راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (8)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (8)

انحرافات اقتصادی

سرقت

سرقت از باسابقه‌ترین جرایم بشری و ازآسیب‌های مهم اجتماع می‌باشد که در جامعه‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون دیده می‌شود. اگرچه این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونی‌ها و تغییرات زیادی شده اما تنها انحرافی است که از بدو پیدایش و شکل‌گیری آن تا کنون مفهوم وماهیت زشت آن ثابت مانده است.

سرقت به معنای ربودن مکارانه اموال دیگران و یا برداشتن اموالی از دیگری بدون اطلاع ورضایت مالک می­باشد. گرفتن و بردن مال و پول کسی به زور یا مکر و فریب، ربودن متقلبانه وسایل متعلق به دیگری ازمصادیق دزدی است. از نظر قانون، سرقت زمانی محقق می­شود که شئ موضوع مسروقه، بدون آگاهی یا اجازه صاحب یا دارنده قانونی آن، به تصرف سارق درآید.

این مطلب را همواره بیاد داشته باشیم که «دزدی» همیشه به معنای برداشتن وسیله ارزشمند از کسی نیست، بلکه همین که هر وسیله و شیء دیگران(هرچند بی ارزش یا کم ارزش) را که بدون ‌اجازه صاحبش برداشته شود، دزدی محسوب می‌شود.

وظایف پیشگیرانه والدین

مهم‌ترین راه‌های مقابله با انحرافات و خلافکاری‌ها، مقابله با عوامل بوجودآورنده آنهاست، برخوردهای مقطعی و موردی با افراد خلافکار به نتیجه دلخواه منجر نشده و مبارزه قطعی محسوب نمی‌شود.

والدین یا سرپرست خانواده، برای جلوگیری ازاین نوع انحراف و پیشگیری از آثار زیانبار سرقت می­بایست به امور زیر توجه نمایند:

1- تقویت اعتقادات مذهبی

سرقت و برداشتن اموال دیگران بدون رضایت مالک آن، از گناهان کبیره­ای است که خداوند در قرآن مجید وعده عذاب بر آن داده است. به همین دلیل میزان جرم و جنایت و دزدی در کسانی که اعتقادات مذهبی قوی دارند به شدت پایین است.

در تمام ادیان آسمانی(یهود، مسیح، اسلام) و نیز مکاتب دیگر، دزدی و غارت اموال دیگران مورد نکوهش قرارگرفته است. از این رو افراد مذهبی، حرمت ‌اموال دیگران را رعایت می­کنند زیرا معتقد هستند این کار گناهی نابخشودنی است و لذتی که از این اموال و امکانات در زندگی دنیایی به دست می­آید با ذلت و عذابی که در آخرت بدان گرفتار خواهد شد قابل مقایسه نیست.

مطالعات و تحقیقات نشان می­دهد تا زمانی که اعضای جامعه پایبند به اعتقادات مذهبی خود باشند، خود و فرزندانشان به فساد و بزهکاری روی نمی­آورند. در پژوهشی که توسط مرکز ملی تحقیقات اجتماعی کشور مصر در سال 1959 صورت گرفته است، 72 درصد نوجوانان بزهکارکه به دلیل سرقت و دزدی توقیف و یا زندانی شده بودند، نماز نمی خواندند و 53 درصد آنان در ماه رمضان روزه نمی گرفتند.

بنابراین از آنجا که ایمان و اعتقادات مذهبی مهمترین سد دفاعی در مقابل جرائم بحساب می­آید والدین محترم لازم است از دوران کودکی روح ایمان و باورهای دینی و اعمال مذهبی را در فرزندان خویش تقویت و تثبیت نموده و با تکیه بر مسائل اخلاقی و تقویت ارزشهای دینی و ایجاد باور به معاد در وجود خود و فرزندانشان، می­توانند آنان را از اینگونه انحرافات باز داشته وهرگونه آسیبی را از زندگی آنان در دوران زندگی برهانند.

2- تامین نیاز­های روحی و عاطفی

توجه به نیازهای روحی وعاطفی کودکان و نوجوانان بویژه محبت و ساختن فضای مطلوب و آرام خانوادگی در عدم گرایش آنان بسوی سرقت بسیار تاثیر­گذاراست. اولین و مهمترین وظیفه خانواده، تأمین محبت درمیان اعضای خود و سپس اشاعه و ترویج این ارزش از راه ایجاد روابط محبت آمیز و دوستی‌های ژرف در میان افراد جامعه است.

کانون خانواده آموزشگاه، مقدس محبت است ومهر ومحبت والدین را می­توان ویتامین روانی فرزندان نامید. با محبت والدین شایسته و نیکوکار، همه احساسات وعواطف عالی در نهاد کودک شکفته می‌شود. ازاین رو وجود رابطه عاطفی بین والدین و فرزندان مورد تأکید روانشناسان قرار گرفته است. مهر ومحبت در تکوین شخصیت افراد نقش قابل توجهی دارد. چنانچه فردی از شناخت لازم و کافی برخورد باشد، اما ازجهت عواطف و احساسات، ارضا نشده باشد، مثلاً دچار کمبود محبت والدین باشد، همین مسئله می‏تواند موجب بروز اختلالات رفتاری و انواع انحرافات ‏گردد.

3- نظارت بر دوستان

دوستی با همسالان برای نوجوانان و جوانان بسیار قابل اهمیت می­باشد. زیرا آنها در یک محدوده سنی قرار دارند وبا شکستها، محدودیتها، علایق، تشویش­ها، اضطراب­ها و احساسات مشابهی روبروهستند. البته نه تنها برای نوجوانان، بلکه برای بزرگسالان نیز بسیار اساسی و آرامش بخش است که کسی را داشته باشند و بتوانند آئینه وار در او بنگرند. او را در افکار و احساساتش شریک کرده و ناگفته­های خود را با او در میان بگذارند.

نوجوانان ازهمسالان خود الگو می­گیرند. به خصوص از دوستانی که محبوبیتی در بین گروه همسالان دارند تقلید کرده و سعی می­کنند راه­حل­هایی که آنان برای مشکلات برگزیده­اند، در زندگی خود بکار گیرند.

نظارت مستمرو نامحسوس و نیز مراقبت والدین نسبت به اعمال و رفتار فرزندان و رفت وآمد وارتباط آنها با دوستانش ازوظایف والدین می­باشد. بدیهی است شناسایی روحیه، افکار و وضعیت خانوادگی دوستان او، بخش مهمی از وظیفه نظارتی والدین بحساب می­آید.

تشویق وهدایت او به ارتباط با دوستان مناسب واظهار ناخوشایندی ازارتباط با دوستان غیرمناسب و بیان نقش و آثار دوستان وآگاه سازی منطقی و مستدل فرزندان در باره نقش سازنده یا مخرب دوستانش، تاثیر مثبتی برتصمیم گیریهای فرزندان در دوست یابی دارد.

در یک پژوهش،50 درصد بزهکاران و سارقان اظهار کرده­اند که دوستان ایشان توسط پلیس دستگیر شده اند و نیز حدود 47 درصد ازآنان، تیپ دوستانشان نوعاً افراد خلافکار بوده اند! 5/87 درصد از آنان نیز اظهار کرده­اند که دوستان ناباب نقش زیادی در سارق شدن افراد دارند. 53 درصد از همین افراد اظهار کرده­اند که به خاطر جلب توجه دوستانشان دست به سرقت زده­اند.

4- تامین نیاز­های مالی

تامین ضرورت­ها و حداقل­های زندگی و نیازمندیهای مالی خانواده و لوازم مورد نیاز فرزندان، حس گرایش بسوی سرقت برای برآوردن نیازمندی­های آنان را کاهش می­دهد. براساس قواعد فقهی و حقوقی اسلام،‌ پدران شرعا موظف به تامین مایحتاج زندگی همسر و خانواده خویش می­باشند و سهل­انگاری دراین وظیفه عواقب شرعی و اجتماعی خواهد داشت. بنابراین والدین نباید با ایجاد محرومیت­ها و سختگیری­های نامعقول در خرید و تهیه لوازم زندگی، عامل انحراف فرزندان خود شوند.

5- معقول بودن توقعات

والدین می­بایست ازطریق بیان و صحبت­های منطقی و قابل پذیرش برای اعضای خانواده بویژه فرزندان خود سطح توقعات مادی ومالی آنان را در حد متعادل و قابل قبولی نگهدارند. لزوم واقعی بودن درخواستهای و تقاضاهای مالی فرزندان، پرهیز از چشم و هم­چشمی از سوی فرزندان پویژه دختران، ارتباط و توجه به خانواده­های کم بضاعت و به اصطلاح نگاه کردن به طبقات پایین تر از خود در مسائل اقتصادی و مالی از توصیه­های بزرگان دینی محسوب شده است.

البته رعایت این اصول و توصیه­های دینی از سوی والدین ضروری­تر بوده و دارای اولویت است. فرزندان با نگاه به رفتارها ودرخواستهای والدین خود، تناسب در گفتارها و رفتارهای والدین را احساس کرده و درس خواهند آموخت.

6- قناعت پیشگی

قناعت واکتفاء کردن به حداقل­های زندگی از سفارشات دینی اسلام است. ایجاد روحیه قناعت و مناعت طبع دراعضای خانواده بویژه فرزندان از طریق صحبت­های دوستانه و بیان خاطرات افراد و خانواده­های قانع که دارای زندگی شیرینی بوده اند در ایجاد این روحیه و صفت نیکوی اسلامی موثر می­باشد. همچنین بیان نمونه­های عینی در جامعه و برخاستن نخبگان و دانشمندان جهان از میان خانواده­های قانع و کم بضاعت یا متوسط جامعه و ارائه کتابها و شرح زندگی بزرگان می­تواند در ایجاد این خصلت ارزشمند دخالت بسیاری داشته باشد.

7- پرهیز از اسراف

اسراف و تبذیروریخت و پاشهای بی حد وحصرو تهیه یا خرید لوازم غیر مورد نیاز از صفات مسلمانی نخواهد بود و خداوند در قرآن مجید اسراف کنندگان و تبذیر گنندگان را برادران شیطان معرفی کرده و آنان را از محدوده دوستداران خود بیرون دانسته است. پرهیز از سفره­های رنگین، خرید وسایل تجملاتی و بی مصرف، کنار نهادن فرهنگ مصرف گرایی و ... از اموری است که موجب کاهش هزینه­های زندگی شده و موجب خودکفایی و اقتدار اقتصادی خانوار و در نهایت رهایی از فقر اقتصادی می شود.

8- آموزش مهارتهای مالی(مدیریت پول)

آموزش مهارتهای زندگی درزمینه اقتصادی ومالی از قبیل بیان حلال و حرام­های شرعی، میزان و چگونگی پس انداز، خرید وهزینه­های زندگی، چگونگی تدبیر و تنظیم و هماهنگی و ایجاد اعتدال میان درآمدها و هزینه­ها از جمله مسائلی است که والدین با رعایت آن و آموزش آن به فرزندان خود،‌ می­توانند وضعیت کنونی خود و آینده فرزندان خویش را سامان داده واز این طریق از برخی انحرافات اقتصادی خانواده جلوگیری بعمل می­آید.

9- بهینه سازی اوقات فراغت

براساس آمارهای متعدد نیروهای انتظامی، اغلب جرائم و تخلفات در ایام تعطیلی مدارس بویژه فصل تابستان اتفاق می­افتد. توجه به این موضوع و نیز استفاده ارزشمند از وقت و عمرفرزندان، وظیفه والدین را در آن ایام دوچندان می­کند.

برنامه‌ریزی مناسب برای مفید سازی و تنظیم اوقات فراغت فرزندان در فصل تابستان و ایام تعطیلی مدارس، هدایت و تشویق آنان برای شرکت در برنامه­ها و کلاسهای مناسب یا گارگاهها­ی صلاحیت دار و مورد علاقه آنان و نیز برنامه­ریزی برای مسافرتها و تفریحات سالم در اوقات فراغت از دیگر راهکارهایی است که والدین را در صیانت اجتماعی فرزندان یاری می­کند.

10- پرهیز از ترک تحصیل

والدین و مربیان محترم بخوبی می­دانند که جدا شدن افراد از محیط کلاس و مدرسه و ترک تحصیل، در اغلب اوقات نشان از وجود برخی بحران­های روانی و اختلالات اجتماعی بوده و اولین گام برای گرایش بسوی انحرافات می­باشد. اگرچه این سخن در همه موارد ترک تحصیل قابل پذیرش نیست اما حداقل زنگ خطری برای والدین بشمار می­آید.

والدین می­بایست در برابربرخی درخواستهای نامعقول و بظاهرمنطقی فرزندان از قبیل حضور در مدارس شبانه وبزرگسالان یا ادامه تحصیل به شیوه غیرحضوری و امثال آن مقاومت کرده و از آن نهی کنند زیرا در بسیاری مواقع، پیشنهاد این شیوه­های تحصیلی از سوی فرزندان، شگرد و مقدمه­ای برای ترک تحصیلات و پذیرش آسیب­های اجتماعی خواهد بود.همچنین تشویق وایجاد انگیزه در فرزندان به ادامه تحصیل و سپس وارد شدن در مقاطع تحصیلی بالاتر برعهده پدران و مادران است.

11- عبرت آموزی

آگاه کردن فرزندان نسبت به عواقب دنیوی واخروی و احوال شوم سارقان و غارتگران اموال عمومی و خصوصی مردم و نیز بیان مجازات­های قضایی و محرومیت­های اجتماعی که در قانون برای این دسته ازمجرمان در نظر گرفته شده است، می­تواند درس عبرتی برای فرزندان گشته تا اینکه والدین، فرزندان خود را از غرق شدن درمنجلاب جنایت و فساد حفظ نمایند.

12- ایجاد اشتغال

امروزه برکسی پوشیده نیست که بیکاری ازمهمترین عوامل انحراف و ریشه بسیاری از جرائم محسوب می­شود. تلاش و فعالیت والدین برای ایجاد اشتغال مناسب با شئون خانوادگی و شخصیتی برای خود و فرزندان ازعوامل مهم در جلوگیری از آسیب­های اجتماعی است.

والدین می­توانند از طریق حمایتهای مادی و معنوی و نیز زمینه سازی برای اشتغال آنان تلاش کنند. همچنین می­توانند فرزندان را در مسیری هدایت کنند تا آنان با فراگیری حرفه و مهارتی خاص و مناسب، توانمندی اجتماعی و حرفه­ای برای اشتغال و کسب درآمد مکفی پیدا کرده و قادر به زندگی فردی خود باشند. البته اشتغال خود از موضوعاتی است که نیاز به بررسی­هایی دارد زیرا هرنوع اشتغالی موجب جلوگیری از انحراف نخواهد بود بلکه چنانچه در کاریابی و اشتغال به جوانب آسیب زای آن توجه نشود، چه بسا آن خود مشکلی دیگر وعامل انحراف گردد.

در این میان اشتغال بانوان ومادران ازحساسیت بسیار خاصی برخوردار است و عدم توجه به شرایط و ضوابط آن، نتایج ناگواری را در پی خواهد داشت. توجه به نوع کار، زمان کار، مکان کار، مشکلات رفت و آمد به محل کار، ویژگی­های کارفرما و همکاران، میزان درآمد حاصله از آن، سختی و راحتی کار، مدت حضور در محل کار، آسیب­های احتمالی کار، تبعات عدم حضور در خانه، رها کردن موقت وظیفه مادری و ... از جمله مسائلی است که زنان محترم جامعه می­بایست قبل از اشتغال به آن بیاندیشند.

دریک پژوهش انجام شده در میان سارقان، بالاترین تراکم مشاغل افراد سارق، مربوط به مشاغل کارگری، رانندگی و دامداری بوده است. عموماً مشاغل افراد سارق، از نوع مشاغل سطح متوسط به پایین جامعه است. این نوع مشاغل عموماً پرزحمت وکم­درآمد می باشد.

13- ایجاد و تقویت عزت نفس

یکی از دلایل بزهکاری افراد، عدم یا کمبود عزت واعتماد به نفس در انسانهاست. در میان عده­ای ازجوانان و نوجوانان تمایل شدیدی به جلب توجه وجود دارد. این افراد وقتی که موفق به جلب توجه مثبت ازاطرافیان نمی­شوند، سعی می‌کنند با شیطنت‌های منفی خود، این توجه را به دست آورده و نیاز روحی خود را برآورده سازند. همین امر باعث بروز رفتارهای نامناسب‌ در افراد می‌شود. مثلاً برخی افراد بخاطر ضعف نفس و حقارت درونی خویش، حتی از چاپ شدن تصویرش به عنوان یک خلافکار در روزنامه خوشحال شده و لذت می‌برد. یک عده هم به خاطر اختلال شخصیتی به بزهکاری و تخلف گرایش پیدا می‌کنند.

والدین بخوبی می­دانند که کاهش اعتماد به نفس وکمبود عزت نفس در نوجوان باعث افزایش اعمال مجرمانه از جمله دزدی می‌شود. در صورتی که رفتارهای تقویت ‌کننده کرامت و عزت نفسانی نتیجه‌ای جز کاهش آن گونه کارها را ندارد.

والدین می بایست تلاش کنند تا فرزندانی با کرامت وعزت نفس بالا پرورش دهند تا آنها بدانند که آنچنان اراده­ای دارند که می­توانند بر تمام نیازها ومشکلات فایق آیند. باید به کودک آموخت حتی در صورت قرار گرفتن در سخت­ترین شرایط گرسنگی، بسیار شرم آور است که شکم خود را با دارایی دیگران سیر کند. تمامی نظریه پردازان امور اجتماعی و تربیتی اعتقاد کامل دارند که وجود عزت نفس درانسان، او را از بروز بسیاری انحرافات که زاییده هوای نفس است باز می­دارد. تحقیر، توهین و تنبیه بدنی مکررفرندان،‌ آنها را انسانهایی پست و ناکارآمد و ضعیف جلوه می دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه هیچ فردی فطرتاً خلافکار به دنیا نیامده است، معتقد است وقتی حیثیت وعزت انسان لگدکوب شود، دست به هرکاری می‌زند.

14- الگو سازی

نیاز انسان ها به الگوها و مصادیق عینی وعملی زندگی بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است چنانچه این عطش و نیاز طبیعی ازمسیر صحیح خود تغذیه نگردد، عناصر دیگری آماده هستند تا از این عطش انسانی سوء استفاده کرده وآنان را با شراب مسموم خود سیراب نمایند.

الگو سازی و معرفی و ارائه الگوهای خوب به جوانان موجب می شود از دنباله روی آنها به سمت الگوهای غربی جلو گیری شود.

شناسایی و معرفی الگوهای مناسب برای کودکان و نوجوانان و بیان شرح زندگی و ماجراهای تلخ و شیرین زندگی آنان و بیان عوامل و دلایل برجسنتگی های معنوی و اجتماعی آنان می­تواند در بیدار سازی وهوشیاری فرزندان نسبت به پرهیز ازانحرافات و روی آوردن به صراط مستقیم الهی و دوری از گناهان تاثیر گذار باشد.

معرفی الگوهای مناسب و بیان سرگذشت دانشمندان مذهبی و ایرانی به جوانان، تهیه متون و کتب معتبر و متعدد شرح زندگی الگوهای زندگی (امامان ، پیشوایان دینی ، والدین مناسب، شخصیت­های مذهبی، نخبگان علمی، چهره­های برجسته اجتماعی و...) در این راستا مناسب خواهد بود

15- پرهیز از مهاجرت

جلوگیری والدین ازمهاجرت­های غیرضروری خود یا فرزندانشان، تلاش برای ادامه تحصیلات فرزندان در شهر محل سکونت خانواده، پرهیز ازمسافرتهای طولانی مدت فرزندان، مسافرت به شهرهای بزرگ برای دستیابی به کارو درآمد بدون برنامه ریزی و محاسبات قبلی، ازجمله تدابیری است که موجب پیشگیری ازجرائم اقتصادی بویژه سرقت می­باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و معاشرت در اسلام

اگر از انسانهاى موفق بپرسيد كه عامل موفقيت شما چه بود؟ بى درنگ يكى از عوامل مهم موفقيت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام مى‏دارند، و بر عكس اگر از انسانهاى شكست خورده در زندگى بپرسيد: چگونه به اين ناكامى‏ها مبتلا گشتيد؟ خواهند گفت: دوست ناباب.
No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
Powered by TayaCMS