سرّ وصال

سرّ وصال خلاصه سخنرانی | سرّ وصال
دل و قلب هر وقت آمادگی پذیرش خداوند را پیدا کرد، نگو داغ شده، بگو نسیم رحمت است. همانجا خدا را نهادینه کن؛ این سرّ وصال است.

بسمه تعالی
سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد
یک
خرداد 1387 - دانشگاه صنعتی شیراز
موضوع: سرّ وصال


خیلی وقت است مردم در جهان دنبال جواب این سوال می گردند که سرّ وصال چیست؟ و اینکه چگونه ممکن است انسانی زنده باشد اما به وصال رسیده باشد. سوال هست که آیا این قضیه اتفاقی است یا انتخابی؟ یعنی آیا ممکن است این 14 نفر بصورت کاملاً اتفاقی در شب بمب گذاری شهید شوند و یا مجروحین بطور اتفاقی مجروح و جانباز شوند؟
یکی از دوستان زمان جنگ که جانباز هست نقل می کرد می کرد که وقتی در جنگ پایم قطع شد، تمام توانم را جمع کردم تا بسمت خاکریز خودی بروم. با وجود درد بسیار شدید و خونریزی بی امان خودم را رساندم. یکی دو متر که بالا رفتم، دیدم دیگر توان رفتن ندارم. به دور و برم نگاه کردم؛ هیچ کس نبود. حتی توان فریاد زدن و کمک خواستن هم نداشتم. در همان حال درد شدید و بی حالی، یک لحظه احساس کردم درد پایم کمتر و کمتر می شود تا جایی که دیگر احساس درد نداشتم. احساس کردم اصلاً از جسمم جدا شدم. در یک فضای مه آلود بودم. در این فضا فقط یک دری را دیدم که فکر کردم در شهادت است. رفتم جلو. تا نزدیکی در رفتم و به محض اینکه خواستم وارد شوم، صدایی خطاب کرد فلانی! میخواهی شهید بشوی یا نه؟ اون موقع پیش خودم فکر کردم که حالا وقت برای شهید شدن زیاده و... همان لحظه در بسته شد و دوباره در پایم بشدت احساس درد کردم.
این دوست ما الان هم زنده ست.

در روایات داریم که اینها آگاهانه انتخاب می کنند. شهادت یعنی انتخاب.

بروید ببینید، این بچه ها هر کدام در خانواده و فامیل یک وزنه ی تک بودند. شهید مهدوی سالها به پدر و مادرش می گفته من 20 سال بیشتر عمر نمی کنم و دقیقاً 17 روز از بیست سالگی ش گذشته بود که به شهادت رسید!
اینها یک آگاهی در ضمیر داشته اند. هر کدام اینها یک جوری با بقیه فرق داشته اند. جانبازهای ما هم همینطور. ماهایی که تحمل یک نیش سوزن را نداریم. بروید ببینید جانبازان با این همه درد و مصیبت حتی یک آخ نگفتند!

سرّ این در چیست؟
پیامبر(ص) فرمودند: به هوش باشید ! گاهی اوقات در زندگی شما از طرف خداوند نسیمی می وزد. آگاه باشید در همان لحظه نسیم را بگیرید.

وقتی در یک لحظه حس کردی خدا به تو نگاه کرده، توجه خدا بسمت توست، معطل نکن! پشت گوش نینداز. اغلب کسانی که ضرر کردند کسانی هستند که از همین فردا فردا کردن ها ضرر می کنند.
این اشتباه است که بگوییم باب شهادت برای زمان کوتاهی باز، و بعد بسته شد. در رحمت خدا همیشه باز است. فیض آماده ست، در جای خودش. اما بحث در اینست که قدر فیض را دانستن یعنی قدر لحظات را دانستن.

یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم / شاید که نگاهی کند آگاه نباشیم


روزی 10 بار که تو را صدا نمی زنند! پیامبر(ص) فرمودند بعضی وقت ها، بطور خاص تو را صدا می زنند؛ فی ایّام دهرکم.

خیلی وقت ها خدا منتظر است یک فیض را برساند، اما منتظر بهانه است. فقط منتظر یک بله از جانب شماست.
شهید علی نصیری شب قبل از واقعه خواب می بیند که یک کاروان جلوی کانون ایستاده است و بعضی ها را برای بردن به کربلا صدا می زند. شهید نصیری هم جزء کسانی بودند که اسمشان را برای کربلا می خوانند. و فردای آنشب به همسرشان اعلام می کنند که امشب میخواهم به کانون بروم!
این خواب همان نسیم است. به دنبالش فرستاده اند. حتماً که لزومی ندارد در بیداری باشد. فرمودند بصورت خاصی تو را صدا می زند؛ دل آمادگی پذیرش حتی خواب را به عنوان یک مطلب و تذکر جدی از طرف خدا دارد.

مثل اتفاقی که برای شهید غلامرضا فهمیده افتاد. شب شهادتش به دوستانش گفته بوده فردا من مفقود الجسد می شوم. فردا قبل از اینکه برگردید، یک نگاهی بسمت چپ خط بیندازید من خودم را نشان می دهم. چند نفر از دوستانشون موقع برگشت، بر می گردند نگاه می کنند و یک شال سبزی را می بینند که در هوا تکان می خورده. (شهید ، سید بوده است) به آنطرف می روند و زیر شال، جسد ایشان را پیدا می کنند.

گیرنده باید قوی باشد. این فضا پر از فرکانس است احتیاج به گیرنده دارد که اینها را بگیرد. روحی میتواند فرکانس الهی را جذب کند که گیرنده اش را فعال کرده باشد!
حساسیت داشته باشیم نسبت به چیزهایی که از طرف خداوند برای ما می آید. وگرنه فراوان است از این نسیم های رحمت که بدون توجه از آن می گذریم.
یک لحظه تنور دلت داغ می شود. قرار است اینجا یک نوری بچسبد. وگرنه خدا که الکی دل من و تو را داغ نمی کند! فقط مواظب باش به شیطان فرصت ندهی، سرد بشوی.
دل و قلب هر وقت آمادگی پذیرش خداوند را پیدا کرد، نگو داغ شده، بگو نسیم رحمت است. همانجا خدا را نهادینه کن؛ این سرّ وصال است.
شنبه شب، شهید محمد جواد یاقوت از کلاس که به خانه بر می گردد، بشدت خسته بوده و مادرش اصرار می کند که امشب که خسته ای کانون نرو. ولی او جواب می دهد شاید همین امشب یک خبری باشد؛ شاید امشب امام حسین یک نگاهی بکند!

چرا گفتند وَیلٌ للمُصَلّین؟ کسانی که در نماز توجهشان یک خط در میان است! شاید در یکی از همین موردهایی که توجه نداری، نسیم و نور بیاید!
سرّ این است که گیرنده ات نسبت به پیامی که از آسمان می آید، حساس باشد.

یکی از بچه ها چند وقت پیش تعریف می کرد می گفت طی قضیه ای چنان فشاری بهش وارد شده بود که قید همه چیز را زده بود و گفته بود اصلاً گور بابای دین و تقیّد! بکلی بریده بود و گفته بود اصلاً نه دنیا میخواهم نه آخرت! میخواهم بروم یک جایی فقط صفا کنم! حال کنم! حتی اگر شده به قیمت گناه..
می گفت همه چیز را گذاشتم و رفتم خارج از کشور. توی فرودگاه ترکیه موقعی که هواپیما از زمین بلند شد، یک لحظه از پنجره هواپیما زیر پایم را نگاه کردم و بی اختیار بدنبال گنبد طلای امام رضا(ع) گشتم؛ مثل همان موقع هایی که توی فرودگاه مشهد بر می گشتم و از پنجره دنبال گنبد طلا می گشتم! حالا ترکیه کجا و امام رضا(ع) کجا! یک لحظه احساس کردم من دارم فرار می کنم، ولی یک نفر دارد با من می آید.

می گفت یک نفر بغل دستم نشسته بود که فهمیدم ایرانی ست. بهش گفتم دارم میرم که از اینجا بزنم بیرون، اونجا نه دنیا داریم نه آخرت!. حداقل یک جایی بروم که یک نصیبی از دنیا ببرم! گفت خب میتوانی برای ما کار کنی؟ گفتم چه کاری؟ گفت ترجمه ی متون مذهبی به انگلیسی. گفتم بَه! اینو باش! ما داریم فرار می کنیم از اینا، حالا شما میگی بیا... از اون طرف اصرار و از من انکار.. تا عاقبت راضی شدم بروم موسسه شان را ببینم. می گفت لحظه ای که سر در موسسه را دیدم، همه چیز را گرفتم. روی تابلوی موسسه به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته بود: مرکز مطالعات شیعی علی بن موسی الرضا(ع) !
امام رضا ولت نمی کند. این نان اتصال است که میخوری. سرّ اینست.

حتی اگر در یک روز دوازده ساعت و نود و نه دقیقه گناه کردی، دقیقه ی آخر باید برگردی. یک لحظه را نباید بدون خدا سر کنی.
اینهایی که شهید شدند معصوم نبودند! اینها متصل بودند. و این سرّ وصال است.


 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

 بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

آن‌ فاعل‌ غيرمتناهي‌ هم‌،اوّل‌، و مبدأ فاعلي‌ بالذات‌ تمام‌ ماسوي‌ است‌؛ و هم‌، آخِر، و مبدأ غايي‌ بالذات‌همة‌ ماعدي‌. هدفمند بودن‌ نظام‌ هستي‌ ـ كه‌ قرآن‌ تكويني‌ است‌ ـ و نيز هدفدار بودن‌قرآن‌ حكيم‌ ـ كه‌ جهان‌ تدويني‌ است‌ ـ بر اساس‌ دو اسم‌ از اسماي‌ حسناي‌خداوند خواهد بود.
 بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بهترين‌ وجه‌ معقول‌ آفرينش‌ جهان‌، همانا تجلّي‌ است‌؛ كه‌ از ظريف‌ترين‌ تعبيرهاي‌ قرآني‌ و روايي‌ است‌، چنان‌كه‌ در آية‌ «فلما تجلي‌ ربه‌ للجبل‌ جعله‌ دكّا وخرّ موسي‌ صعقا» آمده‌ است‌. و در جريان‌ معاد هم‌، تلويحاً به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌است‌؛ زيرا، خداوند در آية‌ «قل‌ اءنما علمها عند ربّي‌ لايُجَليها لوقتها الا هو»، تجلية‌ساعت‌ و قيامت‌ را به‌ خود اِسناد داده‌ است‌ و چون‌ در قيامت‌ كبرا و حشر اكبر،تمام‌ اشخاص‌ و اشيا به‌ عنوان‌ مبدأ قابلي‌ حضور و ظهور دارند نه‌ به‌ عنوان‌مبدأ فاعلي‌ ـ زيرا همة‌ آن‌ها، تحت‌ قهر حاكم‌اند ـ بنابراين‌، تنها عامل‌ تجلّي‌قيامت‌، ظهور خود خداوندِ متجلّي‌ خواهد بود.
No image

نامه 70 نهج البلاغه : روش برخورد با پديده فرار

موضوع نامه 70 نهج البلاغه درباره "روش برخورد با پديده فرار" است.
Powered by TayaCMS