژه زنان ومادران ازتوجه به حرفها وعمل کردن به توصیه­ها و شگردهای فریبنده وغیرمعتبر و خلاف شرع این دسته از شیادان خطرناک و خانمان برانداز بشدت پرهیزکنند.

بدیهی است میزان اعتقادات دینی افراد و نیز سطح تحصیلات وآگاهی­های اجتماعی خانواده­ها در پذیرش یا عدم پذیرش سخنان واهی این دسته از سود جویان موثر خواهد بود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و معاشرت در اسلام

اگر از انسانهاى موفق بپرسيد كه عامل موفقيت شما چه بود؟ بى درنگ يكى از عوامل مهم موفقيت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام مى‏دارند، و بر عكس اگر از انسانهاى شكست خورده در زندگى بپرسيد: چگونه به اين ناكامى‏ها مبتلا گشتيد؟ خواهند گفت: دوست ناباب.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
Powered by TayaCMS