در ایران دو شخصیت بزرگ داریم که ثواب زیارت آن ها فوق العاده زیاد است.یکی زیارت قبر آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام است، که فرمودند: ثواب زیارتش برابر با هزار حج قبول شده است. چه کسی می تواند در عمرش هزار حج به جا بیاورد؟ خدا قسمت کند به زیارت آقا برویم و خود آن آقا فرمودند: هر کس خواهرم حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده است؛ یعنی چون حضرت معصومه، فانی در برادر است و به عشق برادر از مدینه حرکت کرد عاشق دلباخته امام هشتم بود. آقا فرموده کسی خواهرم را زیارت کند مثل این است که مرا زیارت کرده است.

هم امام هشتم و هم امام جواد و هم امام صادق(علیهم السلام) سه امام بزرگوار فرمایشات مختلف و متعددی دارند کسی که این بانو را زیارت بکند بهشت بر او واجب می شود. خدایا! ما چه طور شکر تو را به جا بیاوریم. در میان این کره زمین ما را در جوار این بانو قرار دادی. گفت: تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی، آیت الله وحید خراسانی حفظ الله فرمودند: روایتی که می گوید زیارت این بانو بهشت را واجب می کند سندش معتبر و صحیح و اعلی است، اگر این سند در یک مسئله شرعی بود من در آن موضوع فتواء می دادم؛ یعنی از نظر سند هم این حدیث معتبر است. آیا کسی که می تواند بهشت را بر ما واجب کند نمی تواند مشکلات دنیایی و آخرتی را حل بکند؟

آیت الله احمدی میانجی فرموده بودند: یک جوانی پدرش از دنیا رفته بود و سرمایه ای هم برای بچه هایش نگذاشته بود، این جوان خیلی حالش نامساعد بود دچار بحران فکری و روحی زیادی بود. این پسر گفته بود: من یک روزی داشتم می رفتم یکی از آشناهایمان گفت: می بینم خیلی گرفته ای، غمگینی؟ گفتم: آره، پدرم از دنیا رفته و ما عیالوار هم هستیم. شغل ندارم کار ندارم سرمایه ای برایمان نگذاشته است. گفت: واقعا تو خیلی بی عرضه هستی. گفتم من بی عرضه ام؟ گفت: آره، تو در جوار کریمه اهل بیت، پناه خلق، نماینده چهارده معصوم هستی. این بزرگواری که پیش خدا خیلی عزیز است ما عظمت این بانو را نمی دانیم.

واقعا هنوز امام هفتم دنیا نیامده بودند امام صادق مبلغ و مروج این بانو بود و می فرمود: به شفاعت این فرزندم تمام شیعیان عالم وارد بهشت می شوند. چقدر دایره شفاعتش گسترده است. گفت: تو در جوار چنین خانمی هستی. عرضه نداری بروی حاجتت را بگیری؟ خانمی که بهشت و رضای خدا را می تواند برای ما تحصیل کند نمی تواند مشکلات دنیایی ما را حل بکند؟ گفت: یک نهیبی به من زد که در خانه حضرت معصومه سلام الله علیها برو ما هم منقلب شدیم و آمدیم وضو گرفتیم و رفتیم زیارت کردیم دو رکعت نماز هدیه کردیم. رفتیم کنار ضریح گفتیم: یا فاطمه معصومه، شما جای مادر ما، شما سرپرست، ما به شما پناهنده شدیم. شما لطفی بکنید مشکل ما را حل بکنید. ناامیدی عجیبی به من رو آورده بود آینده خودم را تاریک می دیدم بعد از توسل مختصر به حضرت معصومه سلام الله علیها از حرم بیرون آمدم که به منزل بروم در بین راه به یکی از تجار قم برخورد کردم. سلام و علیک و احوالپرسی کرد، گفت: تو پسر فلانی نیستی؟ گفتم چرا؟ گفت: پدرت با من رفیق بود. کجا هستی چه کار می کنی. خدا پدرت را رحمت کند. کاری نداری؟ گفتم: واقیعتش من بی کار هستم. گفت: اتفاقا من در دفتر مغازه ام به یک نفر احتیاج داریم. گفتم: باشد کور از خدا چه می خواهد دو چشم بینا، ما را برد در محل کارش مشغول کار شدم. از حرم که بیرون آمدم شاید یک ساعت نشده بود ببین خدا چه طور جور می کند. بعد از مدتی دید ما امین هستیم حقوق ما را اضافه کرد دخترش را به ما داد. داماد حاج آقا شدیم. به برکت توسل به این بانو وضع مالیمان، شغلیمان، زندگیمان از این رو به آنرو شد.

«یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» [1]. سه تا امام زاده داریم که زیارتشان را امام معصوم فرموده اند: یکی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است. امام رضا علیه السلام می گوید اینطور بگو:«فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»ای فاطمه معصومه شما در نزد خدا شان و شئونی دارید.

شب چهارشنبه متعلق به امام هفتم است. در میان امامان مصیبتی بزرگتر از مصیبت امام هفتم علیه السلام ما نداریم. آن امامی که چندین سال گوشه زندان زیر شکنجه ها و اذیت ها و آزارها قرار داشت . قدر این اشک ها و گریه ها را بدانید در یک کتابی می خواندم یک بنده خدایی از دنیا رفت رفیقی داشت او را خواب دید، دید جایش خیلی خوب است گفت: رفیق تو چه کار کردی به اینجا رسیدی؟ گفت: به خاطر گریه هایی که برای غربت امام هفتم کردم. گفتم: چه طور؟ گفت: یکی از علمای اصفهان در اصفهان ما از دنیا رفت تشییع جنازه او صدهزار نفر بیشتر جمعیت آمدند تمام هیئت های سینه زنی حسین حسین می گفتند ناله می زدند گریه می کردند، یاد غربت تشییع جنازه موسی بن جعفر افتادم دلم ریش شد دلم کباب شد آن روز برای غربت امام هفتم خیلی گریه کردم. گاهی یک مصیبت به دل انسان می نشیند آدم خیلی منقلب می شود. چهار تا کارگر بیایند زیر جنازه امام معصوم، قطب عالم، اول شخصیت عالم را بگیرند گفت: آنروز برای غربت امام هفتم خیلی گریه کردم. شب اول قبر به من گفتند: چه آوردی؟ گفتم: من دستم خالی است. گفتند: تو قطرات اشک برای غربت و مظلومیت موسی بن جعفر ریختی اینها در خانه ما قبول شده است. گفت: این درجه و مقامی که می بینی به من دادند به برکت گریه هایی است که برای امام هفتم علیه السلام کردم.

«السلام علیالْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ»[2]. سلام ما بر آن آقایی که در سیاهچال زندان هارون بود که شب و روز قابل تشخیص نبود، پاهای مبارکش در غل و زنجیر بودند.امام خیلی شکنجه دیدند اما چه وقت امام هفتم راحت شدند؟ عده ای از اهل قم برای ملاقات آقا آمدند گفتند: آقا فردا آزاد می شود در زندان جمع شدند. شاید دسته گل آورده بودند می گفتند دست آقا را می بوسیم. یک وقت در زندان باز شد دیدند چهار تا کارگر یک جنازه ای را گرفتند غریبانه دارند می برند. کسی هم صدا می زد این امام رافضی هاست. اما عرض کنیم ای فاطمه معصومه شما در بغداد نبودی مصائب پدر بزرگوارت را از نزدیک ببینی، دل ها بسوزد برای عمه اتان زینب کبری که در کربلا بود و آن لحظات حساس را دید. نیزه داران با نیزه، شمشیر داران با شمشیر به بدن برادر می زنند جسارت می کنند. خانم دست روی سر گذاشت و صدا زد آیا در بین شما مسلمانی نیست؟

«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیم». «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ»[3]. «وَ سَیعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ»[4].

خدایا به حق باب الحوائجی موسی بن جعفر و فرزندانش دردهای ما دواء بفرما. گناهان ما را ببخش و بیامرز. قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. همه ما را از شیعیان خالص اهل بیت قرار بده. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. مقام معظم رهبری، علماء، مراجع و جوان هایمان را در پناه امام زمان حفظ بفرما. اموات گذشتگان، شهداء، امام راحل، اموات و شهدای این جمع را با انبیاء و اولیاءت محشور بگردان و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان. .

حجةالاسلام و المسلمین فرحزاد