آخرین شب رمضان

آخرین شب رمضان

آخرین شب رمضان

دو سلام داریم،

اما عید فطر!

مرحوم مجلسی از تذکره نقل می کند

ما بیشتر دلمان می سوزد،

عید فطر و جمعه با هم یکی شد

یک نماز عید فطر امام رضا خواند،

سخنرانی امیرالمؤمنین علیه السلام

در نماز عید فطر خطبه ها را بعد از نماز میخوانند

و اما نماز عید! در نماز عید 5 تا قنوت می خوانیم.

نماز عید چند جمله است.

سه رابطه

آخرین شب رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

آخرین شب ماه رمضان مقداری در مورد خداحافظی با ماه رمضان صحبت می کنم. بعد هم مقداری در مورد عید فطر و نماز عیدصحبت می کنم.

"قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی"(اعلی/15-14)

یکی از مصادیق این آیه برای کسانی است که زکات فطره می دهند و بعد هم در نماز عید شرکت می کنند. اما قبل از آنکه وارد بحث عید بشویم خداحافظی ماه رمضان می گوییم.

صحیفه سجادیه یک دعا دارد که امام چهارم با ماه رمضان خداحافظی می کند. من چند فراز از این دعا را می گویم. امام سجاد می فرماید:

"أَنْتَ الَّذِی فَتَحْتَ لِعِبَادِکَ بَاباً إِلَی عَفْوِکَ، وَ سَمَّیْتَهُ التَّوْبَه"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خدایا! دری را باز کردی به نام در توبه. بعد هم گفتی: "بفرمایید داخل"

"تُوبُوا إِلَی اللَّهِ"(نور/31)

حالا اگر کسی وارد نشد مقصر خودش است. ساعات آخر ماه رمضان را آدم باید به ساعات آخر عمر تشبیه کند. دقیقه به دقیقه ماه رمضان از انسان جدا می شود. و وقتی دستور به عبادت دادی، فرمودی: "هرکس عبادت کند دوتا ثواب به او می دهم. " و فرمودی: "مثل کسانی که در راه خدا انفاق می کنند، مثل دانه ای است که خوشه می شود و در هر خوشه صد تا دانه است. "

خدایا! ماه رمضان آمد و توبه آوردی، به ما هم فرمودی: "بفرمایید داخل" خودت میزبان و ما هم میهمان شدیم. حالا اگر کسی دراین مهمانی شرکت نکرد، مقصر خودش است. شب عید فطر روزه گیرها شاد هستند و آن هایی که روزه خورده اند شرمنده هستند.

خدایا تو گفتی: "فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ"(بقره/152) یاد من باشید، من هم یادتان هستم. مومنین و مومنات در این ماه رمضان یاد خدا بودند و خدا هم یاد آن ها بود. خدایا! گفتی: "دعا کنید مستجاب می کنم" خیلی ها دعا کردند و مستجاب شد. دارم از ماه رمضان جدا می شوم.

دو سلام داریم،

یکی وقتی آدم وارد می شود و یکی هم در آخر کار می گوید: "سلام علیکم" اینجا سلام خروج است

"السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خداحافظ ای اوقات با کرامت ماه رمضان، ای وقتی که کرامت داشتی

"وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ. " "السلام علیک قربت فیه آمال"

خداحافظ ای ماهی که امید استجابت دعا درتو نزدیک بود

"السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خداحافظ ای ماهی که بسیاری از اعمال خیر در تو پخش شد.

"السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ، وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ. "(صحیفه سجادیه، دعای 45)

"رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ"

خداحافظ ای ماهی که دل مومنین در تو رقیق شد. اشک ها در تو جاری شد

"وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ"

خداحافظ ای ماهی که گنا هان در تو کم شد.

"السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ، وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَی حُرْمَتَکَ بِک"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خداحافظ ای ماهی که خدا به خاطر شرافت تو بندگان را بخشید

"وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَی حُرْمَتَکَ بِک"

چقدر رستگار و سعادتمند هستند آن هایی که قدر تو را داشته اند.

"السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَطْوَلَکَ عَلَی الْمُجْرِمِینَ، وَ أَهْیَبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ"؛ "السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ لَا تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خداحافظ ای ماهی که برای مومنین هیبت و عظمت داشتی و برای مجرمین طولانی بودی. خداحافظ ای ماهی که

"لَا تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ"

که هیچ ماهی به اندازه تو نیست و به تو نمی رسد. خداحافظ ای شب قدر! خداحافظ ای برکات! خداحافظ ای ماهی که نیامده، سید سجاد منتظرت بود. خداحافظ ای ماهی که نرفته، سید سجاد دل از تو نمی کند. خداحافظ ای برکاتی که از دست من رفت

"السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَی فَضْلِکَ الَّذِی حُرِمْنَاهُ، وَ عَلَی مَاضٍ مِنْ بَرَکَاتِکَ سُلِبْنَاهُ"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خداحافظ ای ماه و ای کمالاتی که نتوانستم به شما برسم. خداحافظ ای الطافی که دستم به شما نرسید.

و در مجموع حضرت سجاد(ع) خداحافظی عجیبی می کند. مثل یک مادری که یک بچه دارد و این بچه می خواهد از او جدا شود. بعد می گوید: خدایا!

"وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

ماه رمضان که تمام شد به عید فطر رسیدیم. این عید فطر را برای ما مبارک کن.

"اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایَانَا"(صحیفه سجادیه، دعای 45)

خدایا! همینطور که ماه رمضان را از من جدا می کنی، من را هم از گنا هانم جدا کن. این خداحافظی خیلی ظریف و لطیف و جالب است.

اما عید فطر!

هر چه که بیشترین غذایت در سال است، پول سه کیلویش را پرداخت کن. امام صادق(ع) می فرماید: "قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی"(اعلی/14) رستگار هستند کسانی که "مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَهَ"(من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 510) کسانی که این سه کیلو را داده اند.

قال الباقر(ع):

"إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَی مُنَادٍ أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوکِ ثُمَّ قَالَ هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ"(کافی، ج 4، ص 168)

عید که می شود، منادی ندا می دهد: "ای کسانی که روزه گرفتید، ای مومنین، از خدا جایزه بگیرید. " بعد امام باقر فرمود: "ای جابر، جوایز خدا مثل جوایز پادشاهان نیست. جایزه خدا عفو و بخشش و لطف و کرامت است. "

امام رضا فرمود:

"إِنَّمَا جُعِلَ یَوْمُ الْفِطْرِ الْعِیدَ لِیَکُونَ لِلْمُسْلِمِینَ مُجْتَمَعاً یَجْتَمِعُونَ فِیهِ وَ یَبْرُزُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلَی مَا مَنَّ عَلَیْهِمْ"(من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 522)

روز عید فطر روزی است که مسلمین جمع می شوند

"وَ یَبْرُزُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ"

به بیابان می روند و خودشان را عرضه می کنند

"فَیُمَجِّدُونَهُ عَلَی مَا مَنَّ عَلَیْهِمْ"

چون روایت داریم که برای عید فطر زیر انداز نبرید. خاک بیابان و صحرا بهداشتی است. این خاک کوچه و خیابان است که میکروب دارد. و جالب اینکه می گوید هم لباس شیک بپوش و هم آنرا خاکی بکن.

حدیث داریم کسانی که لباس قشنگ می پوشند، اما وقت نماز لباسشان را در می آورند و کنار می گذارند، این معلوم می شود که زینتش برای غیر خداست، ریاکار است و می خواهد خودش را به خلق خدا اراده کند.

حدیث داریم که حضرت فاطمه زهرا(س) قشنگ ترین لباس های امام حسن را روز عید فطر به امام حسن می پوشاند و پیغمبر دستش را می گرفت و به نماز عید می برد. پیغمبر می گفت: "الله اکبر" امام حسن کوچولو هم می گفت: "الله اکبر" امیرالمومنین روز عیدفطر فرمود:

"أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِقِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ عَنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّهِ وَ النَّارِ" (أمالی صدوق، ص 100)

می دانید روز عید فطر چه روزی است؟

"یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ"

روزی که خدا به نیکو کارها و به کسانی که در ماه رمضان جلوی شکم و شهوتشان را گرفته اند، اجر می دهد.

"وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ"

افرادی هم که جلوی شکم و شهوتشان را نگرفته اند، خسارت می بینند.

"وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِقِیَامَتِکُمْ"

روز عید فطر بسیار شبیه قیامت است.

"فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ عَنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ"

همین که از خانه به مصلای می روید، مثل کسی که از قبر بیرون می اید و به صحنه قیامت می رود.

"وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ"

همینطور که در مصلا برای نماز عید ایستاده اید، انگار در صحنه قیامت ایستاده اید.

"وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّهِ وَ النَّارِ"

همین که برمی گردید، انگار از صحنه قیامت جواب داده اید و به بهشت می روید. اسلام می خواهد در روز عید فطر بین مردم ولوله بیفتد. و لذا گفته اند: "وقتی نماز عید می روید، از یک خیابان بروید و ازیک خیابان دیگر برگردید. "

مرحوم مجلسی از تذکره نقل می کند

و می فرماید: چرا می گویند راهت را عوض کن؟ چون هر چه راهت طولانی تر باشد، ثوابت بیشتر است.

"لیشهد الطریقان أو لیساوی بین الطریقین فی التبرک بمروره و سرورهم برؤیته و ینتفعون بمسألته أو لیتصدق علی أهل الطریقین من الضعفاء أو لیتبرک الطریقان بوطئه علیهما" (بحارالأنوار، ج 87، ص 375)

ای نمازگزار! چون سی روز روزه گرفته ای و حالا نماز خوانده ای، بگذار شهر با کف پای تو متبرک شود "أو لیتصدق علی أهل الطریقین من الضعفاء" چون در روایات می گوید: "ارزق لکم" اگر در همه شهر غلغله بشود تجارت هم می گردد. فقرایی هم که در کوچه و خیابان هستند به یک نوایی می رسند. اجمالاً خدا می خواهد در روز عید صحنه شهر و روستا عوض شود.

ما بیشتر دلمان می سوزد،

یک روایت در من لایحضر داریم که امام می فرماید: "این عید برای مردم عید است ولی ما بیشتر دلمان می سوزد، برای اینکه می بینیم حکومت حق دست اهل حق نیست" مثل خانواه شهدا که وقتی می بینند یکی دست بچه اش را گرفته، دلشان آتش می گیرد.

"لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ" (کافی، ج 4، ص 169)

شما اگر دیدی در حسینیه جماران به جای امام صادق منصور دوانقی نماز عید می خواند، جگرت می سوزد. امام صادق می گوید: در روزهای عید می سوزیم. و لذا به ما سفارش کرده اند که در روزهای عید غدیر، فطر، قربان و در همه عیدها دعای ندبه بخوانید. دعای ندبه دعای گریه است. بخاطر اینکه سیمای عید از صاحب عید جداست. پس شیعه باید گریه کند.

"کَانَ یَلْبَسُ فِی الْعِیدَیْنِ بُرْداً" (المقنعه، ص 202)

پیغمبر روز عید لباس برد می پوشید.

عید فطر و جمعه با هم یکی شد

حدیث داریم که یک سال روز عید فطر و جمعه با هم یکی شد. امیرالمومنین نماز عید را خواندند. و بعد فرمودند: "برای نماز جمعه آزاد هستید. " یعنی نماز عید را بر نماز جمعه ترجیح دادند.

"مَنْ لَمْ یَشْهَدْ جَمَاعَهَ النَّاسِ فِی الْعِیدَیْنِ فَلْیَغْتَسِلْ وَ لْیَتَطَیَّبْ بِمَا وَجَدَ وَ یُصَلِّی فِی بَیْتِهِ وَحْدَهُ کَمَا یُصَلِّی فِی جَمَاعَهٍ" (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 507)

امام صادق فرمود: هرکس نمی تواند به نماز عید برود "فَلْیَغْتَسِلْ" روز عید غسل بکند و لباس خوب بپوشد و عطر بزند.

یک نماز عید فطر امام رضا خواند،

که قصه قشنگی دارد. در زمان مامون یک روز مامون به امام رضا پیشنهاد کرد که نماز عید را شما بخوانید. امام رضا قبول نکرد. اما با اصرار و فشار به امام رضا گفت که نماز عید را شما باید بخوانی. امام رضا هم در جواب مأمون گفت: "این نماز عید هایی که شما می خوانید، نماز عید سلطنتی است. من اگر نماز عید بخوانم، می خواهم یک نماز عید، شبیه نماز عید رسول لله بخوانم" مامون هم که رسول الله را ندیده بود گفت: "خوب بخوان. " مامون به اداره دربارش گفت که همان مراسم سلطنتی که برای من بوده برای امام رضا تهیه کنید. این ها همه آمدند تا امام رضا را ببرند که نماز عید بخوانند. امام رضا(ع)

"فَاغْتَسَلَ وَ تَعَمَّمَ بِعِمَامَهٍ بَیْضَاءَ مِنْ قُطْنٍ" (کافی، ج 1، ص 488)

غسل عید کرد. عمامه بست. بعد گوشه عمامه را آویزان کرد و یک عصا گونه ای دست گرفت و ساق پایش را بالا زد. بیرون آمد

"وَ کَبَّرَ أَرْبَعَ تَکْبِیرَاتٍ" (کافی، ج 1، ص 488)

چهار مرتبه فرمود: "الله اکبر" همه آمدند و دیدند که امام رضا(ع) پابرهنه شده است. گفتند: آقا! کفش بیاوریم؟ گفت: نه! من می خواهم پابرهنه به نماز بروم. هرده متر که می رفت "الله اکبر" می گفت. از خانه تا صحرا همینطور رفت یک ولوله ای شد و همچنان روحانیتی داشت که شهر تکان خورد. به مامون گفتند: "اگر این نماز عید خوانده بشود حکومت تو برچیده می شود. " مثل اینکه اگر ده تا از بسیجی های ایران بگویند "الله اکبر" همه دنیا می ترسند. اما صعودی صبح تا شب می گوید "الله اکبر" نه تنها کشورها نمی ترسند، حتی یک مگس هم نمی ترسد. خلاصه فرق می کند. بالاخره آمدند و امام رضا را از وسط راه برگرداندند و امام رضا کفش هایش را پایش کرد و برگشت. خلاصه از این می فهمیم که نماز عیدی نماز عید است که طاغوت را بلرزاند. یعنی تنها نمازعید در روی کره زمین نماز عید ایران است. چون این نماز عید است که ابرقدرت ها از آن می ترسند. نماز عید اردن هیچ ارزشی ندارد، نماز عید کویت هیچ ارزشی ندارد.

قرآن می گوید:

"إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ"(عنکبوت/45)

یعنی در نماز عید فطر باید بی حجاب ها حساب کار خودشان را بکنند. نماز عید شما باید جلوی فحشاء و منکر را بگیرد و بزرگترین منکر طاغوت و بهترین معروف مبارزه با طاغوت است.

سخنرانی امیرالمؤمنین علیه السلام

اما امیرالمومنین در خطبه های نماز عید فطر یک سخنرانی جالب کرد و فرمود: ای مردم!

"وَ الْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ" (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 517)

بترسید که جبهه نروید و یا از جبهه برگردید. حضرت ابتدا در خطبه اش می فرماید: هر نفری سه کیلو بدهید و بعد سفارش به امر به معروف و نهی از منکر می کند و سپس به خانم ها سفارش می کند

"وَ الْإِحْسَانِ إِلَی نِسَائِکُمْ" (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 517)

به زن هایتان خوشرفتاری کنید. و بعد می فرمایند که از کم فروشی و شهادت ناحق دوری کنید

"وَ الْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ"

آخرین وصیت و نصیحت امیرالمومنین روز عید فطر در خطبه نماز عید فطر سفارش به جبهه بوده است.

در نماز عید فطر خطبه ها را بعد از نماز میخوانند

یک نفر آمده و سوال می کند که چرا در نماز جمعه خطبه ها را قبل از نماز می خوانند؟ اما در نماز عید فطر خطبه ها را بعد از نماز می خوانند؟ امام یک روانشناسی تبلیغی می کند و می فرماید: "چون نماز جمعه هر هفته هست و مردم اگر نماز جمعه را بخوانند، در می روند، فرار می کنند و برای خطبه ها کسی نمی نشیند. اما عید سالی دو روز است و مردم اگر نمازشان را بخوانند، فرار نمی کنند. مردم ما خیلی خوب هستند، خطبه های دو ساعتی را کنار خیابان می نشینند و بانشاط گوش می دهند. اما زمان حضرت رسول، پیغمبر داشت خطبه می خواند که یک مرتبه طبل زدند و آمدند چیزی بفروشند. همه بلند شدند و رفتند که جنس تعاونی بخرند. پیغمبر فقط با 12 نفر باقی ماند. آیه نازل شد که:

"وَ إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها"(جمعه/11)

یعنی واقعاً نماز جمعه خوان های ما در طول تاریخ از همه نماز جمعه خوان ها بهتر هستند و الان هم نماز جمعه و نماز عید ایران از همه کشور های دیگر شلوغ تر است. شما حساب کن در مسجدالحرام امام جمعه می اید از روی کاغذی که حکومت به دستش داده و آنرا هم آمریکا به دست حکومت داده است، خطبه می خواند. آخر این هم شد نماز عید؟ مثل فتیله چراغ اگر بخواهند بالا می کشند و اگر بخواهند پایین می کشند، این که امام جمعه نشد. امام جمعه باید از خودش فکر و تحلیل و تهدید و تشویق داشته باشد.

نشانه این که اسلام آمریکایی است یا اسلام محمدی این است اسلام محمدی اسلامی است که کفار از آن بترسند. قرآن می گوید:

"تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ"(انفال/60)

از اسلام محمد دشمن می ترسد و الان فقط از اسلام ایران دشمنان می ترسند. پس از این پیداست که اسلام ایران اسلام محمدی است و اسلام کشور های دیگر اسلام آمریکایی است. چون دولت ها و طاغوت ها از اسلام کشور های دیگر نمی ترسند و خدا را شکر کنید که در ایران هستیم و امام و رهبر انقلاب داریم.

و اما نماز عید! در نماز عید 5 تا قنوت می خوانیم.

"اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَهِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَهِ وَ أَهْلَ التَّقْوَی وَ الْمَغْفِرَهِ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّدٍ ص ذُخْراً وَ شَرَ فاً (وَ کَرامَهً) وَ مَزیدَ اً أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ " (إقبال الأعمال، ص 289) اگر یک میلیارد مسلمان در روز عید فطر بریزند در خیابان و در مقابل خدا سجده کنند، دیگر مردم مقابل طاغوت سجده نمی کنند. امام باقر می فرماید: وقتی می خواهی بروی و نماز عید بخوانی، بگو خدایا روز عید است و هر کس پهلوی بزرگی می رود که عیدی بگیرد، من هیچ کس را بزرگ نمی دانم و نماز عید می آیم تا از تو عیدی بگیرم.

نماز عید چند جمله است.

یکی می گوید:

"اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَهِ"

کلمه عظمت از "عظم" است. "عظم" یعنی "استخوان". عظمت یعنی کسی که استخوان دار و قوی است. خدایا بزرگی و کبریایی از توست.

"وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ"

خدایا هر کس که ندارد تو به او می بخشی. "جبروت" یعنی هر کس که کم دارد، تو جبران می کنی.

"وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَهِ"

هرکس بد است عفو می کنی و هر کس که خوب و محسن است به او لطف و رحمت می کنی.

"وَ أَهْلَ التَّقْوَی وَ الْمَغْفِرَهِ"

"مغفره" از "یغفر" است "یغفر" یعنی "کلاه خود". هرکس در جبهه کلاه خود داشته باشد سرش ضربه نمی بیند. خدایا یعنی تو با یک پوشش ایمانی ما را از ترکش های شیطان حفظ کن. بعد می گوید خدایا بحق این روز "أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ"

علامه طباطبایی یک بحثی در المیزان دارد به نام "نی نحوست الایام" یعنی بعضی روز ها نحس است. روز ها همه مثل هم هستند منتها روز مبارک حوادث خیر است و روز نحس حوادث شر است.

سه رابطه

در نماز عید ما به سه جهت بند هستیم.

1-رابطه ما با خودمان که غسل و عطر و لباس تمیز است.

2-رابطه با خدا که نماز عید است

3- رابطه با مردم و خلق محروم که عید فطر به شکم سیر کردن است.

"ذُخْراً وَ شَرَ فاً (وَ کَرامَهً) وَ مَزیدَ اً"

همانی است که در ماه رمضان هم گفتیم

"هذا شهر شرفته و عظمته و کرمته و فضلته علی الشهور" (المصباح کفعمی، ص 630)

حالا در عید هم می گوییم که خدایا همانطور که در ماه رمضان "شرفته کرمته فضلته" این ماه را هم "شرفاً و کرامهً" برای ما قرار بده. و لذا داریم شب عید فطر مثل شب قدر است و بخشش خدا در شب عید فطر به اندازه بخشش خدا در طول ماه رمضان است. نقل شده که امام سجاد برده می خرید و با آن ها کار می کرد و شب عید فطر همه برده ها را یکجا آزاد می کرد. بعد می گفت: خدایا من برده هایم را آزاد کردم، تو هم سید سجاد را از آتش جهنم آزاد کن.

بعد می گوید خدایا عید را برای ما "ذُخْراً" قرار بده. همه شما کلمه ذخیره را می دانید. یعنی فعلاً که وضعمان خوب است برای روز مبادا ذخیره می کنیم. ای مسلمان ها و ای کسانیکه در طول ماه رمضان عقب مانده اید و نتوانستید که مورد بخشش قرار بگیرید. عید فطر برای شما ذخیره شده است.

خدایا! ترا به آبروی آن عزیزانی که روزه شان را قبول کردی، لطف کن و عیدی همه ما را پیروزی زرمندگان اسلام و سقوط صدامیان قرار بده. خدایا دل ما خوش است دل ایران ما را هم با آزادی خوش کن. خدایا آن امامی که نماز عید می خواند و تمام کره زمین با او نماز می خوانند عیدی ما را ظهور ایشان و رضایت ایشان از ما قرار بده. ما را از زمینه سازان این آقا قرار بده. خدایا این هایی که روزه شان را خوردند و اشتباه کردند هدایت کن. ایمان و تقوایی به ما بده که وقت گناه ما روسفید بیرون بیاییم. توطئه ها علیه نظام اسلامی را خنثی و توطئه گران را نابود بفرما. ما را و نسل ما را فدای دین قرار بده. مریض ها را شفا بده و امام عزیز ما و رهبر انقلاب ما را حفظ بفرما و اموات ما را بیامرز.

"والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته"

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS