اهمیت نماز

اهمیت نماز

اهمیت نماز

دستور اول: اصبر،

دستور دوم: صابروا،

دستور سوم: رابطوا،

دستور چهارم: و اتقوا الله،

از سفر آمدی یک یا دو ساعت قبل از نماز صبح،

ایام حج می شود

مسائل واجب،

دستور دوم:

زیارت جامعه کبیره

خدا رحمت کند مرحوم علامه مجلسی اول

فریده الاسلام کاشانی می گوید

یکی از زیارت ها؛

خدا رحمت کند

مرحوم آیت الله بهاء الدینی

آن دعای امام زمان (علیه السلام)

یکی دعای سمات

یکی از مسائلی که پل ارتباطی بین من و امام زمانم هست

1_ پیغمبر را زیارت کنند_

مسئله معراج پیغمبر

.نماز سوم یادگاری

4

.

نماز چهارم

عایشه می گوید

ابن عباس می گوید:

خدا رحمت کند مرحوم آقا میرزا جواد آقای ملکی تبریزی

مرحوم آیت الله آقا سید احمد خوانساری

حالا بعضی ها پنجاه سالش هست

فلذا زهرا (علیها السلام) وقتی در محراب قرار می گرفت

امیرالمؤمنین چند روزی بعد از شهادت بی بی از خانه بیرون نمی آمد

اهمیت نماز

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الأنبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله السلم الطیبین و الطاهرین المعصومین المکرمین و العن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.

کیست مهدی نور مهر و نار قهر کیست مهدی یار مظلومان دهر

کیست مهدی زخم دل را التیام آخرین شمشیر قرآن در میان

1- 26) سوره نور (24) آیه 56.

2- 27) ترجمه المیزان، ج 15، ص 223.

کیست مهدی آن که ذات لم یزل خوانده ختم الاوصیائش از ازل

کیست مهدی حجت ثانی عشر کیست مهدی منجی کل بشر

کیست مهدی قبلۀ جان همه کیست مهدی آرزوی فاطمه

بت گران در نزد توحیدش ذلیل بی تبر آید از او کار خلیل

بی عصا اعجاز موسی می کند بی نگه کار مسیحا می کند

علامه بحر العلوم وارد مسجد سهله شد دید تمام فضای مسجد و صحن مسجد پر از جمعیت صف بسته به انتظار نماز جماعت هستند میان صفوف راه می رفت به دنبال یک جایی برای نشستن نماز خواندن بود.

یک عربی او را صدا زد؛ سید بحر العلوم بیا اینجا بنشین آمد نشست.

بحر العلوم سؤال کرد از این عرب امام جماعت کیست؟ که این همه جمعیت آمده اینجا؟

صدا زد علامه بحر العلوم نشناختی امام زمانت را گفت از کجا باید بشناسم صدا زد علامه بحر العلوم از این تاریخ به بعد هر کس از تو سؤال کرد امام زمانت را دیدی بگو برای چه ندیده باشم و حال آنکه پشت سر پسر فاطمه نماز خواندم.

قربان نماز خواندنت بریم امام زمان ان شاء الله یک روز بیاد همه شیعیان و مسلمانان پشت سرت نماز بخوانند.

یا صاحب الزمان، یا صاحب الزمان، یا صاحب الزمان

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (سوره آل عمران آیه 200)

هدیه به پیشگاه مقدس و منور آقا حجت بن الحسن العسکری و اجداد طاهرینش؛ عمه سادات حضرت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) صلوات جلی ختم کنید.

هدیه به محضر امام، شهدا، علماء، مراجع تقلید، منسوبین به جمع حاضر و به جهت سلامتی همه شیعیان حضرت مهدی، سلامتی مراجع، رهبر معظم انقلاب، سلامتی خودتون و خانواده شریفتان و شفای مریض هایمان یک صلوات حسینی ختم کنید.

سوره مبارکه آل عمران؛ دویست آیه دارد، آیه آخر؛ آیه دویستم برای اینکه انسان عاقبت به خیر بشود، عاقبت به خیر در دنیا، عاقبت به خیر وقت از دنیا رفتن، عاقبت به خیر در آخرت، چهار دستور العمل می دهد اولاً خطاب آیه به اهل ایمان هست کاری با سایر مسلمان ها و سایر ناس نیست، یا ایها الناس نمی گوید، یا ایها الذین آمنوا، چون این دستور العمل به درد اهل ایمان می خورد، خطاب آیه، خطاب خاص است یا ایها الذین آمنوا، دستورالعمل داده:

دستور اول: اصبر،

دستور دوم: صابروا،

دستور سوم: رابطوا،

دستور چهارم: و اتقوا الله،

برای عاقبت به خیری لعلکم تفلحون.

بریده های از اهل بیت، آنهایی که از اهل بیت عصمت و طهارت جدا هستند جوری دیگر معنا می کنند این آیه را،

صبر داشته باشید، اصبروا، تحمل داشته باشید با همدیگر در ارتباط باشید تقوا داشته باشید همین اما ما که در محضر حضرات معصومین (علیهم السلام) هستیم برای کسب فیض در دنیا و آخرت انشاء الله وقتی به محضر امام باقر و امام صادق می رسیم سؤال می کنیم یابن رسول الله این آیه را برای ما بفرمایید.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: اصبروا و صابروا؛ هر دو از صبر هست اما اصبروا یک معنا می دهد در این آیه و صابروا یک معنای دیگر.

یا ایها الذین آمنوا اصبروا علی الفرائض؛ فرائض یعنی واجبات و محرمات در واجبات و محرمات صبر داشته باش در واجبات در دل زمستان از اینجا سفر می کنید مثلاً می روید در یک نقطه ای مثل اردبیل، مثل تبریز آنجاهایی که مناطق سردسیر هست و برف، حالا این وسیلۀ نقلیه و اتوبوس، هر چه هست می ایستد برای نماز صبح در آن دل سرما از ماشین پیاده شدن و نماز صبح خواندن در آن هوای سرد صبر می خواهد انسان باید صبر داشته باشد.

از سفر آمدی یک یا دو ساعت قبل از نماز صبح،

قبل از طلوع آفتاب خوابیدی، حالا وقت نماز صبح بلند بشوی صبر می خواهد در جوش گرما، دل گرمای تابستان بلند می شودی می روی سفر به مثلاً به استان های جنوبی، جنوب کرمان آنجاها یک جایی، آب و هوایی پیدا می شود بالای پنجاه درجه، آنجا روزه گرفتن صبر می خواهد.

آن عزیزانی که آنجاها هستند بالای پنجاه درجه کشاورز هست، کاسب هست، خوب روزه هم می خواهد بگیرد محل کسبش هم برود روی زمین زراعیش هم برود واقعاً صبر می خواهد، تحمل می خواهد.

ایام حج می شود

حج واجب بلند بشوی بروی مکه در مسجدالحرام در طواف مسجدالحرام در آن جمعیت استخوان خُرد کن آنجا طوافت را انجام بدهی، اعمالت را انجام بدهی صبر می خواهد از جهت مالی خمس برایت واجب می شود حالا می خواهی یک پنجم مالت را می خواهی حساب کنی تقدیم امام زمان (علیه السلام ) بکنید صبر می خواهد مسئله مالی هست، پول هست.

مسائل واجب،

محرماتش هم همینطور صبر می خواهد یک تعدادی نشستند دور همدیگر ایام تعطیلات نوروز هست، حالا از این طرف و آن طرف می گویند یکدفعه وارد یک مقوله غیبت بشوند خدایی ناکرده من وارد این مقوله و وارد بحث این جمع نشوم صبر می خواهد سکوت کنم یا دفاع کنم در کوچه و بازار راه می روم یک خانمی خدایی ناکرده یک مقداری بد حجابی کرده شما بخواهید نگاه نکنید به نامحرم چشمت را غض بصر کنی چشمت را پایین بیاندازی نگاه نکنی صبر می خواهد.

اصبروا علی الفرائض،

دستور اول امام صادق می فرماید: در فرائض هست در واجبات و محرمات صبر می خواهد باید تحمل داشته باشی .

دستور دوم:

و صابروا، صابروا ماده اش از صبر هست اما امام صادق (علیه السلام ) می فرماید: و صابروا عدوَّکم در مقابل دشمنانتون تحمل داشته باشید صبر به خرج دهید حالا دشمنان آبی و خاکی و فیزیکی باشد که در این مقوله مردم ایران واقعاً هشت سال دفاع مقدس امتیازشان بسیار عالیست واقعاً عالیست نمونه ندارند مردم شریف ایران در مسئله مقاومت در مقابل دشمن و صابروا عدوَّکم مقوله غیر فیزیکی هم دارد در مسئله دشمن فرهنگی و اندیشه ای و عقلی و فکری، ما دشمن داریم کم دشمن نداریم، سایت های مختلف اینترنت، شبکه های مختلف ماهواره؛ فارسی ها و شبکه های دیگری که شما مشاهده می کنید گاهی وقت ها گزارشی می دهند به شما در خبرها می خوانید خوب اینها انسان ها در مقابل شبهاتی که علیه شیعه و قرآن و اهل بیت و اسلام و خدا گاهی وقت ها ایراد می کنند، انسان اینها را ببیند واکسینه کند خودش را مقاوم باشد در مقابل این به حساب اندیشه های ناپاک صبر می خواهد.

اگر یک برنامه ای را می بینید در مقابلش پاسخ شبهات را ببین، تحمل داشته باش در مقابل دو تا شبهه اینترنتی، ماهواره ای زانویت خم نشود، محکم باشد قوی باش هر شبهه ای در جامعه اسلامی در کتاب قرآن و سنت برای خودش پاسخی دارد اینطور نیست بی پاسخ باشد.

اصبروا در فرائض و صابروا عدوَّکم این هم دو تا دستورالعمل آیه،

آیه ای کوتاهی است انشاء الله همه حفظ هستید یا حفظ کردید "یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطو واتقو الله لعلکم تفلحون"

می خواهی عاقبت به خیر بشوی، دستورالعمل سوم امام صادق فرمود: رابطوا نه فقط یعنی صله رحم داشته باشید، صله رحم دستور خوبی هست، انسان در ایام تعطیلات نوروز به ارحامش سری بزند "صلوا ارحامکم و لو بسلام" گاهی وقت ها دم در خانه اقوامت هم در ایام نوروز می روی یک سلامی بکنی داخل هم که نروی خودش صله رحم هست به عمر انسان "فزید فی الرزق" رزق انسان زیاد می شود "فی العمر" عمر انسان طولانی می شود برکت در زندگی می آید آن یک مقوله ای هست بسیار خوب صله رحم کنید اما رابطوا یک دستور دیگری امام صادق برایش دارد.

حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند و رابطوا امامکم با امام زمانتان در ارتباط باشید با امام زمان ولی نعمتتان در ارتباط باشید چه طور با امام زمانم در ارتباط باشم حالا چند تا از مصادیقش را من عرض می کنم .

در این مجلس و وقت کوتاه انسان همین که در ایام هفته اش در شبانه روزش در ساعاتش به یاد امام زمان باشد به فکر امام زمان باشد یکی از مصادیق رابطوا را عمل کرده بلند می شود وقت نماز، نماز بخواند در قنوت نمازش دعا برای امام زمان می کند جایی در محفلی نشسته دعا برای امام زمان می کند می خواهد صدقه بدهد دعا برای امام زمان، صدقه اش را به نیت سلامتی امام زمان بدهد اینها رابطوا.

حالا چند چیز هست چند تا دعاست چند تا زیارت هست چند تا عمل هست که وقتی من انجام بدهم این موجب ارتباط خاص می شود بین من و امام زمان یکی از زیارت هایی که توصیه علماء است حالا اگر هر روز موفق به خواندنش نمی شوم هر هفته نمی شوم ولی هر ماه در زندگی زیارت جامعه کبیره است .

زیارت جامعه کبیره

را وقتی می خوانید یک پل ارتباطی بین شما و امام زمان ایجاد می شود سلام هایی که به امام زمان در این زیارت می دهید "بکم فتح الله و بکم یختم، بکم ینزل الغیث" اصلاً همه چیز مال شماست همه چیز به وسیله شما به ما رسیده .

خدا رحمت کند مرحوم علامه مجلسی اول

ملا محمد تقی مجلسی وقتی که در آن تشرف یا مکاشفه وقتی شرفیاب محضر امام زمان شد در سامرا در حرم امام عسکری (علیه السلام) گفت از باب قبله وارد شدم سلام بدهم زیارت کنم دیدم امام زمان (علیه السلام) ایستادند مشغول زیارت پدر بزرگوارشان هستند می گوید ناخداگاه شروع کردم زیارت جامعه کبیره را خواندن .

امام زمان هم این زیارت جامعه کبیره را گوش می دادند استماع می فرمودند و اشک می ریختند مرحوم مجلسی می فرماید، می فرماید زیارت جامعه من تمام شد سلام کردم به محضر امام زمان پاسخم را دادم فرمودند مجلسی جلو بیا چند قدم رفتم ایستادم گفتم اسائه ادب به محضر آقا نشود حریم قائل بشوم برای حضرت مهدی (علیه السلام) گفت حضرت فرمودند محمد تقی مجلسی بیا جلو رفتم جلوتر باز ایستادم ترسیدم اسائه ادب بشود فرمود ادب در امتثال امر مولاست بیا جلو رفتم جلو خودم را انداختم روی قدم ها ی مولا زانو حضرت را دست مبارک حضرت را بوسیدم آقا دستی روی سر من کشیدند من را از زمین بلند کردند فرمودند: ملاّ محمد تقی مجلسی عجب زیارتی است زیارت جامعه کبیره.

گفتم بله آقا جد شما حضرت هادی به ما یاد دادند زیارت جامعه کبیره پل ارتباطی است با امام زمان یکی دیگر همین زیارت آل یاسین هست که شما در روزهای جمعه یا بعضی ها موفقند هر روز می خوانند زیارت آل یاسین به جزء جزء امام زمان سلام می کنیم سلام هم جوابش واجب است وقتی سلام می دهید "السلام علیک حین تقوم، السلام علیک حین تقعد" جزء جزء امام زمان را سلام می دهید پاسخی که امام زمان به سلام شما می دهند آن پاسخ حضرت برای شما موجب برکت و سلامتی هست حضرت نگاهت می کنند.

فریده الاسلام کاشانی می گوید

در محضر استادم آیت الله کوهستانی بودم آیت الله کوهستانی داشت آل یاسین را می خواند افقی را در آسمان نگاه می کرد می گفت افق نگاه استادم را نگاه کردم .دیدم امام زمان (علیه السلام) دارد به آل یاسین کوهستانی گوش می دهد می گوید من هم نگاه کردم سلام ها را زمرمه می کردم با مرحوم کوهستانی بعدش گفتم آقا آن حضرت امام زمان بودند که آل یاسین شما را گوش می دادند؟

مرحوم آیت الله کوهستانی فرمودند فریده الاسلام کاشانی خوشا به سعادتت خدا لیاقت را در تو دید که حجتش را به شما نشان داد آل یاسین را وقتی می خوانی امام زمان نگاهت می کند.

یکی از زیارت ها؛

زیارت عاشوراست به مرحوم موسوی اصفهانی فرمود: موسوی اصفهانی بخوان زیارت عاشورا را به نیت من هم بخوان یعنی به نیابت امام زمانت بخوان حضرت این زیارت را دوست دارد یکی از دعاهایی که امام زمان (علیه السلام ) دوست دارد دعای ندبه است صبح جمعه.

خدا رحمت کند

مرحوم آیت الله عظمای بهجت (اعلی الله مقامه الشریف) آن زمان می فرموند: یک جوانی چند هفته پیش مشرف شد محضر امام زمان (علیه السلام) حضرت به آن جوان فرموده بودند: دعا ندبه فراموش نشود. دعای ندبه، تأکید کرده بودند امام زمان به دعای ندبه یکی از دعاهایی که امام زمان خیلی علاقه بهش دارد این دعای سلامتی هست ؛ اللهم کل ولیک الحجه بن الحسن ... این دعاست، همه هم حفظ هستیم این دعا را حضرت خیلی دوست دارد.

مرحوم آیت الله بهاء الدینی

یک زمانی این دعای قنوت نمازش را تغییر داده بود به دعای اللهم کل ولیک ... در قنوت نمازش این دعا را می خواند. یکی از شاگردانش سؤال کرده بود آقا دعاتون را تغییر دادید دعای سلامتی آقا امام زمان را در قنوت نمازتون می خوانید آقا فرموده بودند که: حضرت برای من پیغام دادند به حاج آقا رضا بگویید این دعا را در قنوت نمازت بخوان، طبیعی هست وقتی شما برای سلامتی امام زمان دعا می کنید می گویید خدایا ولی نعمتم را سالم، سلامتی بهش بده.

او هم بر می گردد برای سلامتی شما دعا می کنید شما در خیابان رد می شوید به یک نفر می گویید آقا خدا شما را به سلامت بدارد خوب او هم بر می گردد می گوید خدا شما را هم سالم نگه دارد، طبیعی هست.

آن دعای امام زمان (علیه السلام)

برای سلامتی شما؛ آن مستجاب هست؛ دعای مستجاب دعای امام زمان مستجاب هست و لذا همواره بعد از نماز در قنوت نماز می خواهید سوار ماشین بشوید پشت رل نشستید پشت فرمان؛ حرکت، اول این دعا را همینطور که دارید می روید بخوان در قنوت نمازت قبل از نماز بعد از نماز این دعا را امام زمان خیلی دوست دارد دعا برای سلامتی امام زمان هست .

یکی دعای سمات

هست خیلی دوست دارد. یکی دعای عهد است که هر کس هر صبح بعد نماز بخواند انشاء الله جزء یاوران امام زمان قرار داده می شود.

یکی از مسائلی که پل ارتباطی بین من و امام زمانم هست

نماز اول وقت هست، نماز اول وقت. علماء علم اخلاق می گویند: نمازتون غیر از بحث روایات و آیات، نمازتون را اول وقت بخوانید چرا؟ چون وقتی اول وقت می شود حجت الله امام زمان نماز اول وقت که می خواند؛ نماز آقا سریع بالا می رود وقتی شما نماز اول وقتت را خواندی نماز شما هم با نماز امام زمان بالا می رود به برکت نماز امام زمان نماز شما پس فرستاده نمی شود بر نمی گردد در بسیاری از تشرفات شما ملاحظه بفرمایید امام زمان (علیه السلام) را در حال نماز دیدند تشرفات را در کتاب عبقری الحسان ببینید مرحوم آقا شیخ علی اکبر نهاوندی آنجا تشرفات را اگر ببینید بسیاری از تشرفات، تشرفاتی است که امام زمان را در حال نماز خواندن، امام نماز را خیلی دوست دارد به نماز خیلی علاقه داردلذا اول کاری که امام زمان در مسجد الحرام می کند بعد از معرفی خودش که جبرئیل او را معرفی می کند "بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین" بعد هذا بقیه الله این بقیه الله، فاتبعوه و لا تخالفوه،

اول کاری که بعد از معرفی می کند اقامه نماز است " الذین ان مکناهم فی الارض اقام الصلاه " این ملاک مدیریت هم دست ما می دهد یک کسی بخواهد صاحب حکومت باشه، مدیر موفقی باشد قرآن یک ملاک دست ما می دهد می گوید ببینید امام زمان مدیر موفقی هست چرا؟ چون تا حاکم می شود اقم الصلاه، جبرئیل اذان می گوید، میکائیل اقامه می گوید تمام این سیصد و سیزده نفر با ملائکه مؤمنین همه پشت سر امام زمان نماز می خوانند.

ما چند تا نماز داشتیم یادگاری و جاودانه یکی نماز پیغمبر اکرم بود در بیت المقدس که پشت سر حضرت پیامبران اقامه کردند؛ جبرئیل اذان گفت، میکائیل اقامه گفت، امام جماعت خاتم الأنیباست، مأمومین أنبیاء الهی این نماز یادگاری بود که به درخواست خود پیامبران بود پیغمبران از خدا دو یا سه تا درخواست داشتند

1_ پیغمبر را زیارت کنند_

2. پشت سر حضرت نماز بخوانند، این یک نماز یادگاری بود که دیگر هم تکرار نشد،

گفت:" دگر تا جهان هست بزمی چنین نبیند به خود آسمان و زمین" یک نماز یادگاری نماز پیغمبر اکرم بود در آسمان چهارم که مأمومین؛ تمام ملائکه های آسمان ها بودند آن هم به درخواست خود ملائکه که این پیغمبر ؛ پیغمبر زمینی نیست، پیغمبر آسمانی هم هست خوب ما هم ببینیم پیغمبر اکرم را و لذا مسئله معراج را خدا پیش آورد که پیغمبر بالا برود.

مسئله معراج پیغمبر

دو تا سند قرآنی دارد، ده تا سند روایی دارد بیش از ده سند روایی دارد در ابتدای سوره اسراء آیه اول و سوره نجم مراجعه فرمایید، سند معراج پیغمبر هست سند قرآنی، آن هم دومین نماز یادگاری هست که دیگر تکرار نشد

3

.نماز سوم یادگاری

نماز وجود مقدس سیدالشهداء هست در روز عاشورا، در حال جنگ سیدالشهداء هم نماز بخواند با او وضعی که تمام لباس های حضرت هم خود امام مجروح هست هم مجروحان را آورده است هم نماز بخواند هم اول وقت بخواند هم به جماعت بخواند و هم برای این نماز شهید بدهد یک درسی است برای شیعه که جوان عزیز هم نماز بخوان هم سر وقت بخوان هم به جماعت بخوان نماز بخوانیم سر وقت به جماعت این نماز را خدا بالا می برد این نماز سوم یادگاری بود که دیگر تکرار نشد

4

.

نماز چهارم

یادگاری که جاودانه خواهد بود؛ نماز امام زمان (علیه السلام) هست در روز صبح جمعه ظهور این چهار تا نماز؛ چهار تا نماز یادگاری در تاریخ ثبت هست، نماز اول وقت خواندنش خیلی شیرین هست، دو یا سه تا روایت عرض کنم یواش یواش دامنه عرائض را جمع کنم.

حضرت رضا (علیه السلام ) که همه شما به زیارتش می روید حالا شاید بعضی از زوار مکرم از سفر بازگشت هستید رفتید زیارت کردید حضرت ثامن الحجج (علیه السلام ) را یا در سفر رفت هستید خدا انشاء الله توفیق زیارت با شناخت را به همه ما عطا کند، حضرت رضا (علیه السلام) داشت می نوشت قابل توجه همه دانشجویان و اساتید و طلاب و همه، امام رضا (علیه السلام) وقتی دارد یک مطلبی می نویسد این مطلب امام رضا ( علیه السلام) از همه مطالبی که ما می نویسیم مهمتر هست گاهی وقت ها من مشغول نوشتن هستم خوب حالا این تمام بشود بعد نماز بخوانم این مهم تر است یا نماز امام رضا (علیه السلام ) داشت می نوشت تا صدای اذان بلند شد قلم را انداخت اصلاً حالا این تمام بشود حالا این کلمه، حالا این خط، حالا این صفحه، ابداً قلم را انداخت.

عایشه می گوید

پیغمبر اکرم با من سخن می گفت تا صدای اذان بلند شد کانَّه لم یعرفنی، اصلاً انگار من را نمی شناسد، پا شد رفت صدای اذان، اذان.

ابن عباس می گوید:

در جنگ صفین امیرالمؤمنین داشت شمشیر می زد یک وقت دیدم آقا هی نگاه به آسمان می کند گفتم آقا نگاه به آسمان می کنید برای چی؟ حضرت فرمود: ابن عباس می خواهم می بینم وقت نماز شده است یا نه، گفتم آقا اینجا در دل جنگ حواست نباشد شمشیر می خورید، آقا فرمود نه این جنگ ما هم برای نماز هست، نماز مهم ترین عمل، اصلاً پرچم هویت یک مسلمان؛ نماز هست، شل کن سفت کن بخواند، امروز بخواند فردا نخواند گاهی وقت ها شوخی کند بگوید قرصش را می خورم حالا بعداً حالا از ماه دیگر شروع می کنیم ابداً.

اگر می خواهی یک انسان مسلمان را بشناسید به نمازش نگاه کن پرچم هویت یک مسلمان هست، شیعه که سر جایش آن سر وقت باید بخواند به جماعت بخواند با آدابش بخواند، نماز مهم ترین عمل هست لذا در فروع دین قرار گرفته اول نماز، اِن قُبِلَت قُبِلَ ما سواها و اِن رُدَّت،

حالا بعضی وقت ها طرف می گوید من هیأتی هستم من بیمارستان ساختم من درمانگاه درست کردم مدرسه درست کردم خوب حالا آقا نماز می خواند؟ می گویند نه، اهل نماز نیست خوب نمی شود،

چون اگر شما در یک پلیس راهی نگهتون بدارند ماشینتو متوقف کنند به شما بگویند گواهینامه، شما بفرماید که این کارت دانشجویی می گوید آقا گواهینامه رانندگی شما دست کنید در جبیب بگویید آقا این کارت وزارت کشور، می گوید آقا گواهینامه، این کارت حوزه علمیه، این کارت دانشگاه فلان، آن افسر که افسر قانون مندی هست می گوید اگر آقا دو کیلو از این کارت ها جلوی من بگذارید تا گواهینامه ات را ندید نمی گذارم رد بشوید. در قیامت هم همینطور هست بعد از تابلوی الولایه؛ ولایت اهل بیت، اولین موقف؛ موقف نماز هست حالا طرف آنجا نگهش می دارند می گویند این شب هایی که تا صبح برای امام حسین سینه زدم، می گویند نماز، آن حسابش جداست، نماز خواندی این بیمارستان ساختن من، می گویند نماز، دفترچه نماز، گواهینامه نمازت را بده رد شو، این کمک به کمیته امداد این کمک به بهزیستی این مدرسه می گویند آقا ده کیلو از این کارت ها فایده ندارد "ان قبلت قبل ما ..." نماز خواندید بفرمایید نخواندید مشکل دارید و لذا بعضی ها حرف اول و آخرشان نماز هست.

خدا رحمت کند مرحوم آقا میرزا جواد آقای ملکی تبریزی

مردنش در حال نماز بود وضو گرفت آمد ایستاد نماز گفت الله اکبر از دنیا رفت مردن اینطوری .

مرحوم آیت الله آقا سید احمد خوانساری

قبرش همین جاست زیارت می کنید مرحوم آقا سید احمد نود سال عمر کرد اما سه مرتبه همه عمر نود ساله اش نمازش را تکرار کرد یعنی دویست و هفتاد سال نماز خواند دویست و هفتاد سال نماز خواند.

حالا بعضی ها پنجاه سالش هست

شصت سالش هست می بینید ده سال هست تازه نمازش را شروع کرده این خیلی بد هست برای یک مسلمان که ادعا اسلام بکند اولین و مهم ترین دستور اسلامی را رعایت نکند، به وقت نخواند ضایعش کند، خرابش کند، خوب نخواند، پای تلویزیون می نشیند خیلی با صبر یک ساعت، دوساعت، سریال ببیند، فیلم ببیند برایش مهم نیست اما دو رکعت نماز می خواهد بخواند آنقدر از سر و ته این نماز می زند که گاهی وقت ها الفاظی که ادا می کند واقعاً قابل ترجمه نیست، چی دارد می گوید در نماز، بعضی ها نماز را اینطوری خواندند بعد هم که می خواست از دنیا برود آقا سید احمد آقای خوانساری، حالا تهرانی ها هستند در مسجد حاج سید عزیز الله آنجا نماز می خواند بعد هم که می خواست از دنیا برود به پسرش وصیت کرد گفت من باغ و پول و مغازه و اینها ندارم این خانه هم مال مسجد هست، وقتی من از دنیا رفتم هیچی از خانه مال من نیست این جانماز من فقط مال من هست این هم بدهید برای من نماز بخوانند، پیغمبر می فرماید: قره عینی، نماز نور چشم من هست، نور چشم من،

فلذا زهرا (علیها السلام) وقتی در محراب قرار می گرفت

ظهر نورها لأهل السماء، آسمان ها را با نمازش روشن می کرد نماز قابل نور افشانی هست که آسمان ها را روشن می کند نماز خواندن.

السلام علیک یا ابا عبد الله السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا،

سلام ای ذکر خاص حق ثنایت درود ای گفته احمد من فدایت "زهرا جان"

تو قرآنی تو یاسینی تو طاها تو زهرایی تو زهرایی

تو زهرا تو حبل محکم حبل المتینی امید رحمت للعالمینی

امامان آبرومند جلالت، خدا فخریه دارد بر نمازت

"بی بی جانت" سرایت حیف ای خاکم به دیده

بهشت و شعله آتش که دیده

که دیده حور در جنت بسوزد

که دیده باغ جنت بر فروزد

امیرالمؤمنین چند روزی بعد از شهادت بی بی از خانه بیرون نمی آمد

مقداد، سلمان، اینها آمدند آقا را از خانه بیرون آوردند یک روز وقتی آقا برگشت منزل دید ام ایمن دارد های های گریه می کند صدا زد آقا دیگه من را با بچه ای زهرا تنها نگذار، آقا فرمود چرا ام ایمن؟

عرض کرد آقا همین که شما بیرون تشریف می برید یکی می دود جانماز مادر را می آورد سجاده مادر، یکی می دود چادر نماز مادر را می آورد مثل مادر نماز می خوانند مجلس روضه و عزا می شود نمی توانم بچه های زهرا را آرام کنم اینجا سجاده مادر عزا خانه درست می کند .

دل ها بسوزد کربلا وقتی سکینه آمد کنار بدن بابا، عمَتی،عمَتی هذا نعش مَن ؟این بدن پاره پارۀ کیست عمه؟، صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله.

نسئلک و ندعوک بسمک الأعظم یا الله، به حق زهرا همۀ ما را ببخش و بیامرز،

به حق زینب فرج مهدی را برسان،

مریضامون را شفا مرحمت فرما،

امام، شهداء امواتمان را غریق رحمتت بفرما،

کشور ما، ملت با کرامت ما، رهبر معظم ما، جوانها، نوامیس، خدمتگزاران، حضار محترم این مجلس، زوار قبر کریمه اهل بیت همه را محافظت بفرما،

شر دشمنان را به خودشان برگردان،

باران و برکات و رحمتت را بر ما نازل فرما،

در دنیا و آخرت ما را از شفاعت حضرت کریمه اهل بیت بهره مند بفرما، برحمتک یا ارحم الراحمین.

پاورقی

    Powered by TayaCMS