روشهاى زيادى جهت اجراى برنامه هاى شاد و جذاب براى نوجوانان و جوانان وجود دارد. آنچه در اين نوشتار مطرح مى شود، يكى از اين روشهاست كه با عنوان روش «تنظيم محتوا» ارائه مى گردد.
همه مربيان معتقدند كه اشكال عمده برخى از برنامه هاى مخصوص نوجوانان و جوانان دو چيز است:
1. محتواى ضعيف.
2. نامرتب بودن مطالب ارائه شده.
مجرى قوى و توانمند كسى است كه محتوايى غنى، سودمند، جالب، سازنده و نو را در قالبى پيوسته، مرتبط و منسجم ارائه كند.
ضعيف بودن محتوا حاصلى جز هدر رفتن وقت و نيرو نخواهد داشت و نامرتب بودن مطالب موجب مى شود كه مربىِ داراى معلومات قوى و دانسته هاى فراوان، هنگام روبرو شدن با نوجوانان و جوانان نداند از كجا بايد شروع كرد.قرار دادن هر مطلب در جاى خود و تنظيم منطقى مجموعه سخن، يك هنر است.
امام على عليه السلام فرمودند: «اَحْسَنُ الْكَلامِ مازانَهُ حُسْنُ النِّظامِ وَ فَهِمَهُ الْخاصُّ وَ الْعامُّ »؛ [1] بهترين سخن آن است كه نظام نيكو آن را آراسته باشد و خواص و عامه مردم آن را بفهمند.»
با يك تشبيه مى توان اجراء يك برنامه و كلاس خوب و بد را اين گونه بيان كرد:
ـ كلاس و اجراء خوب مثل ترتيب 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7 (مرتب)
ـ كلاس و اجراء بد مثل 2، 1، 4، 3، 6، 5، 7 (بى ترتيب)
ـ كلاس و اجراء بدتر مثل 2، 1، 3، 2، 1، 6، 7 (بى ترتيب و با تكرار)
[1]- غرر الحكم، ج1، ص 206.