چهارصد نکته قرآنی - نکته 351: سرشت انسان

چهارصد نکته قرآنی - نکته 351: سرشت انسان

(1)

آفرینش انسان از جهات مختلف قابل توجّه است:

الف. از جهت سیر تکاملی، که چگونه از خاک بی جان، موجودی جاندار و باشعور به نام انسان بر می آید.

ب. از جهت تأمین نیازهای مادّی، که چگونه جهان طبیعت در تسخیر او قرار گرفته است.

ج. از جهت گرایش های مثبت و منفی، که قرآن به برخی از آنها اشاره نموده است، از جمله:

1. زود نا امید می شود. «قتوراً»(2)

2. حریص است. «هلوع»(3)

3. بی تاب است. «جزوعاً»(4)

4. زیانکار است. «لفی خسر»(5)

5. زیاده خواه است. «لیطغی»(6)

6. ستمگر است. «ظلوماً»(7)

7. نادان است. «جهولاً»(8)

8. شتابزده است. «عجولا»(9)

9. ناسپاس است. «کفور»(10)

10. قدرنشناس است. «کنود»(11)

آیات دیگر قرآن، خصوصیات مثبت انسان را این گونه ارائه می دهد:

1. مسئولیّت پذیری، داشتن آزادی و قدرت انتخاب؛

ص:360


1- 2340. ذیل آیه 3 سوره الرّحمن.

2- 2341. اسراء، 100.

3- 2342. معارج، 19.

4- 2343. معارج، 20.

5- 2344. عصر، 2.

6- 2345. علق، 6.

7- 2346. احزاب، 72.

8- 2347. احزاب، 72.

9- 2348. اسراء، 11.

10- 2349. اسراء، 67.

11- 2350. عادیات، 6.

2. امکان تغییر روش، توبه و انقلاب و جهش درونی؛

3. دارا بودن استعدادها و ظرفیّت های بزرگ درونی؛

4. ویژگی بی نهایت طلبی؛

5. جانشین خداوند روی زمین؛

6. مسجود فرشتگان؛

7. دارا بودن قدرت تقلید و اثرپذیری یا قابلیّت الگو شدن و تأثیرگذاری؛

8. ترکیبی از تضادها، عقل و فطرت در برابر غریزه و شهوت؛

9. دارای قدرت تفکّر و خلاّقیت و ابتکار.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایگاه و نقش روحانیت

در این بخش "پایگاه و نقش روحانیت" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

فرهنگ culture

در این بخش به موضوع فرهنگ( culture ) ، در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

شخصیت و عوامل تاثیر گذار در آن

در این بخش "شخصیت و عوامل تاثیر گذار در آن" با موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ بررسی می شود.
No image

هنجارها تجلی بخش ارزشها

در این بخش به موضوع "هنجارها تجلی بخش ارزشها" در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.
No image

پایگاه و نقش روحانیت

در این بخش "پایگاه و نقش روحانیت" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

فرهنگ culture

در این بخش به موضوع فرهنگ( culture ) ، در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
Powered by TayaCMS