• ای شکوفایی هر گل ز شکوفایی تونبود هیچ گل ناز به زیبایی تو
  • مهدی فاطمه ای مونس تنهایی مناشک ریزم به خدا از غم تنهایی تو
  • بلبل فاطمه لعل لب خود را بگشاتا به گوشم رسد آن نغمة شیدایی تو
  • چه شود گر به گدا اذن تماشا بدهیتا ببینم رخ زیبا و تماشایی تو

توکل بالای آیت الله حائری

در زمان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری اعلی الله مقامه، قم چهارصد طلبه داشت. زمستانی هوا خیلی سرد شده بود، طلاب مراجعه کردند محضر مرحوم حاج شیخ گفتند: هوا خیلی سرد است؛ نیاز به عبای زمستانی دارد. حاج شیخ فرمود: جز مایة توکل به خدا چیزی در دست ندارم. عالم اهل معنا، مرحوم بافقی اعلی الله مقامه، حضور داشتند، حاج شیخ فرمودند اگر اجازه می دهید من بروم مسجد جمکران حوالة چهارصد عبا برایشان از ولی عصر بگیرم. اینها سربازان آقا هستند. شب جمعه آمد مسجد جمکران بیتوته کرد.

  • خوشا آن کس که دارد با تو پیوندخوشا آن دل که دارد با تو راهی

روز جمعه برگشت از جمکران. به حاج شیخ گفت آقا فرمودند صبح شنبه حوالة عباها می رسد. صبح شنبه شد یکی از تجار تهران آمد محضر حاج شیخ، خم شد دست ایشان را بوسید. گفت: مشکلی داشتم دیروز به امام عصر عرض کردم، اگر گره کارم را باز کنی چهارصد عبا برای سربازانت می خرم. مرحوم بافقی فرمودند این هم حواله ای که آقای ما دادند.

دل داشتیم و دادیم جان بود عرضه کردیم/ چیزی که یار خواهد صبر است و ما نداریم

خلق عظیم نبوی

بحث پیرامون سیرة اخلاقی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود.

عرض شد قرآن کریم خلق پیغمبر را به عظیم یاد کرده است. به درستی که تو بر خلق عظیم هستی. صاحب خلق عظیم آمد بشر را به مکارم اخلاق برساند. «إنی بعث لاتمم لمکارم الاخلاق[1] که فرمودند مبعوث شدم مکارم اخلاق را به پایان ببرم. صاحب خلق عظیم است که می تواند بشر را تزکیه کند. هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ [2] تزکیه بشر کار هر کسی نیست. تا کسی خود را تزکیه نکند نمی تواند در تزکیه کردن دیگران موفق باشد. در طول ماه مبارک رمضان فرازهای از سیره حضرت عرض کردیم. که احتمال دارد که امشب شب آخر ماه باشد. محتمل است. اگر فردا شب ماه رویت بشود دیگر شب اول شوال می شود. یعنی ما فرصتمان خیلی کم است. ممکن هم هست نباشد. دو شب از ماه مانده باشد. فردا شب هم به حول الله مجلس هست تا که قدر فرصت امشب را بدانیم. که اگر فردا شب ماه رویت شد ما همین امشب را داریم. ماییم و این یک شب تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

سیره نبوی در خوردن طعام

فرازهای دیگر از سیره حضرت عرض می کنم. که این بحث انشاءالله تمام شده باشد. فی المکارم ان النبی صل الله علیه و آله و سلم أنه کان لا یأکل الحاره حتی یبرد، پیغمبر بزرگوار غذای داغ نمی خورد. سرد می کرد غذا از آن شدت حرارت بیفتد. چون غذای داغ خوردن خوب نیست. و یقول، می فرمود: إن الله لم یطعمنا نارا، اول خدا آتش را روزی ما نکرده است اجتناب داشتند که غذای داغ نخورند. آن موقع حضرت نمی توانستند فلسفه را بیان کنند. علت چیست که من غذای داغ نمی خورم. الان که علم پیشرفت کرده است. اطبا می گویند شهرستان هایی که هوا سرد است مثل آذربایجان غربی و شرقی آمار سرطان معده از همه جا بیشتر است. و یک عامل اش را می گویند چون هوا خیلی سرد است نوشیدنی داغ زیاد میل می کنند و ریشه سرطان ها به آن داغ بودن نوشیدنی هایشان بر می گردد. حالا آن موقع که پیغمبر نمی توانست برای مردم بگوید که سرطانی هست، سلول ها از کار می افتند. اصلا نمی دانستند سلول چه هست. لذا یک دستورات بهداشتی را حضرت رعایت می کرده است که الان دنیا می فهمد که پیغمبر ما چقدر دقیق بوده است.

حضرت می فرمودند در ظرف شکسته غذا نخورید. مردم که نمی فهمیدند که میکروب چیست. حضرت می فرمودند در این شکاف شیطان حلول می کند. آنجا مخفی می شود. تعبیر می کرده حضرت از میکروب به شیطان. یا می فرمودند: از ظرف شکسته چیزی نخورید. از کوزه شکسته آب ننوشید. میکروب در آن نفوذ پیدا می کند از همان شکاف و شکستگی. این حرف ها نبوده، اداراک بالا نبود که. حضرت با این بیانات مردم را دور می کردند که فلان کار را نکنید فلان چیز مکروه است. می فرمایند سر برهنه دستشویی نروید. چرا؟ فرمودند یک عرقچین بینداز روی سرت. چرا؟ چون از گاز کثیف آمونیاک که در دستشویی است سلول های مغزت تنفس می کنند. چون خود این موی سر با این لطافت درونش خالی است. اجوف. آن موقع که این ادراکات نبوده است که حضرت برای آنها بشکافد که این موی سر به این لطیفی درونش خالی است. سلول های مغز تنفس می کند برای اینکه آن کثافت در بدن تو نفوذ پیدا نکند سر برهنه نرو. فرمودند مکروه است.

لذا حضرت غذای داغ نمی خورد. فرمود آتش را خدا روزی ما نکرده است. صبر می کردند غذا متعادل می شد بعد نوش جان می کردند. می فرمودند: إِنَّ الطَّعَامَ الْحَارَّ غَيْرُ ذِي بَرَكَةٍ[3] می فرمودند طعام داغ بی برکت است. کار دیگری را حضرت موقع غذا خوردن و چیز میل کردن انجام می دادند که دارد وَ كَانَ ص لَا يَتَنَفَّسُ فِي الْإِنَاءِ إِذَا شَرِبَ [4] حضرت وقتی می خواست چیزی را بنوشد در آن نمی دمید. فوت نمی کرد. چرا فوت نمی کرد؟ حالا علم می گوید گاز کربنیک که از ریه می آید بیرون این خوب نیست برخورد کند به این چای داغی که می خواهی بخوری.

دستورات بهداشتی حضرت رسول

حضرت آن موقع نمی توانست برای آنها گاز کربنیک را توضیح بدهد اما با برخورد خودش این مطلب را تفهیم کرد. فَإِنْ أَرَادَ أَنْ يَتَنَفَّسَ أَبْعَدَ الْإِنَاءَ عَنْ فِيهِ حَتَّى يَتَنَفَّس [5] اگر می خواست تنفس کند این ظرف را از مقابل دهان دور می کرد بازدم انجام می شد دوباره ظرف را جلو می آورد مراقب بود که گازکربنیک به این طعام برخورد نکند. چند تا دستور بهداشتی حضرت دارد که اگر رعایت کنید گرفتار داروهای شیمایی و مریضی نمی شوید. تمام طب را اگر خلاصه کنید همین دستورات پیامبر است. فرمودند تا گرسنه نشدی غذا نخور. اگر بخوری احمق و کودن می شوی. می فرمایند خوردن پنیر به تنهایی مکروه است. یا سیاه دانه با پنیر بخورید.

اذعان غرب به فرهنگ غنی اسلامی

چرا می فرمایند خوردن پنیر مکروه است و انسان را کم حافظه می کند چون هضم پنیر مشکل است و باید فسفر با آن ضمیمه شود و وقتی با گردو می خوریم آن را حل می کند. وقتی پنیر به تنهایی می خوری از فسفر مغز استفاده می کند. حالا پیامبر به عرب جاهلی که بچه اش را زنده به گور می کرد چطوری این را بفهماند. لذا غنی ترین مکتب اسلام است. یکی از دانشجویان گفت که در خارج از کشور در سوربون فرانسه سوال کرد که چه مقدار آب هست که تمام میکرب ها را از بین می برد. یکی از دانشجویان مسلمان گفته بود که دویست و بیست و چند گرم. آب کر همین مقدار است. تعجب کرده بود این استاد سوربون و فکر کرد و گفت این حرف خیلی علمی است. دانشجو گفت این دستور دین ما اسلام است. گفت شما چه دین قوی ای دارید. فرهنگ غنی و کامل و عالی ما داریم.

اسلام به ذات خود ندارد عیبی / هر عیب که هست در مسلمانی ماست

ما عمل به این دین نکردیم. گستاو لوبون فرانسوی می گوید چند قرن پیش دانشمدان فرانسه برای این که بگویند ما خیلی دانشمندیم قبای ملاهای ایران را می پوشیدند و سمبل علم بوده در دنیا. نوشته های او را بخوانید. مشرق زمین گاهواره تمدن، ویل دورانت را بخوانید. دوست ندارم اسم این خارجی ها را ببرم. منتها برای آنهایی که ضعیف النفس اند و غرب گرا و متجددند تا می گویی گوستاو لوبون و ویلدورانت می گوید این آقا خیلی حالی اش می شود. نه این ها ریزه خوار سفره علم محمد و آل محمد هستند. اولین ساعت را مسلمانان اختراع کردند در زمان هارون الرشید و نمونه اش که به رم رفت کشیشان مسیحی نمی توانستند بفهمند و می گفتند شیطان در این قوطی است. صنعت های مهم دنیا ریشه اش برای مسلمانان بوده است. اسید های اصلی که در شیمی است امام صادق به جابربن حیان بیان کردند که به او می گویند پدر علم شیمی مثل اسید سولفوریک، اسید نیتریک، پتاس و سدیم. فرمول های اصلی را امام بیان کرد. امام چهار هزار شاگرد داشت و این ها را دسته بندی کرد و هر کدام را در رشته مورد استعدادش قرار داد و این انتخاب رشته از زمان امام صادق است. این کار امام صادق بوده است. یکی گیاه شناسی و یکی میکروب شناسی بوده. بیانات امام صادق دنیا را متحیر کرده است. بیست و پنج سال پیش مرکز تحقیقاتی استراسبورگ یک کتاب منتشر کرد به نام مغز متفکر دنیای شیعه یعنی امام صادق که نظریاتی که دنیا را تکان داده است نوشته است بیان ایشان در مورد دوربین و میکروب شناسی و جنین شناسی بیاناتی دارد که این ها نمی توانند درک کنند که علم این ها الهی است اسمش را گذاشته اند مغز متفکر دنیای شیعه. ولی متاسفانه ما کار نکردیم.

فرهنگ ضعیف مطالعه در ایران

آمار گرفته اند که جوان های ما یک درصد اهل مطالعه اند و انگلیسی ها نود و نه درصد مطالعه می کنند در اتوبوس و مسیر سفر هم مطالعه می کنند. متاسفانه کار فرهنگی در مملکت ما خریدار ندارد. کتاب های حقیر که چاپ می شود به زحمت پول چاپش در می آید. نمی خواهم از خودم تعریف کنیم. نوشتن خیلی سخت است و مراحل سختی دارد. اگر عشق و علاقه و اجر معنوی نباشد کار فرهنگی خیلی مشکل است. پول یک پفک و بستنی را به کتاب بدهیم تا جوان و پسر و دخترمان بخواند. آش می دهیم و شله زرد می دهیم. نمی گویم ندهیم ولی کتاب هم بدهیم مغز مردم را هم پر کنیم. کار فرهنگی زحمت دارد. زحمت کشیده می شود و بعد خاک می خورد. یک آقایی گفت کتاب شما را می خوانم گفتم الحمد لله که اهل مطالعه اید گفتم کی می خوانی. گفت وقت خواب که خوابم نمی برد برای این که چشم هایم خسته نشود کتاب می خوانم.

دلیل نگاه به غذا هنگام خوردن

فرموده اند تا گرسنه نشده ای غذا نخور دوم فرمودند وقتی می خورید تا سیر نشدید از کنار سفره کنار نروید معده را فرموده اند سه قسمت کنید یک سوم برای طعام و یک سوم برای آب و یک سوم برای تنفس. قرآن می فرماید: فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه [6] چون غده های بذاق ترشح می شود و لعاب دهان را زیاد می کند و مواد قندی دارد و در لقمه می رود و بعد به وسیله دندان نرم می شود و بعد تحویل دستگاه گوارش می شود. لقمه در دست است و چشم در تلویزیون است. غذا می خوریم ولی نگاه نمی کنیم و نمی جویم و این طوری به معده می رود در حالی که باید دندان آسیاب می کرد. باید با آرامش لقمه را بخوریم. اگر رعایت کنیم کمتر مریض می شویم. نمک غذا را ضد عفونی می کنند برای همین گفته اند که یک ذره نمک بخوریم. آخر غذا هم گفته اند یک کم نمک بخوریم. مکتب اهل بیت همه چیز برای ما گفته اند. فرموده اند بعد از غذا دو تا خرما بخورید. خرما بهترین و سالمترین دسر است و ویتامین های زیادی دارد. حالا می گوید رفته ام دکتر گفته بعد از غذا شیرینی بخور در هضم غذا کمک می کند. بابا 1400 سال پیش که این دکتر و چیزها نبوده پیغمبر اکرم(ص) توصیه کرده بعد از غذا دو تا خرما بخوردید.

روایت دارد که ماهی که می خورید حتما بعد از آن چند تا خرما بخورید چون چند تا رگ است که بعد از خوردن ماهی یک رگی است که شما را به سوی فلج شدن سوق می دهد ماهی خیلی سرد است و رطوبتش بالا است خرما این رگ ها را باز می کند و نمی گذارد فلج شود.

لطافت دستورات پزشکی اسلام

دستورات پزشکی اسلام بسیار زیبا و لطیف است آیت الله بروجردی وقتی قلبشان مریض شد یک پرفسور از فرانسه به ایران آوردند و گفته بود به ایشان سرکه بدهید. آقای بروجردی تعجب کرده و فرمودند سالها بود که روایت دیده بودم که پیامبر دستور به خوردن سرکه می دادند و فلسفه اش را نمی دانستم حالا می فهمم که چقدر سرکه مفید است. این هایی که انسداد عروق می شوند شنیدم که یکی از اطبا یکی از رگ های پا را که زاپاس است در می آورند و جایگزین می کنند. رگ هایی که گرفته را این ها را از این طرف سرکه ریخته اند و و رسوبات را با سرکه پاک سازی می کند.

فوائد خوردن سرکه و انجام حجامت

پیامبر فرمودند که سرکه چه خورشت خوبی است تمام میکروب ها را می کشد یک دوستی از خوبان روزگار دارم و حدود 80 سال دارد و از قول یکی از اطبای قدیمی تهران نقل می کرد که فرمود من جوان بودم و درس می خواندم و یک طبیبی در میدان قیام بود کنار مدرسه حاج ابوالفتح به نام نورالحکما سه تا طبیب بود در قدیم که معروف بود در تهران و یکی هم ناظم الاطبا بود. فرمود من درس طلبگی می خواندم و یک روز رفتم نزد نورالحکما رفتم و دیدم یک درویش است سبیل پیچیده ای و من مشتری آخر بودم و رفتم داخل و یک نگاهی کرد و گفت جوان تو از اسلام و طلبگی چیزی نفهمیدی جز گذاشتن ریش گفتم شما هم از عرفان و صوفیه چیزی نفهمیدی جز گذاشتن سبیل. خوشش آمد و قهقهه ای زد و به خادمش گفت دو تا لیوان آبمیوه ای بیاور از این جوان خوشم آمد و در را بست و دو تا لیوان آب هویج آورد و گفت چون از تو خوشم آمده می خواهم یک قصه ای را برایت بگویم گفتم بگو. گفت من و ناظم الاطبا و یک شخص دیگری با هم درس می خواندیم در انگلستان. پایان نامه ما را نمی دادند و اذیت می کردند و یک روز رفتیم پیش استاد و گفتیم پایان نامه ما را بدهید گفت به یک شرط پایان نامه را می دهیم. گفتیم چه شرطی. گفت: ایران که رفتید به مردم نگویید سرکه بخورند. به مردم نگویید که حجامت کنند. گفتیم چرا گفت به خاطر این که ما تمام میکروب های مختلف را در یک ظرف سرکه کردیم و سرکه همه را نابود کرد. تنها میکربی که مقداری مقاومت کرده است میکرب حصبه بوده است. رگ هایی که عبور می کند از پشت می رود به مغز و قلب در پشت انسان از این جا عبور می کند که پیامبر فرمود در شب معراج به من مرتب می گفتند که احتجم و الامر امتک بالاحجامه حجامت کن و امتت را هم امر به حجامت کن دیدیم رسوبات در این جا جمع می شود و اسلام دستور به این داده است. گفتیم چرا به مردم نگوییم. گفت فروش عمده داروهای ما در کشورهای شماست اگر شما به مردم بگویید سرکه بخورند و حجامت کنند کمتر مریض می شوند و دارو نمی خرند و کارخانه های ما ورشکست می شوند. خیلی برکت در حجامت است. امام صادق می فرماید به تعداد عمرت را انطباق بده با روز. یعنی اگر پنجاه سالت است هر پنجاه روز یک بار حجامت کن. همه معصومین این کار را می کردند و آثار خوبی دارد و ما قبول کردیم و تعهدی هم دادیم. و پایان نامه را هم گرفتیم و بعد گفتیم که ما هم به مردم می گوییم که سرکه بخورند و حجامت هم بکنند. مجمع العروق کف پا است. کفش تنگ خیلی مضر است کفش راحت که بپوشی جریان خون راحت است. قدیم که تب می کردند تب بر های قوی که نبوده است می گفتند پاشوره کنید کف پا که شسته می شود تب پایین می آید چون تمام رگ ها نفوذ پیدا می کند.

به فرهنگ اهل بیت برگردیم. به روایات. ببینید چقدر مطالب لطیفی دارد اگر عمل کنیم کمتر مریض می شویم. تمام میکروب های تنفسی در بینی جمع می شود. موی دماغ مانند فیلتر است. دود های کثیف و هواهای آلوده جمع می شود. از طرفی فرموده که وقتی می خواهی وضو بگیری استنشاق کن و سه مرتبه آب در کف دست بریز و بریز در بینی و بکش بالا تا آلودگی ها پایین بیاید. حتی ورود به دستشویی علت پزشکی دارد. با پای چپ بروی داخل و با پای راست بیرون بروید. اگر با پای چپ اگر وارد بشوید و سکته کنید به بیرون پرت می شوید ولی اگر با پای راست داخل بشوید به بیرون پرت می شوید. همه چیز برای ما گفته اند. برای اینکه خواسته اند ما یک زندگی توام با آرامش و سلامتی داشته باشیم. شما فکر می کنید چربی باعث می شود رگ قلب بگیرد. یک پرفسوری است که شش ماه ایران و شش ماه آمریکاست. نوار ویدئویی اش را دیدم گفت یک آزمایشی را در آمریکا انجام داده اند بین دو گروه موش سیاه و سفید. غذای پر کلسترول و چربی به آنها داده اند اما با دو کیفیت و دو شکل. موش های سفید را بیرون آوردیم و نوازش کردیم مهربانی کردیم و خندوندیم و مهربانی کردیم و غذای پرچرب دادیم و همان غذا را به موش های سیاه هم دادیم اما اعصابشان را خورد کردیم و ناراحتشان کردیم. با چوب زدیم. موش های سفید که در آرامش غذا خوردند رگ های قلبشان نگرفت ولی موش های عصبانی سیاه رگ های قلبشان گرفت. نتیجه گرفتیم انسداد عروق برای چربی نیست بلکه اضطراب و نگرانی است. 50 میلیون چک دادیم و اضطراب داریم و شب تا صبح پریشانیم و خواب و آرامش نداریم و یک تلفن در دست و یکی در گوشی و غذا هم می خورد ولی آرامش ندارد. همه چیز را اهل بیت برای ما بیان فرمودند. حلال بخوریم.

معنای اضافه تشریفیه

یک مرد با معنویتی بود می گفت غذاهایی که به نام اهل بیت طبخ می شود اگر از پول خمس داده و پاکیزه باشد مثل آب کر می ماند و نجاست را پاک می کند. تطهیر می شوی اگر لقمه حرام خورده باشی از بین می رود چون به نام حسین و علی و زهرا است.

به این می گویند اضافه تشریفیه. توضیح این که یک پرچم تا درون مغازه بزاز است ارزش یک پارچه را دارد و نه اکرام دارد اما وقتی می شود پرچم جمهوری اسلامی یک لشکر در مقابلش تعظیم می کند و وقتی شد پارچه عزای حسین و نوشتی صلی الله علیک یا اباعبدالله این دیگر فرق می کند و فقط یک پارچه نیست. دیشب پرچم گنبد امام حسین را هدیه آوردند اینجا و این جا نصب کنند و شما ببینید و آیت الله سیستانی نماینده اشان را فرستاده بودند برای آیت الله تبریزی و ایشان فرستادند برای حقیر و هدیه دادند و دیشب آوردند اینجا. من هم که دیشب از پرچم سرخ امام حسین گفتم

  • به زیر لاله کدامین شهید مدفون استکه از لحد به در افتاده گوشه کفنش

پرچم گنبد امام حسین یک پارچه است ولی معمولی نیست. سنگ سنگ است ولی وقتی می روی به حرم امام رضا صورتت را روی سنگ می گذاری و گریه می کنی چون این سنگ اتصال پیدا کرده است اضافه تشریفیه این است.

شفای چشم آیت الله بروجردی به برکت سیدالشهداء

آیت الله بروجردی فرمودند چشم هایم کم سو شده بود و یک دسته ای در بروجرد بود به نام گلبندان و برای امام حسین عزاداری می کردند روز عاشورا از یک نوجوان این هیئت یک ذره گل گرفتم و به چشمم مالیدم و خدا به احترام گل سینه سینه زن حسین چشم مرا شفا داد. مرحوم آمیرزا مهدی بروجردی پیشکار آیت الله بروجردی بودند فرمود من یک اربعین رفتم کربلا با یک پای فلج و یک چشم کور. مرحوم آیت الله مروارید که از علمای بزرگ مشهد بود و پارسال فوت کردند فرمودند من ایشان را با پای سالم و چشم کور دیدم وقتی آمد با پای سالم و چشم سالم دیدم.

شفای دردها به برکت امام حسین علیه السلام

آمیرزا مهدی فرمود من اربعین کربلا بودم و عرب های بادیه نشین گروه گروه می آمدند در صحن و من کناری بودم و کف پای یکی از این ها را بلند کردم و انگشتم را انداختم لای پای یکی از این ها. اخلاص چه چیز خوبی است. پای این ها عرق کرده بود و با خاک کربلا مخلوط شده بود و شده بود گل. از این گل لای پای زائر کربلا برداشتم و یک مقداری را روی چشم و پایم مالیدم و حسین به احترام خاک پای زوار کربلایش هم چشمم را شفا داد و هم پایم را شفا داد.

ذکر مصیبت

صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله

  • سوگند به خاک مشک بوی تو حسینسوگند به رگ های گلوی تو حسین
  • در برزخ و در محشر و میزان و صراطباشم همه جا به جستجوی تو حسین
  • سوگند به نام جاودان زینبسوگند به چشم خون فشان زینب
  • هرگز نکند حسین نومید مراچون می دهمش قسم به جان زینب

علامه جزائری در خصائص زینبیه اش می نویسد یک مرد شامی در مجلس یزید از جایش بلند شد و اشاره کرد به فاطمه صغیره گفت امیر این دختر را به کنیزی به من بده. تا این جمله را گفت نازدانه خود را به بغل عمه اش زینب انداخت. گفت عمه مگر هر کس یتیم می شود کنیز هم می شود!؟ در این لحظه بود ابی عبدالله در تشت طلا چشمهایش را باز کرد و نگاهی به فاطمه کرد و گفت نه بابا کسی که یتیم می شود کنیز نمی شود و یک نگاه به رقیه کرد و یک نگاه به ام کلثوم کرد یک نگاه به رباب کرد اما تا به زینب رسید یک مرتبه دید حسین چشم هایش را روی هم نهاد و یک قطره خون تازه از چشم حسین جاری شد. چه شد که حسین چشم هایش را روی هم گذاشت. می خواهد بگوید خواهر من از روی تو خجالت می کشم. می خواهد بگوید مردم اگر برای اسیری زینب خون گریه کنید جا دارد. در این هنگام یک مرتبه صدای تلاوت قرآن حسین عزیز بلند شد. محدث محلاتی می نویسد زن یزید پشت پرده بود و به کنیزش گفت صدا خیلی شبیه صدای حسین است. وقتی مدینه بودم حسین صبح ها قرآن می خواند. اتفاقا این خود حسین است و قرآن می خواند گفت حسین کجا و مجلس آلوده شوهرم کجا. این که حسین نیست بلکه سر بریده حسین است. زن یزید با سر برهنه در مجلس دوید و گفت این سری که از تن جدا کردند و در تشت طلا به سر و دندانش می زنید سر حسین است. یزید بلند شد ردا را روی سر زنش انداخت و گفت آبرویم را بردی و به مجلس نامحرمان آمدی. گفت نانجیب من را بردی پشت پرده نشاندی اما ناموس علی در مقابل نامحرمان هستند.

محتمل است که امشب شب اول ماه باشد. یک با دیگر پرونده کثیفمان را در دست بگیریم. یکی از بزرگان می فرموده که خدا یک مشت بنده داری که در کوچه ها راه می افتند و داد می زنند قراضه و شکسته و خرابه می خریم. خدا بنده هایت قراضه ها و خراب ها را می خرند تو هم ما شکسته ها و خراب ها را بپذیر. پرونده امان را در دست بگیریم و ده مرتبه بگوییم الهی العفو.

گدایی آمد منزل حاتم طایی و غذا خورد و وقتی می خواست برود گفت من سر سفره ات نشستم و سیر شدم و دارم می روم اگر از من بپرسم کجا بودی بگویم منزل حاتم بودم برای من عیب نیست با لباس کثیف آمده ام و با همین لباس بروم. اما برای تو شایسته نیست که به کریمی مشهوری که گدا با لباس کهنه بیاید و با همان برود. خدایا ما که شانی نداریم اگر با لباس گناه آمدیم شایسته کرامت تو نیست که با لباس گناه برویم. ده مرتبه یا ارحم الراحمین.

گنه کاری بود دم مرگ یک جمله گفت و مرد و بعد خوابش را دیدند که خدا او را آمرزیده است. گفت خدایا سلمان بخشیدن کاری ندارد. ابوذر بخشیدن کاری ندارد بیا من بیچاره و بدبختی که نه دنیا دارم و نه آخرت را ببخش. الهی ما را بیامرز و موانع فرج مولایمان را برطرف کن. اسباب ظهورش را با عافیت کامل فراهم فرما. باقی مانده غیبتش را به صورت نیلی مادرش به ما عفو فرما. تتمه عمر ما را در دوران ظهورشان تقدیر فرما. از ما مکروهی به محضرشان عرضه نفرما. ما را به امام زمانمان عفو فرما. گناهان ما امشب به احترام آن عزیز عفو فرما. در دنیا و آخرت ما را به احترام ولیت رسوا مفرمان. دعاهای ما با آمینش مستجاب فرما. نقصان های ما را به عنایتش کامل بفرما. جوانان ما را از انحراف حفظ فرما. کشورش را از خطرات حفظ فرما. خادمین آستان شریفش، مراجع عظام و مقام معظم رهبری را حفظ فرما. ارواح طیبه شهدا و امام راحل و ذوی الحقوق جمع را غریق رحمت فرما. قاطبه مریضان را لباس عافیت بپوشان. حسن خاتمه مرحمت فرما. بالنبی و آله.

حجه الاسلام و المسلمین انصاریان