چهارصد نکته قرآنی - نکته 256: امانت و امانتداری

چهارصد نکته قرآنی - نکته 256: امانت و امانتداری

(11)

امانتداری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه های مهم ایمان است، چنانکه خیانت به امانت، علامت نفاق است.

در حدیث است: به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.(12)

در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبری جامعه معرّفی شده که اهلش اهل بیت علیهم السلام می باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.

آری، کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانی های اجتماعی، ریاست نااهلان وقضاوت های ظالمانه است.

حضرت امیرعلیه السلام فرموده است: «من تقدّم علی قوم و هو یری فیهم من هو افضل، فقد خان

ص:270


1- 1751. ذیل آیات 84 - 87 سوره ص.

2- 1752. نمل، 22.

3- 1753. حج، 24.

4- 1754. نساء، 63.

5- 1755. طه، 44.

6- 1756. اسراء، 23.

7- 1757. اسراء، 28.

8- 1758. حج، 30.

9- 1759. مؤمنون، 3.

10- 1760. صف، 2.

11- 1761. ذیل آیه 58 سوره نساء.

12- 1762. کافی، ج 2، ص 105.

اللّه و رسوله والمؤمنین»(1) هرکس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالی که بداند افراد لایق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است.

خیانت در امانت شامل کتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهی، انتخاب همسر یا معلّم نااهل برای فرزندان و... می شود.

امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهی خدا امانت های الهی است.(2)

امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده که هر امامی آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.(3)

Powered by TayaCMS